- Podcasty
- Agenda

Poslechněte si podcast: Pavel Švagr (SSHR ČR): Státní hmotné rezervy se chystají na krizi. Zatím ropa teče jako obvykle
Ruská ropa do Česka zatím stále proudí bez omezení, říká předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. V případě, že dojde ke změně, má stát vlastní zásoby na 94 dní. Občan nic nepozná, věří Švagr.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.
Zajíček: Budeme na vládu tlačit s benefity
„Budu prosazovat, aby vládní úspory nedopadly na podnikatele,“ říká čerstvě zvolený prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Jak to chce v době ohlášených úsporných balíčků udělat? Sledujte Agendu SZ Byznys. Ve funkci je přesně týden, s klidným startem však nový prezident největší organizace zastupující podnikatele v zemi počítat nemůže. Zdeněk Zajíček, advokát a expert na digitalizaci státní agendy, přebírá funkci ve chvíli, kdy Česko čeká tvrdá hubnoucí kúra. Za hlavní úkol označil udržet české podniky konkurenceschopné a prosperující. To prakticky znamená při současném obrovském schodku státního rozpočtu velký cit pro diplomacii. Nový prezident komory se totiž bude muset domluvit s ministrem financí a svým kolegou z ODS Zbyňkem Stanjurou, ale také s odbory, které vyhlásily stávkovou pohotovost. „Bylo nám přislíbeno, že vše budeme řešit v pracovních týmech. Na mnoho problémů dojde a naše připomínky budou, doufejme, vyslyšeny. Skutečně si myslím, že by to jinak mohlo způsobit komplikace,“ říká v pořadu Agenda Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory ČR. Největší tlaky na české hospodářství z hlediska času dnes Zajíček cítí v oblasti energetické infrastruktury. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Velká dluhopisová letadla ještě stále letí, říká šéf poradců Partners
Na tuzemském investičním trhu doutná řada velkých průšvihů a největší krachy teprve přijdou. Předpovídá to šéf finančně-poradenské skupiny Partners Petr Borkovec. Stát by měl podle něj viníky trestat. Krachů firem s vydanými dluhopisy a dalšími investičními produkty bude přibývat. Na největší případy ještě zdaleka nedošlo. Stát to přitom nijak zvlášť neřeší. V rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys to uvedl Petr Borkovec. „Spousta případů ještě přijde a budou velké,“ řekl šéf Partners. „Dluhopisová letadla stále ještě letí. Zároveň je ale pravda, že spousta těchto letadel dosedne relativně měkce. Někteří emitenti již našli způsob, jak největší podnikatelské blbosti, které udělali, přeprodat do jiné firmy či fondu,“ doplnil Borkovec. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Česko, země skladů. Jejich výstavba je dvakrát dražší, zájem přesto neklesá
Ostravská společnost HSF System posiluje. Za více než sto milionů koupila českého výrobce prefabrikovaných konstrukcí Panelárnu Ostrožská Nová Ves. Firma tak chce snížit svou závislost na dodávkách materiálů. Developeři a stavební firmy brzdí, ostravská společnost HSF System přesto hlásí rekordní tržby a letos čeká další nárůst. Nenápadná společnost z Ostravy totiž sází zejména na průmyslové stavby, a tam zatím žádná brzda nepřišla. „Logistika stále jede, a skladové prostory jsou proto stále potřeba. Jsem příjemně překvapen, že situace ve stavebnictví – alespoň v tom segmentu, kde se pohybujeme – je standardní a hospodářský výsledek je podle plánu. Vidím to pozitivně,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jan Hasík, ředitel firmy s tím, že za loňský rok dosáhla firma obratu 2,6 miliardy a letos by měla čísla atakovat 3 miliardy. „Momentálně máme nasmlouvané zakázky pro letošní rok zhruba za 1,5 miliardy. Hlavně jsou to ty průmyslové haly a logistika,“ dodává Hasík. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Inside Talks: Automobilky čelí největší hrozbě v historii. V době, kdy jim padají marže
Zatímco dodavatelé v automobilovém průmyslu trpí, ziskovost automobilek vylétla do dvojciferných čísel. Výrobce teď ale tíží rekordní náklady a řešení jsou jasná – další zdražení aut, sekání nákladů, nebo nižší marže. Poslední zprávy z tuzemského autolandu zní více než optimisticky – výroba aut letos meziročně vyrostla o 28 procent. Aktuální optimismus potvrzuje i Petr Novák, ředitel divize automotive JTEKT Evropa v pořadu Inside Talks.) V Česku by se podle něj letos mohlo vyrobit více než 1,3 milionu automobilů, tedy jen o 80–100 tisíc méně než v „posledním normálním roce“ 2019. „Vypadá to pozitivně. Výrobci nám posílají jejich odvolávky na další měsíce a to jsou vysoká čísla. Samozřejmě, že nikdo nemůže s jistotou říct, že zase nepřijde nějaká krize, nějaký nedostatek materiálů nebo nepředvídatelná událost u některého z dodavatelů, která celý ten dodavatelský řetězec zastaví,“ dodává Novák. * Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl? * Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS. * Nový díl každý pátek na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Budoucnost českých e-shopů je ve velkých tržištích. Zákazník na tom vydělá
Budoucnost českých firem je na světových tržištích neboli marketplace, věří investor Oldřich Bajer. Platformy propojující prodejce se zákazníky budou podle něj v následujících letech dominovat. Založil Centrum.cz, stál u zrodu módního e-shopu Zoot a šéfoval Mall.cz. Dnes je z Oldřicha Bajera poradce e-shopů a investor. A právě jeho poslední investice je propojením obou rolí. Budoucnost e-commerce totiž vidí v internetových tržištích neboli marketplace, a tak koupil dvě pětiny firmy Omnicado, která se zabývá propojováním obchodníků a marketplace. „I ti, kteří dnes marketplace odmítají, odmítají tam prodávat, tam do pěti nebo deseti let budou. Je to stejné, jako když jsme začínali s internetem a webovými stránkami. Všichni tehdy říkali, že to nepotřebují. Dnes tam jsou všichni,“ vysvětluje Bajer s tím, že i když v Česku jde o relativně nový pojem, celkově patří právě on-line tržiště, jako je Amazon či AliExpress, mezi ty absolutně největší e-shopy na světě. Nejkratší cesta k zákazníkovi Kritiku některých odpůrců internetových tržišť, podle kterých se obchodník stává „no name prodejcem“ bez prostoru na propagaci, Bajer odmítá. „Můžeme se podívat do světa – na americkém Amazonu jsou úplně všechny firmy, které něco vyrábějí a chtějí to samy prodávat. Je to pro ně ta nejkratší a nejméně riziková cesta. Samozřejmě že mají patrně i vlastní e-shopy, ale na marketplace jsou proto, že tam jsou zákazníci koncentrovaní ve větší míře,“ říká. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Šéf Pražské energetiky radí s fixací: „Počkejte“
Elektřina i plyn jsou proti loňsku výrazně levnější a dál klesá i cena na příští roky. Na předkrizovou úroveň se však podle Pavla Elise z Pražské energetiky už nedostaneme. A trvá riziko, že si nedokážeme zajistit dostatek plynu. Od začátku letošního roku v České republice platí vládní stropy na ceny elektřiny a plynu pro koncové odběratele. Většina obchodníků dnes ovšem nabízí energie pod těmito stropy a na velkoobchodním trhu ceny stále klesají. Přesto bude muset dát stát letos na kompenzace obchodníkům za to, že neprodávají za ceny nad vládou určeným limitem, kolem sta miliard korun. Odhaduje to předseda představenstva Pražské energetiky Pavel Elis. Sama Pražská energetika, po skupinách ČEZ a E.On trojka na českém trhu dodavatelů elektřiny a plynu, inkasuje na kompenzaci za vládní stropy kolem pěti miliard korun. Pro zákazníky přináší Pavel Elis dobrou zprávu, dodavatelé půjdou s ceníky zřejmě dál dolů. Ovšem s jednou podmínkou – na podzim nesmí přijít obrat na trhu s plynem. Jeho zdražování by mohla vyvolat vyšší poptávka a stále chybějící kapacity na dovoz této komodity do střední Evropy. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Zaměstnanec je na koni. Firmy zvažují, jestli přidat, nebo odejít z Česka
Pětina firem bude propouštět, třetina zaměstnavatelů naopak shání posily a zbytek vyčkává. Výhled českého pracovního trhu představila v Agendě SZ Byznys Jaroslava Rezlerová z ManpowerGroup. Český trh práce funguje naprosto opačně, než bylo ještě před pár lety zvykem. Kandidát na pracovní místo nebo zaměstnanec tahá za delší konec provazu. „On je tím, kdo se ptá firmy, co mi nabízíte. A firmy na to musí reagovat, aby lidi udržely,“ popisuje šéfka jedné z největších personálních agentur v zemi Jaroslava Rezlerová. Potvrzuje, že na trhu chybí přes tři sta tisíc zaměstnanců. Potřeba nabírat nové lidi podle jejích slov pořád trvá, a to i v oborech, které přímo postihuje recese. Podle výhledu ManpowerGroup se ve třetím čtvrtletí chystá 35 procent zaměstnavatelů nabírat nové lidi nebo se o to chtějí alespoň pokusit. Naopak zhruba pětina (19 %) plánuje propouštění. Zbytek trhu vyčkává na další vývoj ekonomiky. „Tlak na mzdy je ve firmách nyní veliký,“ uvedla Jaroslava Rezlerová s tím, že firmy se bojí, že „lidé odejdou za lepší nabídkou, jednoduše řečeno více penězi“. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Votruba z AFI: Investoři vnímají Česko jako neseriózní zemi
Když investoři splní všechny podmínky a stát jim pak po roce neudělí pobídku, vyvolává to v nich pocit neserióznosti, říká šéf Sdružení pro zahraniční investice Ondřej Votruba. Pro českou ekonomiku je tuzemský automobilový průmysl, o jehož budoucnost se nyní hraje, stěžejní. „Pro nás je klíčové, jak budeme postupně ztrácet projekty pro výrobu aut se spalovacími motory, aby nám tady nabíhaly nové projekty na výrobu dílů pro elektromobily. Tady je to okno příležitosti, které je v tuto chvíli otevřené,“ říká v pořadu Agenda Ondřej Votruba, šéf Sdružení pro zahraniční investice – AFI. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Inside Talks: Developer vypočítal, jak se tvoří cena bytu. Zlevnění se čekat nedá
151 961 korun – průměrná cena za metr čtvereční v pražské novostavbě. Je to moc, nebo cena odpovídá době? A dá se stavět za 100 tisíc korun na metr? Petr Palička, šéf realitní divize Penty, rozkryl výpočty a kalkulace developerů. Co se stane, když se do nabídky pražských realit dostanou byty s cenou 105 tisíc za metr? Z nabídky jich všech 50 zmizí během tří dnů – po bytech je tedy v hlavním městě stále hlad. Dá se však vrátit zpět k této ceně, za kterou se byty v Praze prodávaly před pěti lety a kterou developeři vnímají jen jako marketingový tah developerské společnosti Central Group? „Neznám kalkulace ostatních, ale znám naše kalkulace. My většinu bytů stavíme ve vyšším standardu a stavební náklady se u nás v tuto chvíli prakticky nedostanou pod 70 tisíc korun za metr čtvereční. To jsou jen stavební náklady,“ vypočítává šéf realitní divize Penty Petr Palička. „K tomu je něco, čemu říkáme ‚soft cost‘, tedy různé projekty, povolení, inženýring. To všechno stojí peníze. S tímto se můžeme dostat na 80 tisíc za metr. K tomu jsou právní náklady, marketingové náklady, a to ještě nemáme započítaný pozemek, který jsme museli zakoupit,“ dodal. * Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl? * Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS. * Nový díl každý pátek na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].
Nový traktor, obrněnec i sen o indickém trhu. Zetor reaguje na bídný byznys
Zemědělci se do pořizování nových traktorů nehrnou. Brněnský Zetor přesto přichází na trh po dlouhé době se zcela novým modelem a pracuje i na elektrické verzi. Skupina také pokračuje v přípravě výroby armádního obrněnce Gerlach. Brněnský výrobce traktorů Zetor zažívá významné období. Z jedné strany je podnik pod finančním tlakem rostoucích nákladů, ztrátového hospodaření a nevýhodného kurzu koruny. Z druhé strany však po dlouhých letech plánuje výrobu zcela nového modelu traktoru, rozjíždí plány na výrobu elektrického modelu a ve spolupráci se sesterskou firmou připravuje produkci obrněného vozu Gerlach. „Stejně jako na všechny další výrobce i na nás dopadá inflace a zdražování. Jako koncový výrobce nemůžeme dostatečně flexibilně reagovat na zdražování materiálů,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys Róbert Harman, výkonný ředitel a člen představenstva Zetor Tractors. Tato situace se odrazila na hospodaření podniku. Za rok 2022 vykázal ztrátu 103 milionů korun. Předloni měla firma čistý zisk 202 milionů korun. „Na letošní rok se máme z hlediska hospodářského výsledku dostat někam k nule. Příští rok se chceme postupně dostávat do zisku,“ doplnil šéf Zetoru. Součástí nepříznivého vývoje je též slábnoucí ochota zemědělců pořizovat si nové stroje. „Momentálně zaznamenáváme pokles poptávky po traktorech. Hlavním důvodem jsou vysoké úroky. Farmáři proto investice velice zvažují. Většinou si kupují traktory na splátky a úroky jsou vysoké,“ uvedl Harman. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].