- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Ondřej Cihlář: I ten nejčernější humor by neměl zraňovat. Přeřeky jsou součástí světa
Je jedním ze zakladatelů Divadla Vosto5 a také moderátorem Vizitky na Vltavě. S kolegyní Karolínou Koubovou mluví u příležitosti jeho narozenin o improvizaci, o hranicích humoru i vedení rozhovorů. „Snažím se neduplikovat předešlá interview našich hostů,“ říká ve Vizitce. Kdy je vtip ještě vtipný? Co když při improvizaci nic nepřichází? A jaké to je sedět na druhé straně vizitkového stolu?
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Překladatel Lázňovský: Ve Francii se někdy cítím svobodnější. Lidé si tam spolu rádi povídají
Francouzština mu od začátku šla, jakoby ji už znal. Se svojí ženou Matyldou jsou laureáty Ceny tvůrčí Afriky. Získali ji za překlady frankofonních divadelní autorů. „Jejich časté metafory jsou z jiné kultury. Museli jsme se hodně dovzdělávat o kontextu,“ říká ve Vizitce. Pracoval jako rozhlasový a divadelní dramaturg a dodnes je dramatikem Divadla Golem, někdejšího Divadla na voru. V čem je specifické francouzské divadlo? Jaká je naděje pro Afriku? Ptá se Karolína Koubová.
Havelka: Cedule „Chovejte se ohleduplně“ by měly být všude, kde se potkávají odlišné názory
Všechno, co dělá, má zdroj v divadle. „Empatie je klíčová. Divadlo ji dokáže kultivovat, trénovat i rozšiřovat,“ říká Karolíně Koubové ve speciální Vizitce z LFŠ v Uherském Hradišti. „To, že se Dejvické divadlo stěhuje a musí do rekonstrukce i v tom fyzickém slova smyslu, byl pro mě jeden z podstatných impulsů.“ Řeč je taky o chystaném filmu o Tomáši Baťovi, o proměnách v Dejvickém divadle, bezbřehosti a limitech humoru i uskupení VOSTO5.
Spisovatel Jáchym Topol: Filip neznal nic jiného než zběsilý život umělce
Jeho bratr, frontman skupiny Psí vojáci Filip Topol, by letos oslavil šedesátiny. „Umřel moc mladý, jeho tvorba mohla pokračovat,“ říká ve Vizitce a připomíná, že Filip začal velmi brzo vystupovat, roky hrál a neměl rodinný život. „Bohéma pro něj byla setrvalý stav a když se k tomu přidá alkohol, je to sebezničující.“ Kdy si připadal jako dědeček Jimiho Hendrixe? A s jakou myšlenkou napsal text, který proslavila Monika Načeva? Ptá se Ondřej Cihlář. Repráza z 19. června 2025.
Dužan Duong: Se svými rodiči nedokážu moc komunikovat, tak to dělám skrze film
Natočil první český viet film. Letní škola, 2001 je o životě vietnamské komunity na přelomu tisíciletí očima první generace, která v Čechách vyrostla. „Jsou momenty, kdy jsem Vietnamec a momenty, kdy se chovám jako Čech. Tato fluidní identita je v audiovizi mojí konkurenční výhodou,“ říká ve Vizitce. Čím je pro něj online svět? A může vzniknout viet film natočený Čechem? Přímo na LFŠ v Uherském Hradišti se ptala Karolína Koubová.
Památkář Petr Pavelec: Po řece Vltavě šlo zboží, lidé i jejich myšlenky celou Evropou
Šel od šumavských pramenů Vltavy až po soutok s Labem a uvědomil si její obrovský kulturní, historický i technický význam. Ambice projektu Vltava slavná a splavná Národního památkového ústavu, který inicioval, je, aby se řeka stala Evropskou kulturní stezkou. „Na co jezdit do Santiaga de Compostely, když můžeme jít kolem Vltavy,“ říká ve Vizitce. Jaká umělecká díla řeka Vltava inspirovala? A co by byly Čechy bez Vltavy? Ptá se Karolína Koubová.
Výtvarnice Lucia Tallová: Chci, aby divák věděl, že dílo, na které se dívá, vytvořila žena
Vystavovala s Yoko Ono a její díla si koupil vnuk Pabla Picassa, známý sběratel. Ženy a práce s pamětí jsou dlouhodobě jejími tématy. „Přála bych si být z kamene“ – tak pojmenovala svou novou výstavu v olomoucké Telegraph Gallery. „Možná bych byla silnější, kdybych byla z kamene. Možná bych i tvořila lépe,“ zamýšlí se ve Vizitce, kde Karolíně Koubové přiznává, že by snad i dění na Slovensku či ve světě prožívala lehčeji.
Booker Dušan Svíba: Poslouchal jsem spoustu kapel z ciziny a chtěl jsem je mít tady
Léta pořádá žánrově rozkročený Colour Meeting festival v Poličce. Letošní 22. ročník bude ale poslední. „Nejdojemnější okamžiky festivalu jsou, když vám někdo řekne, tuto kapelu jsem neznal a je přitom skvělá. Děkuju, že jsem ji objevil,“ říká ve Vizitce. Je také booking agentem a manažerem, který se z hudebníků snaží vytáhnout to nejlepší. Jak přesně? Nakolik ho ovlivnil hudební underground ve Valašském Meziříčí? A proč tedy končí Colour Meeting? Ptá se Ondřej Cihlář.
Mardoša: Táta se najednou zjevil ve dveřích, vůbec nic jsme o něm nevěděli
Na rok 1986 nezapomene. Právě tehdy jeho otce Čestmíra Huňáta zatkli za činnost v Jazzové sekci Svazu hudebníků ČSSR. „Petici na podporu Jazzové sekce tehdy podepsal dokonce Sting nebo McCartney,“ připomíná ve Vizitce mezinárodní podporu organizace. S Karolínou Koubovou mluví ale i o psaní textů pro Tata Bojs, o hraní si se slovy, zachytávání a rozvíjení nápadů nebo o tom, jestli sám ve své tvorbě pocítil nějaké zákazy. A co se to vlastně s Mardošou děje na podiu?
Ornitoložka Alena Klvaňová: Ptáci zpívají, co zažili. Zpěv je jejich životopis
Ptákům se lidé věnují od nepaměti, je to nejprozkoumanější druh zvířat. Ptačí zpěv vzbuzuje v každém z nás něco jiného, ale když si ho všímáme, má nepopiratelně pozitivní vliv na naše duševní zdraví. Ukazuje se, že i ptáci mají svoji individualitu a rozdíly v hlase jako člověk. Považuje se hlas vydávaný vlaštovkami ještě za zpěv? A budou u nás létat papoušci? Ptá se Ondřej Cihlář.
Klavíristka Zuzana Šimurdová: Klavíristé mají různé sny, tím mým bylo zahrát si v Carnegie Hall
Párkrát do roka přijíždí do rodné Ostravy, jinak žije v kanadském Edmontonu. Má zkušenost umělkyně i pedagožky ze tří kontinentů a nově vydala album Vertikální krajiny, pro které si vybrala jedenáct současných kanadských skladatelek. Jak se v jejím životě řetězily náhody, které ji nakonec zavedli do Kanady? A proč si v Carnegie Hall připadala jako v ostravském loutkovém divadle? Ptá se Renáta Spisarová.