- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Umělecká svoboda v Polsku v ohrožení? Filmaři se za Hollandovou postavili, ale do ulic nevyšli
Saša Michailidis se ptá publicisty a bývalého diplomata Petra Janyšky a ředitele Českého kulturního centra Varšava a odborníka na polskou kinematografii Petra Vlčka. 19. října se dostane i do českých kin film Agnieszky Holland Hranice, který připomíná dramatické osudy uprchlíků na polsko-běloruském pomezí. Snímek sklízí úspěchy po celém světě, ale v Polsku se stal filmem, který prý zemi kazí pověst. Proč vyvolal takové pozdvižení? Co to vypovídá o umělecké svobodě v Polsku?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Akcent ± v českém filmu: Přišla v noci, Kazma marketingově, žánr jede, nula romantických komedií
Saša Michailidis se ptá redaktorky Deníku a spolupracovnice Vltavy Jany Podskalské, redaktorky iRozhlasu Kristiny Roháčkové a Tomáše Stejskala z Aktuálně.cz. Film Přišla v noci se Simonou Pekovou, Agnieszka Holland, Kazma a ONEMANSHOW: The Movie zachraňuje kinaře, žánrová tvorba posiluje, ovšem chybí dobrá romantická komedie. Nej události a trendy bilancují naši hosté.
Akcent ± v české literatuře: Mornštajnová vs. Toy Box, knihy bez daně, autofikce na vzestupu
Saša Michailidis se ptá slovesné dramaturgyně Vltavy Kláry Fleyberkové, editora kulturní rubriky Seznam Zprávy, publicisty a básníka Jonáše Zbořila a publicisty, kritika a editora webu ČT art Josefa Chuchmy. Kauza Mornštajnová vs. Toy Box, úmrtí Milana Kundery, nulová daň na knihy, proměny literární kritiky, autofikční romány či komiks. Nej události a trendy bilancují naši hosté.
Akcent ± ve výtvarném umění: Rudolfinum, pražská Kunsthalle, Eva Koťátková a regionální galerie
Saša Michailidis se ptá výtvarné publicistky, kritičky a kurátorky Lenky Lindaurové, redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové a teoretika umění a výtvarného publicisty Matěje Forejta. Konec černobílé doby v NGP, instalace NAVE v Galerii Rudolfinum, výstava READ v pražské Kunsthalle, Eva Koťátková, vzedmutí galerií v regionech, ale nulový kulturní program na Pražském hradě. Mimořádné počiny i zklamání bilancují naši hosté.
Akcent ± v divadle: Dekkadancers, La Putyka, Bakchantky, Vzkříšení
Saša Michailidis se ptá taneční a divadelní publicistky, pedagožky na HAMU Hany Strejčkové, divadelního kritika Vladimíra Mikulky z časopisu Svět a divadlo a vedoucí rubriky Kultura v LN, divadelní kritičky Jany Machalické. Taneční soubor Dekkadancers nebo novocirkusová stálice La Putyka, činoherní inscenace Bakchantky v ND či Vzkříšení v Divadle Na zábradlí. I další mimořádné počiny bilancují naši hosté.
Německá kultura je kvůli Izraeli a Gaze v napětí. Na festival nepojedu, říká česká umělkyně
Saša Michailidis se ptá redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové a audiovizuální umělkyně Alžběty Bačíkové. Německou kulturní scénu ovlivňují události v Izraeli a Gaze. Propalestinské postoje a sílící antisemitismus dopadají na umělce, kurátory i kulturní instituce. Co se v Německu děje? A lze podobné tendence najít i v domácím kulturním prostředí?
Města se snaží omezovat vizuální smog. Znojmo to vzalo zgruntu kvůli turistům
Saša Michailidis se ptá specialistky na veřejný prostor a vizuální smog a zastupitelky hl. m. Prahy Kristýny Drápalové (PRAHA SOBĚ) a městské architektky Znojma Ivety Ludvíkové. Po nedávné opravě stanice metra Jiřího z Poděbrad vzbudilo ohlas, že v ní nejsou reklamy, není ale jisté, že to tak zůstane. Odborníci upozorňují, že v tuzemských městech je silná koncentrace plakátů, poutačů či billboardů. Proč a jak to změnit? Jakou roli hrají estetické manuály?
Přesčasy, švarcsystém, i to je architektura. Toxické podmínky v oboru mladší generaci vadí
Hosty Saši Michailidise jsou architektky Eliška Havla Pomyjová a Kateřina Krebsová. Architektura, prestižní obor, ve kterém ale mnohdy panují složité podmínky pro práci, a to už od studií. Česko toto téma také prezentovalo na letošním benátském bienále. Proč nejen mladé architektky a architekty znepokojují nerovné podmínky v jejich profesi? Jak chtějí situaci změnit?
Před sto lety stát nakoupil umění z Francie, podařilo se obejít konzervativní část komise
Saša Michailidis se ptá kurátorky Sbírky moderního umění NGP Anny Pravdové a historika umění Nikolaje Savického. Před sto lety československý stát nakoupil francouzskou sbírku moderního umění. Jak a proč k tomu došlo? Jaké mistry a jejich díla v této unikátní kolekci v Národní galerii Praha najdeme? Jaký význam má tato sbírka dnes? A bylo by ještě v současnosti možné uskutečnit podobnou transakci na poli kulturněpolitické diplomacie?
Výběr týdne: Masaryčka rozděluje, Galerie Rudolfinum, Mijazakiho animace, síla české literatury
Saša Michailidis se ptá hostů na situaci kolem nástavby na nové pražské budově Masaryčka, která v historické části města vyvolává značné emoce. Jaká byla třicetiletá éra Petra Nedomy v Galerii Rudolfinum? Proč zůstává Hajao Mijazaki mistrem japonské animace i po natočení svého údajně posledního filmu Chlapec a volavka? V čem je v současnosti síla české literární scény a je třeba usilovat o velký český román?
O kritizované nástavbě Masaryčky není rozhodnuto, Praha 1 chce přezkum připomínek, říká starostka
Saša Michailidis se ptá starostky Prahy 1 Terezie Radoměřské z TOP 09 a architektky Anny Vinklárkové z ekologické organizace Arnika. Nová dominanta a instagramový bod na mapě Prahy, to je budova Masaryčka. Vzbuzuje zájem, ale také vášně. Stavba totiž prý v celkovém měřítku nerespektuje okolní historickou zástavbu. Proč a komu vadí i uvažovaná nástavba? Jak se k věci staví Praha 1? Dá se na Masaryčce ještě něco změnit?