- Podcasty
- Hudba v miléniu

Poslechněte si podcast: Přední český loutnista Přemysl Vacek nejen o své knize Barokáři
Přemysl Vacek hraje na různé druhy louten a historických strunných nástrojů z doby renesance a baroka. Vystupuje sólově i ve spolupráci s mnoha předními českými a zahraničními sólisty. V roce 2021 mu vyšla kniha Barokáři: Historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejích aktérů. Nahlíží v ní na společenství českých „barokářů“ z historickoantropologické perspektivy a na základě analýzy a interpretace orálněhistorických rozhovorů získává důvěrný vhled do aktérského vnímání a prožívání jeho protagonistů.
Hudba v miléniu
O klasice v jednadvacátém století. Přední osobnosti české i zahraniční hudební, divadelní a taneční scény diskutují na Classic Praha s Ondřejem Fischerem o současném kulturním směřování.
Dagmar Pecková v pořadu Hudba v miléniu. Rozhovor o činohře, Vánocích i kultuře
Mezzosopranistka Dagmar Pecková v rozhovoru pro rádio Classic Praha zve na své adventní koncerty s Musicou Bohemicou, hovoří o svých činoherních rolích a zamýšlí se také nad tím, co je a co není kultura. Mezzosopranistka Dagmar Pecková patří dlouhodobě k výrazným osobnostem tuzemské kulturní scény. Byla v angažmá na předních německých operních scénách - Semperově opeře v Drážďanech a ve Státní opeře v Berlíně, vystoupila však i na řadě jiných světových pódií včetně Královské opery v Covent Garden v Londýně, Salcburského festivalu či newyorské Carnegie Hall.
Další hostem pořadu Hudba v miléniu bude Dora Novak-Wilmington
Vzácnou návštěvou ve studiu rádia Classic Praha byla klavíristka Dora Novak-Wilmington, která se spolu se svou sestrou, flétnistkou Clarou Novákovou, podílela na novém albu Supraphonu s koncertantními skladbami Jana Nováka. V pořadu Hudba v miléniu na svého otce vzpomíná a zasvěceně uvádí ukázky z jeho tvorby.
Hostem Hudby v miléniu je klavírista Bohumír Stehlík
Mladý pianista, varhaník a improvizátor studoval ve Švédsku a je pozoruhodný mimo jiné tím, že si své nástroje sám ladí a připravuje. Loni mu vyšlo autorské CD nazvané Pictures, kde je každá skladba zahraná na jiný nástroj. Bohumír Stehlík (*1990) je výrazným českým pianistou mladé generace. Už na pražském Gymnáziu Jana Nerudy, kde studoval s hudebním zaměřením v klavírní třídě Iriny Kondratěnko, experimentoval s laděním klavírů. Nejen touto dovedností, ale i hráčskou zdatností, vyjadřovacími schopnostmi a zálibou v improvizaci mezi současnými českými klavíristy vyniká.
Další hostem Hudby v miléniu je Peter Spinnler
Peter Spinnler, zakladatel nadace Animato: Mladí hudebníci dnes mají větší sebevědomí než před 20 lety. Peter Spinnler se narodil ve Švýcarsku v roce 1945 a vystudoval Curyšskou univerzitu, kde získal titul doktora práv. Byl členem představenstva bankovní společnosti Julius Bär Group a vedl její divizi věnující se investičním fondům. V roce 2003 se však po reorganizaci této firmy rozhodl odejít do předčasného důchodu a finanční prostředky získané prodejem akcií využít k podpoře mladých hudebníků.
Dalším hostem pořadu Hudba v miléniu je belgický houslista Daniel Glineur
Houslista Daniel Glineur z Belgie se začátkem 80. let vydal poznávat kulturu jiné evropské země za železnou oponu. V letech 1983 a 1984 studoval housle v Praze na HAMU, láska k české hudbě a hudební kultuře ho však neopustila dodnes. Po roce 1989 začal organizovat návštěvy belgických hudebníků v Česku a od roku 2000 za podpory Velvyslanectví ČR v Belgii a Českého centra Brusel spolupracuje na projektech, které zase v Belgii uvádějí české hudební skladatele a interprety.
Dalším hostem pořadu Hudba v miléniu je irský skladatel John Buckley
"Jeden fagot podle mého názoru dovede víc, než všechna elektronická studia světa," říká uznávaný irský skladatel a pedagog, jehož skladby se hrály už ve více než 50 zemích světa. Česká republika však podle něj patří mezi ty nejvýznamnější. John Buckley se narodil roku 1951 v západoirském hrabství Limerick a v dětství se věnoval tradiční irské lidové hudbě. Původní profesí byl učitelem na základní škole. Studoval ovšem také studoval flétnu a kompozici na Irské královské hudební akademii. Mezi jeho učitele skladby patřili například Aloys Fleischmann nebo John Wilson, absolvoval rovněž letní kurz s Johnem Cagem. Jeho tvorbu ovlivnili skladatelé jako Luciano Berio, Krzysztof Penderecki nebo György Ligeti.
Dalším hostem Hudby v miléniu je dirigent Eugene Tzigane
Japonsko-americký dirigent hovoří v pořadu Hudba v miléniu o svém oblíbeném jazzu, studiích u Jormy Panuly i o svém přístupu k "dobově inspirované" interpretaci romantické hudby. Eugene Tzigane (*1981) je dirigent se vskutku mezinárodními a multikulturními kořeny. Narodil se v Japonsku japonské matce a americkému otci, který byl mimo jiné profesionálním tanečníkem východoevropských lidových tanců. Vyrůstal tak na obou březích Pacifiku a dirigování studoval na prestižní Julliard School v New Yorku, posléze také postgraduálně u legendárního pedagoga dirigování Jormy Panuly na Královské hudební akademii ve Stockholmu. Žije v Dánsku a od sezóny 2023/2024 je ve Finsku šéfdirigentem Symfonického orchestru Kuopio.
Dalším hostem pořadu Hudba v miléniu je skladatelka Jana Vöröšová
Hudební skladatelka Jana Vöröšová v letošním roce uvedla skladbu Lunapark na festivalu Pražské jaro v podání renomovaného souboru Klangforum Wien. Zvukově-pohybové představení s její hudbou Stále stejný příběh pak mělo premiéru začátkem září v Divadle PONEC. Jana Vöröšová studovala skladbu na Pražské konzervatoři a poté na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze, kromě toho absolvovala stáže, workshopy a studijních pobyty například v Belgii a v Paříži. Její skladby byly uvedeny například Orchestrem BERG a na festivalech Contempuls, Pražské jaro, Wien modern, Présences a dalších. Byla členkou Pražského katedrálního sboru, v současnosti vede dětské pěvecké sbory v Roztokách u Prahy. Pedagogicky působí na taneční konzervatoři Duncan centre
Generální ředitel České filharmonie David Mareček v pořadu Hudba v miléniu představuje novou sezónu orchestru
Česká filharmonie vstoupila do své 128. sezóny třemi zahajovacími koncerty na konci září, na nichž byl sólistou houslista Augustin Hadelich a které předznamenaly takzvaný Rok české hudby programem výlučně z děl Antonína Dvořáka. Co dalšího během sezóny orchestr čeká prozradil rádiu Classic Praha jeho generální ředitel David Mareček.
Dalším hostem Hudby v miléniu bude dirigentka Anna Novotná Pešková
Mladá dirigentka mimo jiné spolupracuje s Divadlem F. X. Šaldy v Liberci, v roce 2020 zde debutovala jako dirigentka v Opeře Národního divadla v Praze v Mozartově opeře Don Giovanni a v roce 2022 byla druhou dirigentkou nové opery Jana Kučery Legenda z Mlžných hor, která zazněla pod skladatelovou taktovkou ve světové premiéře 20. 5. 2022.