Zdopravy Podcast
Sezóna 3Epizoda 830. březen 2023

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Michal Krapinec

Michal Krapinec je generálním ředitelem Českých drah, který je mimo jiné také úspěšným hráčem pokeru a účastnil se světového šampionátu v této karetní hře. Je to právě rok, co nastoupil do čela největšího železničního dopravce v České republice.

Dráhy převzal v nelehké době po covidu a také v době výběrových řízení, které státem vlastněného dopravce připravily v letošním prvním čtvrtletí o řadu výkonů. Právě ztráty výkonů Českých drah podrobně rozebíráme v první části rozhovoru. "Řídit České dráhy sebevražedná mise není. Kdyby byla, tak bych se na ní nevypravil," říká v rozhovoru Michal Krapinec.

České dráhy řeší také velké problémy s nedostatkem vozů, což má podle Krapince souvislost s konfliktem na Ukrajině, který se podepsal na dostupnosti některých dílů. Proto se dopravce snaží urychlit nákup objednaných nových souprav. To je příklad ComfortJetů, dvaceti devítivozových souprav (180 vozů) pro rychlost až 230km/h v čele s lokomotivami Vectron od Siemensu.

"Termín pro ComfortJety byl původně rok 2025 a dále, jelikož je tato jednotka složitá na schvalování kvůli řídícímu vozu a bistrovozu. Jejich schvalování trvá vždy nejdéle. Domluvili jsme se s výrobcem, aby nám začal předávat vozy s ročním předstihem už v roce 2024 s tím, že řídící vůz by se pak doschvaloval v čase," řekl při natáčení podcastu Michal Krapinec a doplnil, že stejně tak se bude se zpožděním schvalovat i bistrovůz. ComfortJety vyrábí sdružení Siemens Mobility/Škoda Group.

Detailně v podcastu rozebíráme také zadlužení společnosti. V polovině loňského roku měla skupina České dráhy půjčeno podle posledních oficiálně zveřejněných informací skoro 60 miliard korun a velmi rychle se zvýšilo tempo růstu zadlužení. Krátkodobé půjčky vzrostly za prvních šest měsíců roku 2022 o 11 miliard korun. "Je to takzvaný konsolidovaný dluh za celou skupinu. Druhou největší část dluhu nese ČD Cargo, které je schopné svůj dluh obsloužit a věříme že i splatit. Když bychom se podívali na ČD, a.s., tak se bavíme o 52 miliardách korun. Zadlužení Českých drah ještě chvíli poroste do bodu zlomu, kdy se křivka zadlužení narovná, a začne se snižovat," říká Michal Krapinec.

 See omnystudio.com/listener for privacy information.

01:00:22

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 4Epizoda 27Před šesti dny 58:56

Cesty Zdopravy - Blanka Havelková

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Blanka Havelková, členka představenstva ČD a také náměstkyně generálního ředitele pro oblast lidských zdrojů. Je šéfovou celé personalistiky našeho největšího železničního dopravce. Ten zaměstnává na 13 300 lidí, nejvíce na pozicích strojvedoucích, (přes 3 000) a vlakvedoucích (2 500). Pokud bychom počítali ale celou skupinu Českých drah se všemi dceřinými společnostmi, dostali bychom se na číslo 21 tisíc lidí. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 26Před 2 týdny 57:22

Cesty Zdopravy - Slavomír Pískatý

Poslechněte si rozhovor s první českým kapitánem legendárního Boeingu 747 Slavomírem Pískatým.  Někdejší vojenský letec strávil velkou
část svého profesního života v Asii a kapitánem Jumbo Jetu byl neuvěřitelných dvacet let. Miluje létání na větroni, stále se účastní závodů a za svůj život pilotoval na padesát typů letadel. „Lítání s dopravním letadlem není od toho, aby si pilot zalítal, ale by dovezl bezpečně cestující do jejich destinace. Jestli si chce někdo zalétat, ať jde do aeroklubu,“ říká zkušený pilot.

Přesáhl už věkovou hranici 65 let, což pro každého pilota znamená, že už nesmí dále létat profesionálně v letecké obchodní přepravě. I proto opustil kokpit slavného Jumbo Jetu. Dnes je především leteckým instruktorem a také testovacím pilotem nových L-410, které se vyrábí v českých Kunovicích. Ostatně, tam pracoval už i jeho tatínek a tehdy se Slavomír Pískatý do letectví zamiloval.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2521. listopad 2024 57:54

Cesty Zdopravy - Martin Svojanovský

Jak se řídí provoz největšího nákladního dopravce na železnici v Česku? Pozvání k našemu mikrofonu přijal provozní šéf ČD Cargo a člen představenstva Martin Svojanovský.

Nákladní doprava na železnici zažívá relativně těžké časy. Ekonomika se odklání od hnědého uhlí, Liberty v Ostravě z ničeho nic skončila a kůrovcové dřevo je
na českých horách vytěženo. Nejde o zakázky, které by Cargo ztratilo ve prospěch jiných dopravců, jsou to přepravy, které jsou definitivně pryč a už se ani nevrátí.
„Dnes se ukazuje, že rozhodnutí investovat, jít na zahraniční trhy a budeme budovat pobočky nebo dceřiné společnosti, byl jednoznačně správný tah. Když bychom je neměli, tak bychom se tu neuživili. To že působíme v sedmi zemích v Evropě, byla cesta správným směrem. I díky tomu je ČD Cargo v takové kondici,“ říká v rozhovoru Martin Svojanovský. Na železnici je od roku 1993, mnoho let pracoval jako dispečer v České Třebové a říká, že je to láska na celý život. Dodnes drží to, že odslouží
několik směn ročně jako ústřední dispečer. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 247. listopad 2024 01:08:12

Cesty Zdopravy - Vojtěch Hromíř

Vojtěch Hromíř je generální tajemník Sdruženíautomobilových dopravců ČESMAD Bohemia. V Česku je na třicet tisíc aktivních dopravců všech velikostí, členskou základnu ČESMAD Bohemia tvoří z velké části ti, co podnikají v mezinárodní
dopravě. ČESMAD Bohemia je členem Mezinárodní unie silniční dopravy, která má velkou kancelář v Bruselu a snaží se lobovat za lepší podmínky podnikatelů v autodopravě u nás i na půdě EU. „Máme asi dva tisíce členů, což představuje 27 tisíc nákladních vozidel a autobusů. Smysl tohoto sdružení je, aby se podnikatelské prostředí v dopravě zlepšovalo, nikoliv zhoršovalo,“ říká Vojtěch Hromíř.

Dnes musí čelit čeští autodopravci extrémně silné konkurenci z východu. Stejně jako oni využívali hned po našem vstupu do EU svou silnou konkurenční výhodu na západních trzích, protože byli levnější než tamní tradiční dopravci, teď zažívají to samé opačně, když k nám expanduje levnější konkurence z východních zemí. „Hodně teď zanikají firmy podnikatelů, kteří začali po roce 1990 a dneska jsou po 34 letech unavení a nemají nástupce. Ale vedle toho vznikají firmy nové, řekl bych, že obnova je plynulá,“ popisuje v podcastu Vojtěch Hromíř.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2325. říjen 2024 01:03:54

Cesty Zdopravy - Martin a Martin Uhrovi

Hosty dalšího dílu jsou Martin Uher starší, zakladatel stejnojmenného
autobusového dopravce, a také jeho syn Martin Uher, který teď přebírá od svého táty autobusové podnikání. Generační výměna v této rodinné firmě právě teď probíhá.
Martin Uher firmu nikdy neprodal, i přes to, že nabídek v měl v minulosti několik. Chtěl počkat až synové vyrostou a rozhodnou se, jestli v podnikání budou chtít pokračovat. „Firma je v dobré kondici. Co se týká řidičů, je nás kolem sedmdesátky, mechaniků je šest. Autobusů máme do 40. Pravidelných výjezdů máme 33, ostatní jsou záložní autobusy. Kluci to povedou dobře, sleduji je už pět let, že vlohy k tomu mají. Bude to dobrý,“ říká v novém díle podcastu Martin Uher starší.

 See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2211. říjen 2024 01:06:37

Cesty Zdopravy - Aleš Stejskal

Hostem nového dílu podcastu Cesty zdopravy.cz je Aleš Stejskal. Od roku 1998 vede organizátora dopravního systému v Moravskoslezském kraji, což je společnosti Koordinátor ODIS. Je také předsedou České asociace organizátorů veřejné dopravy, tedy ČAOVD.

Moravskoslezský kraj bude letos prvním krajem, kde vyjedou bateriové vlaky. Tedy elektrické RegioPantery doplněné o baterie pro provoz na neelektrifikovaných tratích. S prvními čtyřmi se svezou cestující už v letošním prosinci, dalších 15 vlaků je má doplnit od prosince 2026. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2127. září 2024 01:04:55

Cesty Zdopravy - Jiří Jarkovský

Jak to chodí v leteckém handlingu a co stálo za kufrovou krizí pražského letiště letos v letní sezóně? Hostem nového dílu je Jiří Jarkovský,  staronový šéf
Czech Airlines Handling. 

Do čela jedné ze dvou handlingových společností na pražském letišti se vrátil letos v létě po čtyřleté pauze, kdy vedl DPOV ze skupiny Českých drah. O jeho návratu se psalo jako o nástupu krizového manažera, v rozhovoru ale říká, že nejde jen o krizové angažmá, ale o dlouhodobější spolupráci, jejímž výsledkem bude i revitalizační plán společnosti Czech Airlines Handling. Do zisku chce dostat
tuto dceřinou společnost Letiště Praha v roce 2026.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2013. září 2024 01:02:27

Cesty Zdopravy - Martin Borovka

Hostem jubilejního 100. dílu je Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction CS. Nejznámější z portfolia firem VINCI je Eurovia, která je také z celé skupiny největší.  V jejím čele stál Martin Borovka od roku 2007, je tak nejdéle sloužící šéf velké stavební firmy u nás.

 See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 1929. srpen 2024 55:56

Cesty Zdopravy - Jan Kovář

Železniční vzdělávání v Česku. Právě o tom si povídáme těsně před začátkem školního roku v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz s ředitelem střední školy technické a dopravní Gustava Habrmana v České Třebové Janem Kovářem. Klasické železniční vzdělávání v Česku už téměř neexistuje, a to se týká i České Třebové, která bývala doslova vzdělávací Mekkou budoucích železničářů. Jenže pak přišla devadesátá léta, a ta přinesla zájem o úplně jiné obory. Školy na to tehdy reagovaly, aby nepřišly o studenty. „Všechno se měnilo, železniční
vzdělávání tak trochu začalo ztrácet na kreditu, v dopravě bylo velké množství lidí, kteří třeba najednou neměli práci. To všechno mělo vliv i na zájem studentů,“ říká v podcastu ředitel školy Jan Kovář.
Ten dnes do školy v České Třebové postupně vrací železniční vzdělávání zpátky. A velmi úspěšně. Počet studentů tu roste, což hodnotí kladně i poslední zpráva školní inspekce, která mimo jiné pochválila Jana Kováře za nastavení koncepce rozvoje školy. „Studenty, kteří k nám přichází se zájmem o železnici, vnímám jako jedny z nejlépe vyhraněných a nejlépe motivovaných studentů, co vůbec máme. Protože oni mají svůj dětský sen. Chtějí na školu, kde se železničáři potkávají a kde dostanou něco navíc. Vidím, že řada mladých lidí chce pracovat na železnici,“ dodává v podcastu Jan Kovář.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 1816. srpen 2024 01:03:39

Cesty Zdopravy - Lubomír Fojtů

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů. Rekreační plavba zažívá boom v celé Evropě a Česko není výjimkou. Naopak nákladní doprava na českých řekách dlouhodobě slábne, především kvůli nízkému stavu Labe u Děčína, kde mohou plout nákladní lodě jen několik měsíců v roce. A tak v první části rozhovoru detailně rozebíráme právě aktuální situaci kolem stavby a prosazování tzv. plavebního stupně Děčín.

Z pohledu lodní dopravy (nákladní i rekreační) je u nás nejhustší provoz v centru Prahy. „Vodní cesta je tu velmi intenzivně využívána pražskými betonárkami v Troji a na Rohanském ostrově, kam se naváží po vodě ročně asi 300 000 tun štěrkopísku. A co se týká rekreační a osobní plavby, tak plavební komora Smíchov v Praze je už za hranicí své kapacity. Propluje tu 28 000 plavidel za sezonu. Je to nejvytíženější plavební komora ve střední Evropě,“ říká Lubomír Fojtů.

Detailně v rozhovoru rozebíráme, jak se vyvíjí projekt splavnění Labe do Pardubic, jak to vypadá se splavněním Odry do Bohumína, prodloužením vodní cesty až do centra Českých Budějovic nebo majiteli plavidel sledovanými lodními výtahy na Orlíku a Slapech.

„Výtahy by měly zvládnout i větší osobní lodě, které se nedostanou přes přehrady. K tomu, aby tyto investice bylo možné realizovat, je nutné spočítat ekonomiku. Státní fond dopravní infrastruktury nedá peníze na nic, co nebude ekonomicky zhodnoceno. Podklady zpracovávalo Povodí Vltavy a předložilo je ministerstvu dopravy,“ říká v podcastu Lubomír Fojtů.

Diskutujeme také o prodloužení splavných částí Baťova kanálu směrem k Hodonínu i ke Kroměříži. Na kanál se vypraví každý rok na 90 000 turistů. „Finální plán pro Baťův kanál neexistuje, technicky je možné ho prodloužit až do Olomouce, i o tom se tady kdysi mluvilo, byť vím, jaký je postoj kraje a města, takže o tom nemá smysl diskutovat. Jsou i možnosti prodloužení kanálu pod Hodonín, ale to je otázka velkých investic. Myslím, že na dlouhá léta bude fungovat Baťův kanál mezi Kroměříží a Hodonínem,“ dodal Lubomír Fojtů.

ŘVC pracuje letos s rozpočtem 800 milionů korun, největším projektem letošního roku je pro něj nová plavební komora Rohatec na Baťově kanále. Na příští rok by mělo hospodařit s cca 1,3 miliardy korun. Nárůst je způsoben tím, že v příštím roce by ŘVC rádo začalo s prohlubováním Vraňansko-hořínského plavebního kanálu.

 See omnystudio.com/listener for privacy information.