Agenda
Epizoda 526Před 3 týdny

Poslechněte si podcast: Inside Talks: Firmy dají přednost AI před juniorem. Zadělají si na problém, říká expert

Už za dva roky by umělá inteligence mohla převzít většinu juniorských pozic. Firmy vyjde levněji, ale lidstvo bude mít problém. „Jak se z juniorů stanou senioři, když budou mimo? Jak budou fungovat?“ ptá se Jan Romportl.

Open AI – zatím neveřejně – škáluje úrovně umělé inteligence. Stupňů je pět. Na jedničce, tedy nejníže, je smysluplná konverzace, tedy vlastně všechny současné chatboty, nejvyšší příčku ovládá AI, která funguje jako organismus.

Už za dva roky by ale mohl být naprosto běžný stupeň číslo tři – takzvaní Agenti. Umělá inteligence schopná plnit úkoly a opravit své chyby. „To bude zásadní přelom, autonomní AI. Entita, kterou pustíte do světa a ona má nějaký cíl. Začne si dělat plány, ty kritizovat, přizpůsobovat a autonomně jednat. Myslím, že tohle bude zásadní zlom,“ říká v pořadu Inside Talks expert na umělou inteligenci Jan Romportl.

  • Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
  • Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS.
  • Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
27:31

Agenda

Vydává: Seznam Zprávy

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Web

Epizoda 543Dnes 24:36

Jak dobře prodat firmu? Investor popisuje, na čem padnou miliardové obchody

Účinná rada jak založit skvělou a úspěšnou firmu neexistuje. Jak ale úspěšnou firmu úspěšně prodat už poradit lze. V pořadu Inside Talks SZ Byznys se na otázky okolo prodeje zaměřil  investor Ondřej Fryc.  Sám v roce 2000 založil internetový obchod Mall.cz, který později úspěšně prodal a řadu úspěšných prodejů má za sebou i nyní v rámci investiční firmy Reflex Capitol.

Kdy prodat? Říká se, že devět z deseti majitelů firem správný čas pro prodej své společnosti netrefí. Jenže právě ten správný moment je podle Ondřeje Fryce hodně subjektivní. „Nejdůležitější je, aby to  byl  moment, kdy tu firmu někdo bude chtít koupit“ říká Fryc  s tím, že i důvodů k prodeji může být celá řada.

„Může to být proto, že se mi ozve někdo, kdo by firmu rád koupil a řekne částku, která mě zaujme. Nebo proto, že mě to už nebaví a chci se firmy zbavit, nebo je prodej hnán nějakou klauzulí s investorem,“ vysvětluje Fryc.

  • Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
  • Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital, Martin Durčák z ČEPS a Jan Romportl z Elin.ai.
  • Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 542Včera 18:59

Česká firma spouští „Uber pro tiráky“. Už má v kapse Iveco a Volvo

Každý třetí kamion, který míjíte na dálnici, jede prázdný. Přinejmenším podle dat firmy Eurowag, která jim z Prahy ve velkém spravuje administrativu a chce v evropské autodopravě udělat podobný převrat, jako kdysi Uber s taxíky nebo Amazon s prodejem zboží.

Slabá vytíženost tiráků je podle zakladatele Eurowagu Martina Vohánky jedním z důsledků toho, že auta pořád patří většinou menším rodinným firmám. Ty se často utápějí v papírování, nejsou dobře zorganizované a nemají volný přístup na trh.

Proti nim na druhé straně stojí podniky, které potřebují něco přepravit, ale používají k tomu jen své prověřené dopravce nebo prostředníky. A nemají jak oslovit kamion, který třeba jede prázdný kolem. Vohánka chce oba tyto světy propojit novou aplikací, kterou po třiceti letech v oboru prezentuje jako „revoluci“.

„Posledních pět let investujeme především do technologií, abychom vytvořili platformu, která totálně zdigitalizuje provoz dopravních firem a pak je lépe napojí na vnější svět,“ přibližuje Vohánka v Agendě SZ Byznys, kde poprvé veřejně vyložil, k čemu firmu poslední roky směroval a jak si představuje výsledek.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 541Před dvěma dny 17:30

Stavebníci si chtějí ohlídat, že se v Dukovanech dostanou ke 30 miliardám

Český průmysl chce zasmluvnit přesné zapojení firem do dostavby Jaderné elektrárny Dukovany. Jinak podle nich hrozí, že skončí v roli posledních subdodavatelů a z obří zakázky zůstane „doma“ minimum.

V zadávacích podmínkách před tendrem na dostavbu Dukovan přesné zapojení českých firem chybělo, ale ve finální smlouvě s preferovaným dodavatelem už být musí.

Alespoň podle zástupců českého průmyslu, kteří varují, že jinak si z obří zakázky ve výši 200 miliard místní firmy ukrojí naprosté minimum a jejich role bude druhořadá.

Korejská společnost KHNP, která podle vlády podala výhodnější nabídku než druhý finalista soutěže a má dva bloky dostavět, přislíbila zapojení českých firem z 60 procent. Podle českých stavebníků však tento příslib nestačí.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 540Před třemi dny 27:44

Jde po investicích, které nikdo nechce. A už má ve správě miliardu

Trojský pivovar převzal  investor Matěj Turek teprve před dvěma měsíci. Historicky chráněná budova leží na brownfieldu nedaleko pražské ZOO. Podle Matěje Turka jde o investici, o kterou nikdo nestál. „Nebyl tam nikdo, kdo by byl schopen ho provozovat. Je tam regulačně obtížné něco developovat. A to ze tří důvodů. Památkáři, povodňová zóna a územní plán,“ vysvětluje v Agendě SZ Byznys.

Přestože pivovar na tomto místě vznikl už v 18. století a stále tam stojí, dnes by v oblasti podle územního plánu už postavit nešel. „Nešlo tam udělat ani byty, ani alzheimer centra a podobné věci, které by to místo navždycky změnily a podle územního plánu tam nejde stavět ani pivovar. Ale jsem optimista a věřím, že zvítězí zdravý rozum,“ říká Matěj Turek, který už jeden pivovar obnovil, ten Vinohradský.

V době své největší slávy se v Tróji vařilo 11 tisíc hektolitrů za rok. Posledních sto let je ale v pivovaru pusto. Turek, který má zainvestováno i v Ticketstreamu, Algotechu či startupu E2B, chce místu vrátit původní využití.

„Plánujeme tam obnovit jak prodej, tak výrobu piva,“ avizuje. „Městská část Troja má takový specifický nedostatek, není tam veřejný prostor. My celý ten areál zamýšlíme jako náměstí. Letos tam budeme poprvé rozsvěcovat trojský vánoční strom,“ slibuje Turek, v plánu jsou i kulturní akce.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 537Před čtyřmi dny 26:45

České radary od Meteopressu jedou. Konkurenci drtí technologií i cenou

Společnost Meteopress prodávala v devadesátých letech mediálním domům data o počasí. Zájem o ně po roce 2000 klesal a s ním i marže, které si firma brala. Potřebovali proto najít jinou cestu, kterou se uplatní na trhu. Našli ji.

„My jsme začali s radary před 15 lety z toho důvodu, že jsme měli obtížně dostupná data na místech, která jsme potřebovali. Když jsem tehdy napsal našim dnešním konkurentům, jestli by mi data o počasí neprodali, půlka z nich mi neodpověděla a druhá půlka se mi vysmála, že až budu mít dva až tři miliony dolarů na projekt, mám se ozvat,“ říká v Agendě SZ Byznys šéf společnosti Michal Najman.

Touto cestou se však Meteopress nevydal. Místo nakupování dat z cizích radarů si vyvinul vlastní přístroj, jehož technologii se mu podle Najmana podařilo „hacknout“ díky lodní verzi tohoto zařízení. Díky dalším měsícům vývoje vyvinuli první Solid-State radar na světě, který šéf Meteopressu označuje za technologii budoucnosti pro měření počasí.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 538Před čtyřmi dny 19:03

Elektroauta ve ztrátě, spalováky vydělávají, ale budeme za ně platit pokuty, říká Jahn

V prvním pololetí dodala Škoda Auto zákazníkům 448 600 vozů a stala se čtvrtou nejprodávanější značkou evropského trhu. Celková letošní výroba by měla být vyšší než loni, kdy automobilka jen v Česku vyrobila 781 tisíc vozů.

„To číslo nechceme říkat, protože přeci jen ty řetězce jsou trošku ještě rozkývané. Ale jsem přesvědčen, že to bude určitě více, než v loňském roce,“ říká v Agendě SZ Byznys člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Upozorňuje ale, že prodeje elektromobilů letos výrazně zůstávají za očekáváním.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 536Před týdnem 23:14

V Praze se staví často marketingově, podle hesla líbí–⁠⁠nelíbí, říká Palička

Jsou dva typy developerů, ti první vyznávají otevřenost a své plány na výstavbu dopředu konzultují se všemi zúčastněnými. Ti druzí jdou opačnou cestou. Vše tají a čekají, dokud to „nepraskne“.

„Zastávají názor stavět co nejdéle v tichosti a dostat se co nejdál. A když už je projekt objeven, je víceméně hotovo a někdy bývá pro ty, kteří s ním nesouhlasí pozdě,“ říká expert na realitní trh Petr Palička. V létě téměř po 17 letech skončil v Penta Real Estate a jak sám říká, o jeho dalším působení bude jasno během dvou měsíců. V pořadu Inside Talks popisuje, jak vlastně probíhá výstavba v Praze.

  • Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
  • Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital, Martin Durčák z ČEPS a Jan Romportl z Elin.ai.
  • Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 535Před týdnem 19:46

Vyhlídky nejsou dobré. Zakázek je méně, propouštíme, říká majitel sléváren

V německém průmyslu spadla nálada v září do blízkosti ročních minim a čeští podnikatelé se bojí budoucnosti svého oboru, který je na ten německý těsně navázán.

„Asi nemohu mluvit za celý průmysl, ale zpracovatelský průmysl –⁠⁠ tedy strojírenství a slévárenství, kde se pohybujeme, tak tam ta nálada není optimistická. V srpnu nastalo jisté oživení, což ostatně ukazují i aktuální data Českého statistického úřadu, takže jsme se na konec léta a podzim dívali s nadějí. Po těch slabých výkonech předchozích měsíců jsme očekávali, že se blíží obrat a nástup ekonomiky, ale velmi rychle – už v polovině září – jsme vystřízlivěli. Výhledy začaly poměrně rychle klesat a do konce roku jsou velmi nízké,“ říká v Agendě SZ Byznys Jan Lát, spolumajitel strojírenské a slévárenské společnosti Beneš a Lát.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 534Před týdnem 19:31

O český dron by mohly mít zájem všechny státy NATO, říká majitel Isolit-Bravo

Česká firma Isolit-Bravo, výrobce plastových dílů nejen pro automotive, chce prorazit s vlastními pozemními drony. Ty už slouží na Ukrajině, podle slov majitele firmy by se jednou mohly podílet na desetině obratu celé firmy.

„Původně jsme dron vyvíjeli pro hasiče a Armádu České republiky. Pak ale vypukla válka na Ukrajině, takže jsme drony začali dodávat tam, přímo na frontu. Když si člověk představí, jak je tam rozvrácené hospodářství a vše těžko funguje, posílali jsme je tam zdarma. Protože ale musíme vydělávat, rádi bychom je teď přetavili do byznysu,“ popisuje v pořadu Agenda majitel Isolit-Bravo Kvido Štěpánek.

A zájem by podle něj mohly mít všechny státy NATO. „Tyto sdružené země se snaží nákupy vojenské techniky koordinovat mezi sebou. Rádi bychom v budoucnosti do těchto zemí expandovali.“ Taková cesta je ale složitá a záležet prý bude na konkrétních požadavcích armád.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Epizoda 533Před týdnem 13:30

Řetězce chtějí expandovat. Ředitel fondu Realia Group v tom vidí šanci

Realitnímu byznysu zaměřenému na obchody s nákupními parky pro diskontní řetězce se daří. Investorům do těchto nemovitostí se navíc s poklesem úrokových sazeb vrací chuť nakupovat. Jak již redakce SZ Byznys popsala, například fond ze skupiny Realia Group udělal v poslední době hned dvě akvizice tohoto typu nemovitostí.

„Komunikujeme s developery zaměřenými na výstavbu retailových parků, komunikujeme s nájemci, kdy je většinou tím hlavním hybatelem potravinářský řetězec. A pokud všichni svorně hlásí, že chtějí expandovat a expandují, tak to vnímám jako optimistickou náladu,“ řekl v pořadu Agenda SZ Byznys obchodní ředitel Realia Group Tomáš Oplíštil.

Nákupní parky mají na rozdíl od obchodních center společné jen venkovní parkoviště. Z něj se vchází do každého obchodu zvlášť, chybí společný vnitřní prostor typický pro obchodní centra. Obchody v nákupních parcích si často pronajímají diskontní řetězce.

  • Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
  • Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
  • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.