Zdopravy Podcast
Sezóna 3Epizoda 830. březen 2023

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Michal Krapinec

Michal Krapinec je generálním ředitelem Českých drah, který je mimo jiné také úspěšným hráčem pokeru a účastnil se světového šampionátu v této karetní hře. Je to právě rok, co nastoupil do čela největšího železničního dopravce v České republice.

Dráhy převzal v nelehké době po covidu a také v době výběrových řízení, které státem vlastněného dopravce připravily v letošním prvním čtvrtletí o řadu výkonů. Právě ztráty výkonů Českých drah podrobně rozebíráme v první části rozhovoru. "Řídit České dráhy sebevražedná mise není. Kdyby byla, tak bych se na ní nevypravil," říká v rozhovoru Michal Krapinec.

České dráhy řeší také velké problémy s nedostatkem vozů, což má podle Krapince souvislost s konfliktem na Ukrajině, který se podepsal na dostupnosti některých dílů. Proto se dopravce snaží urychlit nákup objednaných nových souprav. To je příklad ComfortJetů, dvaceti devítivozových souprav (180 vozů) pro rychlost až 230km/h v čele s lokomotivami Vectron od Siemensu.

"Termín pro ComfortJety byl původně rok 2025 a dále, jelikož je tato jednotka složitá na schvalování kvůli řídícímu vozu a bistrovozu. Jejich schvalování trvá vždy nejdéle. Domluvili jsme se s výrobcem, aby nám začal předávat vozy s ročním předstihem už v roce 2024 s tím, že řídící vůz by se pak doschvaloval v čase," řekl při natáčení podcastu Michal Krapinec a doplnil, že stejně tak se bude se zpožděním schvalovat i bistrovůz. ComfortJety vyrábí sdružení Siemens Mobility/Škoda Group.

Detailně v podcastu rozebíráme také zadlužení společnosti. V polovině loňského roku měla skupina České dráhy půjčeno podle posledních oficiálně zveřejněných informací skoro 60 miliard korun a velmi rychle se zvýšilo tempo růstu zadlužení. Krátkodobé půjčky vzrostly za prvních šest měsíců roku 2022 o 11 miliard korun. "Je to takzvaný konsolidovaný dluh za celou skupinu. Druhou největší část dluhu nese ČD Cargo, které je schopné svůj dluh obsloužit a věříme že i splatit. Když bychom se podívali na ČD, a.s., tak se bavíme o 52 miliardách korun. Zadlužení Českých drah ještě chvíli poroste do bodu zlomu, kdy se křivka zadlužení narovná, a začne se snižovat," říká Michal Krapinec.

 See omnystudio.com/listener for privacy information.

01:00:22

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 5Epizoda 5Před pěti dny 01:11:45

Cesty ZDopravy - Martin Hořínek

Jak fungují kontejnerové terminály v Česku a jak jezdí kontejnerové vlaky v Evropě, o tom je nejnovější díl podcastu Cesty Zdopravy.cz. 

 Pozvání do našeho studia přijal Martin Hořínek, jednatel dopravce Metrans Rail a provozní ředitel a člen představenstva společnosti Metrans. Zároveň je de facto prezidentem sdružení nákladních dopravců na železnici ŽESNAD.CZ.

V Česku provozuje Metrans dva velké hub terminály – jeden v Praze-Uhříněvsi a druhý v České Třebové, kde se kontejnery nejen vykládají, ale i překládají na vlakové linky do dalších destinací. Menší terminály Mentransu v Nýřanech, Ústí nad Labem, v Lípě nad Dřevnicí a v Havířově jsou pak cílové, kde si kontejnery vyzvedávají zákazníci. „Terminálů máme v Evropě 21 a máme železniční dopravce, kteří jsou ve všech zemích, kde máme terminály. Pravidelné linky pak spojují naše terminály a jezdí do všech velkých přístavů nebo do velkých průmyslových center, jako je německé Porůří,“ říká v podcastu Martin Hořínek s tím, že týdně má celá skupina Metrans na evropské síti 670 vlaků s kontejnery.  Páteřní linkou z Česka je pro Metrans relace Praha-Hamburk, která vyjela poprvé v roce 1992. Dnes jede mezi Českem a Hamburkem v průměru osm párů kontejnerových vlaků každý den. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 4Před 2 týdny 01:13:30

Cesty Zdopravy - Jan Šurovský

Praha zažívá tramvajový boom a pracuje na návratu trolejbusů do městských ulic, proto jsme pozvali do studia Jana Šurovského. Ten je místopředsedou představenstva pražského dopravního podniku, kde zastává pozici, která nese oficiální označení Technický ředitel-povrch. Je také už 31. rokem aktivním řidičem tramvaje. Vídat ho v ulicích s tramvají můžete pravidelně i když je jedním z vrcholových manažerů podniku. „Já bych řekl, že to nemá to žádná negativa. Jsem v kontaktu s lidmi, jsem v kontaktu s našimi stroji, s našimi tratěmi a udělám si i představu o dopravním režimu,
který tam panuje,“ říká v podcastu Jan Šurovský.
První část našeho rozhovoru věnujeme detailní diskusi o přípravě nových tramvajových tratí v Praze. Ať už jde o ty, které se staví, jako je Dvorecký most či Václavské náměstí, nebo ty, které se stavět velmi brzy budou – tedy trať Počernickou ulicí do Malešic, z Malovanky na Strahov (jež je komplikovaná především tím, že smyčka bude přímo na střeše velína Strahovského tunelu), prodloužení tramvají z Lhotky na Nové Dvory nebo tramvajovou trať skrz nákladové nádraží Žižkov. Ta povede dál na Jarov po železniční trati, kudy dřív jezdily těžké nákladní vlaky. „V úseku, kde bude jezdit tramvaj, bude muset dojít překategorizování z dráhy železniční místní na dráhu tramvajovou. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 314. březen 2025 59:27

Cesty Zdopravy - Michal Jurka

Michal Jurka je šéf Skansky pro střední Evropu Michal Jurka. Na starost má český, slovenský a polský trh. Na začátku milénia byla Skanska jednou z největších stavebních firem na trhu, pak ale přišla změna. „Kolem roku 2008 se začala měnit strategie naší mateřské společnosti a místo objemu jsme se začali zaměřovat na zisk,“ říká Michal Jurka.

Ve střední Evropě má Skanska obrat 20 miliard korun a více než polovinu tvoří práce na českém trhu, kde pracuje také na dva tisíce lidí z celkového počtu tři a půl tisíce jejich středoevropských kolegů.

Aktuálně největší a také technologicky nejsložitější stavbou středoevropské Skansky je
slovenský dálniční tunel Višňové na obchvatu Žiliny. Jak je to náročná stavba a proč ji Italové nedokázali dokončit, detailně rozebíráme v podcastu. „Hledání dohody s italským přístupem ve slovenských reáliích je téměř nereálné. Nikdo nezpochybňuje, že ta italská firma v Itálii postavila spoustu dálničních úseků. Reference na to měla. Co chybělo, byla lokální výrobní kapacita a oni ji nebyli schopni sehnat," popisuje stručně v podcastu Michal Jurka.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 228. únor 2025 59:55

Cesty Zdopravy - Zdeněk Majer

Zdeněk Majer je předsedou dozorčí rady společnosti Stadler Praha a také mužem, který má otevřít dveře Stadleru v dodávkách kolejových vozidel na český a slovenský trh. Téměř 20 let pracoval pro plzeňskou Škodu, v posledních letech řídil jejích obchod pro celý svět. Pak ale odešel a kývl na nabídku ze Švýcarska. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 114. únor 2025 01:07:35

Cesty Zdopravy - Ivan Bednárik

Někdejší šéf ČD Cargo a Českých drah Ivan Bednárik působí nyní jako  poradce slovenského ministra dopravy pro železniční sektor. Jsou to čtyři roky, co jsme vám přinesli vůbec první podcast a jeho hostem byl právě on, tehdy jako šéf Českých drah. Vracíme se tak po čtyřech letech k našemu prvnímu hostovi, tentokrát však na téma slovenské železniční dopravy.

„Slovensko potřebuje nasypat výrazně víc peněz do železniční infrastruktury, aby zastavilo její chátrání,“ říká Ivan Bednárik, podle nějž není rozdíl mezi českou a slovenskou železniční sítí jen vidět, ale při cestě vlakem je také slyšet

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 3031. leden 2025 01:03:32

Cesty Zdopravy - Jaromír Radkovský

Jaromír Radkovský je generálním ředitelem Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Je sám pilotem, ale také psychologem či nadšeným mořeplavcem. V čele letiště je od roku 2017. Tehdy se tam po letech vrátil, jak se říká, na místo činu. Svou kariéru totiž začínal jako vojenský psycholog u stíhacího letectva Armády ČR právě na letišti v Mošnově, později v Přerově.

V posledních letech dostal se svým týmem hospodaření letiště do černých čísel. Loni měli rekordní rok, když odbavili 493 tisíc cestujících. V roce 2017, kdy tu Jaromír Radkovský začínal, to bylo 324 tisíc. A rekord padl na zdejším letišti i v přepravě nákladu, který vůbec poprvé překonal loni 22 tisíc tun zboží.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2916. leden 2025 01:00:30

Cesty Zdopravy - Simona Mohacsi

Výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi je hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.  Říká o sobě, že je
duší ekonomka, vyrůstala v čéesáďácké rodině a dnes řídí podnik, který má téměř pět stovek zaměstnanců, na 200 dohodářů a k tomu 150 vozidel MHD, lanovou dráhu nebo veřejné osvětlení v celém městě ve své správě. Je tak jedním z největších zaměstnavatelů v Ústí nad Labem. „Čistě MHD stojí 600 milionů korun ročně, na jízdném a dalších příjmech například z reklamy se vybere 200 milionů korun ručně,“ popisuje v podcastu Simona Mohacsi cenovku za zdejší MHD.
Rok 2024 byl v ústecké veřejné dopravě doslova turbulentní. Emoce vyvolalo zavedení nástupu předními dveřmi i změny linkového vedení, radost pak přinesly nové parciální kloubové trolejbusy, které jsou unikátní dvěma hnanými nápravami pro zdejší kopcovaté tratě. Jen loni dal dopravní podnik do vozidlového parku třičtvrtě miliardy korun. „Jsem v podniku 11 let a za tu dobu je to nejvíc v jednom okamžiku. Na druhou stranu bych ráda řekla i to b. Nemyslím si, že to je správně. Vozidla by se měla nakupovat pravidelně každý rok tak, aby jejich životnost byla vždy zachována. A ne ad hoc zrovna když získáme dotace,“ říká v podcastu Simona Mohacsi.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 282. leden 2025 01:04:05

Cesty Zdopravy - Martin Kupka

Hostem prvního podcastu Cesty Zdopravy.cz roku 2025 je ministr dopravy Martin Kupka. Jeho aktuální mandát od voličů se pomalu krátí, do konce volebního období zbývají poslední měsíce. Co chce letos jako ministr dopravy ještě stihnout?

„Například zřízení Inspekce silniční dopravy jako nástroje pro vymýcení rozšířeného nešvaru přetěžování kamionů na českých dálnicích. To je jedna důležitá změna. Další je legislativní podklad pro poptávkovou dopravu. Moderní způsob dopravy, kdy můžete lidem zajistit službu na míru a s menšími náklady. A také legislativní podpora pro autonomní řízení v České republice. Aby čeští výrobci, kteří už často vyrábí autonomní systémy, je tady mohli také prodávat a řidiči si je mohli užít. Hovořím o úrovni 3 pro situace, kdy můžete na výzvu vozidla předat řízení do jeho péče a na jeho odpovědnost,“ vyjmenoval při natáčení podcastu své tři největší úkoly pro rok 2025 Martin Kupka.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2720. prosinec 2024 58:56

Cesty Zdopravy - Blanka Havelková

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Blanka Havelková, členka představenstva ČD a také náměstkyně generálního ředitele pro oblast lidských zdrojů. Je šéfovou celé personalistiky našeho největšího železničního dopravce. Ten zaměstnává na 13 300 lidí, nejvíce na pozicích strojvedoucích, (přes 3 000) a vlakvedoucích (2 500). Pokud bychom počítali ale celou skupinu Českých drah se všemi dceřinými společnostmi, dostali bychom se na číslo 21 tisíc lidí. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 266. prosinec 2024 57:22

Cesty Zdopravy - Slavomír Pískatý

Poslechněte si rozhovor s první českým kapitánem legendárního Boeingu 747 Slavomírem Pískatým.  Někdejší vojenský letec strávil velkou
část svého profesního života v Asii a kapitánem Jumbo Jetu byl neuvěřitelných dvacet let. Miluje létání na větroni, stále se účastní závodů a za svůj život pilotoval na padesát typů letadel. „Lítání s dopravním letadlem není od toho, aby si pilot zalítal, ale by dovezl bezpečně cestující do jejich destinace. Jestli si chce někdo zalétat, ať jde do aeroklubu,“ říká zkušený pilot.

Přesáhl už věkovou hranici 65 let, což pro každého pilota znamená, že už nesmí dále létat profesionálně v letecké obchodní přepravě. I proto opustil kokpit slavného Jumbo Jetu. Dnes je především leteckým instruktorem a také testovacím pilotem nových L-410, které se vyrábí v českých Kunovicích. Ostatně, tam pracoval už i jeho tatínek a tehdy se Slavomír Pískatý do letectví zamiloval.

See omnystudio.com/listener for privacy information.