Laboratoř
12. březen 2022

Poslechněte si podcast: Spokojené prase chrochtá hlubokým basem, nespokojené kvičí. Vědci zkoumali, jak se prasata projevují

Badatelé z několika zemí světa včetně Česka prozkoumali přes sedm tisíc prasečích nahrávek od zvuků selat až po dospělá zvířata. Díky tomu dokázali velmi dobře porozumět tomu, jak prasata vyjadřují emoce hlasem. Například kratší chrochtání s menšími výkyvy hlasitosti napovídá, že je zvíře spokojené.

Laboratoř

Vědci vysvětlují, herci glosují novinky o přírodě a lidech.

Houba, která žije všude na světě, umí vyčistit půdu i vodu od rtuti

Běžná mikroskopická houba dokáže odstraňovat toxickou formu rtuti z půdy v okolí kořenů zemědělských plodin. Rostliny, v tomto případě kukuřice, díky ní přežily. V pokusu vědců z Marylandu houba dokonce zvládla vytáhnout škodlivou formu rtuti i ze slané a sladké vody.

Chobotnice po sobě házejí předměty. Vědce to překvapilo, znají takové chování jen u primátů

Výzkumníci z Austrálie nahráli na video záběry, na nichž chobotnice kolem sebe, ale i jedna na druhou, házely bláto, schránky plžů či další odpady. Podobné chování bylo zatím popsáno jen u mála živočichů, většinou u primátů, včetně člověka.

Hmyz není jen havěť, apelují vědci. I českou krajinu opylují hlavně divoké druhy

Ačkoliv je hmyz klíčový pro lidskou výživu i zdraví ekosystémů, bývá v ochraně přírody, zvláště pak mezi politiky, podceňovaný, míní skupina vědců z Hong Kongu, Británie a z Česka. Už 30 let odborné studie upozorňují na význam ochrany hmyzu, ale v praxi se to zatím moc neprojevilo.

5. listopad 2022 25:54

Barevným ptákům častěji hrozí vyhynutí, zjistili vědci

Krása může být pro ptáky přítěž. Pěvcům, kteří mají výrazné nebo unikátní zbarvení, častěji hrozí vyhynutí než ostatním. A častěji se s nimi obchoduje. Plyne to ze studie na téměř 500 ptačích, převážně tropických druhů.

29. říjen 2022 25:52

Jak korzují šimpanzi?

Co ovlivňuje barvu severoamerických vlků? Čím je zajímavá zkamenělina zubaté ryby z prvohor? Debatují biologové Lukáš Kratochvíl a Jan Černý, spoluúčinkuje herec a režisér Lumír Olšovský. Moderuje Martina Mašková.

22. říjen 2022 25:58

Do 3D tiskárny vědci vložili místo inkoustu rostlinné buňky. Může to pomoci při šlechtění odrůd

Inovátoři ze státní univerzity v Severní Karolíně se rozhodli vyzkoušet, zda a jak spolu budou komunikovat rostlinné buňky, pokud projdou 3D tiskárnou. Metoda by se mohla hodit ke studiu regenerace rostlin z buněk, a to i u zemědělských plodin. Článek vyšel v časopise Science Advances.

15. říjen 2022 25:57

Modrá, nebo zelená? Kolem 3800 jezer na světě může podle vědců změnit barvu

Badatelé z Dallasu prostudovali satelitní snímky více než 85 tisíc jezer na planetě. Odhadují, že pokud globální teploty narostou o další 3 stupně Celsia, kolem 3800 jezer na světě by mohlo ztratit modrou barvu. Článek o tom vyšel v časopise Geophysical Research Letters.

8. říjen 2022 25:52

Motorem evoluce člověka je klimatická změna. Ukázaly to vrty v etiopských jezerech

Klíčové fáze evoluce člověka souvisejí s výkyvy klimatu v oblasti východní Afriky. Došel k tomu velký mezinárodní tým vědců, který zkoumal tamní oblast bohatou na antropologické nálezy. Článek z výzkumu vyšel v časopise Nature.

1. říjen 2022 25:43

Emise CO2 oteplují planetu, smog ji ochlazuje, zároveň se ale škody násobí, varují vědci

Účinek emisí skleníkových plynů je globální. O aerosolech, částicích, které vznikají spalováním, dlouho panovalo přesvědčení, že škodí jen tam, kde unikly do vzduchu. Z nové studie však plyne, že aerosoly ke klimatické změně přidávají další negativní efekt – dokonce i za hranicemi oblastí, ve kterých unikly, píše se časopise ScienceAdvances.

24. září 2022 25:59

Mravenčí královny žijí mnohem déle než dělnice. Roli v tom hraje inzulín

Královny u sociálního hmyzu, mravenců, termitů nebo včel, jsou výhradními matkami veškerého potomstva kolonie, a proto jsou dlouhověké. Žijí mnohonásobně déle než dělnice. Na konkrétním druhu mravence, američtí vědci doložili, že život královen se řídí hladinou inzulínu. Studie o tom vyšla v prestižním časopise Science.