- Podcasty
- Reparát

Poslechněte si podcast: Jak řešit šikanu? Ošetřit potřebuje oběť i ten, kdo ublížil
Případy kruté šikany a problémového chování na českých školách plní v posledních týdnech stránky mainstreamových médií. Poučení zní: zásadní je nezametat ji pod koberec. Drobné, ale jasné zásahy ze strany školy v rámci preventivních programů pomohou otevřít cestu k řešení. Šikanu je třeba nestigmatizovat a nebagatelizovat, shodují se experti v pořadu Reparát.
Reparát
Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání.
Jak zatraktivnit odborné vzdělávání? Zapojit firmy
Žáci základních škol už mají za sebou jedno z důležitých rozhodnutí svého života – podali si přihlášky na střední školy. Vybrat si školu totiž není jen o tom, co budou studovat, ale taky o tom, jaký život by chtěli žít. „Vzdělávací programy by měly odpovídat tomu, co trh práce potřebuje. Jestli připraví mladého člověka na život v měnící se společnosti a ekonomice,“ říká v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Helena Úlovcová, ředitelka odboru vzdělávání Hospodářské komory.
Citlivá i kontroverzní témata jako smrt do škol patří
Už tři roky probíhá válka na Ukrajině. Děti z řad ukrajinských uprchlíků docházejí do českých škol a řada z nich se musí vyrovnávat se ztrátou někoho blízkého. Osobní zkušenost se smrtí, s těžkou nemocí a dalšími náročnými situacemi mohou ale kdykoliv zažít všechny děti ve třídě. Co pro ně v tu chvíli může udělat učitel nebo učitelka? A jak ve třídě probírat kontroverzní a citlivá témata? „Nestigmatizovat a vytvořit bezpečné prostředí,“ shodují se hosté v pořadu Reparát.
Chyba je investice i neodmyslitelná součást učení
Chybování má velký učební potenciál. Ukazuje dětem a mladým lidem, kde mají mezery ve znalostech, jak se mají, nebo nemají příště chovat a na co si musí dávat pozor. Důležité přitom je, aby si to uvědomovali a chybovat se nebáli. „Chyba je příležitost. Žáci se díky ní mohou rychleji osamostatnit a své problémy v budoucnu řešit sami a efektivněji,“ vyzdvihuje v pořadu Reparát Ivan Čermák, učitel a mentor z centra JOB, spolku pro inovace ve vzdělávání.
Školství a věda ruku v ruce: Jak podpořit učitele exaktních oborů?
Nízké platy, nedostatek společenského uznání a lákavější nabídky v jiných oborech jsou nejčastějším důvodem, proč v Česku chybí učitelé matematiky, fyziky nebo informatiky. Proč je důležité zajistit dostatek vyučujících, kteří umí vést žáky k exaktním vědám? „Rozvoj matematických dovedností u dětí přispívá k celkovému bohatství společnosti,“ říká v podcastu Reparát Jakub Nešetřil, zakladatel fondu Matika Česku.
Jak na well-being ve školách? Dát prostor o sobě přemýšlet
Osobnostní a sociální výchova a well-being. To jsou oblasti, které dnes na školách řeší duševní zdraví, komunikaci nebo třeba sebepoznání. Jak školy mohou naučit děti pečovat o duševní zdraví svoje i druhých? „Well-being by měl být hlavní hodnotou ve školách,“ zdůrazňuje v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Petr Chaluš, který se na osobnostní a sociální výchovu zaměřuje v Národním pedagogickém institutu.
Jak učit o dezinformacích? Nemoralizovat a vytvářet diskuzi
Umět kriticky zhodnotit zdroje informací i další formy mediální gramotnosti rozvíjí u českého žactva několik organizací včetně původně studentského spolku Zvol si info. „Informací je stále více a více. Volbu, z čeho budeme čerpat, musíme činit několikrát denně,“ upozorňuje v podcastu Reparát výkonná ředitelka spolku Veronika Batelková. A poukazuje na to, že u dnešní generace se stírá rozdíl mezi tím, kdo je novinář a kdo influencer, digitální tvůrce, který má vlastní názory.
Jak učit o klimatické krizi? Nejlepší je dětem ukázat, že mohou věci kolem sebe ovlivnit
Mladí lidé považují změnu klimatu za důležité téma a někteří ho silně prožívají i emočně. To je výzva pro vyučující, kteří s nimi tuto problematiku musí probrat ve více rovinách. „Nejlepší je, když se děti mohou zapojit do změny, jako třeba sázet nové lesy, nebo sbírat srážkovou vodu,“ doporučuje v pořadu Reparát Martin Kříž z projektu Učím o klimatu a programový ředitel obecně prospěšné společnosti Chaloupky.
Participativní výuka učí děti nakládat s chybou i ambicí
Děti a dospívající tráví ve škole podstatnou část svého života, mnohdy v pasivní roli. To může změnit program Řešíme společnou výzvu, který zdůrazňuje participativní přístup. Do škol ho pomáhá zavádět Nadační fond Eduzměna. Proč má smysl umožňovat dětem spolurozhodovat o tom, co se učí? „Když se děti aktivně zapojí, mají lepší pocit a víc si toho zapamatují,“ vysvětluje v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Jaroslava Lázníčková, učitelka, která se do programu zapojila.
Jak na platy nepedagogů? Přes příspěvkové organizace obcí
České školství stojí na prahu změn. Ministerstvo školství bude hospodařit s rekordními 291 miliardami korun. Novinkou je způsob, jakým jsou placeni nepedagogičtí pracovníci. To jsou profese kuchařek, školníků či uklízeček. Peníze na jejich platy už nepůjdou přes ministerstvo, ale budou v gesci zřizovatelů – obcí a krajů. „Obce a kraje budou muset přemýšlet, jaké nepedagogické pracovníky chtějí mít, kde je chtějí mít a kde na ně seženou peníze,“ říká ekonom Aleš Bělohradský.
Nadání neznamená, že dítě zvládne cokoliv
Může být nadání problém? Nadané děti často září ve třídě, ale zároveň se potýkají s výzvami, které mohou brzdit jejich potenciál. Práce s nadanými dětmi ve školách vyžaduje individuální přístup ve formě emoční i sociální podpory. „Děti rády pracují v blocích a na projektech, vše modelujeme na míru,“ přibližuje Tereza Martínková, ředitelka Základní školy nám. Curieových. V každém ročníku její školy vznikají speciální skupiny, kde nadaní žáci pracují s vyčleněným pedagogem.