- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Jana Zielinski: Design nastavuje bariéru konzumu, buďme hrdější na to, co umíme
Úspěch české tvorby podle ní není zanedbatelný a v českém designu vidí obrovský, dosud nevyužitý potenciál. Důležité je ale podporovat výrobu. „Máme být na co pyšní a festival Designblok se k tomu snaží přispívat,“ říká v době konání jeho dvacátého sedmého ročníku. Je snazší navazovat na tradici nebo začínat od znova? A proč je stejný porcelánový talíř ze Švýcarska násobně dražší než ten vyrobený u nás? Ptá se Ondřej Cihlář.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Režisér Aleš Kisil: Je úžasné, že se můžu na chvíli nastěhovat do života umělce nebo jeho doby
Vystudoval sice divadelní režii, nakonec se ale dostal k televizní režii a díky své profesi točí hlavně filmy o umění. Vedle portrétů významných výtvarníků, dokumentů o divadlech nebo sérii o moderním a avantgardním umění mluví ve Vizitce i o Janu Schmidovi, u kterého studoval. „Jeho divadelní styl je přenosný, i když nějak modifikovaný,” říká Ondřeji Cihlářovi.
Dirigent Václav Luks: Největší zážitky máme z regionů. Mysleme i na lidi mimo kulturní centra
Před dvaceti lety založil barokní orchestr Collegium 1704 a vokální ansámbl Collegium Vocale 1704. Dnes jsou špičkovými soubory s obrovským renomé i v zahraničí. Ve svém repertoáru také znovu představily tvorbu Jana Dismase Zelenky a Josefa Myslivečka. Václav Luks i Collegium 1704 věří v sílu umění a hudby a jejich pozitivního působení na společnost. V čem se liší duch hudby Zelenky a Bacha, ke kterému je přirovnáván? A jak důležité je tedy umění? Ptá se Karolína Koubová.
Designér Maxim Velčovský: S cenami by se mělo šetřit, jednu používám jako podložku
Triumf trofejí je název kolekce, kterou úspěšně představil v Miláně v rámci design weeku a také na letošním Designbloku. Výstava reinterpretuje trofej jako artefakt, který se časem mění v předmět s nečekaným ironickým příběhem. „Jsou tam trofeje s nafouknutými bublinami, které připomínají bubble efekt, tu nafouknutou bublinu, která praskne a ten úspěch je v podstatě sezónní,“ popisuje ve Vizitce.
Při psaní se potřebuji vracet v čase a pociťuji totéž, co mé postavy, říká Karin Lednická
„Narodila jsem se v Karviné, vyrostla v Havířově a žiju v Ostravě. Dá se tedy říct, že jsem celý život strávila v regionu, jehož historii literárně zpracovávám,“ říká spisovatelka Karin Lednická. Třetí díl její oceňované trilogie Šikmý kostel, románové kroniky staré Karviné, nyní vyšel jako audiokniha ve vydavatelství Radioservis. V čem spočívá výhoda i nevýhoda takové osobní blízkosti k látce? A jaké to je svoji knihu slyšet? Ptá se Karolína Koubová.
Ivan Buraj: Věřím v jiskru tvorby i příliv nového publika do Dlouhé
Od nové sezony umělecky šéfuje Divadlu v Dlouhé. Scéna tak zažívá první razantní změnu za posledních třicet let. Mluví také o nutnosti vytvářet si v těžkých dobách prostor pro nové, kreativní řešení. „Krize totiž vyplývají i z toho, že stará řešení přestávají fungovat.“ K tomu ho inspiruje dramatik Ödön von Horváth, kterého také uvede v jedné z premiér. Co na pražské mapě divadel nejvíc chybí? A proč je pro něj premiéra jen verzí inscenace? Ptá se Karolína Koubová.
Jana Micenková: Z toxického vztahu je lepší co nejdřív odejít, třeba k tomu moje kniha pomůže
Respektovaný román Krev je jenom voda o patologické atmosféře v jedné rodině se dočkal českého překladu. Jedna z postav má narcistickou, histriónskou a bipolární poruchu a deptá svoje nejbližší. „Postava herečky je vygradovaná do extrému, scenáristika mě vycvičila bez zbytečných omáček táhnout děj dopředu,“ říká ve Vizitce. Co může Čechům přinést četba knihy ve slovenštině? A v čem je kniha Krev je jen voda podle ní očisťující? Ptá se Ondřej Cihlář.
Spisovatel Leoš Kyša: Obálka knihy od AI je známkou nekvality, lidé touží po skutečném člověku
Ročně mu vychází dvě až tři knihy. Jeho tvůrčím alter egem je František Kotleta, který píše brak s velkým B, u Leoše Kyši je tomu ale jinak. Přiznává, že psaní je pro něj droga. „Novinářská zkušenost mě vede k tomu, nezahlcovat veřejný prostor tím, co není pravda,“ říká ve Vizitce. Budeme při existenci AI ještě potřebovat kreativně komunikovat? Nakolik pro nás zůstane důležitý lidský aspekt, tak zvaný tým „human“? A proč je AI vtěrka? Ptá se Karolína Koubová. (repríza pořadu)
Tanečník a pedagog Honza Malík: Tancem se můžeme vyjádřit ke všemu
Je členem Umělecké rady divadla Ponec, která se ustavila po turbulentním období, kdy z divadla odešly výrazné osobnosti českého tance. Jak tuto situaci vnímal a jak na ni pohlíží teď? Spoluzaložil soubor NANOHACH, rozvíjel tvorbu Michala Záhory v uskupení PULSAR a nově založil spolu s choreografkou Kateřinou Stupeckou spolek 2VA. „Ke všemu se dá tanečně přistoupit a rozvíjet atmosféru daného tématu,“ doplňuje ve Vizitce.
Architektka Ressová: Ženy už dnes běžně lezou na stavbách po žebříku a zakládají vlastní studia
Ona i její atelier sídlí ve Zlíně. Naposledy se svým týmem získala prestižní ocenění Grand Prix Obce Architektů v kategorii urbanismus za proměnu Tržiště pod Kaštany ve Zlíně. Přiznává, že k prosazení v oboru jí pomohlo to, že dlouho neměla rodinu. „Kvalitní město dělají hlavně lidi a architektura vytváří scénu, ve které se jejich interakce můžou dít,“ říká ve Vizitce.