- Podcasty
- Příběhy z kalendáře

Poslechněte si podcast: Miloš Macourek. Mistr crazy komedií
Narodil se 2. prosince 1926 v Kroměříži. Pracoval jako dramaturg na Barrandově. Jako scenáristu ho objevil Jiří Brdečka, když zfilmoval jeho povídku Špatně namalovaná slepice. Miloš Macourek se podílel na mnoha českých crazy komediích. Například Pane, vy jste vdova! nebo Kdo chce zabít Jessii?. Napsal scénáře k populárním seriálům jako byla Arabela nebo Mach a Šebestová. Spolupracoval především s režiséry Oldřichem Lipským a Václavem Vorlíčkem.
Příběhy z kalendáře
Netradičním způsobem představují posluchačům významné osobnosti, objevy, stavby, dějinné události i témata v souvislostech. Kolektiv autorů, který Příběhy z kalendáře pro vaše uši píše, se zaměřuje na zajímavé a málo známé okolnosti týkající se konkrétního tématu a předkládá je formou zábavných příběhů, nikoliv jako lekci z dějepisu. Každý všední den vám tak dvojice moderátorů Tereza Stýblová a Jan Kovařík nebo Jitka Novotná a Jan Čenský nabídne příběh, který chcete slyšet.
Byli jednou dva písaři. V legendárním seriálu řádili Sovák s Horníčkem
„Velké myšlenky jsou jako vysoké květiny, dáte je do větru, ony se zlomí… No prostě, že kytky nesnášej průvan.“ Tak zní jedna z hlášek Jiřího Sováka, která je uchována díky seriálu Byli jednou dva písaři. Premiéru měl 20. ledna 1973. Hlavní role Jiří Sovák a Miroslav Horníček, scénář Jaroslav Dietl, režie Ján Roháč. To je jádro tvůrčího kolektivu legendárního seriálu natočeném podle nedokončeného románu Bouvard a Pécuchet z pera francouzského klasika Gustava Flauberta.
Kevin Costner. První pušku dostal v pěti letech! V Tanci s vlky naháněl 3500 bizonů
„Odjakživa jsem si představoval, jaké by to bylo, kdybych žil na Divokém západě,“ říká Kevin Costner, který se narodil 18. ledna 1955. Film Tanec s vlky si sám režíroval a málem v něm přišel o život, když natáčel scénu, kde běží na koni bez sedla ve stádu s 3500 bizony. Také vám představíme jeho dvě manželství a dozvíte se, jak to probíhalo, když v roce 2003 nečekaně vstoupil do restaurace v pražských Modřanech, kde manželé Kadlecovi slavili zlatou svatbu.
André Michelin. Muž, který vydal prvního průvodce pro autoturisty
André Jules Michelin se narodil 16. ledna 1853 v Paříži. Budoucí inženýr a průmyslník se svým bratrem založil firmu na výrobu pneumatik Michelin. Firma vyvinula první odnímatelnou pneumatiku a vydala prvního průvodce pro autoturisty. Od roku 1926 se v Michelinově průvodci začaly objevovat u vybraných restaurací hvězdičky. Toto hodnocení má dodnes velikou prestiž. Firma Michelin dnes vlastní desítky továren na výrobu pneumatik po celém světě.
Pátek třináctého. Jak toto datum přišlo ke své špatné pověsti?
Pátek třináctého jako nešťastný i šťastný den. Jako takový vám jej představí dnešní Příběhy z kalendáře. Dozvíte se, kde toto datum přišlo ke své špatné pověsti. Moderátoři vám odvypráví mnoho příběhů, které se v tento den staly, a dozvíte se i o tom, proč je samotná třináctka číslem nešťastným, a jak lidé jejímu působení předcházejí. Pokud jste pověrčiví, jistě vás potěší, že v tom rozhodně nejste sami. A pokud na pověry nedáte, jistě se dobře pobavíte.
Jack London. Uznávaný a bohatý spisovatel pracoval od devíti let. Živil se i jako ústřicový pirát
„Na Klondiku jsem se našel. Tam nikdo nemluví. Všichni přemýšlejí. Dá vám to správný pohled na svět,“ napsal Jack London. Narodil se 12. ledna 1876 a už jako dítě zažíval drsné okamžiky. Otec rodinu opustil, matka se pokusila o sebevraždu. Rodina trpěla nouzí. Jako 21letý si vypůjčil peníze, vybavení i zásoby a vydal se na Aljašku. Na rozdíl od mnoha jiných tam ale zlato skutečně našel. Roku 1913 se stal nejlépe placeným spisovatelem své doby s ročním příjmem přes 35 milionů.
Dalajláma znamená oceán moudrosti. 13. dalajláma zavedl vlajku se sněžným lvem
Mongolsko-tibetské slovo „dalajláma“ v češtině znamená „oceán moudrosti“. Je to titul světského vládce Tibetu. Tibetští buddhisté věří, že dalajláma je stále stejná osobnost, která se po smrti vlastní vůlí a výběrem převtělí do nově narozeného těla. V pořadí 13. dalajláma, jménem Thubtän Gjamccho, se narodil v roce 1876. Dvakrát byl vyhnán ze své země – nejprve Brity, později Číňany, ale pokaždé se znovu vrátil na trůn.
První metro na světě. Spojovalo dvě londýnská nádraží a měřilo šest kilometrů
První metro na světě zahájilo provoz v Londýně 10. ledna 1863. Ve městě tehdy žilo přes 2 miliony lidí a úzké spletité ulice byly přeplněné koňskými povozy. Hitem poloviny 19. století byla železnice – tehdy novinka ve světě hromadné dopravy. V Londýně se rozhodli, že ji využijí pro lepší cestování po městě a protože v ulicích už nebylo místo, zavedli dráhu pod zem. První trasa měřila zhruba 6 kilometrů a spojovala dvě důležitá nádraží Paddington a King’s Cross.
První banka u nás. Měla nemalou zásluhu na rozmachu Brna
První půjčovní banka v našich zemích byla založena už v lednu roku 1751. Na místo zastavárny byla v Brně na popud Jindřicha Kajetána Blümegena otevřena směnečná banka s kapitálem 60 tisíc až 100 tisíc zlatých. Spolu s licencí získala také loterijní a dražební monopol. A to se vyplatí. Už v roce 1753 otevřela pobočku v Olomouci a nemalou zásluhu měla i na samotném rozmachu Brna. Pojďte se s námi ponořit do historie zrodu bankovnictví na našem území.
Johanka z Arku. Upálena jako kacířka. Později prohlášena za svatou
Jana z Arku, Johanka z Arku, Panna Orleánská nebo jen Panna. Narodila se 6. ledna 1412. V roce 1431 byla bojovnice proti anglické okupaci Francie v pouhých devatenácti letech upálena za kacířství. Dnes je považována za patronku vojáků, vězňů a za spolupatronku Francie. V roce 1920 byla prohlášena za svatou. Johanka z Arku pocházela z vesnického prostředí. I přes svůj neurozený původ, či chybějící vzdělání se ve Francii stala jednou z nejdůležitějších žen své doby.
Most Golden Gate. Typická oranžová barva je důležitá kvůli bezpečnosti lodní dopravy
Stavba mostu Golden Gate začala 5. ledna 1933. O 4 roky později se stal nejdelším visutým mostem světa. Úžina mezi Sanfranciským zálivem a Tichým oceánem je široká jen jeden a půl kilometru. Od 19. století ji lidé překonávali díky přívozům a trajektům. S nárůstem automobilové dopravy a v důsledku rozvoje průmyslu bylo potřeba vybudovat přes úžinu most. Zpočátku to všichni považovali za nereálné. Průliv byl totiž známý silnými, vířivými proudy, které způsobuje příliv a odliv.