- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Novinář Patrik Banga: Společnost mi přiřadila škatulku dělníka, ale to já nechtěl. Měl jsem štěstí
„Kdy mi naposledy přišla rasistická zpráva? Asi před třemi hodinami, nějaký pán nechutně reagoval na moji kritiku vystoupení pana Kozuba,“ říká Patrik Banga, romský muzikant, novinář, moderátor, lektor i IT podnikatel, který v knize Skutečná cesta ven popisuje, co obnáší lámat stereotypy a dostát svým touhám. Do Vizitky ho pozvala Markéta Kaňková.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou.
Designérka Martykánová: Porcelánová plastika nemá být relikvie, ale zpestření lidských domovů
Za vším hledej starý venkovský dům. Tak by se dal začít vyprávět životní i profesní příběh mladé české designérky Moniky Martykánové. Právě dům rodičů, ve kterém na Opavsku vyrůstala, ji zásadně ovlivnil. Od dětství ji v něm obklopovaly nejrůznější staré předměty, artefakty a sošky, kterými se později začala jako designérka zabývat i ona sama. Ty její jsou ale současné a „fresh“ a často reflektují aktuální realitu kolem nás. Třeba tu, kterou jsme žili v době covidu.
Kněz a dokumentarista Jan Hanák: Odpuštění je dar, který dáváme sami sobě
Je knězem, dokumentaristou, šéfredaktorem i pedagogem. Jeho prací je naslouchat, ale taky dávat rady, co si se slyšeným počít – to když zrovna přednáší audiovizuální dokument na Masarykově univerzitě. S Michalem Burešem ale Jan Hanák ve Vizitce mluvil i o olomouckých devadesátých letech anebo o tom, za jakých okolností se smířil se svým otcem.
Dokumentarista Tomáš Kratochvíl o natáčení mezi Romy: Fascinuje mě nepoměr mezi pověstí a realitou
Proč je důležité, aby z České televize nezmizel společensko-kritický dokument? Protože dokáže daleko rychleji vyvolat debatu o důležitých tématech, jako je například chudoba. Myslí si to alespoň dokumentarista Tomáš Kratochvíl, který se dlouhodobě věnuje tématům spojeným s ekologií a romskou problematikou. Na letošním festivalu Jeden svět má premiéru jeho film Pongo Calling. I o něm mluvil ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.
Sochař Jan Kovářík, který vyrobil pomník Marii Terezii: Jde o monumentální, čistou věc
Roky se věnoval sledování přírody. Pozoroval hvězdy, doma v akváriu pěstoval krevety, pod mikroskopem zkoumal plísně. „Lidské, sociální dění se v mých sochách opravdu moc neodráží,“ říká sochař Jan Kovářík o své práci, aktuálně vystavené v pražském Kvalitáři. S Markétou Kaňkovou ale mluvil také o dejvickém pomníku Marii Terezii, o instalaci, se kterou byl spokojen i kněz Halík, nebo o tom, jak na stáži v ateliéru Milana Knížáka jezdil po papíru na kolečkových bruslích.
Herečka Nina Horáková: Inscenace María de Buenos Aires bylo asi to nejtěžší, co jsem kdy zkoušela
Prý zpívá, jak jí zobák narostl, díky dobrému rytmu a pěveckým, tanečním i hereckým schopnostem má ale Nina Horáková pevné místo na činoherní, muzikálové i dabingové scéně. Doma je v Městských divadlech pražských, ale dopustit nedá ani na Divadlo Kalich nebo soubor v Mladé Boleslavi, kde začínala. V budoucnu by se však ráda zaměřila na současné civilní herectví, typické pro menší scény. S Ninou Horákovou, herečkou radostného smýšlení, ve Vizitce mluvila Markéta Kaňková.
Za českou fotku je stále třeba bojovat, říká Antonín Dufek
Byly doby, kdy si galerie kupovala fotografie od Josefa Sudka za dvě stovky – přesně tolik totiž za své snímky dostávala další důležitá, ovšem mladší a méně známá osobnost tohoto oboru Karel Otto Hrubý. O jeho přínosu tuzemské fotografii i sbírkotvorné činnosti mluvil ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem muž, jenž sám pro českou a moravskou fotku udělal spoustu práce: historik umění a kurátor fotografické sbírky Moravské galerie Antonín Dufek.
Malování obrazu by mělo být jako zdravé vaření, říká Vladimír Kokolia
„Největším úspěchem učitelství je studenta nezkazit. Ti lidi v sobě mají talent, a talent v minulosti bývala peněžní jednotka. Takže učitel se jen musí snažit, aby ho neproměnil na drobné,” říká malíř a pedagog Vladimír Kokolia. Na AVU je už třicet let vedoucím ateliéru Grafika 2, přesto nejraději ze všeho pracuje na svých obrazech. Aktuálně má prý už třetí den malířský absťák. Do Vizitky ho pozvala Markéta Kaňková.
Designér Václav Mlynář: Nejsem sklářský expert. I proto dokážu z chyb udělat přednost
Popsal by se jako pracovitá, kreativní a odpovědná osoba – ostatně jaké jiné vlastnosti by měl mít člověk, který ve čtyřiatřiceti zastává pozici uměleckého ředitele světově úspěšné firmy Bomma vyrábějící svítidla, má už druhý vlastní ateliér, vyučuje design na vysoké škole a k tomu se doma stará o malou dcerku? O skle, rodinných kořenech vyrůstajících z architektonického podhoubí i o vztahu k historii si s ním ve Vizitce povídala Markéta Kaňková.
Sochař Jindřich Zeithamml: Sekat do kamene je nádherná, zdravá záležitost. Dnes to skoro nikdo neumí
„Jako bychom si prolistovali celé dějiny umění až na úplný počátek, kdy filozofie uvažovala v čistých idejích vztahu člověka a přírody," říká o tvorbě vystudovaného sochaře a dlouholetého pedagoga Jindřicha Zeithammla kurátor Petr Vaňous. O proplouvání mezi sochou, objektem, kresbou a malbou, ale také o důležitosti geometrie s panem Zeithammlem mluvila ve Vizitce Markéta Kaňková.
Ilustrátor Karel Osoha: Studium animace je pro kreslení komiksu nejlepší základ
Ve slovenštině existuje slovo osoh – užitek. Animátor a komiksový kreslíř Karel Osoha je svému oboru k užitku stoprocentně: pod jeho rukou a prosvětlovákem totiž vznikly ceněné komiksové knihy Prašina, Návrat krále Šumavy či Češi 1948: Jak se KSČ chopila moci. Za sešity ze série Prašina: Křídový panáček získal Cenu Muriel. Jak dlouho jeden takový sešit vzniká? A proč se Osohovi nechce pokoušet štěstí v zahraničí? I o tom ve Vizitce mluvil s Ondřejem Cihlářem.