Vizitka
Před 3 týdny

Poslechněte si podcast: Sopranistka Kateřina Kněžíková: Písně jsou mikrodramata. Když jednu nezazpíváte dobře, nevyzní další

Profesní metou sopranistky Kateřiny Kněžíkové bylo od mládí Národní divadlo. Chodila kolem něj a přála si: „Prosím, prosím, ať tu jednou můžu zpívat.“ Osud to nakonec sehrál tak, že v Národním je v angažmá od roku 2006. A nic na tom měnit nehodlá. Do Vizitky ji pozval Daniel Jäger, a mluvili spolu třeba i o tom, jak moc je pro pěvce důležitá sebedůvěra a proč se v Janáčkově Kátě Kabanové naučila pro jistotu všechny role.

46:47

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou.

Web

Před čtyřmi dny 51:07

Lucie Králová: Zajímá mě, jak si televize vybírá témata ke zpracování

Dlouhodobě si zapisuje sny, kterým také věnuje právě připravovaný dokument Naslouchači snů. Kloní se k intuici a důrazu na proces, v dokumentární tvorbě je příznivkyní průzkumnických, radikálních cest. Hostem Vizitky byla filmařka a autorka knihy Rozumět televizi Lucie Králová, jejíž dokumentární opera Kaprkód získala cenu za nejlepší hudební dokument na mezinárodním filmovém festivalu v Krakově a podle Sdružení českých filmových kritiků jde o nejlepší dokument roku 2022.

Před pěti dny 44:00

Fotograf Jan W. Drnek: Jak dostat Slovanskou epopej do jedné knihy? Chtělo to matematický model

Co zažíval, když s foťákem cestoval po Africe či Asii? Proč by rád strávil nějaký čas v bhútánském klášteře a jak se stalo, že dokumentoval sklářského výtvarníka Bořka Šípka, který ze skla vyráběl speciální (a funkční) didgeridoo? Hostem Markéty Kaňkové byl ve Vizitce Jan William Drnek, fotograf, jenž i díky studiu kybernetiky ví téměř vše o schopnosti lidského oka vnímat obraz. Využil toho například při focení a digitalizaci Muchovy Slovanské epopeje.

Před šesti dny 42:42

Dokumentární fotograf Jan Mihaliček: Zajímají mě emoce. Bližší jsou mi ty temnější

„Vyrostl jsem v černobílém světě. I většina filmů takových byla, stejně jako fotky v Lidových novinách, pro které jsem pracoval. Proto je mi tento typ fotografie blízký,“ říká dokumentární fotograf Jan Mihaliček. S foťákem byl u prezidentské volby stejně jako v Afghánistánu, Bosně nebo u prvních skateboardistů. Muže, který si komplexní fotografické vzdělání doplňuje až dnes na opavském institutu, do Vizitky pozval Ondřej Cihlář.

Před týdnem 45:48

Básník Ivo Hucl: Žádná ezoterika. Čaj je spojení estetiky, zen buddhismu, poezie a keramiky

Psal už jako kluk pod vlivem Františka Gellnera a Josefa Kainara. „Měl jsem chuť zachytit svou zkušenost se situací, s člověkem,“ říká Ivo Hucl, básník, kurátor, kulturní aktivista, zakladatel šťáhlavské Bezejmenné čajovny, člen západočeského undergroundu, milovník čaje a východní filozofie. Ve Vizitce ale s Markétou Kaňkovou mluvil třeba i o tom, jak coby stavbyvedoucí kočíroval skupinu dělníků s kriminální minulostí.

Před týdnem 44:07

Režisér filmu Tmání Ondřej Moravec: Když se démon pase po našich nejhorších představách

Na gymnáziu patřil Ondřej Moravec mezi premianty, na vysoké ale zjistil, že skvělých lidí chodí po světě spousta a být nejlepší přestává být jednoduché. V jeho těle, vedenému k maximálnímu výkonu, spustilo toto poznání depresi. Loni o ní natočil animovaný film Tmání, který byl uveden na festivalu v Benátkách, letos může získat Českého lva. S režisérem, scenáristou, filmovým dramaturgem a někdejším novinářem a propagátorem virtuální reality mluvil Ondřej Cihlář.

Před týdnem 45:50

Zuzana Kronerová: Na jevišti miluji to, co nechci zažít v životě. Postavy, které čelí nepřízni osudu

Na gymnáziu chodila do třídy s rozšířenou výukou latiny a řečtiny a dlouho to vypadalo, že jazyky bude také studovat. Nakonec ale využila chvilkové nepřítomnosti svých rodičů – herců a vloudila se na přijímačky na herectví, které se jí po dalších padesát let stalo osudem. Hostem Markéty Kaňkové byla na Slovensku i u nás ceněná divadelní a filmová herečka, milovnice experimentů, šansonů a optimistka bez příčiny Zuzana Kronerová.

Před týdnem 46:47

Rektor UMPRUM Vybíral: Design kultivuje. Jenže podniky vnímají studenty jako levnou pracovní sílu

Je potřeba, aby absolventi UMPRUM byli zruční, ale aby do designu, architektury a volného umění dokázali přenést taky emoce, zdůrazňuje staronový rektor UMPRUM Jindřich Vybíral princip rovnováhy mozek – srdce – ruce. Jako prioritu v čele školy nyní vidí prohloubení spolupráce s průmyslem a shánění peněz pro výjezdy do zahraničí. Do Vizitky tohoto odborníka na architekturu 19. a 20. století a milovníka klasické hudby pozvala Markéta Kaňková.

Před týdnem 50:20

Fotograf Petr Šimr: Zbořit OC Ještěd bylo hrabavé rozhodnutí, architektonická hrůza do města nepatří

Petr Šimr pochází z česko-německého manželství, jeho německá maminka se ještě před koncem války v Drážďanech provdala za českého tatínka. Po pětačtyřicátém roce rodiče odešli do Liberce, kde pak Petr už jen s matkou a bratrem vyrůstal v chudém bytě v příznačně pojmenované ulici Na Bídě. Obraz Liberce v 70. a 80. letech známe i díky jeho fotografiím, které vyšly v knize Portrét města. Do Vizitky jej pozval Ondřej Cihlář.

Před 2 týdny 45:41

Režisér Bangeru Adam Sedlák: Chci točit témata, na která do kin přijdou lidi

Výrazný snímek BANGER byl v cenách české filmové kritiky 2022 nominován hned v několika kategoriích. Proměnil jednu – tu za režii. Ve vltavské Vizitce mluvil režisér a scénárista Adam Sedlák o drogách, které jsou tolik spojené s jeho filmem. Zajímají ho dál, z prostředí adiktologie chystá televizní seriál. Na sociálních sítích si kvůli sklonu k vlastní závislosti zakázal sledovat tzv. stories, a kdyby dostal nabídku na režii vztahové komedie, rád by ji vzal.

Před 2 týdny 47:20

Literární historik Pavel Janoušek: Za protektorátu měla literatura roli, o které se nám dnes nezdá

„Knihu, o které bych přemýšlel jako o události a měl z ní spontánní radost, jsem už dlouho nečetl. Prvotní okouzlení, kdy jsem s nadšením četl Škvoreckého, Párala nebo Vyskočila, je pryč. Ale možná, že už jsem prostě jen starý dědek,“ říká literární historik a kritik Pavel Janoušek, jenž se dlouhodobě věnuje literatuře a divadlu 20. století. Ve Vizitce s Markétou Kaňkovou mluvil i o tom, kdy se v textu poprvé objevil termín „pražská kavárna“.