- Podcasty
- Reparát

Poslechněte si podcast: Začátek školy? Jít do lesa bez telefonu, radí lektorka
Spolužáky si člověk nevybírá. Proto se školy na začátku roku snaží hlavně u nových kolektivů nastavit pravidla společného fungování. Pomoct tomu mohou například dobrodružné expedice s názvem Outward Bound. „Děti se učí, jak vařit na ohni, jak si postavit přístřešek. Bavíme se, jak si vzájemně pomoct. Je to reálný život a ne sezení v lavicích,“ vyzdvihuje v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus instruktorka Světlana Vaštová z Nadačního fondu dobrodružné výchovy v přírodě.
Reparát
Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání.
Technologie pomáhají učitelům vtáhnout žáky do výuky jinak
Mají mít učebnice jen papírovou podobu? Nebo už výuce vládnou interaktivní tabule, digitální žákovská portfolia, mobilní aplikace a podcasty? Moderní technologie do výuky patří. Ne aby nahradily papírové knihy, ale aby rozšířily možnosti učení, jako didaktické pomůcky. „I ti největší třídní lotři, kteří obvykle nedávají pozor, při poslechu audia zbystří – i když jde o stejnou informaci, jakou bych jim řekl já,“ říká na debatě podcastu Reparát učitel a lektor Vít Boček.
Být lídrem. Ředitelé se mají naučit delegovat a nechat růst
Ředitelé a ředitelky škol mají důležitou roli lídrů, kteří zásadně ovlivňují to, jak škola funguje, jak se v ní učí i pracuje. Pozici je ale obtížné obsadit, do většiny konkurzů se hlásí jen jeden zájemce. Na ředitele školy je totiž naloženo daleko více odpovědnosti než pouze za to, jak vzdělává. Nejdůležitější je, aby ředitel uměl delegovat úkoly a dovolil ostatním lidem, aby rostli, shodují se hosté podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus.
Odklad, či nástup do školy? Každé dítě potřebuje jiný start
Čtvrtina šestiletých dětí nenastoupí do první třídy. Důvody přitom nejsou vždy jen zdravotní. Někdy se rodiče obávají, že jejich dítě je na školní docházku málo vyspělé a pod tlakem školního systému zažije neúspěch. Jindy mají děti logopedický problém nebo jiný mateřský jazyk. S obojím dnes pomáhají takzvané přípravné třídy. Tyto možnosti, odklad i docházku do „přípravky“, ale omezí novela školského zákona.
Jak podpořit žáky s odlišným mateřským jazykem?
Děti z různých koutů světa, které mají nulovou nebo minimální znalost češtiny, zná české školství už desítky let. Nejvýraznější skupinou jsou v posledních třech letech studenti z Ukrajiny. Přišli z válkou zasažené země a ocitli se ve třídách, kde nikomu nerozuměli. Čelí nejen jazykové bariéře, ale i nejednotnému systému podpory. Někteří už úspěšně složili přijímací zkoušky na střední školy, jiní se „ztrácejí v překladu“ a nerozumí výuce. Jak podpořit jejich vzdělávání?
AI ve škole. Pomůže, nebo ublíží?
Před dvěma lety se laické veřejnosti poprvé představil jazykový model Chat GPT. Do vínku dostal schopnosti, které ho předurčily k využití ve vzdělávání. Jak se ale umělá inteligence prosazuje v českých školách? „Meziročně vidíme nárůst a nástroje umělé inteligence zatím používá při výuce zhruba 17 procent vyučujících,“ uvádí v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání z Národního pedagogického institutu. (Repríza)
Jak nastartovat kariéru? Na zahraniční praxi s Erasmus+
Střední odborné školy mohou být líhně talentů, umění a dovedností. Jak podpořit odborné školy, aby držely krok s měnícím se světem? Posunout odborné školství na vyšší úroveň můžou mezinárodní výjezdy studentů a pedagogů. „Pro řadu žáků, kteří vyjedou, je to posun, který nastartuje jejich kariéru,“ míní v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Pavlína Kroužková z Domu zahraniční spolupráce, který pomáhá studentům odborných škol vyjíždět díky programu Evropské unie Erasmus+.
Jak podchytit talent romských žáků?
Jaká je síla slova, kultury a umění při utváření pocitu, že člověk někam patří a může být na sebe hrdý? To je otázka, která se týká v českých školách nejen menšin. Cestou k tomu může být sociální podpora okolí i umění. V případě romských žáku ho nabízí například organizace Ara Art, která se věnuje aktivistické kultuře, nebo nakladatelství Kher, které vydává dětské knihy s romskou tematikou. Jak zajistit, aby talent a potenciál dětí nepřišel vniveč?
Učení pod širým nebem: Interaktivní učebna, která se mění
V roce 2023 strávily české děti venku průměrně dvě hodiny denně. Rodiče se přitom podle průzkumů shodují, že děti potřebují být venku každý den a že nedostatek kontaktu s přírodou je velký problém. Musí být třída jen v budově školy? Stále více pedagogů se zajímá i o učení venku. Na takových hodinách se spojují vyučovací předměty s pohybem, teorie s praxí a lze objevit a zažít něco, co sezení v lavici nabídnout nedokáže, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.
Cesta ke škole pro všechny? Ergoterapie i online výuka
Školní třída je kolektiv dětí s různým původem, sny a hlavně různými potřebami a omezeními. Včetně fyzických, ať už je to trvalý hendikep, dlouhodobé onemocnění nebo přechodné zranění. Jak mohou vycházet školy vstříc těmto žákům a žákyním? Důležité je dětem poskytnout pocit, že zůstávají součástí kolektivu, shodují se hosté pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.
Nadání neznamená, že dítě zvládne cokoliv
Může být nadání problém? Nadané děti často září ve třídě, ale zároveň se potýkají s výzvami, které mohou brzdit jejich potenciál. Práce s nadanými dětmi ve školách vyžaduje individuální přístup ve formě emoční i sociální podpory. „Děti rády pracují v blocích a na projektech, vše modelujeme na míru,“ přibližuje Tereza Martínková, ředitelka Základní školy nám. Curieových. V každém ročníku její školy vznikají speciální skupiny, kde žáci pracují s vyčleněným pedagogem. (Repríza)