- Podcasty
- Východočeské výlety

Poslechněte si podcast: Výlet za židovskými památkami do Svitav
Před první světovou válkou žilo ve Svitavách mnohem více židů než Čechů. Ale události druhé války a odsun německého obyvatelstva proměnilo Zwittau ve Svitavy se zcela novým osídlením.
Východočeské výlety
Navštěvujeme známá i zapomenutá místa východních Čech.
Vysoké Mýto je s vůní benzínu spojeno už 100 let
S automobily je Vysoké Mýto propojené už celé století. V roce 1925 totiž vyrobil Josef Sodomka první karoserii a láska ke čtyřem nebo dvěma kolům trvá ve městě dodnes.
Mobily vymění za klapačky a baví je to. Dávnou tradici udržují kluci
Tradici vodění Jidáše se v Česku podařilo uchránit jen v několika málo oblastech. Nejvíce lokalit v rámci celého Česka se nachází v Pardubickém kraji. Jedná se hlavně o vesnice v prostoru mezi Holicemi, Vysokým Mýtem, Luží, Chrastí a Hrochovým Týncem.
Tma, mlha i záhadné světlo. Podivné okolnosti největší české železniční nehody
Při cestě vlakem na frekventované trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové mohou cestující z okénka vlaku u Stéblové zahlédnout malý pomník. Připomíná tragédii, jakou česká železnice do té doby nezažila – a jakou zřejmě už nikdy nezažije. V roce 1960 se poblíž zastávky Stéblová čelně srazily dva osobní vlaky. Následky byly fatální.
Zachráněné památky v Rábech a Brandýse nad Orlicí unikly demolici i zkáze
Zámeček v Rábech vypadal jako vybydlená ubytovna. Zámku v Brandýse nad Orlicí se zase propadly stropy a stěny nasákly vodou. Obě památky ale dostaly novou šanci i budoucnost.
V Chocni vyrábějí letadla už 90 let. Navrhnout si je můžete sami
Město Choceň si řadou akcí a výstav připomíná dlouhou tradici letecké výroby. Ta začala v roce 1935 a úspěšně pokračuje do dnešních dnů. Východočeské výlety vás zavedou nejen do historie, ale také do haly společnosti JMB Aircraft, jejíž ultralehké letouny patří ke světové špičce.
Tajemství choceňského tunelu: nevídané úlomky železa i tragická smrt Jana Pernera
Po klikaté trati, která se vine údolím Tiché Orlice, jezdí vlaky už 180 let. Kromě malebné krajiny protnul první železniční koridor z Prahy na Moravu také samotnou Choceň. Přitom podle původních plánů se měla trať městu vyhnout a vést rovnějším terénem přes Vysoké Mýto. Tehdejší plány ale údajně narazily na odpor místních formanů, kteří v železniční dopravě viděli velkou konkurenci.
Možděnická Malá Vídeň
Vesnice malá tak, že se spojila s dvěmi sousedními vesnicemi a dohromady vytvořily obec Vysočina. Najdete ji kousek za Trhovou Kamenicí v malebném údolí na jednom z přítoků Dlouhého potoka. Vesnice malá, ale krásná. Kdysi se jí říkalo Malá Vídeň.
Není Bartoloměj jako Bartoloměj. Po stopách středověku v Pardubicích
Jak vypadaly Pardubice před příchodem Pernštejnů? Rozsáhlá přestavba tehdy zcela změnila středověké město, ale mnohé si můžeme představit.
Sanatorium, žiletkárna i pozůstatky Hitlerovy dálnice. Jevíčko zaujme zdálky i zblízka
Jevíčko zaujme už při pohledu do mapy. Urbanismus města je typickým příkladem středověkého plánování. Má elipsovitý půdorys s rozlehlým čtvercovým náměstím, ze kterého se pravoúhle rozbíhají jednotlivé ulice. V dobách, kdy neexistovaly navigační přístroje, sloužil tento jasně strukturovaný půdorys pilotům jako orientační bod.
Pardubičky jsou spíše staré než malé
Pardubičky jsou místem nejstaršího osídlení dnešních Pardubic, lidé zde stavěli svá obydlí již na přelomu 12. a 13. století. Až později se oblast rozdělila na dvě části - Pardubice a Pardubice malé.