- Podcasty
- Agenda
Poslechněte si podcast: Šéf plynárenského svazu popisuje, jak se projeví zavření cesty přes Ukrajinu
Na konci roku by měly skončit dodávky ruského plynu přes Ukrajinu. Země, které surovinu z Východu odebírají, ji nahradí dodávkami odjinud. Podle šéfa Českého plynárenského svazu Josefa Kotrby nehrozí ani dramatický růst cen.
Ceny zemního plynu se na velkoobchodním trhu poslední měsíce pohybují kolem 40 eur za MWh. Někteří odborníci varují, že cena bude ještě růst, a to kvůli plánovanému ukončení toku ruského plynu přes Ukrajinu.
Podle generálního ředitele Českého plynárenského svazu Josefa Kotrby však přerušení dodávek ještě není jisté. Pokud by k němu došlo, cenová křivka by se zřejmě vychýlila nahoru. „Nebude to okamžité, protože v celé Evropě jsou zásobníky v podstatě plné,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Josef Kotrba, generální ředitel Českého plynárenského svazu.
Tuzemské zásobníky jsou aktuálně naplněny z více než 90 procent. Obchodníci do nich nakoupili plyn dopředu, aby měli pro odběratele zajištěné dodávky na topnou sezonu. „Uvidíme, jestli a jak ten poryv na velkoobchodním trhu vůbec promítnou do cen, protože plynu bude dostatek. I kdyby se z toho směru nedovezla jediná molekula, zákazník se úplně bát nemusí,“ ubezpečuje Kotrba.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry, zakladateli firem a špičkami českého byznysu. Každý všední den na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.
Inside Talks: ČEPS představil scénáře. Česko podle nich začne brzy elektřinu dovážet
Jak bude vypadat česká energetika? Jaké budou ceny, spotřeba i zdroje? ČEPS připravil scénáře, podle kterých se po roce 2025 Česko změní na dovozce energií.
Od roku 2025 by se Česko mohlo změnit z exportéra elektřiny na importéra. Počítá s tím takzvaný MAF, tedy možný scénář toho, jak bude v následujících letech energetika vypadat, který každoročně vydává ČEPS.
„Vývoj je podobný, jako jsme očekávali v minulých letech, ale nové je to, že se díváme na import energie i z pohledu ekonomičnosti,“ říká v rozhovoru pro Inside Talks Martin Durčák s tím, že více než polovinu elektřiny z celkového importu dovezeme proto, že se to zkrátka vyplatí.
- Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
- Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital, Martin Durčák z ČEPS a Jan Romportl z Elin.ai.
- Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Na „Made in Czech Republic“ na Blízkém východě slyší, pochvaluje si ELKO EP
Inteligentní domácnost má už téměř každý nový český dům. Výrobce přístrojů pro chytré domy a automatizované budovy z Holešova se ale nyní soustředí na zahraniční expanzi. Z Indie chce ELKO EP za první rok přivézt milionové tržby.
V posledních letech se trh s výrobky pro chytrou domácnost zásadně proměnil. „Zatímco před patnácti lety měl chytrý dům každý pátý, dnes už to je běžné pro většinu domácností, a to i bez vědomí samotných uživatelů,“ říká zakladatel společnosti ELKO EP, která se specializuje na vývoj a výrobu technologií pro automatizaci budov.
Významný boom do českých domácností z pohledu chytrých zařízení, která ovládají například osvětlení nebo teplotu v domě, přinesla podle jeho slov energetická krize vyvolaná ruskou invazí na Ukrajinu.
„Vzhledem k událostem posledních let se poptávka soustředila na řešení, která přinášejí úspory energií. Na prvním místě je regulace vytápění nebo klimatizace,“ uvedl v pořadu Agenda podnikatel Jiří Konečný.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Stát dosud herní vývojáře skoro nepodporoval. A je to dobře, říká Vávra
Českým herním studiím se daří. Obrat průmyslu překračuje poslední dva roky 7,5 miliardy korun. Tento úspěch ale stojí na několika veteránech hry a noví tahouni nepřibývají, myslí si kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra.
Daniel Vávra se v herním průmyslu pohybuje od devadesátých let a stojí za legendárními hrami jako Mafia: The City of Lost Heaven z roku 2002 či Kingdom Come: Deliverance z roku 2018. Druhé zmíněné hry se podle jeho herního studia Warhorse prodalo přes 6 milionů kopií. Vávra právě pracuje na druhé epizodě akčního RPG, která vyjde v únoru příštího roku. Při testování hraje vývojář Kingdom Come: Deliverance 2 až dvanáct hodin denně. Jeho tým čítající 250 lidí totiž stále objevuje nové překážky.
„Například ve hře máme koně. Zvíře jsme během testování vždycky posadili na mapu a jezdili na něm. Na první pohled fungovalo, jak mělo. Pár dní zpátky jsem zjistil, že nejhorší kůň ve hře má stejné parametry jako ten nejlepší. Tudíž najednou začnete analyzovat vlastnosti koní, sedel a jejich parametry. Z toho vznikl třístránkový seznam shrnující problematiku herních koní a my ho začali řešit, přičemž zjistíte, že některé problémy v této fázi vývoje už odstranit nejdou. Takové věci se vynořují každý den,“ popisuje v pořadu Agenda pro SZ Byznys vývojář. Podle něj není ve schopnostech testovacích hráčů všechny problémy najít a napravit, musí se o to ale pokoušet.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Inside Talks: Kvůli plánům EU může hovězí končit v kafilériích, varuje Pilčík
Zpracovatelé masa bojují o rituální porážky. Zatím mohou zvířata jen vyvážet. „U dřeva se také říká, nevozte kládu, ale vozte celý nábytek. Když my ta zvířata rituálně neporazíme tady, o ten trh přijdeme,“ říká Karel Pilčík.
Na levné maso český zákazník slyší, a tak ho obchodní řetězce prodávají za ceny, které jsou kvůli obřím slevám pod náklady. Právě kvůli akcím je maso dokonce levnější než před pěti lety. Zákazník je nadšený, malé specializované prodejny už méně.
„Stále se to děje a není to jen o mase. Týká se to i másla či vajíček. Tohle je zboží, které naláká lidi do obchodů,“ říká v pořadu Inside Talks Karel Pilčík s tím, že taková cenová politika má negativní dopad na menší obchodníky. A specializované prodejny krachují.
- Inside Talks. Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí českého byznysu. Jakými tématy žije průmysl, potravinářství, reality, startu-upy, finance, energetika nebo automobilový průmysl?
- Insidery jsou Tomáš Kolář z Linetu, Petr Palička z realitní divize Penty, Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT, Tomáš Spurný z Monety Money Bank, Ondřej Fryc z Reflex Capital, Martin Durčák z ČEPS a Jan Romportl z Elin.ai.
- Nový díl každý pátek na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Jahn: Je třeba začít Čínu vnímat jinak. Jako velmi silného soupeře
V německém Volkswagenu se mluví o velkém propouštění a zavírání továren. Naopak tuzemská Škoda Auto teď prožívá úspěšné období.
„Na evropském trhu jsme na čtvrtém místě. To Škoda nikdy nebyla, vždy jsme se pohybovali okolo osmého desátého místa,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys člen představenstva automobilky za prodej a marketing Martin Jahn s tím, že za první pololetí má Škoda Auto rekordní jak výši zisku, tak výnosu.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
• • Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Sázka na Afriku. Aircraft Industries hledá cestu k novým zákazníkům
V jedné z výrobních hal Aircraft Industries v moravských Kunovicích stojí bílý letoun L-410 nové generace s firemním logem. Před necelými dvěma týdny se vrátil z cesty po afrických zemích, kde se představil potenciálním zákazníkům.
„Byla to zajímavá cesta, trvala téměř měsíc. Letadlo jsme po cestě na veletrh v Jihoafrické republice prezentovali v několika zemích. Největší pozornost jsme asi vzbudili v Ugandě a na Seychelských ostrovech,“ popisuje africkou tour vedoucí zkušební pilot firmy Vojtěch Karlík.
„Senegal je aktuálně největším zákazníkem letadla 410 nové generace, stavíme pro něj celkem pět letadel. Dvě letadla už jsou v Senegalu a další bychom měli předávat v následujících měsících, takže jsme strašně rádi, že si Air Senegal vybral nás a naše letadla,“ říká v Agendě SZ Byznys předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Práce až do smrti? Nakonec do penze v 67. Lidé to lépe stráví, říká ekonom
Po měsících vyjednávání, desítkách hodin debat ve Sněmovně přichází vládní politici se třemi zásadními pozměňovacími návrhy k důchodové reformě. První z nich se týká nejtřaskavějšího opatření: zvyšování věku odchodu do penze.
Ten je nyní zastropován na 65 letech a reforma ho pod tlakem neúprosných demografických dat prolomí. Otázka je, zda a kdy se zvyšování důchodového věku zastaví. Původně měl věk narůstat kontinuálně. Nakonec patrně přece jen dostane zvyšování odchodového věku horní limit. Podle pozměňovacího návrhu z pera vládních poslanců má být na 67 letech.
Podle ekonoma Filipa Pertolda, který je členem poradního týmu ministra práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL), je to z psychologického hlediska rozumný krok, kterým chce vláda u veřejnosti otupit nesouhlas s nepopulárním opatřením.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Solárníci mají plné sklady. Ceny už našly dno, říká jejich distributor
Distributor solární techniky, společnost Raylyst, letos dodá stejný, ne-li větší počet panelů pro fotovoltaické elektrárny jako loni. A to i navzdory ochlazování tuzemského trhu s fotovoltaikami pro domácnosti. Nejrychleji rostoucí firmě v Evropě (podle žebříčku Financial Times) pokles českého trhu kompenzují země, jako je Německo, Rakousko nebo Itálie.
Cena solárních panelů meziročně klesla o 40 procent. Mohou za to změny na čínském trhu i plné sklady v Evropě. „Boom, který přišel před dvěma lety, nastartoval obrovské nákupy a výrobu. Staré modelové řady má spousta firem i výrobců ještě na skladech. Na trhu jsou hráči, kteří potřebují čistit sklady,“ říká v Agendě SZ Byznys Michal Petřek, manažer inovací ve společnosti Raylyst.
Moc prostoru pro další pokles ceny panelů, ke kterému dochází druhým rokem, už podle Petřeka nezbývá. „Není kam hlouběji jít. Až se povede dočistit sklady, cena začne hledat nějakou normální hranici, která může být i o trochu výš, než je současná,“ předpokládá Petřek. Zlevňování solárních panelů se promítá i do nákladů na instalaci solární elektrárny. Ty šly v porovnání s minulým rokem dolů o 20 až 25 procent.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
Jak bude vypadat svět bez řidičů. Šéfka ICOM Transport připomněla brexit
ICOM Transport je firma spojená nejenom s autobusovou dopravou, ale i s dopravou nákladní. Ve své flotile má 800 autobusů a 250 kamionů.
Největším problémem je podle šéfky společnosti Kateřiny Kratochvílové nedostatek řidičů.
„Co já pamatuji, tak dostek řidičů byl naposledy v devadesátých letech. Tam to skončilo a od té doby je řidičů málo a bude jich ještě míň. Podle statistik je totiž 20 procent řidičů už teď v důchodovém věku a dalších 30 procent v předdůchodovém věku,“ říká Kratochvílová.
Jak může na Česko takový problém už brzy dopadnout, ukazuje podle Kratochvílové příklad Velké Británie poté, co vystoupila z Evropské Unie. „Najednou měla nedostatek řidičů, protože tam nemohli pracovat ti ze zahraniční. Chybělo jídlo v obchodech, řidiči nemohli tankovat, protože nebyly zásobovány čerpací stanice… Přesně takhle to vypadá, když je nedostatek řidičů,“ dodává s tím, že právě kvůli nedostatku stále roste průměrná mzda řidičů.
- Agenda. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky. Čtvrthodinka o byznysu z první ruky.
- Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
- Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.