- Podcasty
- Vzduch je naše moře aneb 100 let českého a slovenského letectví

Poslechněte si podcast: Čeští orli: Od prvních proudových letounů u nás až ke gripenům
Vývoj letectví s sebou přinášel i snahu o dosažení čím dál větší rychlosti. Jako alternativa se ukázal proudový motor.
Vzduch je naše moře aneb 100 let českého a slovenského letectví
Seznamte se s historií od dob středověku až po rok 2018 v šesnáctidílném dokudramatickém seriálu. Prožijte spoustu leteckých pokusů, dobrodružství, osudů a chvil, které umí napsat jen život. Vstupte spolu s námi do světa, na který můžeme být díky „československým“ pilotům právem hrdí.
Ženy na obloze: První českou pilotkou byla operní pěvkyně
Létání už dávno není jen výsadou mužů. A s překvapením musíme konstatovat, že tomu tak ani nikdy nebylo.
Diagnóza modelář: Poslechněte si, v jakých kuriózních kategoriích se u nás soutěží
Letecké modelářství je staré jako letectví samo. Vždyť první balóny, bezmotorová ale i motorová letadla se postupně vyvíjely nejprve jako modely. Na nich si mohli letečtí konstruktéři ověřit funkčnost, doladit detaily a až poté se do nich posadili lidé.
Kolmé starty: Od vrtůlníků až k vystřelení Čechoslováka do vesmíru
Poslechněte si příběh Vladimíra Remka a nahlédněte pomocí 360° fotky do kabiny Sojuzu 28, který ho vynesl do vesmíru, nebo do kokpitu policejního vrtulníku.
Ultralighty dobývají svět už přes 100 let. A Čechoslováci jsou v ultralehkém lítání králové nebe
Víte, že ultralehká letadla neboli ultralighty dobývají svět už více než 100 let? Vždyť už samotný Metoděj Vlach, Jan Kašpar nebo Evžen Čihák navrhovali letadla, která byla svou podstatou ultralehká.
A přece se létá: programem na dobývání rekordů k propagaci československého letectví
Psal se 8. květen 1945, skončila 2. světová válka. Československá armáda se postupně začala obnovovat a nastal i rozmach vojenského a civilního letectví.
Ve stínu: osud vojenský pilotů a československého letectví po válce
Po skončení 2. světové války bylo nutné obnovit Československou armádu a s ní i její nedílnou součást – letectvo, a to jak vojenské, tak i civilní. Také letci se postupně vraceli z východní i západní fronty domů.
Králové nebe: Nebylo jen RAF. Poslechněte si o osudu československých pilotů ve službách Sovětů
Hned po okupaci Čech, Moravy a Slezska bylo rozpuštěno Československé letectvo a víc jak tisícovka našich pilotů se vydala ilegální cestou na západ.
Stíhači a bombardéři: Čechoslováci v kokpitech druhé světové války
15. března 1939 došlo k německé okupaci Čech, Moravy a Slezska. Československá armáda byla rozpuštěna a s ní i její letectvo. Tisícovky pilotů stály před otázkou co dál.
Přemety v oblacích: Nejznámějšími československými letci v zahraniční nebyli vždy jen piloti RAF
Málokdo si uvědomuje, že akrobacie ve vzduchu je stará takřka jako létání samo. Už v roce 1913 si Adolphe Pegoud všiml, že nepilotovaný letoun letí dál a dělá obraty. Ve stejném roce už jeho bravurní výkony mohly vidět i tisíce diváků v Praze.
Z Čech až k severnímu pólu: balóny a vzducholodě včera a dnes
Kdo ví, kdy by spatřil světlo světa první horkovzdušný balon, kdyby si jednoho dne bratři Motgolfiérové nevšimli, že sušící košile u krbu se nadouvá a vznáší. Později dali nadnášenému tělesu kulovitý tvar a hleďme, první balon byl na světě. To se psal rok 1782.