12. březen 2022

Poslechněte si podcast: Spokojené prase chrochtá hlubokým basem, nespokojené kvičí. Vědci zkoumali, jak se prasata projevují

Badatelé z několika zemí světa včetně Česka prozkoumali přes sedm tisíc prasečích nahrávek od zvuků selat až po dospělá zvířata. Díky tomu dokázali velmi dobře porozumět tomu, jak prasata vyjadřují emoce hlasem. Například kratší chrochtání s menšími výkyvy hlasitosti napovídá, že je zvíře spokojené.

Laboratoř

Vědci vysvětlují, herci glosují novinky o přírodě a lidech.

V teplejším oceánu mohou být predátoři hladovější. Ukázal to výzkum chování jejich kořisti

Časopis Science zveřejnil studii, podle níž teplejší oceán může přispět k větší aktivitě konzumentů ryb. V souvislosti s klimatickou změnou můžou predátoři, kteří se živí jinými živočichy, konzumovat více potravy.

Není cholesterol, jako cholesterol, potvrdili vědci. Jedno vejce denně neuškodí

Umírněná konzumace vajec prospívá zdraví, ba dokonce snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí. Souvisí to i s vyšší hladinou konkrétního typu bílkovin, apolipoproteinů. Ty totiž pomáhají čistit cévy od cholesterolu. „V těle máme obrovské množství různých variant cholesterolu a většina z nich má velmi pozitivní účinek,“ říká biochemik Marek Cebecauer.

4. červen 2022 25:57

Myši odhánějí nápadníky feromonem, který voní jako banány. Chrání tak potomstvo

Vědci z McGillovy univerzity v Montrealu zjistili, že samečci myší, zvláště ti, kteří se ještě nespářeli, pociťují stres v blízkosti březí nebo kojící samičky. Od kontaktu je odrazuje vůně feromonu, který samičky vypouštějí. Článek vyšel v časopise Science Advances.

28. květen 2022 25:44

Zátka, potrubí nebo šnorchl. Rýži za sucha i záplav pomáhá látka zvaná suberin

Rýžové rostlinky se sázejí do vody. Vadí jim ale sucho i záplavy. Nejnovější studie univerzity v Riverside v Kalifornii detailně popisuje, jak jejím kořenům při nedostatku nebo nadbytku vody pomáhá látka zvaná suberin.

21. květen 2022 25:45

Včely a ptáci zvyšují kvalitu kávy. Bez nich úroda klesla o čtvrtinu

Kdyby na kávovníkových plantážích nespolupracovali včely a ptáci, pěstitelé by měli o čtvrtinu horší úrodu. To plyne ze studie na třiceti pokusných farmách v Kostarice a USA. Práce vyšla v odborném časopise PNAS.

14. květen 2022 25:45

V oceánech žijí tisíce RNA virů, o kterých jsme nevěděli. Ovlivňují i světové klima

V různých částech světa vědci objevili 5500 nových druhů RNA virů. Zařadili je do pěti nových kmenů. Studie o nich vyšla v populárně-naučném časopise Science. Na počátku objevu nových virů byla plachetnice s názvem Tara. Ta několik let objížděla svět a sbírala vzorky vody, v níž pak výzkumníci hledali nové organismy. Od expedice uplynulo už deset let, nedávno ale vědce napadlo cenné vzorky z ní znovu prohlédnout.

7. květen 2022 25:50

Vědci doporučují konzumovat nanejvýš 20 kilo masa na osobu a rok. Platí to i pro vás

Ze studie univerzity z Bonnu plyne, že pokud má planeta uživit lidstvo, měly by bohaté země proti dnešku snížit konzumaci masa alespoň o tři čtvrtiny. Obyvatelům bohatších částí světa vědci radí držet spotřebu masa na 20 kilogramech na osobu a rok.

30. duben 2022 25:57

Zeleň a půda ve městech kompenzují klimatickou změnu. Musí se ale zalévat

Lesy ve městech nebo jejich okolí bereme jako místa k rekreaci. Řada vědeckých prací upozorňuje na prospěšnost zeleně pro zdraví nebo pro rozmanitost městské přírody. Studie vědců z Bostonské univerzity navíc ukazuje, že stromy a půda ve městech dokážou vstřebat víc uhlíku z atmosféry, než jsme si dřív mysleli.

25. duben 2022 25:47

Trendy v ptačí architektuře? Jednodušší hnízdo bez střechy, zjistili vědci

Kolem 30 procent ptačích druhů staví hnízda se střechou. Zdálo by se, že se tak lépe chrání před predátory a počasím. Nová studie ale dokládá, že ptáci s jednoduššími hnízdy na tom můžou být z dlouhodobého hlediska lépe.

16. duben 2022 25:54

Invazní ropuchy se staly v Austrálii kanibaly. Starší pulci se zbavují mladší konkurence.

V Austrálii vědci několik desetiletí pozorují pulce ropuchy, jak požírají mladší soukmenovce a vajíčka svého druhu, až teď ale odhalili důvod, proč se to děje. K ničení čerstvě vylíhlých larev uvedený invazní druh táhne chemické lákadlo a boj o přežití. Článek o tom vyšel v časopise Ecology and Evolution.