Zdopravy Podcast
Sezóna 4Epizoda 812. duben 2024

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Michal Štěpán

Michal Štěpán je výkonným ředitelem společnosti Arriva vlaky. Celý svůj profesní život věnoval práci na dráze, když nepočítáme jeho roční působení v čele Integrované dopravy Středočeského kraje. V červnu to budou čtyři roky, co přišel do Arrivy.

Stejně jako ostatní dopravci i Arriva řeší permanentně nábor nových lidí. „Železnici začínají docházet srdcaři v podobě uchazečů o zaměstnání. Práce ve svátek, práce o víkendu, to se jim dnes moc nezamlouvá. Doba, kdy se nastupovalo na dráhu a bylo jasné, že se chodí do práce přece i o Vánocích, to jsou věci, které některé zájemce o práci překvapí,“ říká v podcastu Michal Štěpán.

V rozhovoru otevíráme i téma současného systému pro prodej jízdenek Arrivy a jejich kontrolu průvodčími, kteří zatím nemohou využívat načtení QR kódu z jízdenky. „Vydali jsme se cestou vlastního vývoje, v letošním roce bude nasazen do ostrého provozu nový rezervační sytém a s tím souvisí i prodejní systém. Je to další oblast, kde se nespoléháme jen na privát, ale řešíme si to interně.  Vidím jako optimistický scénář konec léta zahájení zkušebního provozu,“ říká Michal Štěpán. 
Arriva dnes provozuje už relativně pestrou flotilu vozidel od německých Desir, přes jednotky Lint, Stadler GTW, elektrické RegioPantery až po motorové jednotky řady 845, kterých má dopravce na pět desítek. Jde tak o nejpočetněji zastoupený typ vlaku v jeho barvách. „Máme zálohu kolem 15 procent vozidel, daří se nám ji naplňovat, pokud nepřijde souhra velkých provozních mimořádností, z nichž plynou neplánované přístavby v opravnách vlivem násilných poškození,“ zmiňuje Michal Štěpán a detailně v podcastu pak popisuje, jak funguje údržba jejich vlaků i jak shání potřebné náhradní díly. To řeší dopravce i tak, že pořídil několik jednotek z Německa, které zutím slouží primárně jako dárce orgánů – tedy náhradních dílů – pro ostatní soupravy. 

Depa má Arriva zatím na dvou místech. V pražské malešické teplárně a ve Vsetíně. Kde ale bude depo pro vlaky, které vyjedou letos v prosinci na linky Jihomoravského kraje? „Tato otázka ještě není uzavřená. Vedeme jednání s privátním subjektem ve Veselí nad Moravou, vedeme i jednání na dalších místech na jižní Moravě, smlouvy se připravují, ale počítáme, že to bude v okolí Veselí nad Moravou,“ domnívá se Michal Štěpán, který neřeší jen běžnou údržbu, ale připravuje i postupy pro větší neplánované opravy jihomoravských jednotek.  „Jednáme se zhotovitelem Pars Šumperk, protože musíme mít připraven i plán B, když dojde k mimořádné události na přejezdu a podobně. Některá jednání vedeme s dílnami DPOV a také s ČMŽO v Přerově,“ dodal ředitel. 

V podastu se také dozvíte, jaká práce na dráze ho zatím nejvíc bavila, ale i které situace považoval za nejkrizovější. Diskutujeme i téma ETCS v podání tohoto dopravce, téma Akreditovaného školícího střediska Arrivy, které připravuje nové strojvedoucí i pro ostatní dopravce a probíráme práci průvodčích i to, proč Arriva opustila označení stevard. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

59:03

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 5Epizoda 22Včera 59:11

Cesty Zdopravy - Robert Linhart

Naším hostem je provozní ředitel, jeden ze zakladatelů a také třetinový majitel společnosti BF Logistics,  Robert Linhart. Z pohledu objemu nákladní dopravy je to aktuálně dle statistik
ŽESNAD.CZ 21. dopravce co do počtu hrubých tunových kilometrů za prvních deset
měsíců letošního roku.

„Získat zákazníka, to je těžké, ale udržet si zákazníka je ještě stokrát těžší. Musíte
mu věnovat neustálou péči, hlídat jeho přepravy, komunikovat s ním a včas řešit
všechny problémy, které mohou nastat. Aby byl v obraze a mohl se mimořádnosti
připravit. Tahle péče tu musí být denně,“ říká v podcastu Robert Linhart, podle nějž
se na trhu rozjel naplno železniční kanibalismus mezi dopravci. „Tlučeme se a
vybíjíme mezi sebou. Z toho profituje zákazník, který může vycítit, že dopravci nemají
co vozit, a jdou tak s cenami dolů,“ dodává Linhart.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 21Před 2 týdny 01:00:09

Cesty Zdopravy - Jiří Ptáček

Hostem dalšího dílu podcastu je šéf Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.  Plzeňská MHD přepraví podle aktuálních čísel 100 milionů cestujících ročně a o její provoz se stará na 9 stovek zaměstnanců jen u samotných dopravních podniků. Provoz plzeňské MHD ročně vyjde na necelé dvě miliardy korun. 
Cílem Plzně je mít v příštích letech zcela bezemisní MHD. „V budoucnu nebudeme
mít možnost pořizovat autobusy se spalovacím motorem a budeme muset
přepřáhnout na něco jiného. Ne všechno půjde zajistit tramvajovou nebo
trolejbusovou dopravou s bateriemi. Přestože jsme se elektrobusům dlouho bránili,
začali jsme oťukávat, co obnáší, abychom se mohli připravit. Zkušenosti jsou
s vozidly pozitivní, nemáme je ale zatím kde nabíjet,“ popisuje první zkušenosti
s testováním elektrobusů v Plzni Jiří Ptáček. V příštím roce nakoupí podniky ještě pět
autobusů, a nejspíš půjde podle slov ředitele už o poslední vozy se spalovacím
motorem.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 207. listopad 2025 01:00:09

Cesty ZDopravy - Jan Paroubek

Jan Paroubek stojí v čele státního podniku CENDIS, léta pracoval jako strojvedoucí, vedl i
Odbor kolejových vozidel u Českých drah, stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expresu a
se svým synem Janem vdechl druhý život opuštěnému kutnohorskému depu.
V současnosti má CENDIS 320 lidí, polovina z nich pracuje v oblasti IT. Spadá pod něj například jízdenka OneTicket nebo prodej elektronické dálniční známky. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 1924. říjen 2025 49:02

Cesty Zdopravy - Jakub Kraus

Jakub Kraus je vedoucí Katedry letecké dopravy na Fakultě dopravní ČVUT v Praze a také muž, který už pět let předsedá Strategickému fóru bezpilotního letectví. Právě tady se schází zástupci všech do letectví zapojených organizací a spolků (včetně leteckých modelářů), aby společně posouvali pravidla bezpilotního létání dopředu. V novém díle tak probíráme drony a jejich budoucnost v českém vzdušném prostoru. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 1810. říjen 2025 01:00:44

Cesty Zdopravy - Bohumír Bárta

Bohumír Bárta je dlouholetým šéfem společnosti JLV.  Ta vznikla od názvem Jídelní a lůžkové vozy na samotném konci roku 1959, poskytovala dlouhá desetiletí jídelní a lůžkový servis vlakům ČSD a když přišla revoluce, stala předmětem kuponové privatizace. „Lidé byli opatrní, díky tomu byla
tehdy cena akcie nízká. Nevěřili, že jídelní a lůžkové vozy budou schopné
samostatně přežít kapitalismus,“ vzpomíná Bohumír Bárta. Dneska už je jasné, že
takový předpoklad byl mylný. Přežít pomohla ale JLV strategie, na jejímž základě
přestalo být závislé na servisu ve vlacích, začalo se víc starat samo o sebe, a byznys
rozjelo i mimo palubu vlaků.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 173. říjen 2025 57:15

Cesty Zdopravy - Albert Fikáček

Albert Fikáček je čersvým majitelem Jindřichohradeckých místních drah Albert Fikáček. Před dvěma dny podepsal smlouvu s insolvenčním správcem a teď chystá rozjezd pravidelného provozu. S tím by rád začal na obou jihočeských úzkorozchodných tratí už na Velikonoce.
Pravidelný provoz v rozsahu, jaký tam byl před třemi lety se už nikdy nevrátí. A to je
potřeba si říct otevřeně. A ani by nebylo rozumné, aby se vracel. Některé vlaky
v zimních měsících vykazovaly obsazenost 0,8 člověka na vlak. To není něco, co by
si kraje mohly dovolit dotovat z veřejných prostředků,“ říká Fikáček.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 1612. září 2025 01:08:27

Cesty Zdopravy - Roman Kokšal

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je šéf Siemens Mobility v Česku Roman
Kokšal. Tento týden se staly České dráhy prvním zákazníkem na světě, který převzal
lokomotivu Vectron s maximální rychlostí na 230 km/h. A tak hned na začátku rozhovoru
probíráme detaily. V Česku má dnes Siemens Mobility téměř tisíc zaměstnanců, na šest
stovek z nich se věnuje vývoji pro celosvětový Siemens. Českou inženýrskou stopu najdete na
celé planetě. „Příkladem jsou projekty v Americe, kde pracujeme na lokomotivách Charger.
Náš tým v Česku, který se zabývá lokomotivním inženýringem, má přes 80 lidí. Děláme
projekty pro indických trh, někteří kolegové se podívají třeba do Austrálie, kde máme projekt
metra,“ vyjmenovává část náplně práce českých inženýrů v Siemensu Roman Kokšal.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 1529. srpen 2025 01:06:50

Cesty Zdopravy - Nicole Fryčová

V nejnovějším díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme do světa cestování lidí
s hendikepem. Naším hostem je Nicole Fryčová. Právnička, někdejší paralympionička a
expertka na oblast přístupnosti a práv lidí se zdravotním postižením. Je prakticky nevidomá a
se SVOD Bohemia spolupracuje na dokončení historicky prvního Katalogu požadavků a
doporučení pro zlepšení přístupnosti veřejné dopravy pro cestující s hendikepem.
Obsahu, funkčnosti a přínosům Katalogu se věnujeme hned úvodní části našeho rozhovoru. Nicole Fryčová je aktivní v desítkách organizací a pracovních skupin. Snaží se pomáhat lidem
s postižením, aby se jim u nás žilo lépe. Říká, že její největší aktuální výzvou je zpřístupnění
volebních lístků pro voliče s těžkým zrakovým postižením. Ráda by, aby nevidomí mohli
odvolit tajně a sami. Bez pomoci ostatních.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 1414. srpen 2025 59:12

Cesty Zdopravy - Ondřej Láska

Hostem dalšího letního podcastu Cesty Zdopravy.cz je Ondřej Láska z pražského dopravního
podniku. Je správcem sbírek pražského Muzea MHD ve Střešovicích, ale také sběratelem
veteránů ve svém osobním životě.

Stará se o historické tramvaje, autobusy, trolejbusy, metro, lanovku i historická nákladní
auta. Nejen aby hezky vypadaly, ale také aby byly funkční. „Abychom měli muzeum stále živé,
je třeba přibírat exponáty ze současnosti. Jakmile sbírka přestane růst, tak tím vlastně
muzeum končí,“ říká v novém díle podcastu Ondřej Láska, který se těší, až se na sklonku roku
představí autobusy a historická nákladní auta veřejnosti v nové výstavní hale, která teď
vzniká ve Střešovicích.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 131. srpen 2025 58:53

Cesty Zdopravy - Vojtěch Bártek

V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme na Baťův kanál. Naším hostem je
ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek, který se věnuje návratu
plavby a života na Baťův kanál už od devadesátých let. Zřizovateli společnosti jsou
Jihomoravský a Zlínský kraj, kteří společně tuhle unikátní českou turistickou atrakci podporují
ze všech sil.
Loni přijelo na Baťův kanál 87 tisíc návštěvníků, v předcovidových letech to bylo až 90 tisíc.
Jenže právě covid, a omezení s ním spojená, srazil návštěvnost kanálu o třetinu, aby pak zažil
opět renesanci návštěvnosti. „Letos se nám vrací skupiny, školní výlety, organizované zájezdy
a dobře se prodávají i lístky na pravidelné plavby, které pořádáme,“ říká v podcastu Vojtěch
Bártek.

See omnystudio.com/listener for privacy information.