- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Výběr týdne: barokní popstar Petr Brandl, Prahou pěšky, Hurvínek propagující rozhlas
Saša Michailidis se ptá hostů, co se dozvíme o bohémsky pohnutém životě barokního malíře Petra Brandla z výstavy ve Valdštejnské jízdárně. Jak vnímáme město, když ho procházíme pěšky? Uspěla v testu Praha? K propagaci rozhlasu přispěl i Hurvínek, archivní film byl k vidění na festivalu v Jihlavě. Je letošní česká architektonická expozice na benátském bienále lokální vypovědí, nebo má globální přesah?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Akcent± v divadle: Dekkadancers, La Putyka, Bakchantky, Vzkříšení
Saša Michailidis se ptá taneční a divadelní publicistky, pedagožky na HAMU Hany Strejčkové, divadelního kritika Vladimíra Mikulky z časopisu Svět a divadlo a vedoucí rubriky Kultura v LN, divadelní kritičky Jany Machalické. Taneční soubor Dekkadancers nebo novocirkusová stálice La Putyka, činoherní inscenace Bakchantky v ND či Vzkříšení v Divadle Na zábradlí. I další mimořádné počiny bilancují naši hosté.
Německá kultura je kvůli Izraeli a Gaze v napětí. Na festival nepojedu, říká česká umělkyně
Saša Michailidis se ptá redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové a audiovizuální umělkyně Alžběty Bačíkové. Německou kulturní scénu ovlivňují události v Izraeli a Gaze. Propalestinské postoje a sílící antisemitismus dopadají na umělce, kurátory i kulturní instituce. Co se v Německu děje? A lze podobné tendence najít i v domácím kulturním prostředí?
Města se snaží omezovat vizuální smog. Znojmo to vzalo zgruntu kvůli turistům
Saša Michailidis se ptá specialistky na veřejný prostor a vizuální smog a zastupitelky hl. m. Prahy Kristýny Drápalové (PRAHA SOBĚ) a městské architektky Znojma Ivety Ludvíkové. Po nedávné opravě stanice metra Jiřího z Poděbrad vzbudilo ohlas, že v ní nejsou reklamy, není ale jisté, že to tak zůstane. Odborníci upozorňují, že v tuzemských městech je silná koncentrace plakátů, poutačů či billboardů. Proč a jak to změnit? Jakou roli hrají estetické manuály?
Přesčasy, švarcsystém, i to je architektura. Toxické podmínky v oboru mladší generaci vadí
Hosty Saši Michailidise jsou architektky Eliška Havla Pomyjová a Kateřina Krebsová. Architektura, prestižní obor, ve kterém ale mnohdy panují složité podmínky pro práci, a to už od studií. Česko toto téma také prezentovalo na letošním benátském bienále. Proč nejen mladé architektky a architekty znepokojují nerovné podmínky v jejich profesi? Jak chtějí situaci změnit?
Před sto lety stát nakoupil umění z Francie, podařilo se obejít konzervativní část komise
Saša Michailidis se ptá kurátorky Sbírky moderního umění NGP Anny Pravdové a historika umění Nikolaje Savického. Před sto lety československý stát nakoupil francouzskou sbírku moderního umění. Jak a proč k tomu došlo? Jaké mistry a jejich díla v této unikátní kolekci v Národní galerii Praha najdeme? Jaký význam má tato sbírka dnes? A bylo by ještě v současnosti možné uskutečnit podobnou transakci na poli kulturněpolitické diplomacie?
Výběr týdne: Masaryčka rozděluje, Galerie Rudolfinum, Mijazakiho animace, síla české literatury
Saša Michailidis se ptá hostů na situaci kolem nástavby na nové pražské budově Masaryčka, která v historické části města vyvolává značné emoce. Jaká byla třicetiletá éra Petra Nedomy v Galerii Rudolfinum? Proč zůstává Hajao Mijazaki mistrem japonské animace i po natočení svého údajně posledního filmu Chlapec a volavka? V čem je v současnosti síla české literární scény a je třeba usilovat o velký český román?
O kritizované nástavbě Masaryčky není rozhodnuto, Praha 1 chce přezkum připomínek, říká starostka
Saša Michailidis se ptá starostky Prahy 1 Terezie Radoměřské z TOP 09 a architektky Anny Vinklárkové z ekologické organizace Arnika. Nová dominanta a instagramový bod na mapě Prahy, to je budova Masaryčka. Vzbuzuje zájem, ale také vášně. Stavba totiž prý v celkovém měřítku nerespektuje okolní historickou zástavbu. Proč a komu vadí i uvažovaná nástavba? Jak se k věci staví Praha 1? Dá se na Masaryčce ještě něco změnit?
Síla Galerie Rudolfinum pod Nedomou byla ve spolupráci se zahraničními kurátory, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá výtvarné publicistky, kritičky a kurátorky Lenky Lindaurové a výtvarného publicisty, historika umění a šéfredaktora časopisu ART ANTIQUES Tomáše Kličky. Pražská Galerie Rudolfinum, která vystavuje současné umění, bude mít od ledna novou šéfku. Petr Nedoma odchází, jeho éra trvala 30 let. Jaká byla? Které projekty se povedly, které méně? A co plánuje nová ředitelka, historička umění a kurátorka Julia Tatiana Bailey?
Mijazaki je mistrem nejen japonské animace. Myslí na dětského diváka, ale nepodceňuje ho
Saša Michailidis se ptá filmového publicisty a programového ředitele pražských kin Aero a Bio Oko Jiřího Flígla a japanologa Martina Tiraly z FF UK. V tomto týdnu má v českých kinech premiéru japonský snímek Chlapec a volavka, jehož scenáristou a režisérem je Hajao Mijazaki. Proč jsou jeho animovaná díla tolik obdivovaná a oceňovaná? Jak si vede studio Ghibli a japonské anime ve filmu obecně?
Proč čekat na velký český román? Jsme silní v kratších prozaických žánrech, říká literární kritička
Saša Michailidis se ptá literární historičky a kritičky Blanky Činátlové a spisovatele a šéfredaktora literárního měsíčníku Host Jana Němce. V říjnu jsme věnovali dva Akcenty současné české literatuře. Zazněly i kritické myšlenky, třeba to, že česká literatura teď nemá silné autorky a autory s mezinárodním přesahem. To by pro přípravu čestného hostování Česka na Frankfurtském knižním veletrhu v roce 2026 nebyla úplně dobrá výchozí pozice. Je takové příkré hodnocení namístě?