Agenda
Epizoda 6812. duben 2022

Poslechněte si podcast: Jaromír Zahrádka (i&i Biotech): Hledá se šampion. Investoři dají start-upům 45 milionů eur

Investoři z fondu i&i Biotech podpořili letos už třetí nadějnou firmu z oblasti biotechnologií. „Chceme, aby to byly ‚smart money‘, tedy chytré investice,“ říká pro Agendu SZ Byznys šéf fondu Jaromír Zahrádka.

13:19

Agenda

Vydává: Seznam Zprávy

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Web

Epizoda 449Dnes 20:04

Samopaly a revolvery z Česka zaplavují svět. Colt útočí na jedničku trhu

Česká zbrojovka Colt během půl roku spolkne výrobce střeliva Sellier & Bellot. Míří mezi top trojku největších producentů ručních palných zbraní na světě. Pustí se do vývoje nového typu střeliva, které doletí dál a cílí přesněji. 

Český zbrojní průmysl byl pojem už za první republiky. Teď opět zažívá boom, a to nejen kvůli válce na Ukrajině. A čeští zbrojaři Michal Strnad a René Holeček svižně skupují zahraniční konkurenci.  

„Zbrojařská velmoc je možná velké slovo. Ale zbrojní průmysl je nepochybně jedno z mála odvětví české ekonomiky, kde si Česká republika drží finální výrobek, není pouze subdodavatelem jako častokrát v automotive,“ pojmenovává v rozhovoru pro SZ Byznys jeden z důvodů českého úspěchu Jan Drahota, šéf a předseda představenstva  Colt CZ Group.

Hned několik produktů české provenience mají ve svém arzenálu americká, kanadská i některé evropské armády. „Palné zbraně, malokalibrová munice v režii Sellier & Bellot. A nemusíme se stydět ani za to, co předvádí kolegové z STV, respektive Czechoslovak Group, ve velkorážové munici a rádiových systémech,“ vypočítává Drahota vlajkové produkty českých zbrojovek a muniček.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 448Včera 20:11

Realitní kolotoč se roztáčí. Nemovitosti letos výrazně podraží, říká makléř

Až o milion korun dražší. Češi, kteří se chystají na pořízení vlastní nemovitosti, čekají, až sazby hypoték klesnou pod čtyři procenta. Levnější úvěrové financování odstartuje novou realitní jízdu.

Realitní trh má za sebou dva roky ovládané drahým financováním. Vysoké úrokové sazby v kombinaci s pravidly České národní banky pro získání úvěru na bydlení velkou část kupujících donutily investici více rozvažovat a počítat, zda se skutečně vyplatí.

Celkově trh z pohledu poptávky klesal ve srovnání s rekordním rokem 2021 o desítky procent.

Letošek bude podle Františka Kroupy, realitního makléře ze společnosti Archer Reality, probíhat ve znamená razantního růstu, a to nejen z pohledu kupujícího.

„Významný nárůst čeká realitní trh z pohledu poptávky, ale také z pohledu prodávajících. V posledních dvou letech bylo realizováno obecně méně zakázek. Bylo vidět, že také prodávající vyčkávali na příznivější období,“ říká František Kroupa v Agendě SZ Byznys. Právě zmenšení celého trhu značně přispělo k tomu, že cena bydlení klesla za toto období v průměru jen velmi málo.

Ačkoliv už nyní je rostoucí zájem uzavírat nové transakce podle jeho zkušeností dobře cítit, investoři ještě vyčkávají.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 447Před dvěma dny 18:46

Nová položka na účtu, změna tarifů i posílení sítě. Co přinese sdílení proudu

Nový úřad a nová položka na účtu za elektřinu. Už letos pocítí tyto novinky každý spotřebitel. Sdílet elektřinu bude podle šéfa Elektroenergetického datového centra možné od srpna.

O sdílení elektřiny se v Česku mluví více než rok. Díky novele energetického zákona se komunitní energetika rozjede už letos. K tomu ale bude potřeba nový úřad, který bude sledovat veškeré informace o sdílené elektřině. Podle nového předsedy představenstva  Elektroenergetického datového centra Petra Kusého bude sdílení elektřiny reálné od srpna 2024. „Počítáme, že od tohoto termínu bude sdílení umožněno, respektive, že se všichni účastníci budou moci zaregistrovat a začne probíhat výměna dat,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys.

Zároveň kvůli startu komunitní energetiky přibude spotřebitelům už letos na účtech za energie nová položka. Právě z ní se totiž bude chod datového centra financovat. Podle Kusého, který je v úřadu od března, ale není důvod k vášním, neboť půjde o jednotky korun měsíčně.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 446Před třemi dny 17:54

Chystaný zálohový systém je nošení odpadků do obchodu, říká šéf COOP

Zálohový systém může zdražit nejen nápoje, ale i další zboží. Šéf nezávislých obchodů Pavel Březina upozorňuje, že příjmy které vypadnou ze systému EKO-KOM budou chybět a kvůli tomu vyrostou poplatky i producentům jiných obalů.

Nezávislé obchody jsou už léta pod tlakem konkurence a po zrušení EET mu přibyl další problém – šedá ekonomika.

„Ta část malých obchodů, která plní všechny povinnosti v rámci placení daní a poplatků naráží na to, že v rámci nezávislého obchodu se velice často potkáváme s obchodníky, kteří spadají do té šedé ekonomiky, která nám vytváří velmi nerovné podnikatelské prostředí,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys Pavel Březina šéf Asociace českého tradičního obchodu a předseda představenstva skupiny COOP.  

Malé prodejny – zejména na vesnicích- tak hledají cesty, jak se vůbec udržet, což není  jednoduché.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 445Před šesti dny 19:34

Inside Talks: Expert vysvětluje, proč platíme za proud jinou cenu než Španělé či Němci

Velikonoce představují hrozbu pro energetickou soustavu. Loni sáhl ČEPS k odpojování solárních elektráren a letos posiluje služby.

Spotové ceny elektřiny v Česku loni strávily v záporu celých 134 hodin. Proti minulým letům jde o absolutní rekord – v roce 2022 totiž bylo takových hodin jen osm.

„Je to jednoduché. Pokud nemáte bateriové nebo úložné systémy, do kterých by se elektřina uložila na pozdější dobu, v určitou chvíli je maximální výroba, ale proti ní není spotřeba,“ vysvětluje šéf společnosti ČEPS Martin Durčák. S nárůstem obnovitelných zdrojů se podle něj počet hodin s nulovými či zápornými cenami bude rozšiřovat.

Přesně k tomu došlo i před rokem na Velikonoce – spotřeba byla nízká, průmysl nejel. „Nedej bože, když do toho začne svítit sluníčko a foukat. Pak máme nadbytek. V rámci toho nadbytku se ceny nejdříve posunou k nule. A obchodník se, pokud tu elektřinu nezobchoduje, dostává do rizika odchylky a musí reagovat – ta elektrárna by neměla vyrábět,“ říká Durčák.

Loni ale situace došla tak daleko, že ČEPS musel poprvé sáhnout k tomu, že dal impulz k vypnutí stovky solárních elektráren, které tak po určitou dobu nesměly do sítě dodávat.

  • Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
  • Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS.
  • Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 444Před týdnem 15:47

Prodáváme dráž, protože nemáme na vybranou, říká slavný Pohlreich

Restaurační byznys se změnil a cenou už není možné bojovat. „Restaurace se nedá dělat levně. Je to jízda na tygrovi – my se snažíme dát cenu tam, aby náš profit zůstal zdravý,“ říká šéfkuchař Zdeněk Pohlreich.

Během covidu prošel byznys obtížným obdobím a podle šéfkuchaře a podnikatele Zdeňka Pohlreicha to stále neskončilo. „Teď je samozřejmě největší téma razantní zvyšování cen veškerých vstupů a samozřejmě nedostatek personálu, takže o zábavu máme postaráno,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 443Před týdnem 23:59

Firma z Česka má hodnotu přes miliardu dolarů. Pomohl talent českých ajťáků

Hotelový startup Mews získal od investorů dalších sto milionů dolarů. Hodnota firmy přeskočila miliardu dolarů, a stala se tak třetím českým „jednorožcem“.  Loni utržila 2,5 miliardy korun, zkraje roku pohltila už osmou firmu.

Na začátku byla pohodlnost zakladatele firmy Richarda Valtra. Jako mladík brigádničil na recepci pražského hotelu svého otce a neustálé přepisování údajů z papírů do počítače mu vadilo natolik, že vymyslel systém, který obsluhu hotelu zjednoduší.

Dnes jeho software používá už 5000 hotelů po celém světě, mezi nimi skandinávská hotelová síť Strawberry. Další klienti přibývají. „Růst je plánován vysoký, minulý rok jsme vyrostli o 60 % a tenhle rok máme plán pokračovat v podobných číslech,“ říká Josef Starýchfojtů, produktový a technický ředitel Mews, v pořadu Agenda SZ Byznys.

Dvouciferný růst je ale, jak to u startupů bývá, na úkor zisku. Ani po 12 letech na trhu není firma zisková a veškeré peníze investuje zpátky do vývoje. Podle Josefa Starýchfojtů jsou ale zisky už na dohled. „Určitě. Investoři taky chtějí vidět, že se byznysu daří a že je to zdravý byznys. Kdybychom si řekli, že nechceme dál růst, tak se do zisku můžeme jednoduše dostat.“

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 442Před týdnem 15:49

Světová turné i plné sklady. Český výrobce vinylů hlásí pokles

Loni se ekonomika dostávala z přehřátého období do slábnoucí poptávky. Rok nebyl špatný, ale byl první, kdy firma nerostla ziskově, nebo obratově. Tak popsal rok 2023 šéf největšího výrobce vinylů na světě GZ Media Michal Štěrba.

Po roce 2010 najel výrobce gramofonových desek GZ Media na vítěznou vlnu. Každý rok oznamoval rekordní tržby, rekordní výrobu, zvyšoval zisk. Až do loňska, kdy čísla poprvé nevyrostla.

„Pocítili jsme zpomalení ekonomiky. Řekl bych, že po dlouhých letech, kdy se odehrávalo něco mimořádného, to byl takový rok normalizace. Rok, ve kterém bylo vidět, že se ekonomika z přehřátých období dostává do období slábnoucí poptávky. Pro nás ten loňský rok nebyl špatný, ale je to první rok možná po deseti letech, kdy jsme nerostli jako firma a to ziskově, nebo obratově,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys generální ředitel GZ Media Michal Štěrba.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 441Před týdnem 27:30

Český Dermacol bude prodávat kosmetiku v Japonsku

Český Dermacol bude prodávat kosmetiku v Japonsku. „Vystačíme si s třemi nejsvětlejšími odstíny make-upu. Všichni chtějí mít porcelánovou pleť. V Americe musíte mít 40 i více odstínů,“ říká spolumajitelka firmy Věra Komárová.

Český Dermacol připravuje expanzi do Asie, své kosmetické produkty chce nově prodávat také v Japonsku.

„Pracujeme na tom. Je to intenzivní proces, protože všechno je tam jinak. Například musíme všechny naše výrobky nově registrovat,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys spolumajitelka Dermacol Věra Komárová a dodává, že v rámci půlročních příprav už jednají s prvními japonskými partnery.

Zboží značky, která v Česku funguje už šestou dekádu, nebude na asijském trhu úplnou novinkou. Dermacol už prodává kosmetiku také v Koreji, Číně, Malajsii nebo na Tchaj-wanu.

Právě asijský trh je podle spolumajitelky společnosti Věry Komárové pro tuzemskou značku velkou příležitostí.

„Japonsko, podobně jako další asijské země, ve kterých už své produkty prodáváme, je v oblasti kosmetiky klasická konzervativní země, která se velmi ráda líčí a tamní obyvatelé za make-up i pleťovou kosmetiku každý rok utrácejí vysoké částky,“ říká podnikatelka pro SZ Byznys.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 440Před týdnem 17:49

Inside Talks: Vyšší nemocnost i odchody ze dne na den. Zaměstnanci jsou jiní než dřív

„Dnes nikdo nekoupí krkovici za 99,90 za kilo. Nikdo nedokáže koupit kýtu za 80 korun za kilo za kterou ji oni prodávají. To se prostě nedá,“ říká šéf ČSZM Karel Pilčík o cenách řetězců. Ty reálné ceny jsou prý  o 25 korun vyšší.

Maso v Evropě chybí a tomu odpovídá jeho cena. “Aktuálně je jedna z nejvyšších v historii Československa i České republiky. A bude hůř. Statistiky ukazují, že letos Evropa klesne se stavem zvířat o dvě procenta dolů. To vyžene ceny ještě výš, “ říká v rozhovoru pro Inside Talks šéf Českého svazu zpracovatelů masa Karel Pilčík.

Ceny masa určují burzy - v Německu, kde se aktuálně kilogram vepřové půlky pohybuje okolo 2,25 euro, nebo ve Španělsku, kde je ještě o deset eurocentů dražší. Jen pro srovnání. Ještě před rokem a půl cena nepřesahovala 1,7 eura.

Na pultech českých obchodních řetězců se ale obří nárůsty cen masa spíš neprojevují. „Prodávají maso se ztrátou. Obchodníky dnes nezajímá kvalita, ale jenom ceny. Marketing pracuje jenom s cenami,“ vysvětluje Pilčík s tím, že právě levnější maso funguje jako „lákadlo“ pro zákazníky, kteří pak tuto slevu zaplatí v jiném zboží.

  • Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
  • Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS.
  • Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.