- Podcasty
- Akcent
Poslechněte si podcast: Ať o umění ve veřejném prostoru rozhodují soutěže. Ostrava jde příkladem, Ústí se učí
Saša Michailidis se ptá ředitelky Galerie Emila Filly a pedagožky UJEP v Ústí nad Labem Evy Imr Mrázikové a předsedkyně ostravského spolku Fiducia Ilony Rozehnalové. Debata sochaře Davida Černého a kurátorky GHMP Marie Foltýnové v ČT o instalaci stíhaček s motýlími křídly na fasádě pražského OD Máj vyvolala v médiích diskusi o roli a pravidlech umění ve veřejném prostoru. Jak k tomu přistupují spolky a galerie v regionech?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Žert, Jana Eyrová… Rozbory knih do hloubky ano, literární historii ale neopouštějme, říká učitelka
Saša Michailidis se ptá Roberta Kolára z Ústavu pro českou literaturu AV ČR a zástupkyně ředitele Anglického gymnázia v Praze, učitelky českého jazyka a literatury Aleny Švejdové. Letošní maturanti už mají za sebou didaktické testy, nyní je čeká profilová část státní maturity, a to znamená, že dojde i na tradiční ústní zkoušku z českého jazyka. Jak vyučovat literaturu na střední škole a jak dobře připravit studenty právě pro ústní část maturity z češtiny?
Úspěch v Miláně se nedostaví hned. Po škole si to musíte odmakat, říká Maxim Velčovský
Saša Michailidis se ptá kreativního ředitele firmy Lasvit z Nového Boru a designéra Maxima Velčovského a kurátora, teoretika designu a spolupracovníka Vltavy Adama Štěcha. Nejlepší výstavou se stala na milánském týdnu designu expozice Re/Creation, která zaujala venkovní instalací Porta z lehaného skla. Které další české projekty obstály? Jak těžké je prosadit se na podobných přehlídkách?
Politika dohnala i bienále v Benátkách. Nic nového pod sluncem, říká teoretik umění
Saša Michailidis se ptá teoretika umění a spolupracovníka Vltavy Matěje Forejta a redaktora časopisu Reflex Marka Gregora. Benátským bienále hýbe politika. Tisíce lidí podepsaly už před jeho začátkem petici požadující vyloučení Izraele z letošního ročníku. Jak to vypadá na místě? Skutečně se stalo z proslulé přehlídky současného výtvarného umění další geopolitické bojiště? Jak se tato rovina projevuje v národních pavilonech?
Bedřich Smetana – i špatný student to může dotáhnout na skladatele evropského formátu
Saša Michailidis se ptá muzikoložky Olgy Mojžíšové a publicistky Mileny Štráfeldové, autorky dokurománu Friedrich řečený Bedřich. 12. května začal mezinárodní festival Pražské jaro. Připomněli jsme si tím 140. výročí úmrtí Bedřicha Smetany a letos v březnu tomu bylo 200 let od jeho narození. Jak se utvářel Smetanův vztah k hudbě a povolání skladatele? Co se dozvídáme z jeho studentského deníku? Jaké smetanovské mýty se už podařilo vyvrátit?
Výběr týdne: Pražské metro 50, digi technologie do škol, García Márquez žije dál
Saša Michailidis se ptá hostů u příležitosti 50. narozenin pražského metra, jak v něm a kolem něj omezit takzvaný vizuální smog. Jak lze kreativně využít digitální technologie, jejichž nadměrná konzumace dle odborníků ohrožuje dětské zdraví? Jaká je posmrtně vydaná kniha Gabriela Garcíi Márqueze Uvidíme se v srpnu a potvrzuje jeho výjimečné postavení ve světové literatuře?
Pražské metro slaví. Je unikátní, ale zaflákané reklamou – a to se dá změnit
Saša Michailidis se ptá architektky pražského metra Anny Švarc a designérky, zakladatelky neziskové organizace Naše kultivovaná města a odbornice na vizuální smog Veroniky Rút. Pražské metro vyjelo poprvé před padesáti lety. Proč se v něm mění infografika? Jak by mělo vypadat prostředí metra, aby plnilo praktický účel a zároveň bylo příjemné pro cestující? A proč se zase řeší plastika Moskva – Praha ve stanici Anděl?
Ženy jsou u Márqueze sloupem existence. Na magický realismus zapomeňte, říkají překladatelky
Saša Michailidis se ptá překladatelky a publicistky Blanky Stárkové a překladatelky, profesorky španělské a hispanoamerické literatury z FF UK Anny Houskové. V dubnu jsme si připomněli deset let od úmrtí spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze. A nedávno vyšla jeho kniha Uvidíme se v srpnu, kterou on sám chtěl původně spálit. Proč se nakonec dostala ke čtenářům? Potvrzuje Márquezovo výjimečné postavení ve světové literatuře?
Digitální technologie zabíjejí nudu. Využijme je kreativně třeba ve škole, říkají odborníci
Saša Michailidis se ptá zakladatelky iniciativy Digitální zdraví dětí Michaely Slussareff z FF UK a Michala Kučeráka, dramaturga Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání, který se koná v regionech až do konce května. Rozporuplné reakce vyvolal nedávno americký sociální psycholog Jonathan Haidt s knihou, ve které dává do souvislosti využití digitálních technologií a zhoršující se duševní zdraví mladých lidí. Je situace skutečně tak tristní?
Karel Kachyňa uměl pracovat s herci, filmy vynikají obrazovým cítěním, říká publicista
Saša Michailidis se ptá filmového teoretika, historika, pedagoga na FAMU Jana Bernarda a publicisty, redaktora Filmového přehledu Martina Šrajera. 1. května uplynulo sto let od narození režiséra a scenáristy Karla Kachyni, v březnu tomu bylo dvacet let od jeho úmrtí. Jak ho formovalo studium na FAMU a 50. léta? Jaká byla jeho spolupráce s Janem Procházkou v letech šedesátých? A jaká byla pozdější Kachyňova tvorba?