- Podcasty
- Východočeské výlety

Poslechněte si podcast: Vysoké Mýto je s vůní benzínu spojeno už 100 let
S automobily je Vysoké Mýto propojené už celé století. V roce 1925 totiž vyrobil Josef Sodomka první karoserii a láska ke čtyřem nebo dvěma kolům trvá ve městě dodnes.
Východočeské výlety
Navštěvujeme známá i zapomenutá místa východních Čech.
Výlet za židovskými památkami do Svitav
Před první světovou válkou žilo ve Svitavách mnohem více židů než Čechů. Ale události druhé války a odsun německého obyvatelstva proměnilo Zwittau ve Svitavy se zcela novým osídlením.
Mobily vymění za klapačky a baví je to. Dávnou tradici udržují kluci
Tradici vodění Jidáše se v Česku podařilo uchránit jen v několika málo oblastech. Nejvíce lokalit v rámci celého Česka se nachází v Pardubickém kraji. Jedná se hlavně o vesnice v prostoru mezi Holicemi, Vysokým Mýtem, Luží, Chrastí a Hrochovým Týncem.
Tma, mlha i záhadné světlo. Podivné okolnosti největší české železniční nehody
Při cestě vlakem na frekventované trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové mohou cestující z okénka vlaku u Stéblové zahlédnout malý pomník. Připomíná tragédii, jakou česká železnice do té doby nezažila – a jakou zřejmě už nikdy nezažije. V roce 1960 se poblíž zastávky Stéblová čelně srazily dva osobní vlaky. Následky byly fatální.
Zachráněné památky v Rábech a Brandýse nad Orlicí unikly demolici i zkáze
Zámeček v Rábech vypadal jako vybydlená ubytovna. Zámku v Brandýse nad Orlicí se zase propadly stropy a stěny nasákly vodou. Obě památky ale dostaly novou šanci i budoucnost.
V Chocni vyrábějí letadla už 90 let. Navrhnout si je můžete sami
Město Choceň si řadou akcí a výstav připomíná dlouhou tradici letecké výroby. Ta začala v roce 1935 a úspěšně pokračuje do dnešních dnů. Východočeské výlety vás zavedou nejen do historie, ale také do haly společnosti JMB Aircraft, jejíž ultralehké letouny patří ke světové špičce.
Tajemství choceňského tunelu: nevídané úlomky železa i tragická smrt Jana Pernera
Po klikaté trati, která se vine údolím Tiché Orlice, jezdí vlaky už 180 let. Kromě malebné krajiny protnul první železniční koridor z Prahy na Moravu také samotnou Choceň. Přitom podle původních plánů se měla trať městu vyhnout a vést rovnějším terénem přes Vysoké Mýto. Tehdejší plány ale údajně narazily na odpor místních formanů, kteří v železniční dopravě viděli velkou konkurenci.
Možděnická Malá Vídeň
Vesnice malá tak, že se spojila s dvěmi sousedními vesnicemi a dohromady vytvořily obec Vysočina. Najdete ji kousek za Trhovou Kamenicí v malebném údolí na jednom z přítoků Dlouhého potoka. Vesnice malá, ale krásná. Kdysi se jí říkalo Malá Vídeň.
Není Bartoloměj jako Bartoloměj. Po stopách středověku v Pardubicích
Jak vypadaly Pardubice před příchodem Pernštejnů? Rozsáhlá přestavba tehdy zcela změnila středověké město, ale mnohé si můžeme představit.
Sanatorium, žiletkárna i pozůstatky Hitlerovy dálnice. Jevíčko zaujme zdálky i zblízka
Jevíčko zaujme už při pohledu do mapy. Urbanismus města je typickým příkladem středověkého plánování. Má elipsovitý půdorys s rozlehlým čtvercovým náměstím, ze kterého se pravoúhle rozbíhají jednotlivé ulice. V dobách, kdy neexistovaly navigační přístroje, sloužil tento jasně strukturovaný půdorys pilotům jako orientační bod.