Sezóna 5Epizoda 122. prosinec 2021

Poslechněte si podcast: Rapstory bude o generačním zlomu, který zatím není vidět

V pondělí 6. prosince bude mít na novém iVysílání České televize premiéru prvních pět dílů webového dokumentárního seriálu Rapstory. Jeho režisér Šimon Šafránek byl na dálku hostem Honzy Vedrala v dalším vydání podcastu Headliner CZ. " Rap se dostal z ghetta do fotbalových šaten," shrnuje Šafránek celkem deseti dílnou sérii, kterou připravili s hudebním novinářem Karlem Veselým a střihačem Šimonem Hájkem. "Je to kultura, ve které lze najít velké množství upřímných výpovědí o současném světě a člověku." "Věnujeme se tomu, jak se hiphopová komunita u nás vůbec vytvářela. Hráli jsme si s představou, jak společnost ovlivňovala rap a jak rap ovlivňoval společnost. A přišli jsme na to, že rap ovlivňoval hlavně sám sebe," popisuje Šafránek koncept dokumentární série, která podle jeho slov nebude filmovou wikipedií, ale soustředí se na vybraná témata, která tuzemský rap do dneška zformovala.   "Je to generační zlom, který zatím není vidět. V normálních médiích se moc o rapu neozvíš. Většinou jsou tam lidi s kytarama. A přitom děti poslouchají výhradně hip hop," popisuje, jak vzniká nedorozumění mezi generacemi. "Česká hudební scéna je optikou médií tak neuvěřitelně konzervativní, že je to na vyhlášení muzea," konstatuje Šafránek.  Začnou tuzemská rádia konečně hrát rap? A stojí o to rapová scéna vůbec? A kdo všechno bude v Rapstory vystupovat, čím překvapil Ektor a prč všichni uznávají zrovna Oriona?

26:51

Headliner CZ

Vydává: Headliner

O hudbě zevnitř i zvenku. Rozhovory, komentáře, názory a souvislosti od Honzy Vedrala a tvůrců hudebního časopisu Headliner.

Web

Sezóna 6Epizoda 15Před 2 týdny 50:16

32 Bar Talk: "Wu-Tang Clan mě vyplatili z igelitky," vzpomíná Ondřej Pivec

Držitel Grammy, několika Andělů, producent, skladatel, klávesista a hammonďák Ondřej Pivec byl hostem prvního dílu podcastu 32 Bar Talk, který společně připravují časopis Headliner a festival JazzFestBrno. Brněnský rodák, který se ve světě proslavil především díky spolupráci s americkým zpěvákem Gregorym Porterem, žije dlouhodobě v New Yorku. Covidová krize mu však nečekaně přinesla prodloužený pobyt v rodné zemi. "Vzal jsem to, ale záhy si uvědomil, že hip hop funguje úplně jinak než hudba, kterou jsem byl zvyklý hrát," vzpomíná na svou zkušenost s Wu-Tang Clan.  32 Bar Talk je společný podcast hudebního časopisu Headliner a festivalu JazzFestBrno. Pianista, skladatel a nyní také moderátor Martin Konvička si zve k mikrofonu nejen hosty z jazzového světa, ale také hudebníky, kteří hranice žánru už dávno překročili, nebo do jazzových vod vplouvají jen výjimečně. Ostatně, kde ty hranice a jazzové vody vlastně jsou? Existují vůbec ještě žánry? Není už jazz mrtvý? A proč zrovna 32? K hledání odpovědí stačí jediné – stisknout tlačítko play.

Sezóna 6Epizoda 14Před 3 týdny 41:55

Headliner se dožívá stovky: Jak se to, sakra, stalo?!

Sebechvála nesmrdí! Šéfredaktor Honza Vedral a vydavatel Dany Stejskal rekapitulují nejlepší momenty z historie hudebního časopisu Headliner. A také listují aktuálním vydáním s pořadovým číslem 100. Proč je na jeho titulní straně David Žbirka? A co všechno zažila Šárka Hellerová v tourbusu Eagles of Death Metal?  Kolik autorů prošlo historií časopisu? A co všechno se dělo na pohyblivých titulních stranách? Jak došlo k tomu, že nám Kato z Prago Union složil song? Jaké bylo nejhezčí narozeninové přání? A jak vznikla fotka, na níž Imagine Dragons drží Imagine Dragons, jak drží Imagine Dragons? Co všechno chystáme na oslavy 100. vydání Headlineru?  A koho má rád Dany Stejskal? Nové vydání podcastu Headliner CZ doplňuje článek o 100 zásadních momentech časopisu, který si můžete přečíst [https://www.headliner.cz/2022-6/100-zasadnich-momentu] v červnovém vydání.

Sezóna 6Epizoda 1326. květen 2022 59:29

Pitva Vypsané fixy. Producenta si platíš, aby tě jebal!

"V jednu chvíli mi přišlo, že jsem vytvořil atmosféru Twin Peaks. Ale Ondřej Ježek mi povídá: No, to je spíš jako Eva a Vašek," popisuje Márdi okamžik z nahrávání desátého alba Vypsané fixy, které dostalo název Kusy radosti. V novém podcastu Headliner CZ frontman kapely společně s Honzou Vedralem provedl její pitvu.  V komentovaném track by track se dozvíte skryté detaily ohledně nahrávání, textů, hudby i produkce, o níž se společně s Ondřejem Ježkem staral Dušan Neuwerth. Právě on je autorem severomoravsky upřímného výroku: "Ty si mě vlastně platíš, abych tě jebal." A jak je Márdi s album spokojený? "Jestli je to dobrý, rozhodnou lidi. Ty víš jenom, jestlis to odflákl nebo ne. A tohle jsme neodflákli," říká v rozhovoru, který doplňuje titulní reportáž květnového vydání Headlineru [https://www.headliner.cz/2022-5].

Sezóna 6Epizoda 1212. květen 2022 01:04:53

Michael Kocáb: Můj cíl je nukleární odzbrojení planety!

„To je skromný, ne?“ směje se Michael Kocáb v rozhovoru s Honzou Vedralem. „Ale myslím to vážně.“  Roli frontmana Pražského výběru a politika už dávno nerozlišuje, protože fantazie je potřeba nejen v umění. Do kin právě uvádí svůj „antifilm“ Pražský výběr - Symphony Bizarre, který sám zrežíroval i sestříhal a výběrovskou nonšalancí, neurvalostí v něm na oslavu tvůrčí svobody použil všechny efekty, které by mu na filmové škole zakázali.  Proč Výběr tak dlouho nenatočil nové album? Jak spolu kapela vychází navzdory rozdílným názorům? Jak je to s Kocábovou kandidaturu na prezidenta? A bude na pokračování sólového projektu hostovat Ozzy Osbourne? Plus vzpomínky na to, jak kdysi Rolling Stones vykázali Václava Havla ze šatny. A Kamil Střihavka vztyčil prostředníček na nejvyšší hlavouny z NATO a celé vedení světa.

Sezóna 6Epizoda 1129. duben 2022 27:36

"Pal vocuď, hajzle." Jasná zpráva Jasné páky Vladimiru Adolfiči Putinovi!

"Po čtyřiceti letech máme stejnýho nepřítele. A nejenom my. I ty," říkají Michal Ambrož a David Koller z Jasné Páky. "Jsme zkažení americkým kapitalismem. Máme rádi, kytary, žárovky, internet a bicí Ludwig." V rozhovoru s Honzou Vedralem vzpomínají na začátky kapely na "čtvrtletních mejdanech", zákazy, které přišly po publikování legendárního článku Nová vlna se starým obsahem v bolševickém plátku Tribuna. A mluví o nahrávání nových písní z právě vydaného EP Starej každej bejt neumí, které pokřtí 5.5. v pražském Divadle Archa. 

Sezóna 6Epizoda 1013. duben 2022 53:01

Jak vniklo nejúspěšnější české album? "Skoro jsem přišel o hlas," říká Calin

Jeho album právě v digitálu drtí, co může. Jeho písně jsou v trendech ještě předtím, než vyjdou. Zcela opanoval všechny tuzemské žebříčky krom toho rádiového. Calin Pantifli je fenomén. A svou druhou desku pojmenoval sebevědomě Popstar. Přitom ještě před rokem netušil, jestli bude ještě někdy schopný zpívat. V rozhovoru s Honzou Vedralem prozrazuje okolnosti jeho vzniku i co se skrývá za jednotlivým písněmi. 

Sezóna 6Epizoda 930. březen 2022 47:19

Hudební trh roste. Může za to Adele, ABBA, Jižní Korea, nebo oblečené holky?

Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) vydala souhrnnou zprávu o stavu hudebního průmyslu za rok 2021. Kdo jsou největší hvězdy současnosti? A proč právě loňské výsledky poprvé překonaly, co bylo v devadesátých letech? Kupuje ještě někdo cédéčka? A jak se, sakra, ve statistikách objevili Fleetwood Mac a jejich Rumours? Honza Vedral a Josef Vlček uvádějí oficiální žebříček hvězd roku 2021 v souvislostech.

Sezóna 6Epizoda 816. březen 2022 54:46

Osm let Headlineru aneb debilní redakční kecy live

Headliner slaví osmé narozeniny a u této příležitosti za mikrofony podcastu Headliner CZ s šéfredaktorem Honzou Vedralem zasedli vydavatel Dany Stejskal a otec zakladatel Jarda Konáš. Výsledkem je padesát minut vzpomínání, které místy evokuje naši legendární interní diskusní skupinu Debilní redakční kecy, která zanikla tím, že jsme z ní postupně všichni uraženě odešli.  „Na jedné besedě  se objevil mladý muž, kterému jsem tykal. Myslel jsem si, že je to studentík,“ popisuje Jarda Konáš své první setkání s vydavatelem Dany Stejskalem. Všechno ale bylo jinak. „Chtěl jsem si s ním povídat o hudebních masakrech. Když jsme měli vypitou lahev, vyplynulo z toho, že by Jarda rád dělal něco navážno,“ vzpomíná Dany, kde se v roce 2014 vůbec vzala myšlenka založit hudební časopis pro tablety a chytré telefony.  Konáš tehdy začal objevovat nový svět. „Až díky Danymu jsem pochopil, že je tu úplně jiný segment médií. Byla to pro mě atmosféra vzdělávání. Jenom jsem poslouchal návrhy a říkal si, v jaké jeskyni jsem žil?“ popisuje dobu. Z nadšenectví těch dvou vznikl časopis, kterému nikdo nevěštil velkou budoucnost, jeho dnešní šéfredaktor se mu smál a jako komerční projekt ho nebrali ani ti dva, co ho zakládali. „Přiznejme si, že v tý době to vůbec nedávalo smysl. Chtěli jsme malou čtyřiceti stránkovou věc, kterou se budeme chlubit a bude hezká. Větší ambici jsem s tím neměl,“ shrnuje začátky Dany Stejskal.  Jenže zájem čtenářů rozhodnul o jiné cestě.  Cestu Headlineru lemovala řada příhod, které časopis a jeho redakci provázely. Hezky to ilustruje vznik nultého vydání, které nikdy nevyšlo, ale na jeho obálce byli Hentai Corporation. „U stolečků v Rock Café seděly nějaký máničky a řvaly na mě: Éj hudební masakry, pojď si přisednout! A to byli Hentai Corporation,“ popisuje Jarda Konáš první setkání s kapelou, která se brzy stala důležitá nejen pro nově vznikající časopis, ale i pro tuzemskou hudební scénu. „Začali tím, že vypadám jako Benny Anderson z Abby. A stali se z nás přátelé spojení alkoholovým poutem,“ vzpomíná Konáš. Kdo všechno vlastně redakcí Headlineru prošel? A co důležitého i nedůležitého jsme během těch osmi let zažili? A jakou má Headliner budoucnost? Poslechněte si speciál našeho podcastu a nezapomeňte dorazit 17.3. do Malostranské Besedy na oslavu osmých narozenin Headlineru s Kateřinou Marií Tichou a Bandjeez, Sofianem MedjMedjem, All Mad Here a Black Holes.

Sezóna 6Epizoda 78. březen 2022 35:15

Kateřina Marie Tichá: Byl to druhý nejdramatičtější rok v mém životě…

Zpěvačka Kateřina Marie Tichá o natáčení posledního alba Davida Stypky, sbližování s Bandjeez, cenách Anděl, Jelenech, potřebě hudby i chození po horách.  „Nikdo z nás, kdo jsme byli Davidovi poblíž, nevěřil, že to takhle dopadne. On byl naprosto přesvědčenej, že to zvládne,“ ohlíží se Kateřina Marie Tichá v podcastu Headliner CZ za divokým rokem 2021, který převrátil její život vzhůru nohama.  Všechno tehdy začalo lednovým úmrtím Davida Stypky. „Zastihlo nás to nepřipravený,“ shrnuje opatrně k pocity, které prožívali i jeho nejbližší spolupracovníci. Sama se s Davidem a Bandjeez přátelila dlouho, vokály natáčela už na jejich průlomovou desku Neboj. A bez jejího hlasu by stejně neznělo ani aktuální album Dýchej, za které je Stypka posmrtně nominovaný na tři ceny Anděl.  „Řekli jsme si, že to album musíme dokončit. Byla to pro nás částečně berlička, abychom to celý zvládli,“ popisuje Tichá začátek roku 2021. „Zároveň jsme věděli, že to bude náročný a těžký. Poslouchat ty písničky a dělat na nich, ze všech úhlů je zkoumat a snažit se přijít na to, jak by to David chtěl.“  Po takovém začátku se jí ale rok 2021 přeci jen trochu projasnil. Na Andělech se s deskou Sami stala Objevem roku. A natáčení posledního alba Davida Stypky nakonec Kateřinu s Bandjeez natolik sblížilo, že se rozhodli spojit svou budoucnost a vystupovat společně. Získala tím hodně.  První pražský koncert odehráli loni na Headliner (ne)Pontonu. A od té chvíle bylo jasné, že se stanou i hlavním hostem narozenin Headlineru leots 17. března v Malostranské Besedě. A zdaleka nejen protože na těch posledních, zrušených před dvěma lety, měl na pódiu stát právě David Stypka. „Ani nevím, jak to popsat navenek. Bandjeez jsou pro mě pocit jistoty, kterou jsem nikdy neměla. Ani na pódiu ani v životě. Z těch kluků se stala rodina,“ říká Kateřina Marie Tichá v rozhovoru s Honzou Vedralem.  Vzpomíná v něm i na své začátky, které byly spojené s kapelou Jelen, s níž stále vystupuje jako speciální host. A hlavně s dlouhým obdobím hledání vlastního hudebního výrazu.  „Jsem ráda, že jsem debutovou desku tak odkládala. Když jsem v roce 2014 vydala EP, byla to sbírka prvních písniček, které jsem napsala mezi patnácti a osmnácti. Ale nebyla jsem s tím spokojená. Prostě mi to nepřišlo dost dobrý. Neuměla jsem tu desku položit před sebe a říct: Tohle to jsem já a tohle chci dělat,“ líčí Kateřina, jak období hledání vypadalo. Od jedné skladby byla schopna připravit 50 verzí s různými muzikanty a nikdy je nevypustit ven. „Musím cítit, že to dává smysl, že tam nejsou vaty a výplně, že to není sentimentální nebo hloupý. Musím o tom být přesvědčená, že je to to, co chci zrovna říct. Nechci dělat věci, aby byly. Chci je dělat, aby měly smysl,“ vysvětluje.

Sezóna 6Epizoda 62. březen 2022 39:30

7krát3: Saxofon je klišé. Ale řekl jsem si, když už porno, tak pořádný

Štěpán Hebík loni překvapivě vyhrál Anděla, coby nejlepší interpret. Nyní přechází k novému vydavatelství a zaujal singlem Headphones v produkci Romana Holého.  „Ten saxofon byl můj nápad. Trochu jsem se bál, co mi na to Roman řekne, protože začít song saxofonem je hrozný klišé. Ale řekl jsem si, když už porno, tak pořádný,“ vypráví 7krát3 v rozhovoru s Honzou Vedralem v podcastu Headliner CZ.  Skladba samotná vznikla spontánně. „Projížděli jsme si beaty a já si do toho něco zabroukal. Roman to najednou zastavil a řekl. Tohle je naše věc, pojďme na ní dělat,“ popisuje atmosféru v proslulém funkhousu v Sušici 7krát3. Nad skladbou se scházeli několikrát. „Byl u toho i Matěj Ruppert a příjemně to dovajbovával svojí přítomností. Matěj je pořád můj pěveckej vzor. Co se týče technické stránky věci, vždycky se mi to líbilo.“ Podobným vzorem mu byl ostatně i Roman Holý. Se svojí někdejší kapelou Pub Animals mu Hebík dokonce natočil poctu na remixové album Monkey Business, ke které vzniknul i vtipný klip o marné vlakové výpravě z Českých Budějovic do Sušice. „Od dvanácti let jsme vzhlíželi ke kapelám jako Monkey BUsiness a J.A.R., chtěli jsme to dotáhnout. Ale ten klip byl realistický. Roman byl už tehdy náš vzor. O to větší radost jsem měl, když teď zavolal,“ vysvětluje 7krát3, že novinka je vlastně splněním snu.  Singl Headphones je pro něj začátek nové éry. S koncem labelu Biggboss, který ho objevil, se Hebík rozhodnul změnit vydavatele i managment. Headphones jako první vlašťovka přitom vychází hned ve dvou verzích. Krom originálu s filmovým klipem s Janem Cinou v hlavní roli vznikl i samostatný remix od Mr. Moustache, ke kterému režisér Benjamin Buttler natočil další klip. „Když jsem ten remix poslouchal, došlo mi, že je to rovnocenný track k originálu. A tak jsem se rozhodl ho tak brát,“ vysvětluje 7krát3. „Je to pro mě důkaz, že zpěvová linka se dá udělat do jakékoliv podoby,“ komentuje osmdesátkami nasáklý remix.  Řeč byla i o nařčení s plagiátorství, kterému 7krát3 nedávno čelil ohledně staršího singlu Pobývám tu. „Na tom songu jsem se učil produkovat a hodně přitom poslouchal zahraniční věci. Zpětně musím uznat, že ta podobnost tam je a že by mi neublížilo, kdybych napsal do titulků, že jsem se inspiroval Charliem Wilsonem,“ vysvětluje Hebík narovinu.  Po koncertě, který 7krát3 odehraje 17.3. v Lucerna Music Baru, už plánuje další singly. „Logickým postupem u mě je, že je dám na EP. Krátké formáty mi totiž vyhovují. Celé album zatím nechci. Možná až budu mít v hlavě nějakou koncepci, která bude držet pohromadě. Zatím mě baví, když má každý song jinou náladu,“ vysvětluje 7krát3. Proč je čeština pro r’n’b a soul těžký jazyk? Jaké jsou Štěpánovy kořeny v reggae? Jak prožíval boom prvního singlu Promiň? A co dělal jeho táta na zámořské lodi?