Reparát
NejnovějšíPřed pěti dny

Poslechněte si podcast: Jak nastartovat kariéru? Na zahraniční praxi s Erasmus+

Střední odborné školy mohou být líhně talentů, umění a dovedností. Jak podpořit odborné školy, aby držely krok s měnícím se světem? Posunout odborné školství na vyšší úroveň můžou mezinárodní výjezdy studentů a pedagogů. „Pro řadu žáků, kteří vyjedou, je to posun, který nastartuje jejich kariéru,“ míní v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Pavlína Kroužková z Domu zahraniční spolupráce, který pomáhá studentům odborných škol vyjíždět díky programu Evropské unie Erasmus+.

24:05

Reparát

Vydává: Český rozhlas

Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání.

Web

Před týdnem 26:08

Jak podchytit talent romských žáků?

Jaká je síla slova, kultury a umění při utváření pocitu, že člověk někam patří a může být na sebe hrdý? To je otázka, která se týká v českých školách nejen menšin. Cestou k tomu může být sociální podpora okolí i umění. V případě romských žáku ho nabízí například organizace Ara Art, která se věnuje aktivistické kultuře, nebo nakladatelství Kher, které vydává dětské knihy s romskou tematikou. Jak zajistit, aby talent a potenciál dětí nepřišel vniveč?

Před 2 týdny 28:15

Učení pod širým nebem: Interaktivní učebna, která se mění

V roce 2023 strávily české děti venku průměrně dvě hodiny denně. Rodiče se přitom podle průzkumů shodují, že děti potřebují být venku každý den a že nedostatek kontaktu s přírodou je velký problém. Musí být třída jen v budově školy? Stále více pedagogů se zajímá i o učení venku. Na takových hodinách se spojují vyučovací předměty s pohybem, teorie s praxí a lze objevit a zažít něco, co sezení v lavici nabídnout nedokáže, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

Před 3 týdny 26:12

Cesta ke škole pro všechny? Ergoterapie i online výuka

Školní třída je kolektiv dětí s různým původem, sny a hlavně různými potřebami a omezeními. Včetně fyzických, ať už je to trvalý hendikep, dlouhodobé onemocnění nebo přechodné zranění. Jak mohou vycházet školy vstříc těmto žákům a žákyním? Důležité je dětem poskytnout pocit, že zůstávají součástí kolektivu, shodují se hosté pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

17. březen 2025 26:21

Nadání neznamená, že dítě zvládne cokoliv

Může být nadání problém? Nadané děti často září ve třídě, ale zároveň se potýkají s výzvami, které mohou brzdit jejich potenciál. Práce s nadanými dětmi ve školách vyžaduje individuální přístup ve formě emoční i sociální podpory. „Děti rády pracují v blocích a na projektech, vše modelujeme na míru,“ přibližuje Tereza Martínková, ředitelka Základní školy nám. Curieových. V každém ročníku její školy vznikají speciální skupiny, kde žáci pracují s vyčleněným pedagogem. (Repríza)

10. březen 2025 26:17

Jak řešit šikanu? Ošetřit potřebuje oběť i ten, kdo ublížil

Případy kruté šikany a problémového chování na českých školách plní v posledních týdnech stránky mainstreamových médií. Poučení zní: zásadní je nezametat ji pod koberec. Drobné, ale jasné zásahy ze strany školy v rámci preventivních programů pomohou otevřít cestu k řešení. Šikanu je třeba nestigmatizovat a nebagatelizovat, shodují se experti v pořadu Reparát.

3. březen 2025 25:57

Jak zatraktivnit odborné vzdělávání? Zapojit firmy

Žáci základních škol už mají za sebou jedno z důležitých rozhodnutí svého života – podali si přihlášky na střední školy. Vybrat si školu totiž není jen o tom, co budou studovat, ale taky o tom, jaký život by chtěli žít. „Vzdělávací programy by měly odpovídat tomu, co trh práce potřebuje. Jestli připraví mladého člověka na život v měnící se společnosti a ekonomice,“ říká v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Helena Úlovcová, ředitelka odboru vzdělávání Hospodářské komory.

24. únor 2025 25:30

Citlivá i kontroverzní témata jako smrt do škol patří

Už tři roky probíhá válka na Ukrajině. Děti z řad ukrajinských uprchlíků docházejí do českých škol a řada z nich se musí vyrovnávat se ztrátou někoho blízkého. Osobní zkušenost se smrtí, s těžkou nemocí a dalšími náročnými situacemi mohou ale kdykoliv zažít všechny děti ve třídě. Co pro ně v tu chvíli může udělat učitel nebo učitelka? A jak ve třídě probírat kontroverzní a citlivá témata? „Nestigmatizovat a vytvořit bezpečné prostředí,“ shodují se hosté v pořadu Reparát.

17. únor 2025 26:07

Chyba je investice i neodmyslitelná součást učení

Chybování má velký učební potenciál. Ukazuje dětem a mladým lidem, kde mají mezery ve znalostech, jak se mají, nebo nemají příště chovat a na co si musí dávat pozor. Důležité přitom je, aby si to uvědomovali a chybovat se nebáli. „Chyba je příležitost. Žáci se díky ní mohou rychleji osamostatnit a své problémy v budoucnu řešit sami a efektivněji,“ vyzdvihuje v pořadu Reparát Ivan Čermák, učitel a mentor z centra JOB, spolku pro inovace ve vzdělávání.

10. únor 2025 26:08

Školství a věda ruku v ruce: Jak podpořit učitele exaktních oborů?

Nízké platy, nedostatek společenského uznání a lákavější nabídky v jiných oborech jsou nejčastějším důvodem, proč v Česku chybí učitelé matematiky, fyziky nebo informatiky. Proč je důležité zajistit dostatek vyučujících, kteří umí vést žáky k exaktním vědám? „Rozvoj matematických dovedností u dětí přispívá k celkovému bohatství společnosti,“ říká v podcastu Reparát Jakub Nešetřil, zakladatel fondu Matika Česku.

3. únor 2025 25:08

Jak na well-being ve školách? Dát prostor o sobě přemýšlet

Osobnostní a sociální výchova a well-being. To jsou oblasti, které dnes na školách řeší duševní zdraví, komunikaci nebo třeba sebepoznání. Jak školy mohou naučit děti pečovat o duševní zdraví svoje i druhých? „Well-being by měl být hlavní hodnotou ve školách,“ zdůrazňuje v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Petr Chaluš, který se na osobnostní a sociální výchovu zaměřuje v Národním pedagogickém institutu.