Vizitka
Před 3 týdny

Poslechněte si podcast: Dina Štěrbová: Horolezectví je můj minulý život, humanitární práce v horách má větší smysl

Hory poprvé viděla ve čtrnácti, ve čtyřiačtyřiceti zdolala osmitisícovou Čo Oju a stala se průkopnicí československého ženského horolezectví. Pak stejně jako Hillary založila v Himálaji nemocnici pro místní. „I pákistánské děti mají právo na antibiotika,“ říká ve Vizitce. Jak žijí tamní lidé a na čem při sestupu poslouchala Bachovu H moll? Ptá se Ondřej Cihlář.

46:53

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.

Web

Včera 42:29

Booker Dušan Svíba: Poslouchal jsem spoustu kapel z ciziny a chtěl jsem je mít tady

Léta pořádá žánrově rozkročený Colour Meeting festival v Poličce. Letošní 22. ročník bude ale poslední. „Nejdojemnější okamžiky festivalu jsou, když vám někdo řekne, tuto kapelu jsem neznal a je přitom skvělá. Děkuju, že jsem ji objevil,“ říká ve Vizitce. Je také booking agentem a manažerem, který se z hudebníků snaží vytáhnout to nejlepší. Jak přesně? Nakolik ho ovlivnil hudební underground ve Valašském Meziříčí? A proč tedy končí Colour Meeting? Ptá se Ondřej Cihlář.

Před dvěma dny 45:45

Mardoša: Táta se najednou zjevil ve dveřích, vůbec nic jsme o něm nevěděli

Na rok 1986 nezapomene. Právě tehdy jeho otce Čestmíra Huňáta zatkli za činnost v Jazzové sekci Svazu hudebníků ČSSR. „Petici na podporu Jazzové sekce tehdy podepsal dokonce Sting nebo McCartney,“ připomíná ve Vizitce mezinárodní podporu organizace. S Karolínou Koubovou mluví ale i o psaní textů pro Tata Bojs, o hraní si se slovy, zachytávání a rozvíjení nápadů nebo o tom, jestli sám ve své tvorbě pocítil nějaké zákazy. A co se to vlastně s Mardošou děje na podiu?

Před třemi dny 44:23

Ornitoložka Alena Klvaňová: Ptáci zpívají, co zažili. Zpěv je jejich životopis

Ptákům se lidé věnují od nepaměti, je to nejprozkoumanější druh zvířat. Ptačí zpěv vzbuzuje v každém z nás něco jiného, ale když si ho všímáme, má nepopiratelně pozitivní vliv na naše duševní zdraví. Ukazuje se, že i ptáci mají svoji individualitu a rozdíly v hlase jako člověk. Považuje se hlas vydávaný vlaštovkami ještě za zpěv? A budou u nás létat papoušci? Ptá se Ondřej Cihlář.

Před čtyřmi dny 48:05

Klavíristka Zuzana Šimurdová: Klavíristé mají různé sny, tím mým bylo zahrát si v Carnegie Hall

Párkrát do roka přijíždí do rodné Ostravy, jinak žije v kanadském Edmontonu. Má zkušenost umělkyně i pedagožky ze tří kontinentů a nově vydala album Vertikální krajiny, pro které si vybrala jedenáct současných kanadských skladatelek. Jak se v jejím životě řetězily náhody, které ji nakonec zavedli do Kanady? A proč si v Carnegie Hall připadala jako v ostravském loutkovém divadle? Ptá se Renáta Spisarová.

Před týdnem 46:18

Režisérka: Kirchnerová: Filmy u nás vznikají za obrovských obětí tvůrců. Karavan je i můj příběh

Její hraný debut ocenili diváci v Cannes dlouhým potleskem ve stoje. Základ poetické road movie po Itálii o svobodě a až agresivní touze začít konečně žít je autentický. Celý dramatický oblouk pak fabulace. „V Itálii se nad člověkem s Downovým syndromem pozastavují mnohem míň než u nás,“ říká ve Vizitce. Proč je důležitý filmový sub žánr Coming of Age? A jak to, že čeští filmaři běhají v jarmilkách? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza z 3. 6. 2025.

Před týdnem 44:18

Překladatelka a dramaturgyně Klára Metge: Feminismus je empatie k ženám, mužům i k menšinám

Překládá zatím divadelní texty. Za překlad hry Ropa britské dramatičky Elly Hickson získala Cenu Evalda Schorma. Vedle anglofonní literatury studuje dramaturgii na DAMU a zajímají ji ženská a environmentální témata. „Feministickou dramatiku jsem si definovala jako texty, které zkoumají svět, nepříznivě nastavený vůči menšině či skupině,“ říká ve Vizitce. Jak nejlépe aktualizovat klasické dílo? A co očekává od stáže v Maxim Gorki Theater v Berlíně? Ptá se Karolína Koubová.

Před 2 týdny 47:11

Lucie Žáčková: Víra mě vrátila na startovací čáru, zásadní byla i v mém herectví

Deset let hrála v Národním divadle, pak se její domovskou scénou stal komorní Činoherní klub. „To, že mi Láďa Smoček hodil lano, mě zachránilo,“ říká ve Vizitce, v níž mluví také o opravdovosti a klíči k záporným postavám. „Úděl herce není představa, že postavy mají nějak vypadat.“ Jak ji baví divadelní adaptace klasiky? A co zásadního prožila v Jeruzalémě? Ptá se Karolína Koubová. Repríza ze 7. 3. 2025.

Před 2 týdny 47:02

Skladatel Jan Valta: Středověká hudba se do Kingdom Come nehodila, tak jsem ji napsal sám

Úspěšná česká videohra se odehrává ve středověku, ale dobové hudby je v ní minimum. „Hru děláte pro současného hráče a je třeba mluvit jazykem, kterému rozumí,“ říká ve Vizitce a přiznává, že při práci funguje pod tlakem. K novému vydání složil přes deset hodin hudby. „Sbor je něco magického, dává silnější emoci.“ Jak se mu splnil sen být skladatelem herní hudby? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza 6. 3. 2025.

Před 3 týdny 44:05

Režisér Provazník: Krása zpěvu se střetávala s něčím temným, co je pod tím. Ten kontrast mě zajímal

Jeho první sólový film Sbormistr je volně inspirovaný kauzou kolem Bambini di Praga. Rád by ale, aby měl obecnější platnost. „Do devadesátek jsem film zasadil kvůli tomu, že mně tehdy bylo jako hlavní představitelce, byla v tom lehká nostalgie. Příběh sbormistra je pro devadesátky příznačný. Doba se neohlížela na nic a neměla zpětné záklopky,“ říká ve Vizitce.