- Podcasty
- Hudba v miléniu

Poslechněte si podcast: Režisér a dramatik Martin Čičvák hovoří o novém představení Státní opery Praha Ples v hotelu Savoy
Klíčový děj se odehraje na plese: Aristide se na něm chce tajně sejít se svou bývalou milenkou, tanečnicí Tangolitou, aniž tuší, že se to jeho manželka Madeleine dozvěděla a vypravila se na ples tajně také, s pomocí své dávné přítelkyně Daisy. Ta se právě vrátila z Ameriky a nikdo neví, že Daisy je ve skutečnosti veleúspěšný skladatel Pasodoble. Netuší to ani Aristidův přítel, turecký atašé Mustafa Bej, který se do Daisy zamiluje. Madeleine zase okouzlí nesmělého právníka Célestina...
Hudba v miléniu
O klasice v jednadvacátém století. Přední osobnosti české i zahraniční hudební, divadelní a taneční scény diskutují na Classic Praha s Ondřejem Fischerem o současném kulturním směřování.
Dalším hostem Hudby v miléniu bude dirigentka Anna Novotná Pešková
Mladá dirigentka mimo jiné spolupracuje s Divadlem F. X. Šaldy v Liberci, v roce 2020 zde debutovala jako dirigentka v Opeře Národního divadla v Praze v Mozartově opeře Don Giovanni a v roce 2022 byla druhou dirigentkou nové opery Jana Kučery Legenda z Mlžných hor, která zazněla pod skladatelovou taktovkou ve světové premiéře 20. 5. 2022.
Dalším hostem Hudby v miléniu byla Alena Hönigová
Klavíristka a cembalistka, hudební organizátorka, ale také muzikoložka a publicistka, která se už dlouhá léta věnuje odkazu skladatele Jana Josefa Röslera a dalším autorům přelomu klasicismu a romantismu - tím vším je Alena Hönigová. Alena Hönigová je hráčkou na historický kladívkový klavír fortepiano a také na cembalo, které na Akademii múzických umění v Praze vystudovala u Giedrė Lukšaitė-Mrázkové a Zuzany Růžičkové. V interpretaci staré hudby se dále vzdělávala na prestižní švýcarské škole Schola cantorum basiliensis v Basileji, kde působila i jako korepetitorka. Jako sólistka i komorní hráčka vystoupila na mnoha koncertech u nás i v zahraničí: například v Itálii, Německu, Švýcarsku, Kolumbii, Norsku, Lotyšsku či Tureck
Šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia Emmanuel Villaume představuje novou sezónu orchestru
Hostem pořadu Hudba v miléniu byl šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia a hudební ředitel Dallaské opery Emmanuel Villaume. Pod jeho taktovkou pražské těleso vykročilo do své jubilejní 30. sezóny. "Musím říct, že když jsem u PKF začínal, nechtěl jsem s nimi hrát českou hudbu," říká francouzský dirigent, rodák ze Štrasburku Emmanuel Villaume. "Bylo mi jasné, že kdykoli vyjdu na pódium s českou partiturou, každý si řekne: No jo, to je ten Francouz. Co ten ví o české hudbě?“ Přesto před časem vydal s PKF – Prague Philharmonia, jejímž šéfdirigentem je už od roku 2015, album s ryze českým repertoárem: skladbami Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů. Orchestr si nahrávku vydal sám, bez prostřednictví hudebního vydavatelství. V nové sezóně teď chystají v Orchestrálním cyklu A v rámci takzvaného Roku české hudby řadu koncertů zaměřených na české autory: kromě Dvořáka také třeba Vítězslavu Kaprálovou, Václava Pichla, Išu Krejčího, Leoše Janáčka i Jana Václava Huga Voříška.
Ředitel MHF Lípa Musica Martin Prokeš představuje letošní ročník festivalu
Letošní 22. ročník MHF Lípa Musica bude oficiálně zahájen Koncertem pro Liberecký kraj 1. září v Liberci, kde se představí úspěšný klavírista Lukáš Vondráček. Festival letos potrvá až do 21. října a nabídne dalších osmnáct koncertů převážně klasické hudby na dvanácti lokalitách Libereckého a Ústeckého kraje i saského pohraničí.
Alinde Quintet v pořadu Hudba v miléniu
Mladé české dechové kvinteto má za sebou nedávný úspěch na prestižní Mezinárodní soutěži Carla Nielsena v Kodani, jeho členové jsou však také výbornými sólisty i zkušenými orchestrálními hráči. Co znamená jejich název? Jak vybírají repertoár? Kdo jim v souboru dělá "dirigenta"? A jaké mají plány do budoucna? Nejen o tom hovořili s Ondřejem Fischerem v pořadu Hudba v miléniu.
Asijský dirigent a skladatel Darrell Ang hostem pořadu Hudba v miléniu
Singapurský dirigent a skladatel vystupuje po celém světě, působí jako šéfdirigent Sečuánského symfonického orchestru a zajímá se také o ochranu přírody prostřednictvím hudby. "V Číně není problém vyprodat jakýkoli koncert klasické hudby," říká hudebník nominovaný na Grammy, který nedávno například složil Kung-fu koncert pro sólistu - mistra bojových umění a orchestr.
S Tomášem Jamníkem nejen o Ševčíkovi a New Yorku
Přední český violoncellista zkoumal odkaz českého houslisty a pedagoga na Fulbrightově stipendiu ve Spojených státech amerických. Podařilo se mu najít ztracené Ševčíkovy rukopisy? A proč nebyla Ševčíkova metoda dosud překonána? Nejen o svém bádání, ale třeba i o letošním vystoupení na Pražském jaru, bytových koncertech nebo letošní Ševčíkově akademii mluví v pořadu Hudba v miléniu.
Program Dvořákovy Prahy 2023 představuje ředitel festivalu Jan Simon
Festival Dvořákova Praha 2023 proběhne od 7. do 25. září a opět nabídne řadu vynikajících orchestrů i sólistů: Vídeňskou filharmonii, Izraelskou filharmonii, Tonhalle-Orchester, Gila Shahama, Andráse Schiffa, Adama Plachetku a řadu dalších. Program letošního ročníku představuje v pořadu Hudba v miléniu ředitel festivalu a klavírista Jan Simon.
Trio Incendio v pořadu Hudba v miléniu
České klavírní trio tvořená Karolínou Františovou (klavír), Filipem Zaykovem (housle) a Vilémem Petrasem (violoncello) zaznamenává pravidelně mezinárodní úspěchy. Nedávno uspěli na prestižní Haydnově soutěži ve Vídni, v létě se zúčastní akademie Festivalu ve Verbier a na podzim plánují účast v soutěži ARD v Mnichově. Hrají klasicismus, romantismus i soudobou hudbu, název si zvolili podle zaklínadla z knih o Harrym Potterovi. O svých budoucích plánech, výběru repertoáru a dalších tématech hovoří v pořadu Hudba v miléniu.
Viktor Bezdíček představuje svou monografii Hledání světla o skladateli Zdeňku Šestákovi
Kniha Hledání světla. Portrét skladatele Zdeňka Šestáka vyšla nedávno v nakladatelství Akademie múzických umění v Praze a je výsledkem dlouholeté práce Viktora Bezdíčka - původně hudebního pedagoga, nyní redaktora nakladatelství Paseka. Dílo Zdeňka Šestáka (*1925) čítá komorní, sborová, symfonická i koncertantní díla. Po stylové stránce je neoklasikem, vědomě čerpajícím z evropské hudební tradice. Monografie Viktora Bezdíčka nabízí nejen analýzy Šestákových skladeb, ale uvádí je také do kontextu skladatelova života, pokouší se rozkrýt jejich sdělení a motivace a impulzy, z nichž vznikaly.