- Podcasty
- Hovory z kabinetu

Poslechněte si podcast: #8 Karin Marques - s ředitelkou školy (která školu nesnášela) o ucpaných toaletách, shánění učitelů a nástrahách při vedení školy
Karin Marques je, jak sama říká, začínající ředitelkou na základní škole. Co způsobilo, že se přihlásila do výběrového řízení? Jaké nástrahy na ni na začátku školního roku čekaly? Jak pracuje s týmy učitelů? Nebo jak vypadala transformace učitelského studia těsně po revoluci?
Poslouchejte osmý díl Hovorů z kabinetu.
Inspirace z tohoto dílu:
Kompetenční model v Rámcovém vzdělávacím programu
Balintovská skupina
Systém Edupage
Hovory z kabinetu
Co se děje za dveřmi kabinetů? Co si říkají učitelé jenom mezi sebou? Jak vypadá pohled na české vzdělávání zevnitř škol?
V Hovorech z kabinetu se s Danielem Pražákem podíváte za dveře kabinetů a seznámíte se s inspirativními učitelkami a učiteli.
Speciál - záznam debaty Školství jako priorita s lídry a lídryněmi politických stran pro vzdělávání
Jak bude vypadat školství po volbách?
Co si politické strany nachystaly pro rodiče, pro učitelky, učitele vedení škol, ale hlavně pro děti?
A čeká nás návrat diskuzí o kariérním řádu?
Proč jsou statistiky o školství spíše pesimistické a co s tím dělat?
Na tyto a další otázky odpovídá školskopolitická diskuze zástupců politických stran, kterou uspořádala organizace Učitel naživo ve spolupráci s Hospodářskými novinami.
A my vám v hovorech z kabinetu přinášíme její záznam.
Volební priority pro školství: https://www.ucitelnazivo.cz/volby-2025
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
#46 - Patricie Vondrková - „Pokud jsou rodiče a učitelé partneři, výsledek se násobí.“
ak rozvíjet finanční gramotnost na základní škole?
Proč se vyplatí zaměřit se na rozvoj klíčových kompetencí? Co se stane, když jsou rodiče a škola partneři a navzájem si pomáhají?
Poslouchejte čtyřicáté šesté Hovory z kabinetu s Patricií Vondrkovou, ředitelkou na ZŠ Chlum u Třeboně.
Epizoda vznikla ve spolupráci s projektem Skoala od Nadace České spořitelny.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
#45 - Jana Kratochvílová - „Co bývá hodnoceno, bývá zpravidla ceněno.“
Jak se měnilo školství v devadesátých letech?
Proč je důležité co a jak hodnotíme?
Jaké inovace se šíří z Brna a proč by vás měly zajímat?
Poslouchejte čtyřicáté páté Hovory z kabinetu s doc. Janou Kratochvílovou, vedoucí katedry pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy Univerzity a také zakladatelkou projektu Vysvědčení jinak.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
#44 - Irena Smetáčková - „Není povinností vyučujících zvládat všechno sami.“
Jak se mění pedagogické fakulty a co pro sebe mohou udělat studující a vyučující?
Proč je práce ve školství jako řízení tiráku?
Jak nemít stereotypní představu o genderových stereotypech?
Poslouchejte čtyřicáté čtvrté Hovory z kabinetu s doc. Irenou Smetáčkovou, vedoucí katedry psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
#43 - Tomáš Kasper - „Už v 18. století lidé věděli, že bez důrazu na problematiku vzdělávání učitelstva, podpory a profesního růstu, nejde mít moderní školství.“
Máme školství jako za Marie Terezie? A jaké tehdy vlastně bylo?
Jaké inspirace přináší historie českého vzdělávání?
Jak může vypadat státnice v roce 2024?
Co studujícím a vyučujícím přináší menší univerzity?
Poslouchejte čtyřicáté třetí Hovory z kabinetu s Tomášem Kasperem, vyučujícím na Technické Univerzitě v Liberci a Univerzitě Karlově.
Tento díl patří do série připravené ve spolupráci s Hnutím Otevřeno a Nadačním fondem Abakus. Věnujeme se v ní inspiracím z přípravy učitelů, které vznikly v rámci projektu Otevřená výzva. Další informace o jednotlivých projektech, včetně materiálů a praktických příkladů, najdete na webu Atlas inspirativní přípravy učitelů.
#42 - Gabriela Hrušková - „Naše škola je pro mnoho dětí místem bezpečí - někdy jediným, které mají.“
Jak zařídit, aby byla škola centrem komunity?
Proč je důležité mít školní vrby a co přináší?
Co jsou největší výzvy pro zkušené vedení škol i začínající učitele
Kudy na sdílení dobré praxe mezi učiteli?
Poslouchejte čtyřicáté druhé Hovory z kabinetu s Gabrielou Hruškovou, ředitelkou na ZŠ T. G. Masaryka ve Štětí.
Zdroje z tohoto dílu:
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
#41 - Renata Vordová - „Škola by měla být nositelem vztahů, ne jen informací.“
Jak pracovat s tím, když se nám dítě svěří s citlivým problémem?
Jaké jsou fáze šikany, jak je rozpoznat a kdy si říct o pomoc?
Proč je důležité zahrnout rodiče do procesu řešení krizových situací u dětí?
Co mohu udělat pro podporu studujících?
Poslouchejte čtyřicáté první Hovory z kabinetu s Renatou Vordovou, školní koučkou, učitelkou a lektorkou programu Minimalizace šikany na Gymnáziu Františka Křížka v Plzni.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
Zdroje z tohoto dílu:
#40 - Slávek Hora - „Ulevilo se mi, když jsem zjistil, že všechny všechno nenaučím.“
Jak si zafixovat úspěch? Proč je důležité stanovovat si realistické cíle a jak na to? Čím se vyznačuje dobrá škola pro učitele a jak ji poznat, když se ucházím o místo?
Poslouchejte čtyřicáté Hovory z kabinetu se Slávkem Horou, zástupcem ředitelky na ZŠ Bystřice, okres Benešov.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
Inspirace z tohoto dílu:
#39 - Adéla Kundrátová - „Nejde o dílčí změnu na jedné škole, ale o posun celého systému odspodu.“
Škola nemůže existovat bez těch, o které jde nejvíc - bez žáků. A proto přichází rozhovor s členkou vedení České středoškolské unie.
Proč má smysl více zapojit žáky? Jak dát hlas mladým? Jak se liší přístup ve vzdělávací politice a participace mladých doma a v zahraničí?
Poslouchejte třicáté deváté Hovory z kabinetu s Adélou Kundrátovou z České středoškolské unie.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz
Speciál: Je smrt školou povinná?
Je tady po dlouhé době speciální díl, tentokrát se jedná o záznam besedy neziskové organizace Cesta domů, na téma Je smrt školou povinná?
Jak mluvit s žáky o nemoci a smrti?
Co by vyučující rozhodně nikdy neměli dělat?
A proč může být v tématu prospěšný humor?
Diskutovaly: Sylvie Stretti z poradny pro pozůstalé Vigvam, Martina Tesařová z Cesty domů a Tereza Gafna Váňová z Lauderových škol.
Partnerem a podporovatelem podcastu je Řízení školy, mentor pro vaši ředitelnu.
Kromě webové aplikace a časopisu Řízení školy vydávají také Učitelský měsíčník a další
periodika. Kompletní přehled jejich nabídky pro školy najdete na www.rizeniskoly.cz