Vizitka
NejnovějšíVčera

Poslechněte si podcast: Na jevišti po očku sleduju, jestli se mnou diváci jdou a jestli reagují, říká herečka Jana Plodková

Roli Arkadinové v Čechovově Rackovi skládala ze zkušeností ze své pracovní krize, i ze střípků, které viděla ve svém okolí. Pohlížela na ni také jako na ženu, která má rovněž krizi osobní. Ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem mluví o tom, proč je pro ni Divadlo Na zábradlí divadlem roku a jak snáší to, když samu se sebe vidí ve filmu nebo slyší v audioknihách či na Vltavě, jejíž je tváří.

43:59

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou.

Web

Před dvěma dny 48:06

Básník a režisér Vít Malota: Chci se dostat až na dřeň toho, o čem vypovídám

Autor sbírky Bez obrazů navíc od dětství rád recituje. Teď objíždí recitační soutěže jako porotce, kde se snaží být spíš poradce. Palčivé je pro něj téma duševního zdraví dětí, které hodlá ztvárnit na divadle. Proč ho neoslovuje instagramová poezie, přestože má sám potřebu být ve svém díle minimalistický a šetřit slovy? A nakolik patří empatie do jeho práce s herci? Moderuje Karolína Koubová.

Před čtyřmi dny 39:38

Režisér Petr Hátle: Rád bych si ponechal volnost a pohyboval se mezi různými žánry

„V současnosti se to žánrové rozdělení hraného a dokumentárního filmu často stírá, ta hranice není úplně zřetelná. Nakonec jde stejně o to, nechat tu kameru natočit něco autentického, reálného.“ Zájem diváků i odborné kritiky vzbudil se svým prvním celovečerním filmem Manželé Stodolovi. Kde je podle něj křehká etická hranice zobrazit zločin a zločince?

Před týdnem 43:00

Malíř Pavel Forman: Umělou inteligenci jsem při práci vyzkoušel, zázrak se ale nekonal

Člověk podle něj vypadá jako civilizovaná bytost, ale dosud plně neovládl svoje pudy, doplňuje ke své výstavě TransForman v Doxu, kde jsou tématem lidské figury na hraně lidské existence. S Ondřejem Cihlářem mluví o tom, jak rodný Bruntál ovlivnil jeho touhu poznávat svět, proč mu Ostrava připomíná Berlín z dob přelomu tisíciletí a jak se mu tvoří v bývalém Dole Michal, kde má ateliér.

Před týdnem 44:52

Chtěla bych udělat komedii, která bude za padesát let kultovní, říká producentka Eva Pavlíčková

Produkovala či spolupracovala na celé řadě snímků včetně filmu Přišla v noci, který získal Českého lva za nejlepší režii i nejlepší herečku v hlavní roli. Ve své práci se snaží navázat na výraznou tradici českých komedií. Ty jsou podle ní kvalitní, pokud jsou pravdivé. Jaká je kondice českého filmu a co vedle shánění peněz stojí na producentovi? Ptá se Karolína Koubová.

Před týdnem 49:27

Designér Vítek Škop: Zajímá mě, jak navrhnout řešení, které vyhovuje co nejvíce stranám

Pracovní sešity a interaktivní učebnice z jeho dílny získaly Czech Grand Design. Vividbooks zatraktivňují žákům výuku matematiky, fyziky, chemie a přírodopisu a učitelům nabízí nástroje, jak děti učit komplexněji uvažovat. Proč považuje za největší design dneška sociální řešení aplikací, co ho nejvíc baví na glampingu a proč rád odpočívá při práci na zahradě? Ptá se Ondřej Cihlář.

Před týdnem 43:37

Mistr zvuku Pavel Rejholec: Mám rád, když jsou zvuky ve filmu silnější než v životě

Držitel osmi Českých lvů mluví o velké emocionální schopnosti zvuku ve filmovém díle. Popisuje, jak funguje a čím je pro něj ohromující prostorový zvuk, proč poslouchá dozvuky kroků nebo aut v ulicích nebo proč je rád pedagogem na FAMU. A zamýšlí se i nad tím, jak práci zvukařů ovlivní umělá inteligence. Ptá se Karolína Koubová.

Před 2 týdny 48:20

Básník a prozaik Pavel Kolmačka: Psaní textů je cesta do neznáma. Jdu po značce s motivy

Překladatel Junga přemýšlí o díle jako o ponoru do hlubin. Po téměř dvaceti letech napsal svůj druhý román Canto Ostinato. V čem je síla prózy jiná než síla poezie? Jak dozrává text, který na místo básní bude prozaický, proč je pro něj psaní sněním za bílého dne a často při znění hudby? Ptá se Karolína Koubová.

Před 2 týdny 43:16

Zásadním tématem je pro mě strach jak se prosadit a neublížit, říká scenárista a režisér Tomáš Ráliš

Talent roku 2023 v Cenách divadelní kritiky získal několik ocenění už při studiích režie činohry na DAMU. Ve Vizitce mluví o tématech, jež ho při psaní zajímají a které vycházejí z obav jeho generace. Přibližuje také, co pro něj znamená práce s hercem a jak je pro něj důležitý jeho stálý tým. Ptá se Ondřej Cihlář.

Před 2 týdny 43:53

Violoncellistka Zuzana Dostálová: Kontrast všedních dnů na turné a krásy koncertů byl záměr

V knize Karneval zvířat s vtipem ukazuje, co obnáší práce muzikantů. Čtenářům se snaží přiblížit i samotnou vážnou hudbu. Ve Vizitce mluví o tom, jak oddaní jsou hudebníci svému povolání, kvůli čemu všemu je při hraní důležitá dobrá akustika a zamýšlí se nad tím, co by se muselo změnit, aby Češi chodili na koncerty klasiky. Ptá se Karolína Koubová.

Před 3 týdny 45:26

Sochař Richard Štipl: Tváře, které odrážejí stav duše. Důležité je, aby se divák ptal, co vidí

Když spolu s rodiči odešel z rodného Šternberka do Kanady, kde nakonec vystudoval malbu, chyběla mu evropská kultura. Po vlastní ose si tedy doplňoval znalosti literatury, historie umění i náboženství, a to všechno se dodnes odráží v jeho tvorbě, v níž malbu kombinuje s hyperrealistickou sochou. Jeho nosným tématem jsou lidé, jejich nitro i vzezření. Nejen o schodištích, jeskyních a obludách v nitru duše s Richardem Štiplem mluvila ve Vizitce Karolína Koubová.