- Podcasty
- On Air

Poslechněte si podcast: Za hranice heslovitých afirmací. SZA i Little Simz na novinkách přináší hlavně komplexní textařství
Žebříčky nejlepších desek pro rok 2022 jsou uzavřené. Před koncem roku se ale stihla objevit dvě zásadní alba, o kterých se pravděpodobně bude diskutovat ještě dlouho. Na jedno z nich se čekalo dlouhých pět let, druhé přišlo nečekaně už po roce a čtyřech měsících po svém veleúspěšném předchůdci. Mluvíme o albu SOS od americké rapperky a zpěvačky SZA a Britce Little Simz, která překvapila s novinkou NO THANK YOU.
On Air
Reportáže, recenze, rozhovory i názorová publicistika z proudového vysílání.
Snaha napsat hlučnou rockovou písničku vyšla tentokrát naprázdno, říká Alex Turner z Arctic Monkeys
Britská čtveřice Arctic Monkeys byla jednou z nejzářivějších hvězd nezávislé kytarové vlny, která zalila hudebních scénu v prvních letech 21. století. Ale ani dnes, téměř dvacet let od odehrání prvního koncertu, se nedá říct, že by kvarteto upadlo v zapomnění. To dokládá i úspěch loni vydaného alba The Car, sedmé řadovky kapely. O složitém vzniku nahrávky, jejím konceptu, ale i sebedůvěře a potřebě koncertovat se na dálku rozpovídal zpěvák Alex Turner.
Kina po covidu zachraňuje Avatar. Přepere Top Gun inflaci, nebo zkázu nespasí ani Indiana Jones?
Uplynulý rok 2022 byl po delší době prvním, který nebyl zásadně formován restrikcemi spojenými s pandemií. Jak se změnily divácké návyky českého publika, které trávilo dlouhé měsíce na VOD platformách? Sice už si můžeme užívat socializaci v kině, ale za dražší vstupné. S jakou návštěvností se setkaly multikina a jaký výhled mají menší kinosály?
Poslední roky byly náročné pro všechny, říkají Kalle
Táborská dvojice Kalle zahrála Radiu Wave k sedmnáctým narozeninám. Veronika a David Zemanovi při své Studio Session prozradili, jak je změnila pandemie nebo jak se do nové desky Under the Black Moss otiskly jejich nové role – poprvé totiž tvořili album jako rodiče. Kde desku držitelé ceny Apollo a žánrového Anděla pokřtí a proč jim tolik chybělo živé hraní?
„Když mi něco vadí, tak to nedělám.“ O tvorbě rapových videoklipů i módě s režisérem Janem Strachem
„V rapu je všechno trochu uvolněnější. My dohlížíme na to, že co se řekne, to platí, protože u umělců tato stránka ne vždy přichází,“ říká o točení videoklipů režisér a podnikatel Jan Strach. S českými a slovenskými rappery jich natočil už přes pět stovek, a to i s nějvětšími jmény místní scény, jako jsou Yzomandias, Rytmus nebo Hugo Toxxx.
Rozvinuté země mají velký problém s pay gapem. Je čas pohlížet na vyspělost jinak, říká socioložka
Socioložka Alena Křížková ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR se podílela na mezinárodní studii, která zkoumala problémy s platovými nerovnostmi mezi muži a ženami, tedy takzvaným gender pay gapem v patnácti zemích světa. Mezi nimi byly třeba Spojené státy americké, Jižní Korea, Japonsko nebo státy severní Evropy, Česko a Maďarsko. Které státy trápí největší rozdíly v odměňování mužů a žen? A co za tímto problémem stojí?
Hyperpop, digicore nebo glitchcore? I playlisty se musí kurátorovat s náležitou péčí
O mikro-žánru s názvem hyperpop jste už určitě slyšeli. Stejnojmenný playlist na Spotify má zhruba 360 tisíc posluchačů. Často v něm ale můžeme najít i interprety, kteří se od jeho definice snaží distancovat a s tímto označením se neztotožňují. Ať už jde o zástupce dariacoru, robloxcoru nebo digicoru – dochází k jejich dezinterpretaci a vytržení z kontextu. Je nutné definovat to, co být definováno nechce? O tom jsme se bavili s hudebním publicistou Davidem Lauferem.
Dawsonův svět nám ukázal, že každý problém má řešení a přátelství je nejvíc. V čem byl přelomový?
Před 25 lety, 20. ledna 1998, se na televizních obrazovkách poprvé objevil Dawsonův svět. Jeden z prvních seriálů o dospívání byl svým způsobem přelomový, otevřeně mluvil o tématech, jako je sex, duševní zdraví, sexuální orientace nebo drogy. Generaci mileniálů bavil a taky vzdělával až do roku 2003.
Radio Wave oslavilo 17. narozeniny. Je to skvělý věk ve špatné době, říkají stejně staří
V pátek 13. ledna uplynulo přesně 17 let od chvíle, kdy moderátorka Veronika Ruppert (tehdy ještě Mayerová) zmáčkla tlačítko na mixážním pultu a zahájila tak vysílání Radia Wave. Redaktorky Tereza Havlínková a Hana Řičicová se ptaly, co naší čerstvě sedmnáctileté stanici pro mladé a mladě smýšlející posluchačstvo přejí stejně staří lidé. Jakou hudbu nejradši poslouchají, z čeho mají strach, nebo co je podle nich na tom, že jim je právě sedmnáct, nejlepší, či naopak nejhorší.
Naše nová deska je zevrubnější analýza lidského neštěstí, říká Adam Krofian z kapely The Atavists
„Teď jsme k tomu pojali víc holistický přístup. Už to nejsou jen písničky o neuzavřených vztazích. Je to zevrubnější analýza lidského neštěstí z více úhlů. Popravdě to dost vychází i z pandemické situace. Během prvních dvou lockdownů vznikla většina desky. Dost se to tam odrazilo. Prvně to mělo být EP, pak dvě EP, a nakonec jsme z toho udělali jedno album. Máme radši velké celky,“ říká o nové desce kapely The Atavists hudebník Adam Krofian.
České studio Play By Ears vydalo novou audiohru Šachová hra, která je vhodná i pro nevidomé hráče
V českém herním prostředí vyšla nová audiohra optimalizovaná i pro nevidomé hráče. Šachovou hru, která klade velký důraz na využití zvuku jako herní mechaniky, si teď všichni zájemci mohou nainstalovat a bezplatně zahrát na mobilních telefonech. Za tvorbou Šachové hry, která vznikala i ve spolupráci s Českým rozhlasem, stojí české studio Play By Ears. Napínavému příběhu o boji s vlastní pamětí propůjčili hlasy Taťjana Medvecká, Igor Bareš, Jaroslav Plesl i Elizaveta Maximová.