- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Filozof Kouba: Fotografování měsíce ukazuje, že lidé s hikikomori neztrácí svůj pohled na svět
Spolu s japonskými vědci zkoumá fenomén extrémní sociální izolace. Hikikomori je podle něj symptom společnosti a není kulturně podmíněný. „Jedním z našich cílů je o něm zvýšit povědomí u nás a představit terapeutickou metodu s ním spjatou," říká ve Vizitce. V čem spočívá? Jak se hikikomori otiskuje do umění? A nakolik s ním souvisí Gončarovův Oblomov? Ptá se Karolína Koubová.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Spisovatelka Dočkalová: Angličtina je pro mě jazyk možností, někdy je pravdivější než čeština
Psát příběhy začala už v pěti letech velkými tiskacími písmeny. V knihách pro děti včetně Kosti odkazuje k morálním hodnotám a přátelství. „Tajemství úspěchu mého debutu bylo, že jsem vzkřísila příběh, který jsem napsala jako malá. Hravé dětské prvky k čtenářům hodně promluvily,“ říká ve Vizitce. Jak vypadá výuka angličtiny skrze divadlo? A jak ji v její tvorbě podpořila Amerika? Ptá se Karolína Koubová. Repríza z 23. 4. 2025.
Mladý klavírista Ondřej Skopový: Spolužákům jsem zahrál, ti pěkně koukali
Dvanáctiletý muzikant už několik let oslňuje poroty klavírních soutěží. Nejnověji se stal vítězem 14. ročníku Mezinárodní Novákovy klavírní soutěže. Je synem profesionálních houslistů a často cvičí se svým tatínkem. „Děláme, co můžeme,“ přiznává ve Vizitce. „V koncertních lakýrkách hraju před soutěží nebo koncertem i doma.“ Proč má rád Frédérica Chopina? A vydržel by týden bez klavíru? Ptá se Ondřej Cihlář.
Šéfka Kina Kavalírka Jana Minaříková: Naším mottem je být víc než kino
Její tým obnovil zapomenutý prostor biografu z třicátých let minulého století a snaží se nejen audiovizuálními projekty zpestřovat volný časem lidem z okolí. Co je potřeba k odhodlání oživit prostor ke kulturnímu životu, kde šíře záběru je mnohem větší než filmy? Jak funguje cyklus Film a degustace? A bude se dát do Kina Kavalírka přijít i na program Film a žehlení? Ptá se Ondřej Cihlář.
Psychiatr a neurovědec Jiří Horáček: Umění otevírá stavidla našeho vnímání
Před obrazy v galeriích se dostáváme do blahodárného přítomného okamžiku. Vnímání umění je opak sledování sociálních sítí. Můžeme recepcí uměleckých děl přeprogramovat naši mysl poznamenanou algoritmy sociálních sítí? Proč je repertoár možností, které jsme schopni myslet, omezený? Jak ho ovlivňuje defaultní nastavení našeho mozku? A proč psychedelika umožňují myslet nemyslitelné? Ptá se Karolína Koubová.
Spisovatelka Naďa Reviláková: Čtení s dětmi je skvělý způsob, jak trávit čas společně
V knihách pro děti nahlíží historii přes současné pátrání, a to ideálně dobrodružné. Napsala knižní sérii Hanka versus historie a za díl Medailon Emilky Horové získala Zlatou stuhu. „Chci děti inspirovat k tomu, aby se svých babiček ptaly, co zažily,“ říká ve Vizitce. „Jsou to příběhy naší paměti.“ Jak vyvažuje poučení a počtení ve svých knihách? A kdo je její první čtenář? Ptá se Karolína Koubová. Repríza z 2. 4. 2025.
Michael Kohajda, nový rektor UP: Plané sliby ode mě neuslyšíte
Narodil se roku 1981 v Šumperku, absolvoval studium práv, specializuje se na obchodní a finanční právo. 1. května 2025 se stal 17. rektorem v poválečné historii olomoucké univerzity, která má 450 letou historii a je druhou nejstarší v Česku.
Audiovizuální umělec Pavel Mrkus: Čím novější média, tím rychleji stárnou
Vedle výtvarných projektů v oblasti digitálního a mediálního umění se podílí na stálých i dočasných expozicích pro muzea a galerie. Nejnověji stojí za výtvarným řešením výstavy Kde ty všechny kytky jsou. Textilní tisk: Oděvy a šátky 1920 – 1990 v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Jak kombinovat virtuální exponáty s těmi klasickými? A proč je pro time-based media zapotřebí jiný typ imaginace? Ptá se Karolína Koubová.
Hudebnice Pam Rabbit: Konečně můžu dělat hudbu na plný úvazek, je to život v krásném chaosu
Je jednou z nejvýraznějších českých zpěvaček. Má několik Andělů, letos cenu získala v kategorii Skladba roku. Zpívá s ledabylou dikcí, která může zprvu dráždit. „Můj zpěv je umělecký projev, ne líná pusa,“ říká ve Vizitce. Přiznává, že v osobním životě je introvert. „Každý má víc tváří a Pam Rabbit je ta, která chce lidi bavit.“ Jak tyto dvě polohy vyvažuje? A jak to má s „Easter eggs“, tedy skrytými vzkazy fanouškům? Ptá se Ondřej Cihlář.
David Drábek: Své špatné vlastnosti rozmáznu na jevišti. Zbavíte se jich, když se jim začnete smát
Pro rozhlas nejnověji napsal hru Ptakopysk. Příběh bratrů Pospíšilů, šampionů v kolové. „Ptakopysk se zrodil z podivnosti sportu kolová,“ říká ve Vizitce. Zakotvuje ve Studiu DVA, kde uvádí už druhou inscenaci. „Miluju, když obsáhnu veškerý segment publika a dokážu ho sladit na společnou notu.“ Jak definuje zakukleného surrealistu? A proč je nejlepším žánrem tragikomedie? Ptá se Karolína Koubová.