- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Výběr týdne: Knihovna Milana Kundery, Neviditelný herec, Picasso
Saša Michailidis mluví s hosty o Knihovně Milana Kundery, kterou otevřeli 1. dubna v Brně a má se stát živým kulturním centrem. Posluchači hlasovali v anketě Neviditelný herec století, jak vypadá práce rozhlasového herce a režiséra? A čím ještě dnes může inspirovat Pablo Picasso, od jehož úmrtí uplyne 50 let?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Pražské Quadriennale testuje mladé tvůrce. Studentská výstava poprvé vzdoruje větru, dešti
Saša Michailidis se ptá umělecké ředitelky Pražského Quadriennale Markéty Fantové a studenta DAMU Adama Páníka. Pražské Quadriennale, platforma scénografie a divadelního prostoru, dnes začíná. Nakolik vstřícná je vůči začínajícím tvůrcům, kteří se prezentují na Studentské výstavě? Co podobné přehlídky mohou mladým umělcům nabídnout?
Umělci bojují za důstojnější pracovní podmínky. Zavede ministerstvo status umělce?
Saša Michailidis se ptá vrchního ředitele sekce živého umění na MK Milana Němečka a redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové, která je členkou iniciativy prosazující status umělce. Právní a sociální zakotvení, důstojnější podmínky pro práci a stabilnější příjmy. Po tom dlouhodobě volají umělecké a přidružené profese. Kam se debata posunula?
Umělá inteligence v hudbě? Publikum chce emocionální vazbu na interpreta, to ale robot neumí
Saša Michailidis se ptá hudebního publicisty Karla Veselého a hudebního redaktora časopisu Respekt Pavla Turka. Umělá inteligence zaplavuje streamovací platformy. Třeba služba Spotify smazala desítky tisíc písní, které na ni nahrál americký startup Boomy. Ten umožňuje svým uživatelům generovat vlastní písně za pomoci právě AI, a ti na nich pak mohou vydělávat. Jak ovlivňuje AI hudební průmysl?
Českému tanci chybí promotéři. Svět o nás neví, říká choreografka
Saša Michailidis se ptá choreografky a režisérky Jany Burkiewiczové z Burkicom a bývalého vedoucího uměleckého souboru Laterny Magiky Pavla Knolleho z Dekkadancers. Přední české soubory současného tance a fyzického divadla se snaží rozvíjet možnosti uplatnění tanečníků v mezinárodním prostředí. S jakými překážkami se potýkají právě čeští tanečníci, když se chtějí prosadit v cizině? Jak může pomoci projekt Bread & Dance Prague?
Výběr týdne: Konec černobílé doby, český film na top festival, nej muzejní výstavy, levný překlad
Saša Michailidis mluví s hosty o nové stálé expozici moderního a současného umění ve Veletržním paláci. Naplňuje výstava 1939-2021: Konec černobílé doby očekávání? Jak dostat český film do hlavní soutěže prestižního mezinárodního festivalu? Jak se dělá moderní výstava v muzeu a kde jsou ještě limity? Jaké postavení mají překladatelé v nakladatelstvích a co s jejich nízkými honoráři?
České filmy na áčkových festivalech
Saša Michailidis se ptá ředitelky Českého filmového centra Markéty Šantrochové a producenta, distributora Jana Macoly. Karlovarský festival uvede v hlavní soutěži ve světové premiéře dva filmy tuzemské kinematografie. Jak ale prosadit české snímky do hlavní soutěže zahraničních áčkových filmových festivalů, jako třeba do Cannes, kde přehlídka skončila o víkendu?
1939–2021: Konec černobílé doby v Národní galerii
Saša Michailidis se ptá teoretika umění a spolupracovníka Vltavy Matěje Forejta a kurátora na volné noze Davida Koreckého. Ve Veletržním paláci v Praze je nově k vidění expozice 1939–2021: Konec černobílé doby. Tvoří ji více než tři stovky děl pouze ze sbírek Národní galerie Praha. Nakolik funkční je tato nová stálá výstava moderního a současného umění?
Cesta do pravěku není problém. Moderní muzea v praxi
Saša Michailidis se ptá předsedkyně Asociace muzeí a galerií Ireny Chovančíkové a kurátorky, archeoložky Jany Klementové ze Středočeského muzea v Roztokách u Prahy. Výstavou roku se stala v soutěži Gloria musaealis multimediální archeologická expozice právě v Roztokách. Čím je výjimečná? Jak má vypadat moderní výstava v muzeu, aby zaujala dnešní náročné návštěvníky? Jak pomáhají peníze z EU?
Anticena za překlad pro nakladatelství Academia
Saša Michailidis se ptá překladatelky z norštiny a předsedkyně spolku Překladatelé severu Kateřiny Krištůfkové a Adély Procházkové, šéfredaktorky Nakladatelství Cesta domů, které vydává odbornou a dětskou literaturu. Souvisí kvalita překladů s nízkými honoráři pro překladatele, na což už delší dobu upozorňuje literární obec? A budou nakladatelé šetřit na živých překladatelích, když budou moci využívat zdokonalující se umělou inteligenci?
Výběr týdne: Tina Turner, šlechtici pečující o Santiniho, knihy bez DPH, když se připravuje výstava
Saša Michailidis mluví s hosty o hudební legendě Tině Turner, která zemřela ve věku 83 let. Jak šlechtici a zároveň soukromí majitelé zámků od Santiniho pečují o odkaz svých předků? Zlevní knihy, pokud se opravdu sníží sazba DPH na knihy na nulu? Vermeer, česko-bavorské baroko, Sluneční králové... Co se může zkomplikovat při přípravě mezinárodní výstavy?