Zdopravy Podcast
Sezóna 1Epizoda 2417. prosinec 2021

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Katarzyna Renata Martečíková

Pozvání do dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijala strojvedoucí Katarzyna Renata Martečíková. Vyrůstala v železničářské rodině v Polsku. Jako první šel na dráhu v její rodině dědeček, který se po válce překvalifikoval z kováře na strojvedoucího. Její otec i jeho bratři se stali také strojvedoucími a všichni studovali polskou železniční školu, stejně jako nakonec i ona. Dnes jezdí jako strojvedoucí ČD Cargo v Nymburce a je zároveň jedinou strojvůdkyní v Česku, která má oprávnění vést parní lokomotivy. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

32:16

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 2Epizoda 19Před týdnem 57:49

Cesty Zdopravy - Petr Borecký

Petr Borecký je středočeským radním pro veřejnou dopravu. Z krajských radních pro dopravu jednoznačně nejvíce sledovaným. Jaká bude budoucnost regionální dopravy v Česku a co čeká cestující ve středních Čechách?  Podle Boreckého veřejná doprava za současných podmínek už není udržitelná. Dlouhodobě rostou náklady na veřejnou dopravu, ale tomu neodpovídá trend příjmů a nůžky mezi příjmy a výdaji se podle Boreckého víc a víc rozvírají. A tak v novém dílu podcastu probíráme zdražování, které čeká cestující ve Středočeském kraji. Dojde i na téma redukce spojů na železnici. „Nevyplácí se provozovat železniční vozidla, která mají menší kapacitu než 120-140 cestujících. Nemá smysl držet tratě tam, kde jezdí pár jednotlivců,“ říká v novém díle podcastu Petr Borecký s tím, že škrty na málo využitých železničních tratích jsou zkrátka nevyhnutelné. Spolu s tím připravuje Středočeský kraj zdražení jízdného v rozmezí 20-30 % už od 1. ledna 2023 a také celkovou reformu tarifu Pražské integrované dopravy ve vnějších pásmech. Obavu, že by nárůst ceny vedl k úbytku cestujících, nemá „Myšlenka, že veřejná doprava musí být vždy nejlevnější ze systémů dopravy, není správná. Pak se veřejné dopravě říká socka. Cena je pouze jedním z aspektů, proč lidé využívají veřejnou dopravu. Mám poměrně rozsáhlé zkušenosti ze Švýcarska, Holandska nebo i v Německa a tam veřejná doprava vychází relativně draho. Důvod, proč lidé nejedou autem, není o ceně. S veřejnou dopravou se snáz dopraví do měst, mnohdy pohodlněji a komfortními dopravními prostředky. Jestli chceme mít dopravu komfortní, musíme do ní musíme dlouhodobě investovat. A na to musíte mít peníze,“ tvrdí Borecký.  Velkým problémem je dnes nedostatek řidičů, i toto téma otevíráme v podcastu. Proč je dopravci nedokážou najít?  Pražská integrovaná doprava týden co týden informuje o výpadcích spojů kvůli chybějícím šoférům a dopravci tlačí na stát, aby zjednodušil zaměstnání lidí ze zahraničí. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 18Před 3 týdny 52:46

Cesty Zdopravy - Petr Moravec

Petr Moravec je výkonným ředitelem sdružení osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. Železniční dopravci v Česku jsou podle něj kvůli cenám trakční elektřiny ve velmi vážné situaci a musí řeší problémy s cash flow.  „Ceny trakční energie jsou neuvěřitelné a jsme v situaci, že nevíme, jestli budeme moci od lednav elektrické trakci vůbec jezdit. Správa železnic nesehnala dodavatele energie. Je to silná krize, pokud se nám ji s vládou a správou železnic nepodaří vyřešit, vidím krátkodobou budoucnost železnice velmi ohroženou,“ říká v Petr Moravec. Českou železnici, kromě problémů s drahými energiemi,  čeká  v dalších letech i vlna veřejných soutěží. Právě soutěže a rozstřely stavěné na nejnižší nabídkovou cenu jsou podle svazu jedním z důvodů nekvalitního vozového parku na českých kolejích. „Doporučil bych všem objednatelům, aby se proboha jeli podívat na západ, jak se tam soutěží a jak vypadají lhůty ve výběrových řízeních. Cena není dominantním kritériem, ale je vyváženém poměru s kvalitou a dopravce se podílí na dopravním konceptu,“ popisuje Petr Moravec.  SVOD Bohemia aktuálně dokončil první výzkum dopravního chování cestujících pomocí dat mobilních operátorů. Podle pohybu SIM karet analyzoval pilotně v relaci Praha-Mělník počty cestujících v silniční a železniční dopravě. „Chceme metodu nabídnout objednatelům a Odboru strategie Ministerstva dopravy. Domníváme se, že by ji měli používat při tvorbě přepravní poptávky,“ navrhuje výkonný ředitel Moravec. Vybraná témata najdete v těchto časech:  20. minuta: Jaké jsou podle nového výzkumu SVOD Bohemia ty nejčastější důvody, proč nechtějí řidiči automobilů vyzkoušet cestu vlakem?  25. minuta: Jak dopadl průzkum mezi strojvedoucími a co podle nich ohrožuje bezpečnosti na české železnici nejvíce? 34. minuta: Proč vznikl svazu osobních dopravců až nyní a co všechno způsobila před lety silná ega Petra Žaludy a Radima Jančury?  38. minuta: Jak vzpomíná Petr Moravec na časy, kdy řídil společnost Connex a snažil se proniknout do závazkové dopravy v Česku? 44. minuta: S kým je podle Petra Moravce lepší domluva – s řidiči autobusů nebo se strojvedoucími?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 1Epizoda 172. září 2022 51:34

Cesty Zdopravy - Juraj Hvorecký

Juraj Hvorecký je členem etické komise Ministerstva dopravy pro posuzování otázek spojených s provozem automatizovaných a autonomních vozidel v podmínkách ČR. O autonomní mobilitě říká, že je to  vzdálenější budoucnost, než nám slibují reklamní slogany automobilek.  V novém díle podcastu se věnujeme autonomním autům, jejich rozhodování v krizových situacích a morálním dilematům, které je nezbytné vyřešit, než je společnost v pustí do svého běžného života.  Dostanou autonomní auta šanci jezdit v dohledné době v testovacím módu na českých silnicích podobně jako v Německu? Podle Juraje Hvoreckého z Filosofického ústavu Akademie věd by ji dostat měla, na prvních návrzích se v Česku už pracuje.  Pozornost veřejnosti se podle něj upíná často k tomu, kdy si koupíme auto, které za nás bude řídit na dovolenou. „Z pohledu nahrazení řidičů je důležitější zaměřit se na dálkovou kamionovou dopravu. Ideálem se zdají být konvoje autonomních kamionů, které by na delších trasách byly vzájemně propojeny a na dálničních úsecích by jezdily v dopředu nastavené vzdálenosti jeden od druhého. To je otázka několika let,“ říká v novém díle podcastu Juraj Hvorecký. Co tedy může autonomní mobilita společnosti přinést dobrého a jaká jsou její největší rizika? Jak se budou autonomní auta rozhodovat? Budou chránit spíš posádku nebo lidi kolem? A dokáží být férově neutrální? „Každý z nás má dvě protikladné intuice. Chtěli bychom, aby vozidlo, kterým jezdíme, bylo tzv. tank a chránilo posádku. Když se ale zeptáte lidí, jestli chtějí, aby se ostatní auta chovala sobecky, když budou mířit na ně nebo na jejich dítě, tak řeknou, že ne. Když jde o výběr našeho vozidla, jsme sobci. Pokud jde o to, co si mají kupovat ostatní, tak chceme, aby byli rytíři, kteří upřednostní naši bezpečnost před svou vlastní,“ popisuje Juraj Hvorecký jedno ze základních dilemat autonomní mobility.  Mají tedy vůbec autonomní auta existovat? Na jakém stupni autonomie se pohybují dnešní automobily, které si běžně můžeme koupit a na jakém ty nejdokonalejší dostupné vozy? V čem jsou Německo nebo Kalifornie napřed v testování autonomních technologií oproti ostatním zemím? Jak se bude dělit odpovědnost za nehody autonomních vozidel mezi řidiče, konstruktéry nebo softwarové inženýry? Neztratíme schopnost řídit, když řízení přenecháme umělé inteligenci? Jak daleko jsou tyto technologie v letectví nebo u zemědělské techniky? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1619. srpen 2022 38:44

Cesty Zdopravy - Pavel Peterka

Pavel Peterka je nejznámějším vrchním v jídelních vozech JLV. Letos je to už 20 let, co křižuje evropské koleje v jídelním voze, rád se dělí o své zážitky z cest s ostatními na Twitteru, kde se nebojí občas napsat, co si myslí o tom, jak železnice funguje. Sám říká, že spojil práci a koníčka v jedno a že si práci pro jiného, než modrého železničního dopravce, zatím představit nedokáže. I když technické mimořádnosti a chyby v řazení souprav umí jeho práci hodně zkomplikovat. „Když na soupravě chybí vůz nebo nefunguje, znamená to omezení služeb. V tu chvíli je tu jídelní vůz jako náhrada a samozřejmě i rozmrzelí cestující,“ říká v novém díle podcastu Pavel Peterka a dodává: „S kolegou kuchařem jezdíme už třináctý rok. To už je takové malé manželství.“  Je pravděpodobné, že jste se s bodrým vrchním při svých cestách už také setkali. S hosty si rád povídá a na place se cítí nejlépe. Když se v JLV ucházel o práci, nechtěli číšníka, a tak musel začít jako kuchař. „Jsem číšník. Uvařím, když bylo potřeba zaskočit. Ale nikdy mě to v kuchyni nebavilo,“ říká Pavel Peterka. Na hosty si nestěžuje. Váží si každého, kdo přijde. A mezi tím, jak se ve vlaku chováme podle něj rozdíl není: „Je to jedno odkud kdo je. Každý má někoho, kdo se umí a kdo se neumí chovat. Ať je to Čech, Němec, Američan, Maďar nebo Slovák,“ podotkl v podcastu, když jsme otevřeli téma, jak moc se umí cestující v jídelním voze rozjet.  Kde se můžete s Pavlem Peterkou setkat? Jak funguje franšízový koncept pro posádky jídelních vozů? Jak se pod značkou JLV podniká? Které jídelní vozy jsou podle Pavla Peterky nejlepší? Těší se na nové ComfortJety? Dá se práce vrchního v turnuse mezinárodních vlaků  skloubit s výchovou dětí doma v Jeseníkách? Jak se stalo, že právě o něm vyšel fejeton v německých Frankfurter Allgemeine Zeitung?Jak se seznámil se spisovatelem Jaroslavem Rudišem, který proslavil v Aloisi Nebelovi Peterkovo rodné Jesenicko? Proč nakonec nehraje divadlo, které miluje? Jak vzpomíná na přímé vlaky z Česka až do Dánska nebo na cesty do Splitu s Jadran Expressem? Čím ho cestující někdy trochu rozčilují a za co si jich váží?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 155. srpen 2022 59:17

Cesty Zdopravy - Jiří Horský

Jiří Horský je ředitelem KORDIS JMK, organizátora jihomoravského integrovaného dopravního systému Jiří Horský. V rozhovoru rozebíráme detailně budoucnost integrované dopravy na jihu Moravy a změny, které ji v nejbližší době čekají. Největší dopravní událostí bude bezesporu nasazení 37 nových elektrických jednotek od Škody Transportation, které začnou jezdit naplno v příštím roce. Jihomoravský kraj se stane první krajem v Česku, který si pořizuje vlaky do svého vlastnictví.  I přesto, že kraj nyní neplánuje omezovat provoz na lokálkách, je jedno místo, kde vlaky od letošního prosince možná jezdit přestanou. „Překvapilo nás, když jsme viděli návrh jízdního řádu slovenských železnic, že v úseku Myjava-Vrbovce není žádná železniční doprava,“ říká v podcastu Jiří Horský s tím, že budou se slovenskou stranou ještě jednat.  Velmi rychlá je na jižní Moravě v posledních letech obnova vozového parku autobusů. Provoz tu zajištuje přibližně 780 vozů včetně záloh, v nových barvách a standardech kraje je jich už 336. Zatímco autobusové dopravce má už kraj téměř všechny nově vybrané, na železnici se blíží okamžik výběrových řízení pro všechny spoje v objednávce Jihomoravského kraje. Elektrické i dieselové. Současnou smlouvu s Českými drahami má kraj uzavřenu do konce letošního roku s možností tříleté opce. Nevyužije ji však celou. Vysoutěžené chce mít dopravce k prosincové změně jízdního řádu v roce 2024.  Jak se bude soutěžit, právě kraj řeší. „Teď je na stole i otázka rozdělení na motorovou a elektrickou trakci a je tady více možností. V současné době běží tržní konzultace, z kterých by mělo vzejít optimální řešení. Na jednu stranu, čím větší celek soutěžíte, tím vznikají synergické efekty, ale může to mít i nevýhody,“ říká Jiří Horský. V podcastu pak diskutujeme i detaily, jakou má kraj představu o provozu dieselových a nebo hybridních vlaků na jihu Moravy. Zůstanou ve vlacích na Jižní Moravě vlakové čety v dnešním rozsahu, nebo se s blížícími se soutěžemi na dopravce všechno změní? Nemohou zpožděné dodávky nových vlaků ohrozit dotaci na jejich pořízení? Diskutuje se zdražení jízdného v systému IDS JMK? Kdy se rozšíří systém pípni a jeď i na jihomoravské železnici nebo v MHD Znojmo? Prohloubí se tarifní integrace s okolními kraji? Jak bude vypadat nový dopravní koncept na trati do Zastávky u Brna po dokončení její elektrifikace a co to bude znamenat pro zdejší autobusové linky? Jaké standardy musí splňovat nové autobusy pro provoz na linkách IDS JMK? Proč není a nebude v regionálních vlacích na jižní Moravě první třída?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1422. červenec 2022 51:47

Cesty Zdopravy - Michal Markovič

Michal Markovič je šéfem a spolumajitelem letecké školy F AIR.  Domovskou základnu má škola na malém letišti u Benešova u Prahy, v celosvětovém měřítku je však velmi výjimečná především velikostí své flotily 43 vlastních letadel. V Česku cvičí budoucí piloty, kteří chtějí létat v aeroklubech pro radost, ale i piloty i pro aerolinky z Číny, Vietnamu nebo Spojených arabských emirátů a podle Michala Markoviče mají už jen kousek k tomu, aby se F AIR stal největší leteckou školou v Evropě.  „Evropská licence je absolutně nejcennější na celém světě kvůli přísnějším požadavkům,“ říká v podcastu ředitel. Právě pro výcvik pilotů velkých dopravních letadel využívá letecká škola i mezinárodní letiště v Karlových Varech, kde mají jednu ze svých bází. A kolik takový kurz stojí? „Cena se pohybuje kolem 1,2 až 1,3 milionu korun. Za to dostanete licenci dopravního pilota. Abyste se dostal do velkého dopravního letadla, musíte ještě absolvovat typový výcvik. To stojí dalšího tři čtvrtě milionu,“ vysvětluje Michal Markovič.  O práci pilotů bude podle něj zájem vždy. Je přesvědčený, že létat se nepřestane nikdy. „Lidstvo nevymyslelo dosud jiný způsob dopravy na delší vzdálenosti. Zapomeňte na to, že někdo pojede rychlovlakem do Řecka na dovolenou. A nějaký Hyperloop? Máme problém vybudovat dva kilometry dálnice nebo pražský okruh...,“ říká v rozhovoru Markovič.   Jaké jsou první kroky k tomu, aby se člověk mohl stát pilotem? Co přesně čeká žáka v letecké škole? Jak instruktoři postupně předávají úplnému začátečníkovi letadlo do ruky? Jak dlouho trvá výcvik profíka, který chce být dopravním pilotem? Proč jsou dnes zdravotní požadavky na budoucí piloty mírnější než dříve? Proč čínské aerolinky posílají své žáky do letecké školy v Benešově u Prahy? Je o práci pilotů stejný zájem, jako před covidem? Jak se musí letecká škola vyrovnávat s modernějšími a modernějšími technologiemi, které vstupují do letectví?  A jak se to stalo, že do letecké školy F AIR vstoupil kapitálově zakladatel Mountfieldu Ivan Drbohlav?  V podcastu otevíráme také téma chybějících pilotů, které je po covidu větším problémem, než se čekalo. „Dnes si v novinách přečtete, že z Londýna nemohou odlétat letadla, protože pozemní personál nestíhá odbavit cestující. Nebo že je nestíhá odbavit řízení letového provozu. Protože propustili personál. Za tři čtvrtě roku budete číst, že letadla nelétají proto, že nejsou piloti,“ říká Michal Markovič s tím, že na tak rychlý pocovidový návrat poptávky cestujících po létání nebyl svět připravený. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 137. červenec 2022 52:41

Cesty Zdopravy - Ladislav Antalec

Hostem prvního podcastu letošních prázdnin je strojvedoucí Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. O jeho chod se stará se svými rodiči a funguje právě díky jeho velkému nadšení. Profesně vyrostl u ČD, v roce 2015 však založil Slezský železniční spolek a dnes jezdí v jeho režii například turistické vlaky do Dolní Morávky, zážitkové spoje po důlních vlečkách Ostravska a Karvinska i do ostravské ZOO [https://zdopravy.cz/v-sobotu-se-vraci-specialni-jizdy-pohornickou-krajinou-nove-vyjedou-i-z-polskeho-tesina-115422/]. Od malička chtěl být strojvedoucím. Je přesvědčený, že vlaky v lidech vzbuzují pozitivní emoce. Že má dnes vlastní vlaky, o které mají cestující zájem, je jeho splněným snem. „Na Moravě a ve Slezsku si pomáháme. To mi zavolá v pátek v deset večer strojmistrová z vedlejší štreky, Ty Ládík, prosím tě, shořel mi motorák, potřebuju zachránit. Seženu kluka, ten vezme mašinu a švihá s ní tam. Pak zase já zavolám SOS, že potřebuji help. Držíme pohromadě a funguje to,“ říká v novém díle podcastu Ladislav Antalec. Je přesvědčený, že má smysl investovat do oprav železničních tratí i kvůli sezonnímu provozu rekreačních vlaků. „Kde je život, tam jsou prachy,“ dodává s tím, že právě za výletními vlaky jezdí stovky turistů, kteří v okolních obcích nechají hodně peněz a jinak by do takového regionu vůbec nezavítali. V novém díle podcastu však nehovoříme jen o opravě lokomotiv, železniční nostalgii, ale také o drážních předpisech, jejichž konstrukce je podle Ladislava Antalce alibistická a jejich nedokonalost podle něj stojí i za některými nehodami. „Dnešní předpis není konstruovaný tak, aby dal zaměstnanci v provozu jednoduchý návod, jak má postupovat. Ba naopak, předpis je dělaný, aby se, až se zaměstnanci něco nepovede, sjel celý autobus vyšetřovatelů, kteří se budou hňahňat v jednotlivých kapitolách, které si mnohdy odporují, aby v tom toho člověka vykoupali a aby se vyvinil systém,“ říká z pozice strojvedoucího. Jak úspěšné jsou vlaky, které vozí turisty Ostravsko-karvinským uhelným revírem? Našli si cestující vlaky do Ostravské ZOO, které spolek provozuje? Jak argumentovala Správa železnic, když nechtěla zpočátku povolit provoz výletních vlaků na trati Bruntál-Malá Morávka a jak se to nakonec podařilo vyřešit, že mohly vyjet? Odkud má spolek lokomotivy? Jak financuje svoje aktivity? Jak se dostala lokomotiva přezdívaná rosnička z válcoven plechu ve Frýdku-Místku do rukou spolku a na trať do Malé Morávky, kde ji letos potkáte? A na kolik vyšla její oprava? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1224. červen 2022 55:40

Cesty Zdopravy - Pavel Steiner

Pavel Steiner je zakladatelem společnosti  Umbrella Mobility. Dopravce známý jako provozovatel dálkových linek pro FlixBus nově vstupuje i do závazkové dopravy. Jak vnímá svůj vstup do závazkové dopravy? „Musí mi to dávat smysl po všech stránkách. Že jsme schopni poskytovat dopravu s kvalitními vozy, komfortem pro cestující a komfortem pro řidiče. A musí to vycházet i finančně. Situace na českém trhu to ne úplně dobře umožňuje. Někdy si připadám, že bojujeme s větrnými mlýny. Věřím, že někteří lidi pochopí, že kvalita, komfort a bezpečnost jsou víc než peníze. Tady v Česku je to postavené tak, že klient, myslím cestujícího, je ten poslední,“ říká Pavel Steiner s tím, že problémem je výběr autobusových dopravců v závazku pouze podle nejnižší cenové nabídky. V podcastu tak rozebíráme i téma, jak se liší výběr autobusových dopravců v soutěžích v Česku a v Německu. Jak se dostal začínající strojvedoucí k ligovému fotbalu? A jak se ligový fotbalista pak dostal k podnikání v autobusové dopravě? Jak se staví flotila dálkových autobusů pro Flixbus doslova na zelené louce a kde se na takový start podnikání shání financování? Proč odmítl na začátku nabídku na spolupráci od společností Postbus a MeinFernbus a vybral si jako partnera Flixbus? Jak vnímá soupeření mezi žlutými a zelenými autobusy na českém trhu a jak bere Radima Jančuru? Jak hledá na trhu řidiče autobusů, jaký je jeho tip na to, řidiče najít a udržet? Rozjede někdy i podnikání pod dnes registrovanou značkou Umbrella Air? Chtěl by se pustit i do podnikání na železnici? Jak vzpomíná na svá léta strojvedoucího na dieselových lokomotivách? A jak se ocitl v televizní show Utajený šéf? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1110. červen 2022 57:50

Cesty Zdopravy - Lukáš Hradský

Hostem dalšího dílu je rejdař Lukáš Hradský. Vystudoval obor lodní doprava na děčínské průmyslovce, začínal jako plavčík na pražských parnících a dnes je jednatelem a spolumajitelem rejdařství EVD-Sped. ze skupiny Evropská vodní doprava. Ta je největší českou lodní společností. Řešíme s ním nejen špatnou splavnost Labe.  Proč nedává podle Lukáše Hradského smysl, aby si dnes rejdaři koupili úplně novou nákladní loď pro říční plavbu? Kolik stojí nová loď a kolik použitá? Kolik českých firem se plaví po řekách západní Evropy? Které přístavy v Česku jsou nákladní dopravou nejvyužívanější? Jakou jsou příležitostí pro vodní přepravu železniční výluky mezi Českem a Německem? Proč se Lukáš Hradský domnívá, že v Praze je city logistika jen na papíře, ale v praxi vůbec nefunguje? Dočkáme se přeprav odpadků a nebo kontejnerů po českých řekách? Podle jakých parametrů si dnes rejdaři vybírají lodě do své flotily? Proč je dnes extrémně těžké najít zájemce o práci na lodi? Kolik Čechů pracuje na říčních lodí západní Evropy? A najdou se i ženy mezi členy posádek, nebo jde o ryze mužskou profesi? Odpovědi na tyto a další otázky si poslechněte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na dotazy našich čtenářů.  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1026. květen 2022 47:49

Cesty Zdopravy - Filip Murgaš

Filip Murgaš je obchodním ředitelem a jednatelem výrobce autobusů SOR Libchavy.V podcastu otevíráme téma, jak se podle výrobce promění autobusový trh v dalších letech.  SOR věří i vodíku a právě teď začíná prototyp vlastního vodíkového autobus vyrábět. Které z nezbytných komodit pro výrobu autobusů zdražují nejvíce? Na jaké komponenty se dnes musí čekat, aby mohl výrobce autobusy vůbec dokončit? Jaká je budoucnost autobusů na CNG? Bude o ně ještě zájem? Jak se vymýšlí v Libchavách design nových autobusů? Jaké dostali designéři a konstruktéři zadání, když začínali pracovat na nové typové řadě NS? Jak vnímá SOR konkurenci z Turecka? Jak dlouho trvá výroba jednoho autobusu a jaké jsou dnes dodací lhůty? Jak se dnes daří zakladateli SOR Jaroslavu Trnkovi? Zapojuje se ještě do řízení firmy? Kolik autobusů sjede denně z výrobní linky SOR? Na které zakázky jsou v SOR nejvíc hrdí? A proč SOR opouští segment 8,5metrových autobusů?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.