- Podcasty
- Zdopravy Podcast
Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Lubomír Fojtů
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů. Rekreační plavba zažívá boom v celé Evropě a Česko není výjimkou. Naopak nákladní doprava na českých řekách dlouhodobě slábne, především kvůli nízkému stavu Labe u Děčína, kde mohou plout nákladní lodě jen několik měsíců v roce. A tak v první části rozhovoru detailně rozebíráme právě aktuální situaci kolem stavby a prosazování tzv. plavebního stupně Děčín.
Z pohledu lodní dopravy (nákladní i rekreační) je u nás nejhustší provoz v centru Prahy. „Vodní cesta je tu velmi intenzivně využívána pražskými betonárkami v Troji a na Rohanském ostrově, kam se naváží po vodě ročně asi 300 000 tun štěrkopísku. A co se týká rekreační a osobní plavby, tak plavební komora Smíchov v Praze je už za hranicí své kapacity. Propluje tu 28 000 plavidel za sezonu. Je to nejvytíženější plavební komora ve střední Evropě,“ říká Lubomír Fojtů.
Detailně v rozhovoru rozebíráme, jak se vyvíjí projekt splavnění Labe do Pardubic, jak to vypadá se splavněním Odry do Bohumína, prodloužením vodní cesty až do centra Českých Budějovic nebo majiteli plavidel sledovanými lodními výtahy na Orlíku a Slapech.
„Výtahy by měly zvládnout i větší osobní lodě, které se nedostanou přes přehrady. K tomu, aby tyto investice bylo možné realizovat, je nutné spočítat ekonomiku. Státní fond dopravní infrastruktury nedá peníze na nic, co nebude ekonomicky zhodnoceno. Podklady zpracovávalo Povodí Vltavy a předložilo je ministerstvu dopravy,“ říká v podcastu Lubomír Fojtů.
Diskutujeme také o prodloužení splavných částí Baťova kanálu směrem k Hodonínu i ke Kroměříži. Na kanál se vypraví každý rok na 90 000 turistů. „Finální plán pro Baťův kanál neexistuje, technicky je možné ho prodloužit až do Olomouce, i o tom se tady kdysi mluvilo, byť vím, jaký je postoj kraje a města, takže o tom nemá smysl diskutovat. Jsou i možnosti prodloužení kanálu pod Hodonín, ale to je otázka velkých investic. Myslím, že na dlouhá léta bude fungovat Baťův kanál mezi Kroměříží a Hodonínem,“ dodal Lubomír Fojtů.
ŘVC pracuje letos s rozpočtem 800 milionů korun, největším projektem letošního roku je pro něj nová plavební komora Rohatec na Baťově kanále. Na příští rok by mělo hospodařit s cca 1,3 miliardy korun. Nárůst je způsoben tím, že v příštím roce by ŘVC rádo začalo s prohlubováním Vraňansko-hořínského plavebního kanálu.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Zdopravy Podcast
Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.
Cesty Zdopravy - Robert Linhart
Naším hostem je provozní ředitel, jeden ze zakladatelů a také třetinový majitel společnosti BF Logistics, Robert Linhart. Z pohledu objemu nákladní dopravy je to aktuálně dle statistik
ŽESNAD.CZ 21. dopravce co do počtu hrubých tunových kilometrů za prvních deset
měsíců letošního roku.
„Získat zákazníka, to je těžké, ale udržet si zákazníka je ještě stokrát těžší. Musíte
mu věnovat neustálou péči, hlídat jeho přepravy, komunikovat s ním a včas řešit
všechny problémy, které mohou nastat. Aby byl v obraze a mohl se mimořádnosti
připravit. Tahle péče tu musí být denně,“ říká v podcastu Robert Linhart, podle nějž
se na trhu rozjel naplno železniční kanibalismus mezi dopravci. „Tlučeme se a
vybíjíme mezi sebou. Z toho profituje zákazník, který může vycítit, že dopravci nemají
co vozit, a jdou tak s cenami dolů,“ dodává Linhart.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Jiří Ptáček
Hostem dalšího dílu podcastu je šéf Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček. Plzeňská MHD přepraví podle aktuálních čísel 100 milionů cestujících ročně a o její provoz se stará na 9 stovek zaměstnanců jen u samotných dopravních podniků. Provoz plzeňské MHD ročně vyjde na necelé dvě miliardy korun.
Cílem Plzně je mít v příštích letech zcela bezemisní MHD. „V budoucnu nebudeme
mít možnost pořizovat autobusy se spalovacím motorem a budeme muset
přepřáhnout na něco jiného. Ne všechno půjde zajistit tramvajovou nebo
trolejbusovou dopravou s bateriemi. Přestože jsme se elektrobusům dlouho bránili,
začali jsme oťukávat, co obnáší, abychom se mohli připravit. Zkušenosti jsou
s vozidly pozitivní, nemáme je ale zatím kde nabíjet,“ popisuje první zkušenosti
s testováním elektrobusů v Plzni Jiří Ptáček. V příštím roce nakoupí podniky ještě pět
autobusů, a nejspíš půjde podle slov ředitele už o poslední vozy se spalovacím
motorem.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty ZDopravy - Jan Paroubek
Jan Paroubek stojí v čele státního podniku CENDIS, léta pracoval jako strojvedoucí, vedl i
Odbor kolejových vozidel u Českých drah, stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expresu a
se svým synem Janem vdechl druhý život opuštěnému kutnohorskému depu.
V současnosti má CENDIS 320 lidí, polovina z nich pracuje v oblasti IT. Spadá pod něj například jízdenka OneTicket nebo prodej elektronické dálniční známky.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Jakub Kraus
Jakub Kraus je vedoucí Katedry letecké dopravy na Fakultě dopravní ČVUT v Praze a také muž, který už pět let předsedá Strategickému fóru bezpilotního letectví. Právě tady se schází zástupci všech do letectví zapojených organizací a spolků (včetně leteckých modelářů), aby společně posouvali pravidla bezpilotního létání dopředu. V novém díle tak probíráme drony a jejich budoucnost v českém vzdušném prostoru.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Bohumír Bárta
Bohumír Bárta je dlouholetým šéfem společnosti JLV. Ta vznikla od názvem Jídelní a lůžkové vozy na samotném konci roku 1959, poskytovala dlouhá desetiletí jídelní a lůžkový servis vlakům ČSD a když přišla revoluce, stala předmětem kuponové privatizace. „Lidé byli opatrní, díky tomu byla
tehdy cena akcie nízká. Nevěřili, že jídelní a lůžkové vozy budou schopné
samostatně přežít kapitalismus,“ vzpomíná Bohumír Bárta. Dneska už je jasné, že
takový předpoklad byl mylný. Přežít pomohla ale JLV strategie, na jejímž základě
přestalo být závislé na servisu ve vlacích, začalo se víc starat samo o sebe, a byznys
rozjelo i mimo palubu vlaků.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Albert Fikáček
Albert Fikáček je čersvým majitelem Jindřichohradeckých místních drah Albert Fikáček. Před dvěma dny podepsal smlouvu s insolvenčním správcem a teď chystá rozjezd pravidelného provozu. S tím by rád začal na obou jihočeských úzkorozchodných tratí už na Velikonoce.
„Pravidelný provoz v rozsahu, jaký tam byl před třemi lety se už nikdy nevrátí. A to je
potřeba si říct otevřeně. A ani by nebylo rozumné, aby se vracel. Některé vlaky
v zimních měsících vykazovaly obsazenost 0,8 člověka na vlak. To není něco, co by
si kraje mohly dovolit dotovat z veřejných prostředků,“ říká Fikáček.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Roman Kokšal
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je šéf Siemens Mobility v Česku Roman
Kokšal. Tento týden se staly České dráhy prvním zákazníkem na světě, který převzal
lokomotivu Vectron s maximální rychlostí na 230 km/h. A tak hned na začátku rozhovoru
probíráme detaily. V Česku má dnes Siemens Mobility téměř tisíc zaměstnanců, na šest
stovek z nich se věnuje vývoji pro celosvětový Siemens. Českou inženýrskou stopu najdete na
celé planetě. „Příkladem jsou projekty v Americe, kde pracujeme na lokomotivách Charger.
Náš tým v Česku, který se zabývá lokomotivním inženýringem, má přes 80 lidí. Děláme
projekty pro indických trh, někteří kolegové se podívají třeba do Austrálie, kde máme projekt
metra,“ vyjmenovává část náplně práce českých inženýrů v Siemensu Roman Kokšal.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Nicole Fryčová
V nejnovějším díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme do světa cestování lidí
s hendikepem. Naším hostem je Nicole Fryčová. Právnička, někdejší paralympionička a
expertka na oblast přístupnosti a práv lidí se zdravotním postižením. Je prakticky nevidomá a
se SVOD Bohemia spolupracuje na dokončení historicky prvního Katalogu požadavků a
doporučení pro zlepšení přístupnosti veřejné dopravy pro cestující s hendikepem.
Obsahu, funkčnosti a přínosům Katalogu se věnujeme hned úvodní části našeho rozhovoru. Nicole Fryčová je aktivní v desítkách organizací a pracovních skupin. Snaží se pomáhat lidem
s postižením, aby se jim u nás žilo lépe. Říká, že její největší aktuální výzvou je zpřístupnění
volebních lístků pro voliče s těžkým zrakovým postižením. Ráda by, aby nevidomí mohli
odvolit tajně a sami. Bez pomoci ostatních.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Ondřej Láska
Hostem dalšího letního podcastu Cesty Zdopravy.cz je Ondřej Láska z pražského dopravního
podniku. Je správcem sbírek pražského Muzea MHD ve Střešovicích, ale také sběratelem
veteránů ve svém osobním životě.
Stará se o historické tramvaje, autobusy, trolejbusy, metro, lanovku i historická nákladní
auta. Nejen aby hezky vypadaly, ale také aby byly funkční. „Abychom měli muzeum stále živé,
je třeba přibírat exponáty ze současnosti. Jakmile sbírka přestane růst, tak tím vlastně
muzeum končí,“ říká v novém díle podcastu Ondřej Láska, který se těší, až se na sklonku roku
představí autobusy a historická nákladní auta veřejnosti v nové výstavní hale, která teď
vzniká ve Střešovicích.
See omnystudio.com/listener for privacy information.
Cesty Zdopravy - Vojtěch Bártek
V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme na Baťův kanál. Naším hostem je
ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek, který se věnuje návratu
plavby a života na Baťův kanál už od devadesátých let. Zřizovateli společnosti jsou
Jihomoravský a Zlínský kraj, kteří společně tuhle unikátní českou turistickou atrakci podporují
ze všech sil.
Loni přijelo na Baťův kanál 87 tisíc návštěvníků, v předcovidových letech to bylo až 90 tisíc.
Jenže právě covid, a omezení s ním spojená, srazil návštěvnost kanálu o třetinu, aby pak zažil
opět renesanci návštěvnosti. „Letos se nám vrací skupiny, školní výlety, organizované zájezdy
a dobře se prodávají i lístky na pravidelné plavby, které pořádáme,“ říká v podcastu Vojtěch
Bártek.
See omnystudio.com/listener for privacy information.