Seriál Radiožurnálu
Před týdnem

Poslechněte si podcast: Řecko se po finanční krizi zvedá ze země. Ekonomiku ale brzdí odliv mladých vzdělaných do zahraničí

Řecko předčasně splácí půjčky, nezaměstnanost klesá a ratingové agentury začínají tamní ekonomice opět věřit. I přesto ale zůstává stát nejzadluženější zemí v Evropské unii a životní standard Řeků se lepší jenom pomalu. Ekonomická situace země je tak v Řecku klíčovým tématem nadcházejících voleb do Evropského parlamentu. Jak se žije Řekům, jejichž životní úroveň se po finanční krizi prudce propadla, zjišťoval reportér Marcel Faltys.

02:36

Seriál Radiožurnálu

Vydává: Český rozhlas

Pravidelné seriály z vysílání Radiožurnálu. Zajímavá témata, reportáže z vašeho kraje, kulturních akcí i historie. Jednotlivé díly seriálů vysíláme během ranního, dopoledního, odpoledního, večerního i nočního a víkendového proudového vysílání. Všechny záznamy epizod najdete na webu.

Web

Dnes 03:35

Při mistrovství v roce 2004 v Česku bylo vše připraveno – chyběl jen úspěch domácí reprezentace

Zbrusu nová aréna v Praze, velký zájem fanoušků a posily z NHL – tak vypadal hokejový šampionát v roce 2004. I přes velká očekávání však čeští hokejisté nedokázali získat medaile a skončili ve čtvrtfinále a pátí v celkovém pořadí. Pro fanoušky šlo o sportovní tragédii a zklamání. Slzám se neubránili ani sportovní reportéři Českého rozhlasu. „Neúspěch na mistrovství v roce 2004 jsem prožíval velmi silně,“ vzpomíná Aleš Procházka.

Včera 03:01

Československé, nebo sovětské vozy? Pražské metro nakonec využilo oba zvažované typy souprav

Místo sovětských souprav EČS se tunely metra málem proháněla tramvaj. Alespoň zlí jazykové tak přezdívali prototypu R1, který ve svých červenobílých barvách připomínal legendární „tétrojku“. Konečnou vývoji vystavila srážka dvou z nich spolu s politicky motivovaným upřednostněním sovětských vozů. Byť byly již v době svého uvedení zastaralé, v modernizované podobě jezdí EČS Prahou dodnes – a to spolu s novými soupravami M1, inspirovanými starým československým designem.

Před dvěma dny 03:08

Na počátku bylo C, áčko s béčkem brzy následovaly. Kudy si pražské metro razilo cestu?

Po osmi letech od zahájení stavby se Pražanům v roce 1974 otevírá desetikilometrová trať s devíti stanicemi linky C. Podzemka město změnila i navenek, za oběť jí padly domy v Nuslích či sady před hlavním nádražím. Na páteřní lince brzy vznikají přestupní uzly, o 4 roky později navazuje „áčko“, za další tři se metro rozrůstá po trase B. „Okrajové části tras většinou vycházely z postupu výstavby sídlišť nebo z koncentrace průmyslu,“ říká archivář dopravního podniku Robert Mara.

Před dvěma dny 02:25

MS 1985: Poslední domácí titul. Z nesnází Čechoslováky vytáhla zkušená kabina a demolice Švédů

Pozdějším mistrům světa na domácím šampionátu v roce 1985 hrozilo, že se neprobojují ani do finálové čtveřice. „Z Průhonic jsme jeli v autobuse, tam bylo hrobové ticho. Potom v šatně to starší hráči trochu rozdmýchali, už tam byly nějaké vtipy,“ vzpomíná Pavel Richter na atmosféru před vysokou výhrou nad Švédy. Ve finálové skupině pak Čechoslováci zničili Američany 11:2, do paměti fanoušků se vepsala i branka Vladimíra Růžičky po uklouznutí brankáře Sovětského svazu Miškina.

Před třemi dny 03:18

Ulice jsou přecpány vozy a chodci, Prahu stihne dopravní pohroma! Jak se plánovala stavba metra?

Moc nechybělo a mohli jsme v Praze místo metrem jezdit podzemní tramvají. Dodnes to cestující poznají ve stanici Hlavní nádraží. Jaká tedy byla cesta k současné podobě pražského metra, které slaví padesát let?

Před třemi dny 03:30

MS 1978: Cestu za zlatým hattrickem překazili Sověti

Psal se rok 1978 a českoslovenští hokejisté útočili na zlatý hattrick. A to navíc na domácím mistrovství světa. Jejich cestu za zlatem nakonec rozhodl poslední zápas, a to proti nenáviděným Sovětům. Turnaj přitom rozehráli skvěle, když v základní skupině porazili všech sedm soupeřů. Na šampionátu ale nakonec získali stříbrné medaile.

Před týdnem 06:05

Přijetí eura je jeden z našich největších dluhů, říká ministr na výročí vstupu Česka do EU

Dnes je to přesně 20 let, kdy Česká republika spolu s dalšími devíti zeměmi vstoupila do Evropské unii. Bylo to největší rozšíření v jejich dějinách. Byla za těch 20 letech nějaká zásadní příležitost, kterou Česko v Unii nedokázalo využít? „Možná, že jsme nedokázali využít šanci přijmout euro v době, kdy ho přijímalo Slovensko. Je to jeden z největších dluhů, který v integraci máme,“ říká ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák z hnutí STAN.

Před týdnem 03:18

Rozdíly mezi českým a německým pohraničím se vstupem do EU postupně vymazaly. Zůstaly jen vizuální

    1. to bude přesně dvacet let, kdy Česko vstoupilo do Evropské unie. Ten den se českým firmám otevřely obchodní trhy, přestalo se platit clo na zboží uvnitř Unie a postupně se otevřel i pracovní trh. Nejviditelnější byly změny na hranicích, ze kterých zmizeli celníci, zůstali jen policisté. Snáz se tak přes hranice jezdilo i tisícům pendlerů včetně Jana Mosingera z Plzně. Jeho život se postupně změnil tak, že v Německu bydlí a dokonce je obecním zastupitelem Bavorské Rudy.
Před týdnem 03:51

Zámecký areál je balzám na nervy, pochvalují si rekonstrukci ve Zruči nad Sázavou

Za 20 let členství v Evropské unii Česko vydělalo už přes bilion korun. Peníze směřovaly hlavně do oprav a výstavby silnic, škol, zdravotnických a sociálních zařízení a taky památek. Například Zruč nad Sázavou díky evropským dotacím opravila chátrající zámecký areál. Vzniklo v něm hned několik muzeí, třeba i vodácké.

Před týdnem 02:43

V Bulharsku je nejvyšší nerovnost z celé Evropské unie. Vládní reformy blokují oligarchové

Bulharsko se může kromě písečných pláží chlubit taky překrásnými horami nebo raně středověkými kláštery a chrámy. Zároveň je ale nejchudší zemí Evropské unie, která se dlouhodobě potýká s politickou nestabilitou. Už se proto stává tradicí, že Bulhaři vycházejí z šetření evropského statistického úřadu jako nejméně šťastný národ Evropské unie.