- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Šéfka Kina Kavalírka Jana Minaříková: Naším mottem je být víc než kino
Její tým obnovil zapomenutý prostor biografu z třicátých let minulého století a snaží se nejen audiovizuálními projekty zpestřovat volný časem lidem z okolí. Co je potřeba k odhodlání oživit prostor ke kulturnímu životu, kde šíře záběru je mnohem větší než filmy? Jak funguje cyklus Film a degustace? A bude se dát do Kina Kavalírka přijít i na program Film a žehlení? Ptá se Ondřej Cihlář.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Režisérka: Kirchnerová: Filmy u nás vznikají za obrovských obětí tvůrců. Karavan je i můj příběh
Její hraný debut ocenili diváci v Cannes dlouhým potleskem ve stoje. Základ poetické road movie po Itálii o svobodě a až agresivní touze začít konečně žít je autentický. Celý dramatický oblouk pak fabulace. „V Itálii se nad člověkem s Downovým syndromem pozastavují mnohem míň než u nás,“ říká ve Vizitce. Proč je důležitý filmový sub žánr Coming of Age? A jak to, že čeští filmaři běhají v jarmilkách? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza z 3. 6. 2025.
Překladatelka a dramaturgyně Klára Metge: Feminismus je empatie k ženám, mužům i k menšinám
Překládá zatím divadelní texty. Za překlad hry Ropa britské dramatičky Elly Hickson získala Cenu Evalda Schorma. Vedle anglofonní literatury studuje dramaturgii na DAMU a zajímají ji ženská a environmentální témata. „Feministickou dramatiku jsem si definovala jako texty, které zkoumají svět, nepříznivě nastavený vůči menšině či skupině,“ říká ve Vizitce. Jak nejlépe aktualizovat klasické dílo? A co očekává od stáže v Maxim Gorki Theater v Berlíně? Ptá se Karolína Koubová.
Lucie Žáčková: Víra mě vrátila na startovací čáru, zásadní byla i v mém herectví
Deset let hrála v Národním divadle, pak se její domovskou scénou stal komorní Činoherní klub. „To, že mi Láďa Smoček hodil lano, mě zachránilo,“ říká ve Vizitce, v níž mluví také o opravdovosti a klíči k záporným postavám. „Úděl herce není představa, že postavy mají nějak vypadat.“ Jak ji baví divadelní adaptace klasiky? A co zásadního prožila v Jeruzalémě? Ptá se Karolína Koubová. Repríza ze 7. 3. 2025.
Skladatel Jan Valta: Středověká hudba se do Kingdom Come nehodila, tak jsem ji napsal sám
Úspěšná česká videohra se odehrává ve středověku, ale dobové hudby je v ní minimum. „Hru děláte pro současného hráče a je třeba mluvit jazykem, kterému rozumí,“ říká ve Vizitce a přiznává, že při práci funguje pod tlakem. K novému vydání složil přes deset hodin hudby. „Sbor je něco magického, dává silnější emoci.“ Jak se mu splnil sen být skladatelem herní hudby? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza 6. 3. 2025.
Režisér Provazník: Krása zpěvu se střetávala s něčím temným, co je pod tím. Ten kontrast mě zajímal
Jeho první sólový film Sbormistr je volně inspirovaný kauzou kolem Bambini di Praga. Rád by ale, aby měl obecnější platnost. „Do devadesátek jsem film zasadil kvůli tomu, že mně tehdy bylo jako hlavní představitelce, byla v tom lehká nostalgie. Příběh sbormistra je pro devadesátky příznačný. Doba se neohlížela na nic a neměla zpětné záklopky,“ říká ve Vizitce.
Dina Štěrbová: Horolezectví je můj minulý život, humanitární práce v horách má větší smysl
Hory poprvé viděla ve čtrnácti, ve čtyřiačtyřiceti zdolala osmitisícovou Čo Oju a stala se průkopnicí československého ženského horolezectví. Pak stejně jako Hillary založila v Himálaji nemocnici pro místní. „I pákistánské děti mají právo na antibiotika,“ říká ve Vizitce. Jak žijí tamní lidé a na čem při sestupu poslouchala Bachovu H moll? Ptá se Ondřej Cihlář.
Umělecký ředitel Šulc: Vášeň je hybnou silou pro skladatele, interprety i Smetanovu Litomyšl
Vášeň – samozřejmě především ta v hudbě – je podtitulem letošního ročníku Smetanovy Litomyšle, kterou prvním rokem umělecky vede Marek Šulc. Vystudovaný operní zpěvák a hudební manažer má za sebou zkušenosti například z Rádia Classic, sboru Schola Gregoriana Pragensis nebo z festivalu Lípa Musica. Jako pedagog působí na hudební a taneční fakultě AMU v Praze. Která z předešlých zkušeností mu v Litomyšli pomáhá nejvíc?
Ctibor Turba: Je fascinující, kam Johann Le Guillerm dovedl nový cirkus
V pondělí 30. 6. zemřel herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který proslavil českou pantomimu v zahraničí. Poslechněte si reprízu Vizitky 11. 8. 2022.
Dramaturg Drábek: Důstojnost v exilu mizí. Musíte prosit, abyste mohli být člověkem a tvůrcem
Je hlavním dramaturgem letošního Měsíce autorského čtení s tématem EXIL. „Ztráta vlastní domoviny nutí autora podívat se na to, co jsem já zvenčí, to vede k obrovsky hlubinné reflexi,“ říká ve Vizitce. Prakticky i teoreticky se věnuje i divadlu, překládá nejen Shakespeara, spoluzaložil hudebně dramatickou společnost Ensemble Opera Diversa a je autorem divadelních a rozhlasových her.
Herečka Huspeková: Děti disidentů díky matkám nepociťovaly, že se něco děje
Hraje v dokumentární inscenaci Divadla D21 Kuchařka pro disidenty. Režisérka Barbara Herz pro ni vyzpovídala ženy disidentů a jejich děti. „Rozhovory jsme si bedlivě naposlouchaly a Barbara z nich vytvořila text,“ říká ve Vizitce. Sama se momentálně našla ve storytellingu. „Každý má v hlavě plátno, jde o to správně naťuknout divákovu fantazii.” Jak se na storytelling připravuje? Nakolik se liší od stand-upu? A co obnáší dokumentární forma divadla? Ptá se Karolína Koubová.