16. květen 2022

Poslechněte si podcast: Planetárium: Žárový hrob nejstarších zemědělců v Protivíně, digitalizovaný klínopis a královna Chentkaus III.

Žárový hrob kultury s lineární keramikou v Protivíně (4:25) – Astronomie: Skvrny na Slunci (18:59) – Digitalizovaný klínopis a hrob egyptské královny Chentkaus III. (24:29)

Český rozhlas - Věda

Pro fanoušky vědeckých objevů a technických zajímavostí.

Před čtyřmi dny 42:00

Planetárium: Na co se bude dívat nový dalekohled Jamese Webba a jak byly objeveny tajemné stavby v Göbekli Tepe

Co ukáže dalekohled Jamese Webba? (4:20) – Historické souvislosti: Jak se Magor do Evropy dostal (22:53) – Tajemné Göbekli Tepe v Turecku, 1. část: Objev a výzkum (29:04)

Před pěti dny 48:46

Leonardo Plus: O tom, jak vypadá současná architektura hlavního města Prahy, se vedou léta diskuse i spory

Jedni tvrdí, že Praha je jedna z mála metropolí, které zoufale chybí dotek opravdu moderní současné architektury a stává skanzenem. Druzí tvrdí, že Praha je z urbanistického hlediska natolik výlučný, že by její tvář excentrické nové stavby poškodily.

Před šesti dny 23:01

Studio Leonardo: Závislost není dědičná nemoc, ale reakce na trauma. Závislé netrestejme, žádá psychoterapeut Maté

Nepovyšujme se nad lidi závislé na nejrůznějších drogách, snažme se spíš pochopit, jak jejich problémy vznikly a jestli za nimi není trauma z dětství, říká Gábor Maté, kanadský lékař a psychoterapeut. „Pracoval jsem s lidmi ve Vancouveru, v oblasti s největším užíváním drog v severní Americe. Jsou tam tisíce lidí, kteří si píchají nebo polykají či vdechují drogy všemožného druhu,“ popisuje lékař.

Před šesti dny 25:49

Laboratoř: Samičky, nebo samečci? U mravenců o pohlaví rozhodují geny

O tom, zda mravenčí královna vyprodukuje samičí, nebo samčí kolonii, rozhoduje spíš dědičnost než prostředí, kde žije. Kalifornští vědci zjistili, že tento proces řídí soubory genů, takzvané supergeny. „Korespondují s tím, jak se která kolonie množí,“ vysvětluje entomolog Petr Klimeš.

Před šesti dny 55:01

Meteor: Meteor o rychlosti zvířat, nitru české sopky a nestárnoucím svišti

Poslechněte si:01:15 Jak rychlá jsou zvířata?12:00 Způsobují rakovinu viry?18:26 Do nitra české sopky30:34 Zvíře, které nestárne41:57 Co bychom viděli, kdyby nám vyluxovali Galaxii?Hovoří publicista Vladimír Socha, geolog Vladislav Rapprich nebo biolog Jaroslav Petr. Rubriku Stalo se tento den připravil Ing. František Houdek. Z knihy Záludné otázky z astronomie čte Marek Holý.

Zvídavec Evy Sinkovičové: Z čeho jsou komety? Může některá zasáhnout Zemi a bylo by to horší než srážka s asteroidem?

Proč se jádro komet někdy popisuje jako špinavá ledová koule a jak jsou komety velké? Další díly podcastu najdete na webu Rádia Junior a v mobilní aplikaci Rádia Junior.

Otevřené hlavy: Neuronové sítě jsou jen kalkulačka, co počítá lépe než vy, říká vizuální umělec Trevor Paglen

Trevor Paglen je umělec, jehož práce se pohybuje na hraně teorie a investigativní novinařiny. Řeší nejsoučasnější témata související s technologiemi –⁠ takzvanou umělou inteligenci, proměnu fotografie v digitální době nebo nebezpečí automatizovaného dohledu, ať už ze strany státu nebo technologických firem. V našem rozhovoru se tak potkávají Edward Snowden, náklaďáky a systémy pro získávání osobních dat.

Máme hosty: Po dvouleté pauze zpátky do centra. Univerzitní jarmark se vrací v plné síle

Věda není nuda, je to zábava. Další důkazy předloží Univerzita Pardubice ve čtvrtek 16. června od 10 do 17 hodin na Pernštýnském náměstí.

Planetárium: Co kdysi skutečně bylo ve středověkých hrncích z Holohlav a tragické výročí výbuchu sopky Mont Pelée

Poslední večeře: Středověké hrnce z Holohlav (4:33) – Astronomie: Bude jednou Ceres kolonií Země? (19:44) – Mont Pelée: 120 let od ničivé erupce sopky na Martiniku (24:13)

Leonardo Plus: S popularizátorem vědy Václavem Cílkem na kopci Vlhošť kousek od České Lípy

Na jeho tajemství, historii a na to, proč kopec tolik lidi přitahuje, se ptala Tereza Hrstková.