- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Výběr týdne: temno v Cannes, písmomalířství, R. W. Fassbinder, romské písně
Saša Michailidis se ptá hostů na festival v Cannes, který se prý letos jevil jako obzvlášť temný, ale pár záblesků naděje by se našlo. Ručně malované cedule v ulicích se vrací. 80 let od narození německého filmaře a divadelníka Rainera Wernera Fassbindera. A romský jazyk žije v romských písních.
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
V Litomyšli vzniká SmetaNový sál. Chybí nám ale sály pro soudobou hudbu, říká architekt
Saša Michailidis se ptá architekta, autora SmetaNového sálu pro festival v Litomyšli Josefa Pleskota a ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu Jakuba Čížka. V Brně a Ostravě se staví nové koncertní sály, v Praze se připravuje výstavba Vltavské filharmonie, v Litomyšli dokončují pro tamější tradiční letní festival speciální mobilní konstrukci zvanou SmetaNový sál. Jakou roli hraje architektura a akustika koncertního sálu? Repríza z 6. 3. 2025.
Alternativní Kasárna Karlín v Praze po roce otevřela, v Ostravě se hledá komunitní Placek
Saša Michailidis se ptá provozovatele areálu Kasárna Karlín v Praze Matěje Velka a Vojtěcha Šimšy z ostravského spolku PlacOva, který usiluje o nový prostor Placek. Kasárna Karlín jsou po roce opět v provozu. Centrum alternativní kultury bylo loni v červnu uzavřeno kvůli tomu, že podle stavebního úřadu Prahy 8 nebylo zkolaudované pro svou činnost.
Mobilní Archa chrání písemné památky na Ukrajině. Jde o kulturní zbraň, říká koordinátor pomoci
Saša Michailidis se ptá koordinátora kulturní pomoci Ukrajině na českém ministerstvu kultury Ondřeje Chrásta (Pirátská strana) a ředitelky odboru ochrany knihovních fondů v Národní knihovně ČR Petry Vávrové. Na Ukrajině funguje mobilní pracoviště Archa I. Ukrajinské straně ho věnovalo Česko s výrazným přispěním soukromých dárců. Cílem Archy I. je zachraňovat písemné památky, které jsou kvůli válce v ohrožení. Jak Archa I. funguje v praxi? A jak bude projekt pokračovat?
Pražský komorní balet je v ohrožení. Chceme změnit financování nezávislé scény, říkají umělci
Saša Michailidis se ptá umělecké ředitelky Pražského komorního baletu a předsedkyně Asociace tanečních umělců ČR Lindy Svidró a uměleckého ředitele a zakladatele mezinárodního divadelního souboru Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského. Pražský komorní balet by se měl věnovat oslavám padesáti let své existence, jenže slavný soubor se potýká s vážnými finančními problémy a od 1. června pozastavuje kontinuální činnost.
Romská hudba je melting pot všech žánrů, je pestrá a fascinující, říká lingvista a muzikant
Saša Michailidis se ptá Ondřeje Skovajsy, literárního historika, etnomuzikologa a předsedy spolku Giľora, který v audiovizuální formě zaznamenává a zpřístupňuje současné romské písně, a také lingvisty, muzikanta Martina Gálise. Konec května patří světovému festivalu Khamoro, jde o už tradiční oslavu romské kultury. Mluví ale v běžné komunikaci mladí Romové ještě romsky? V Česku vychází knížky v romském jazyce, jakou roli ale hraje romština třeba v hudbě?
Fassbinder překvapuje i dnes. Ve filmu byl výsostně spontánní, na divadle progresivní
Saša Michailidis se ptá Zuzany Augustové z teatrologického týmu Ústavu pro českou literaturu AV ČR a vedoucího kina Ponrepo při Národním filmovém archivu Davida Havase. Hořké slzy Petry von Kant ve vltavské rubrice Večerní drama nám připomínají 80 let od narození filmového a divadelního režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Čím se vyznačuje dílo klíčové osobnosti nové vlny německé kinematografie? Čím ještě dnes může inspirovat?
Temno v Cannes: z filmů bylo ouzko. Ale záblesky naděje najdete
Saša Michailidis se ptá filmové publicistky a editorky ČRo Plus Martiny Vackové a uměleckého ředitele karlovarského filmového festivalu Karla Ocha. Zlatou palmu získal v Cannes snímek Byla to jen nehoda íránského režiséra Džafara Panahího, český Karavan režisérky Zuzany Kirchnerové si cenu ze soutěžní sekce Un Certain Regard neodnesl. Která díla prestižní filmové přehlídky stojí za zmínku? Jaká témata tvůrci otevírají a jak je zpracovávají? A jak rezonoval manifest Dogma 25?
Písmomalíři ožívají. Řemeslná výtvarná práce se vrací do ulic a možná i do výuky, říká pedagog
Saša Michailidis se ptá písmomalíře Daniela Plaveckého ze studia Plavečky na pražské Letné a pedagoga UMPRUM Radka Siduna, který přednáší o současné typografii a tvorbě písma. Ručně malované cedule, vývěsní štíty, tabule. Dříve běžné, dnes vzácné. Proč se dnes zabývat písmomalířstvím? Je pro něj odbyt? Vyučuje se vůbec na školách? Mění se nějak náš vztah k písmu a typografii?
Výběr týdne: Jiří Trnka filmový, muraly vpřed, bydlení v umění, moderní ZUŠ
Saša Michailidis se ptá hostů na filmový odkaz Jiřího Trnky u příležitosti výstavy v pražské galerii Villa Pellé. Muraly vpřed! Velkoplošné malby na zdech kultivují ulice Česka. Téma bydlení a bezdomovectví na trienále v Miláně a vůbec v umění i veřejné debatě. Základní umělecké školy a co mohou dnes nabídnout.