Reparát
NejnovějšíVčera

Poslechněte si podcast: Voda jako učebnice. Jak mohou školy naučit děti plavat?

Česko má v přepočtu na obyvatele dvakrát více utonulých než některé přímořské země. I přesto, že má povinná výuka plavání dobré výsledky, z ekonomických a organizačních důvodů čelí problémům. Na prvním stupni základní školy je povinných celkem 40 hodin plavecké výuky, lekce si ale musí školy organizovat a hradit samy. Často je to ovšem velký zásah do průběhu vyučování a klade to nároky na koordinaci pedagogického sboru, shodují se hosté pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

26:04

Reparát

Vydává: Český rozhlas

Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání. Zajímá nás zpětná vazba – náměty, inspirativní praxi nebo ohlasy na odvysílané epizody pište na reparat@rozhlas.cz.

Web

Před týdnem 26:13

Hudba, zpívání i experimentování se zvuky spojuje. Umožňuje zapojit každé dítě podle jeho možností

Hudba je univerzálním jazykem, který dokáže děti rozvíjet a dávat jim radost, bez ohledu na studijní výsledky nebo finanční situaci rodiny. V době streamovacích platforem, elektronické tvorby, umělé inteligence a nových vzdělávacích přístupů se proměňuje i to, jak hudbu ve školách vnímáme. Jakou roli dnes hraje hudební výchova a může hudba stále pomáhat hledat společnou řeč napříč rozdíly? Debatují umělci a odborníci v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

Před 2 týdny 26:15

O digitálních pomůckách, které učitelům ušetří čas

Začátek školního roku bývá náročný nejen pro žáky, ale i pro začínající učitele. Ti často teprve zjišťují, kolik času zaberou přípravy na hodiny, opravy testů či komunikace s rodiči a žáky. Pomoci jim mohou digitální technologie a aplikace, které šetří čas a podporují efektivnější organizaci práce. Vyučujícím pomáhají nastavit si hranice mezi prací a osobním životem a fungují jako prevence vyhoření. Stále větší roli ve vzdělávání hraje umělá inteligence. (Repríza)

Před 3 týdny 23:54

Spolupráce obohacuje. Když jsou školy a rodiče na jedné lodi

Dobrovolnické spolky rodičů dnes hrají ve školách mnohem významnější roli než dříve. Aktivně se podílejí na budování školní komunity, ovlivňují kvalitu života ve škole i smysluplnost vzdělávání. Jak vypadá škola otevřená rodičům? Základem je dobře nastavená spolupráce mezi rodiči a školou, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

24. listopad 2025 25:46

Jak se nebát ve škole chyb a jak se z nich nejlépe poučit?

Mýlit se je pedagogické. A i když leckdy pedagogové tvrdí, že chyby jsou příležitostí k růstu, popasovat se v roli vyučujícího s vlastní chybou není vždy snadné. O tom, co pokazili a jak se s tím vyrovnali, mluví na akci zvané Učitelská fuckup night. Sdílí tak praktické tipy od tabule i slepé uličky, do nichž se při výuce dostali.

17. listopad 2025 26:12

Nová pravidla pro doktorandy: navýšení příjmu pro nováčky

Doktorské studium na vysokých školách se od roku 2025 řídí novými pravidly – a doprovází ho i zvýšení příjmu. Jenže zajistí to kvalitní vědecké projekty, a hlavně míru zakončování studia, která je nižší než průměr v Evropské unii? „Navýšení příjmu je rozumné. S částkou 10 tisíc, která byla předtím, si neumím představit, že by se tomu někdo věnoval naplno,“ uznává v pořadu Reparát Ladislav Krištoufek, prorektor Univerzity Karlovy pro vědeckou a tvůrčí činnost.

10. listopad 2025 25:00

Se stážemi pomohou školám regionální konsorcia Erasmus+

Zahraniční stáže a praxe už dávno nejsou jen doplňkem výuky. Výjezdy na krátkodobé stáže nebo praxe podporují dovednosti středoškoláků i vyučujících a zvyšují jejich odborné, jazykové a profesní kompetence. Pořad Reparát se tentokrát zaměří na regionální konsorcia Erasmus+, která tvoří podporu pro zřizovatele a ředitele škol v krajích. Konsorcium pomůže menším školám s administrativou a ty se pak mohou soustředit na konkrétní projekty a výjezdy studentů či pedagogů.

3. listopad 2025 23:11

Jak učit o klimatické krizi?

Mladí lidé považují změnu klimatu za důležité téma a někteří ho silně prožívají i emočně. To je výzva pro vyučující, kteří s nimi tuto problematiku musí probrat ve více rovinách. „Nejlepší je, když se děti mohou zapojit do změny, jako třeba sázet nové lesy, nebo sbírat srážkovou vodu,“ doporučuje v pořadu Reparát Martin Kříž z projektu Učím o klimatu a programový ředitel obecně prospěšné společnosti Chaloupky. (Vysíláme v repríze, premiéru jste mohli slyšet v lednu 2025.)

27. říjen 2025 25:54

Tamara Neufeld Strijack: Základem učení je pocit bezpečí

Co pomáhá otevřít dětskou mysl a připravit ho na nové podněty, které výuka přináší? „Děti se musí cítit bezpečně,“ zdůrazňuje v pořadu Reparát kanadská psycholožka Tamara Neufeld Strijack. Učitelům doporučuje třeba dát dítěti najevo, že ho vnímají. „Oslovit ho jménem, zeptat se, co dělalo o víkendu. Takový žák nebo žákyně se pak mohou uvolnit, jejich mysl se otevře a mohou se začít učit. Další variantou je vyučovat v režimu hry, v němž se děti nestresují z výkonu.“

20. říjen 2025 25:46

Učitel jako mediátor. Jak podporovat citlivou komunikaci?

Konflikty ve třídě, problémoví spolužáci, necitlivá komunikace. Existují osvědčené postupy, jak tyto problémy řešit? Jak efektivně mluvit o citlivých tématech ve školním prostředí? „Učitel je jakýsi mediátor, který může vstupovat do problémů svých žáků a snažit se jim některé věci vysvětlovat. Na to ale musí být duševně v pořádku, mít podporu vedení školy a dobrou spolupráci s rodiči,“ zdůrazňuje lektor a režisér Milan Šteindler.