- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: 1939–2021: Konec černobílé doby v Národní galerii
Saša Michailidis se ptá teoretika umění a spolupracovníka Vltavy Matěje Forejta a nezávislého kurátora Davida Koreckého. Ve Veletržním paláci v Praze je od konce května k vidění sbírková expozice 1939-2021: Konec černobílé doby. Tvoří ji více než tři stovky děl pouze ze sbírek Národní galerie Praha. Jde o dobrý pokus vytvořit stálou výstavu současného a moderního umění? Repríza z 31. 5. 2023.
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Akční film jde do důchodu. Herci stárnou a nemá je kdo nahradit
Saša Michailidis se ptá filmového publicisty a spolupracovníka Seznam Zprávy Daniela Zemana a filmového publicisty z Kinoboxu Kamila Fily. Představitelé hrdinů, které známe z akčních filmů, stárnou. Potvrzuje to i čtvrtý díl thrilleru Postradatelní, který vstoupil do českých kin. Sylvester Stallone, Keanu Reeves, Harrison Ford, Tom Cruise... Proč je nemá kdo nahradit? Jak budou vypadat akční spektákly za pár let? Mají budoucnost?
Žatec a chmel jsou na seznamu UNESCO. Je houbaření další na řadě?
Saša Michailidis se ptá Josefa Štulce z Českého národního komitétu Mezinárodní rady památek a sídel a Dity Limové z oddělení pro UNESCO ministerstva kultury. Žatec a krajina žateckého chmele se dostaly na seznam kulturních a přírodních památek světového dědictví UNESCO, jedná se o sedmnáctou tuzemskou položkou. Jaké výhody z toho plynou? Co se musí udělat, aby se památka na seznam dostala? Jak dlouho to trvá?
Mnohá divadla se chovají udržitelně, aniž to tuší. Musí totiž šetřit, říká pedagožka DAMU
Saša Michailidis se ptá intendantky brněnského HaDivadla Anny Stránské a Michaely Rýgrové z Katedry produkce na DAMU. Ekologie, šetrnost a soběstačnost. Tato témata řeší už i mnohé tuzemské divadelní scény. Jak se tedy chovat udržitelně v divadelním provozu, co to obnáší v praxi? Proč je tak důležité zdůrazňovat, že v případě udržitelnosti nejde jen o ekologickou stránku věci?
V Café Fra se už nečte nahlas. Proč tam po 17 letech přestali pořádat autorská čtení?
Saša Michailidis se ptá básníka, překladatele a publicisty Petra Borkovce a šéfredaktora nakladatelství Větrné mlýny Petra Minaříka. Na dnešek připadá Noc literatury, ale v pražském Café Fra se už od září literatura nahlas nečte. Kavárna přestala po sedmnácti letech pořádat autorská čtení. Jak těžké je takové literární akce organizovat a hlavně jak je udržet při životě? Kde všude by se měla a mohla literatura dnes prezentovat?
Ladislav Fuks by oslavil 100. narozeniny. Jak dnes vnímáme jeho odkaz?
Saša Michailidis se ptá literárního publicisty, spoluautora pamětí Ladislava Fukse Jiřího Tušla a divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové. 24. září tomu bude sto let, co se narodil spisovatel Ladislav Fuks. Autora románů Spalovač mrtvol nebo Pan Theodor Mundstock připomíná také výstava v pražském Letohrádku Hvězda. Jak se Fuksova tvorba vyvíjela i s ohledem na jeho angažované vystupování v době normalizace? Čím fascinuje divadelní tvůrce?
Chalupeckého cena opět mění pravidla. Nastal čas ji zrušit, nebo přejmenovat?
Saša Michailidis se ptá člena správní rady Společnosti Jindřicha Chalupeckého Víta Havránka a vedoucího kulturní rubriky časopisu Respekt Jana H. Vitvara. Cena Jindřicha Chalupeckého, nejvýznamnější české ocenění pro nastupující generaci umělkyň a umělců, znovu mění pravidla. Laureáti ceny budou od příštího roku tři, namísto pěti. A ruší se dosavadní věkový limit 35 let. Proč? A neztrácí Chalupeckého cena svůj původní smysl?
Výběr týdne: apokalypsa v Hollywoodu, Automatické mlýny, knihy do škol, plánování ve městech
Saša Michailidis se ptá hostů, jaký dopad má stávka v Hollywoodu na filmový průmysl. Areál Automatických mlýnů v Pardubicích se po rekonstrukci otevře veřejnosti, co na nové prostory říká městská galerie? Patří komerční knižní katalogy do škol? Výstavba pražské lávky ukázala, jak složitá a dlouhá je cesta od záměru a návrhu po realizaci stavby v tuzemských městech, jak to změnit?
Cesta k lávce HolKa mezi Karlínem a Holešovicemi byla dlouhá. Proč to trvalo víc jak dvacet let?
Saša Michailidis se ptá ředitele Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřeje Boháče a architekta a urbanisty Pavla Hniličky. Od konce července funguje v Praze HolKa, lávka, která propojuje pro pěší a cyklisty Karlín s Holešovicemi a ostrovem Štvanice. Proč se ale muselo na tento tři sta metrů dlouhý most čekat přes dvacet let, když samotná výstavba trvala dva roky? Nakolik ztěžuje situaci českým městům složité povolování staveb? Jak to změnit?
Stávka v Hollywoodu: o Vánocích možná nebudeme mít na co jít do kina, říká redaktorka
Saša Michailidis se ptá redaktorky a reportérky časopisu Reflex Veroniky Bednářové a majitele produkční společnosti Milk & Honey Radomíra Dočekala. Ve filmových a televizních studiích v Hollywoodu se pořád netočí. Stávka scénáristů a herců trvá už několik měsíců a dohoda je v nedohlednu. Proč se nedaří spory ukončit? Jaký dopad má stávka na globální i český filmový průmysl?
Budou Automatické mlýny pardubickým Museuminselem? Celý ten areál je prostě fascinující
Saša Michailidis se ptá programové ředitelky Galerie města Pardubic Šárky Zahálkové a Bronislava Stratila ze studia Roháč Stratil Architektonický ateliér. Na konci září se otevřou veřejnosti zrekonstruované Automatické mlýny v Pardubicích, kde jsou mimo jiné galerijní prostory různých institucí. Jak vystavovat umění v historických budovách, bývalých industriálních areálech a naopak ve zbrusu nových prostorech? Jaké výhody ale také limity to přináší?