- Podcasty
- Agenda

Poslechněte si podcast: Rozdíl mezi Američanem a Čechem. Majitel firmy říká, proč brát Američana
Zlaté české – a levné - ručičky. Laciné energie. Investice ze zahraničí. Poloha v srdci Evropy. To je model, na který naše země najela po roce 1989, jenže ten se už vyčerpal. Třeba letos česká ekonomika neporoste ani o dvě procenta, předpovídá ve svém výhledu Evropská komise.
Řada tuzemských firem stále funguje na principu: vyrobím součástku, vyvezu do ciziny, kde ji pod svou vlastní značkou s vyšší marží prodají. Pár let s ním ještě budeme muset vydržet, dramatická změna toho, co naši ekonomiku živí, není totiž reálná.
Jak to změnit? Poslechněte si třetí díl ze série předvolebních debat Ladíme Česko.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.
České radary na počasí vyrazí do boje. Jsou levnější a umí i falšovat data
„Dlouhou dobu jsem si myslel, že jsme mírumilovná firma, pro niž je válka špinavou věcí. Pak přišel rok 2022 (pozn. red. v únoru téhož roku podniklo Rusko invazi na Ukrajinu) a situace se změnila. Titíž lidé, kteří ve vojenském sektoru nikdy pracovat nechtěli, za mnou přišli s požadavkem, abychom i my nějak pomohli. Napadlo mě tedy, že pro naše radary najdeme nové využití,“ říká v Agendě SZ Byznys ředitel společnosti Meteopress Michal Najman.
Meteorologické radary od české firmy sbírají pro klienty data o počasí na pěti kontinentech světa. To je ostatně původní zaměření Najmanova podnikání. Společnost v odvětví způsobila před pár lety malou revoluci, protože dokázala za nižší ceny a s lepšími výsledky vyvinout technologii dodávající stejně kvalitní výsledky jako konkurence.
U tržních soupeřů stojí samotné zařízení pro sběr dat, jeho instalace a spuštění dva až tři miliony korun. V případě Meteopressu se cena pohybuje kolem 1,5 milionu. Pro vstup do obranného průmyslu vyvinuli ještě levnější variantu stroje a mají pro ně podle Najmana ty nejlepší předpoklady.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Řidičák za 30 tisíc? Zájem o autoškoly v Česku roste i přes rostoucí ceny
Poptávka po autoškolách v Česku roste, zejména v Praze, kde se přetlak zájemců stává pro školy stále větší výzvou. Některé autoškoly dokonce vyhlašují stopstav.
Vysoký zájem o výuku potvrzuje v pořadu Agenda instruktor pražské autoškoly Autostart a motoristický novinář Radek Vrtal. „V naší autoškole jsme tři instruktoři a všichni jedeme naplno. I když se tomu věnujeme jen tři až čtyři dny v týdnu, nestačíme to odjezdit – jezdíme klidně i dvanáct hodin denně,“ popisuje Radek Vrtal, motoristický novinář a instruktor pražské autoškoly Autostart v pořadu Agenda.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Chystá se volnější režim pro větrníky, jednou by mohly předehnat Dukovany
S jedním procentem větrné elektřiny nepatří Česko v tomto ohledu mezi velké tahouny. Zvlášť třeba oproti Dánsku, které vítr pohání víc než z poloviny, nebo dalším devíti evropským zemím, kde je podíl větru na spotřebě víc než pětinový.
Zpoždění Česka by měl urychlit nový zákon, který se na poslední chvíli a expresním způsobem schvaluje v parlamentu. Zavádí garantované poplatky pro obce a hlavně nový povolovací režim v těch místech, kde turbíny nebudou v žádném konfliktu s jinými soukromými či veřejnými zájmy.
Nový zákon je podle předsedy Komory obnovitelných zdrojů Štěpána Chalupy poslední součástkou legislativních úprav z poslední doby, díky kterým by se mohla větrná energetika po letech strádání v Česku odblokovat. Výhledově by mohla vyrábět víc než Dukovany či Temelín, uvedl Chalupa v Agendě SZ Byznys.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Poláci staví 200 tisíc bytů ročně, Češi 30. Experti radí vládě, co s tím
Česko patří mezi země s nejnižší dostupností vlastnického i nájemního bydlení. Ke koupi vlastní střechy nad hlavou potřebujeme 15 ročních čistých příjmů, v Praze dokonce 19, ale problém je i v dalších velkých městech a jejich okolí. Rychle rostou taky ceny nájmů.
Experti ve studiu předvolebního debatního cyklu Ladíme Česko dali dohromady manuál pro příštího premiéra, jak poslat ceny bytů dolů. Zjednodušit povolování staveb. Dát městům víc volnosti, aby mohla stavět, co a kde potřebují. Nastavit kontinuální finanční podporu výstavby dostupného bydlení. Přestat cukrovat poptávku například slevami na hypotékách.
Poslechněte si první díl ze série předvolebních debat Ladíme Česko.
Spořiví a chudí. Kde dělají Češi chybu a jak ji napravit
Zatímco ve Švédsku investuje 90 procent dospělých a 70 procent dětí do 17 let, Češi dál fandí spíše spoření. Podle ekonomů i zástupců byznysu je to škoda. Ochuzují sami sebe o bohatší důchod a zdejší firmy o možnost rychleji růst, shodli se účastníci předvolebního cyklu debat Ladíme Česko.
„My Češi jsme v Evropě po Švýcarech nejspořivější národ, dokonce teď spořivější než Němci. Ale bohužel naše prostředky zůstávají často ležet ladem, neroztáčejí kola ekonomiky. Investovat se přitom vyplácí víc než nechat peníze pod polštářem nebo na účtech bank,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Poslechněte si druhý díl ze série předvolebních debat Ladíme Česko.
Zapít Pilulku douškem filtrované vody. Petr Kasa rozjíždí byznys Lokni
Spolu s bratrem založil obchod s elektronikou, který nesl jejich jméno a svého času byl dvojkou trhu. Úspěšně ho prodali.
Pak opět spolu založili on-line lékárnu – ta jednu dobu vystřelila k ohodnocení téměř pět miliard korun. Jenže na konci tohoto příběhu ji se stomilionovou ztrátou převzal podnikatel Tomáš Čupr.
Teď se Petr Kasa, už bez bratra, pustil do nového byznysu, investoval do společnosti Lokni a buduje trh a pověst filtrované vody. „Došel jsem k názoru, že to je něco, co bude mít zajímavou trakci,“ říká dnes už investor a výkonný ředitel Lokni v Agendě SZ Byznys.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Falešný ředitel i alfa samci odklánějící peníze. Firmy čelí novým podvodům
Nové technologie nahrávají k rozvoji podvodů nejen například vůči běžným uživatelům internetu, ale rovněž vůči firmám. Podvodníci dokáží pomocí umělé inteligence například vytvořit video se vzkazem od zahraničního šéfa mezinárodní korporace a přimět manažery k odeslání peněz na svá konta. Stejně tak se umějí nabourat například do emailové komunikace ve společnostech a vymění číslo bankovního účtu, kam mají putovat peníze.
„Kvůli rozvoji technologií jsou podvodníci o krok napřed před vnitřním kontrolním systémem. Než si firmy uvědomí, co se může objevit za nové scénáře, tak jim mezitím podvodníci zpronevěří peníze,“ řekl v pořadu Agenda SZ Byznys partner v poradenské společnosti Deloitte Česká republika Tomáš Kafka zodpovědný za oblast forenzních služeb zaměřených na odhalování finanční kriminality.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
S ešusem do lesa? Češi chtějí místo klasického tábora raději moře
Po euforii z doby bezprostředně po pandemii koronaviru, kdy rodiče i děti doslova vyhlíželi jakoukoliv příležitost k úniku z domova, se poptávka po táborech letos stabilizovala. Letošní sezónu označuje Miroslav Topinka, zakladatel společnosti CK Topinka, která je jedním z největších pořadatelů letních táborů v Česku, za „průměrnou“.
„Nelze očekávat návrat výjimečných čísel z období po covidu, ale zájem zůstává konzistentní. Děti potřebují být s vrstevníky, rodiče řeší, jak pokrýt devět týdnů prázdnin,“ říká Topinka v pořadu Agenda SZ Byznys.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Je to jako drogy. Šéf poradenské firmy popisuje vliv slev na chování
„Promoční akce je stav, kdy si spotřebitelé kupují věci, které nepotřebují, za peníze, které nemají. Já bych ten výsledný efekt pro ekonomiku nenazýval pozitivním,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Jan Jírovec, šéf české technologicko-poradenské firmy Logio, která pro firmy řeší problematiku řízení dodavatelských řetězců a pomáhá odhalit jejich případnou neefektivitu a plýtvání.
Mezi její klienty patří velké firmy jako Rohlík, Albert nebo Škoda Auto. Loni společnost utržila 320 milionů korun.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.