Reparát
11. srpen 2025

Poslechněte si podcast: Chyba je investice i neodmyslitelná součást učení

Chybování má velký učební potenciál. Ukazuje dětem a mladým lidem, kde mají mezery ve znalostech, jak se mají, nebo nemají příště chovat a na co si musí dávat pozor. Důležité přitom je, aby si to uvědomovali a chybovat se nebáli. „Chyba je příležitost. Žáci se díky ní mohou rychleji osamostatnit a své problémy v budoucnu řešit sami a efektivněji,“ vyzdvihuje v pořadu Reparát Ivan Čermák, učitel a mentor z centra JOB, spolku pro inovace ve vzdělávání.

25:37

Reparát

Vydává: Český rozhlas

Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání. Zajímá nás zpětná vazba – náměty, inspirativní praxi nebo ohlasy na odvysílané epizody pište na reparat@rozhlas.cz.

Web

Před pěti dny 23:54

Spolupráce obohacuje. Když jsou školy a rodiče na jedné lodi

Dobrovolnické spolky rodičů dnes hrají ve školách mnohem významnější roli než dříve. Aktivně se podílejí na budování školní komunity, ovlivňují kvalitu života ve škole i smysluplnost vzdělávání. Jak vypadá škola otevřená rodičům? Základem je dobře nastavená spolupráce mezi rodiči a školou, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

Před týdnem 25:46

Jak se nebát ve škole chyb a jak se z nich nejlépe poučit?

Mýlit se je pedagogické. A i když leckdy pedagogové tvrdí, že chyby jsou příležitostí k růstu, popasovat se v roli vyučujícího s vlastní chybou není vždy snadné. O tom, co pokazili a jak se s tím vyrovnali, mluví na akci zvané Učitelská fuckup night. Sdílí tak praktické tipy od tabule i slepé uličky, do nichž se při výuce dostali.

Před 2 týdny 26:12

Nová pravidla pro doktorandy: navýšení příjmu pro nováčky

Doktorské studium na vysokých školách se od roku 2025 řídí novými pravidly – a doprovází ho i zvýšení příjmu. Jenže zajistí to kvalitní vědecké projekty, a hlavně míru zakončování studia, která je nižší než průměr v Evropské unii? „Navýšení příjmu je rozumné. S částkou 10 tisíc, která byla předtím, si neumím představit, že by se tomu někdo věnoval naplno,“ uznává v pořadu Reparát Ladislav Krištoufek, prorektor Univerzity Karlovy pro vědeckou a tvůrčí činnost.

Před 3 týdny 25:00

Se stážemi pomohou školám regionální konsorcia Erasmus+

Zahraniční stáže a praxe už dávno nejsou jen doplňkem výuky. Výjezdy na krátkodobé stáže nebo praxe podporují dovednosti středoškoláků i vyučujících a zvyšují jejich odborné, jazykové a profesní kompetence. Pořad Reparát se tentokrát zaměří na regionální konsorcia Erasmus+, která tvoří podporu pro zřizovatele a ředitele škol v krajích. Konsorcium pomůže menším školám s administrativou a ty se pak mohou soustředit na konkrétní projekty a výjezdy studentů či pedagogů.

3. listopad 2025 23:11

Jak učit o klimatické krizi?

Mladí lidé považují změnu klimatu za důležité téma a někteří ho silně prožívají i emočně. To je výzva pro vyučující, kteří s nimi tuto problematiku musí probrat ve více rovinách. „Nejlepší je, když se děti mohou zapojit do změny, jako třeba sázet nové lesy, nebo sbírat srážkovou vodu,“ doporučuje v pořadu Reparát Martin Kříž z projektu Učím o klimatu a programový ředitel obecně prospěšné společnosti Chaloupky. (Vysíláme v repríze, premiéru jste mohli slyšet v lednu 2025.)

27. říjen 2025 25:54

Tamara Neufeld Strijack: Základem učení je pocit bezpečí

Co pomáhá otevřít dětskou mysl a připravit ho na nové podněty, které výuka přináší? „Děti se musí cítit bezpečně,“ zdůrazňuje v pořadu Reparát kanadská psycholožka Tamara Neufeld Strijack. Učitelům doporučuje třeba dát dítěti najevo, že ho vnímají. „Oslovit ho jménem, zeptat se, co dělalo o víkendu. Takový žák nebo žákyně se pak mohou uvolnit, jejich mysl se otevře a mohou se začít učit. Další variantou je vyučovat v režimu hry, v němž se děti nestresují z výkonu.“

20. říjen 2025 25:46

Učitel jako mediátor. Jak podporovat citlivou komunikaci?

Konflikty ve třídě, problémoví spolužáci, necitlivá komunikace. Existují osvědčené postupy, jak tyto problémy řešit? Jak efektivně mluvit o citlivých tématech ve školním prostředí? „Učitel je jakýsi mediátor, který může vstupovat do problémů svých žáků a snažit se jim některé věci vysvětlovat. Na to ale musí být duševně v pořádku, mít podporu vedení školy a dobrou spolupráci s rodiči,“ zdůrazňuje lektor a režisér Milan Šteindler.

6. říjen 2025 25:45

Jak zapojit pohyb do běžného dne ve škole? Proměnit chodby v tělocvičnu

Pravidelný pohyb vnáší do života energii, sílu i uvolnění a radost. Jenže hodiny tělocviku ve školách mnohdy přinášejí ledasco jiného, jen ne radost a energii. Svědčí o tom mimo jiné i stoupající počty absencí ve výuce tělesné výchovy. „Klíčové je, aby se děti jakkoliv hýbaly, třeba i v rámci tance,“ říká mistryně světa a olympijská medailistka Šárka Kašpárková v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

29. září 2025 23:46

Jak filozofovat ve škole? Děti se učí ptát se i nesouhlasit

Čtyři z deseti Čechů si pod pojmem filozofie nedokážou nic představit, ukázal výzkum Filozofie a česká veřejnost z roku 2024. Doptávání se, zpochybňování a hledání širších souvislostí dokáže rozbíjet prázdné politické fráze a vyvarovat se lákavých, ale nerealistických receptů na řešení společenských problémů. Osvojit si takové techniky pomáhá filozofie a její metody, shodují se hosté v podcastu Reparát.

22. září 2025 25:20

Jak inovovat výuku přírodovědných oborů?

Pitvání žáby, liščí ohon a ebonitová tyč, barevný plamen nebo bublající baňky. Některé pokusy z hodin fyziky, chemie a biologie se staly legendami. Přesto většina výuky v přírodních vědách je stále frontální. Pokusy a pozorování jsou přitom pro děti v těchto předmětech klíčové. Názorné ukázky ovšem stojí vyučující hodně času i energie navíc. Jak to vyřešit? Pomůže učení v tandemu, mít asistenta na přípravu experimentů či možnost sdílet inspirativní praxi.