Agenda
Epizoda 284Před týdnem

Poslechněte si podcast: Inside Talks: Developer vypočítal, jak se tvoří cena bytu. Zlevnění se čekat nedá

151 961 korun – průměrná cena za metr čtvereční v pražské novostavbě. Je to moc, nebo cena odpovídá době? A dá se stavět za 100 tisíc korun na metr? Petr Palička, šéf realitní divize Penty, rozkryl výpočty a kalkulace developerů. Co se stane, když se do nabídky pražských realit dostanou byty s cenou 105 tisíc za metr? Z nabídky jich všech 50 zmizí během tří dnů – po bytech je tedy v hlavním městě stále hlad. Dá se však vrátit zpět k této ceně, za kterou se byty v Praze prodávaly před pěti lety a kterou developeři vnímají jen jako marketingový tah developerské společnosti Central Group? „Neznám kalkulace ostatních, ale znám naše kalkulace. My většinu bytů stavíme ve vyšším standardu a stavební náklady se u nás v tuto chvíli prakticky nedostanou pod 70 tisíc korun za metr čtvereční. To jsou jen stavební náklady,“ vypočítává šéf realitní divize Penty Petr Palička. „K tomu je něco, čemu říkáme ‚soft cost‘, tedy různé projekty, povolení, inženýring. To všechno stojí peníze. S tímto se můžeme dostat na 80 tisíc za metr. K tomu jsou právní náklady, marketingové náklady, a to ještě nemáme započítaný pozemek, který jsme museli zakoupit,“ dodal. * Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?  * Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS. * Nový díl každý pátek na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

19:13

Agenda

Vydává: Seznam Zprávy

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Web

Epizoda 289Před třemi dny 22:27

Inside Talks: Automobilky čelí největší hrozbě v historii. V době, kdy jim padají marže

Zatímco dodavatelé v automobilovém průmyslu trpí, ziskovost automobilek vylétla do dvojciferných čísel. Výrobce teď ale tíží rekordní náklady a řešení jsou jasná – další zdražení aut, sekání nákladů, nebo nižší marže. Poslední zprávy z tuzemského autolandu zní více než optimisticky – výroba aut letos meziročně vyrostla o 28 procent. Aktuální optimismus potvrzuje i Petr Novák, ředitel divize automotive JTEKT Evropa v pořadu Inside Talks.) V Česku by se podle něj letos mohlo vyrobit více než 1,3 milionu automobilů, tedy jen o 80–100 tisíc méně než v „posledním normálním roce“ 2019. „Vypadá to pozitivně. Výrobci nám posílají jejich odvolávky na další měsíce a to jsou vysoká čísla. Samozřejmě, že nikdo nemůže s jistotou říct, že zase nepřijde nějaká krize, nějaký nedostatek materiálů nebo nepředvídatelná událost u některého z dodavatelů, která celý ten dodavatelský řetězec zastaví,“ dodává Novák. * Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?  * Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital a Martin Durčák z ČEPS. * Nový díl každý pátek na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 288Před čtyřmi dny 15:51

Budoucnost českých e-shopů je ve velkých tržištích. Zákazník na tom vydělá

Budoucnost českých firem je na světových tržištích neboli marketplace, věří investor Oldřich Bajer. Platformy propojující prodejce se zákazníky budou podle něj v následujících letech dominovat. Založil Centrum.cz, stál u zrodu módního e-shopu Zoot a šéfoval Mall.cz. Dnes je z Oldřicha Bajera poradce e-shopů a investor. A právě jeho poslední investice je propojením obou rolí. Budoucnost e-commerce totiž vidí v internetových tržištích neboli marketplace, a tak koupil dvě pětiny firmy Omnicado, která se zabývá propojováním obchodníků a marketplace. „I ti, kteří dnes marketplace odmítají, odmítají tam prodávat, tam do pěti nebo deseti let budou. Je to stejné, jako když jsme začínali s internetem a webovými stránkami. Všichni tehdy říkali, že to nepotřebují. Dnes tam jsou všichni,“ vysvětluje Bajer s tím, že i když v Česku jde o relativně nový pojem, celkově patří právě on-line tržiště, jako je Amazon či AliExpress, mezi ty absolutně největší e-shopy na světě. Nejkratší cesta k zákazníkovi Kritiku některých odpůrců internetových tržišť, podle kterých se obchodník stává „no name prodejcem“ bez prostoru na propagaci, Bajer odmítá. „Můžeme se podívat do světa – na americkém Amazonu jsou úplně všechny firmy, které něco vyrábějí a chtějí to samy prodávat. Je to pro ně ta nejkratší a nejméně riziková cesta. Samozřejmě že mají patrně i vlastní e-shopy, ale na marketplace jsou proto, že tam jsou zákazníci koncentrovaní ve větší míře,“ říká. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 287Před pěti dny 21:53

Šéf Pražské energetiky radí s fixací: „Počkejte“

Elektřina i plyn jsou proti loňsku výrazně levnější a dál klesá i cena na příští roky. Na předkrizovou úroveň se však podle Pavla Elise z Pražské energetiky už nedostaneme. A trvá riziko, že si nedokážeme zajistit dostatek plynu. Od začátku letošního roku v České republice platí vládní stropy na ceny elektřiny a plynu pro koncové odběratele. Většina obchodníků dnes ovšem nabízí energie pod těmito stropy a na velkoobchodním trhu ceny stále klesají. Přesto bude muset dát stát letos na kompenzace obchodníkům za to, že neprodávají za ceny nad vládou určeným limitem, kolem sta miliard korun. Odhaduje to předseda představenstva Pražské energetiky Pavel Elis. Sama Pražská energetika, po skupinách ČEZ a E.On trojka na českém trhu dodavatelů elektřiny a plynu, inkasuje na kompenzaci za vládní stropy kolem pěti miliard korun. Pro zákazníky přináší Pavel Elis dobrou zprávu, dodavatelé půjdou s ceníky zřejmě dál dolů. Ovšem s jednou podmínkou – na podzim nesmí přijít obrat na trhu s plynem. Jeho zdražování by mohla vyvolat vyšší poptávka a stále chybějící kapacity na dovoz této komodity do střední Evropy. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 286Před šesti dny 17:12

Zaměstnanec je na koni. Firmy zvažují, jestli přidat, nebo odejít z Česka

Pětina firem bude propouštět, třetina zaměstnavatelů naopak shání posily a zbytek vyčkává. Výhled českého pracovního trhu představila v Agendě SZ Byznys Jaroslava Rezlerová z ManpowerGroup. Český trh práce funguje naprosto opačně, než bylo ještě před pár lety zvykem. Kandidát na pracovní místo nebo zaměstnanec tahá za delší konec provazu. „On je tím, kdo se ptá firmy, co mi nabízíte. A firmy na to musí reagovat, aby lidi udržely,“ popisuje šéfka jedné z největších personálních agentur v zemi Jaroslava Rezlerová. Potvrzuje, že na trhu chybí přes tři sta tisíc zaměstnanců. Potřeba nabírat nové lidi podle jejích slov pořád trvá, a to i v oborech, které přímo postihuje recese. Podle výhledu ManpowerGroup se ve třetím čtvrtletí chystá 35 procent zaměstnavatelů nabírat nové lidi nebo se o to chtějí alespoň pokusit. Naopak zhruba pětina (19 %) plánuje propouštění. Zbytek trhu vyčkává na další vývoj ekonomiky. „Tlak na mzdy je ve firmách nyní veliký,“ uvedla Jaroslava Rezlerová s tím, že firmy se bojí, že „lidé odejdou za lepší nabídkou, jednoduše řečeno více penězi“. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 285Před týdnem 18:56

Votruba z AFI: Investoři vnímají Česko jako neseriózní zemi

Když investoři splní všechny podmínky a stát jim pak po roce neudělí pobídku, vyvolává to v nich pocit neserióznosti, říká šéf Sdružení pro zahraniční investice Ondřej Votruba. Pro českou ekonomiku je tuzemský automobilový průmysl, o jehož budoucnost se nyní hraje, stěžejní. „Pro nás je klíčové, jak budeme postupně ztrácet projekty pro výrobu aut se spalovacími motory, aby nám tady nabíhaly nové projekty na výrobu dílů pro elektromobily. Tady je to okno příležitosti, které je v tuto chvíli otevřené,“ říká v pořadu Agenda Ondřej Votruba, šéf Sdružení pro zahraniční investice – AFI. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 283Před týdnem 13:06

Nový traktor, obrněnec i sen o indickém trhu. Zetor reaguje na bídný byznys

Zemědělci se do pořizování nových traktorů nehrnou. Brněnský Zetor přesto přichází na trh po dlouhé době se zcela novým modelem a pracuje i na elektrické verzi. Skupina také pokračuje v přípravě výroby armádního obrněnce Gerlach. Brněnský výrobce traktorů Zetor zažívá významné období. Z jedné strany je podnik pod finančním tlakem rostoucích nákladů, ztrátového hospodaření a nevýhodného kurzu koruny. Z druhé strany však po dlouhých letech plánuje výrobu zcela nového modelu traktoru, rozjíždí plány na výrobu elektrického modelu a ve spolupráci se sesterskou firmou připravuje produkci obrněného vozu Gerlach. „Stejně jako na všechny další výrobce i na nás dopadá inflace a zdražování. Jako koncový výrobce nemůžeme dostatečně flexibilně reagovat na zdražování materiálů,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys Róbert Harman, výkonný ředitel a člen představenstva Zetor Tractors. Tato situace se odrazila na hospodaření podniku. Za rok 2022 vykázal ztrátu 103 milionů korun. Předloni měla firma čistý zisk 202 milionů korun. „Na letošní rok se máme z hlediska hospodářského výsledku dostat někam k nule. Příští rok se chceme postupně dostávat do zisku,“ doplnil šéf Zetoru. Součástí nepříznivého vývoje je též slábnoucí ochota zemědělců pořizovat si nové stroje. „Momentálně zaznamenáváme pokles poptávky po traktorech. Hlavním důvodem jsou vysoké úroky. Farmáři proto investice velice zvažují. Většinou si kupují traktory na splátky a úroky jsou vysoké,“ uvedl Harman. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 282Před týdnem 13:49

Aero se odlepilo od země a s novými stroji míří do černých čísel

Tři miliardy za vývoj, 14 tisíc dílů, 31 tisíc hodin lidské práce. Tohle je nový letoun L-39 NG, díky kterému se český výrobce Aero Vodochody opět dostal na výsluní. Letos čeká firma tržby ve výši 6 miliard korun. Jejich letadla si zahrála v novém pokračování filmu Top Gun. Oblíbil si je Elon Musk, který vlastní hned patnáct kousků, a jejich nejnovější model si už koupily čtyři země. Společnost Aero Vodochody, která se ještě nedávno řítila k zemi, pod novým vedením nabrala výšku a opět míří do oblak. Loni firma zdvojnásobila obrat na čtyři miliardy korun a vymanila se z půlmiliardové ztráty. „Teď jsme v očekávání auditovaných výsledků. Už dnes ale můžu prozradit, že se dostáváme do černých čísel a v letošním roce očekáváme, že ten obrat ještě poroste ze čtyř přes šest miliard,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Viktor Sotona, generální ředitel společnosti Aero Vodochody. K dobrým hospodářským výsledkům Aeru pomáhá i současná bezpečnostní situace. „Samozřejmě obecně si státy v rámci NATO a Evropy uvědomily, že je důležitá soběstačnost a mít kontrolu nad vlastním průmyslem – být schopni sebevýroby. Netýká se to jen munice, ale i pilotů. V tuto chvíli Evropa poptává tisíce vojenských pilotů, takže pro nás se otevírají obrovské možnosti,“ dodává Sotona. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].

Epizoda 281Před týdnem 14:47

„Doufám, že se budou škvařit v pekle.“ Šéf cechu o solární kauze Malina

Přihlásit své pohledávky a čekat, radí zákazníkům solárních společností v insolvenci šéf Cechu akumulace a fotovoltaiky. Aleš Hradecký byl hostem Agendy SZ Byznys.  Trh s fotovoltaikou na střechách domů ovládla nervozita. Může za to nejen úpadek Energetického holdingu Malina Group a problémy firmy FG Energy, ale i obavy z toho, zda takových společností nebude nakonec víc. Nejistotu vyvolávají i zmatky kolem budoucnosti solárních dotací a provozních podpor obnovitelných zdrojů energie. V potížích je momentálně několik tisíc zákazníků. Podle dostupných informací jich nejvíce čeká na domácí fotovoltaiku od Energetického holdingu Malina. Ten je od května v úpadku. „Pro klienty Maliny bude nejdůležitější rozhodnutí insolvenčního správce,“ říká Aleš Hradecký, předseda Cechu akumulace a fotovoltaiky. „Pokud ve smlouvě stojí, že technologie je až do úplného zaplacení majetkem společnosti Malina a zákazník nemá v ruce závěrečnou fakturu s vyúčtováním, tak to prostě jeho není.“

Epizoda 280Před 2 týdny 16:31

Snídaně u Tiffanyho v české režii. Lasvit „zdokonalil“ světové klenotnictví

České sklářství se opět nadechlo – Lasvit hlásí velký zájem zákazníků a čeká nejlepší rok ve své historii. Firma nainstalovala světelnou plastiku za milion eur na strop pro vlajkový obchod klenotnictví Tiffany. „Češi neumí prodávat. Jsme výborní kreativní umělci a umíme za málo nákladů udělat výbornou věc. To je strašně cenné, ale zejména v luxusním segmentu neumíme tvořit značky a nabízet vlastní věci do světa,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys majitel sklárny Lasvit Leon Jakimič. Příčiny tohoto hendikepu vidí Jakimič už ve vzdělávání, Česko by se podle něj mělo více otevřít cizincům a firmy by měly klíčové pozice v marketingu či obchodě otevřít lidem ze zahraničí.  „Nalákat sem ty nejlepší lidi, nebát se přijmout cizince. Nemůžeme si namlouvat, že deset a půl milionu Čechů jsou největší borci na všechno. Prostě ti Angličané, Italové, Němci a Švýcaři jsou v tom světovém byznysu v některých odvětvích dál,“ dodává majitel Lasvitu s tím, že rozdíl je vidět už na základních školách.  „Zažívám to sám, když jsem se vrátil do Česka. Mé děti studovaly britské školy, kde se už v osmi letech učily prezentovat před stovkou lidí. Naučili je tam, jak téma otevřít, jak zaujmout, jak se představit,“ doplňuje. Sám se angažuje v projektu druhé ekonomické transformace, který by měl českou ekonomiku posunout výš. „Stále mi tu chybí odvaha a přemýšlení o produktu od začátku do konce – tedy neprodávat překupníkům, ale distribuci si vybudovat sám. Jít do světa a mít tu finální marži u sebe, protože největší marže vzniká při prodeji konečnému klientovi. Navíc když jste s ním v kontaktu, můžete mu nabízet i jiné produkty a využívat synergie,“ vysvětluje Jakimič. * Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. * Každý všední den na SZ Byznys [https://www.seznamzpravy.cz/sekce/ekonomika-194] a ve všech podcastových aplikacích. * Odebírejte na Podcasty.cz [https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda], Apple Podcasts [https://podcasts.apple.com/us/podcast/agenda/id1603442518] nebo Spotify [https://open.spotify.com/show/3KmeEEeu8kwLvk4lctgm99].