- Podcasty
- Názory a argumenty
Poslechněte si podcast: Jan Fingerland: Hrozné dny aneb Izraelci a Palestinci rok poté
Válka má vždy tisíc tváří a tisíc výkladů. Někdy pomohou čísla, i když ani ta nemohou podat celou pravdu. Jak vypadá válka mezi Hamásem a Izraelem rok po 7. říjnu 2023?
Názory a argumenty
Každý den pohled pod povrch událostí doma i ve světě. Komentáře, analýzy. Informace, rozhovory a debaty.
Ondřej Konrád: Bagatelizace prezidentských žeber
Za totality kolovala anekdota, ve které si americký a sovětský prezident navzájem ukazují státní pokladnice. Americká je samozřejmě v pevnosti s vojenskou posádkou, zatímco sovětská v dřevěné barabizně s visacím zámkem uprostřed pusté pláně. A když se nad tím Američan podivuje, Sovět odpovídá: „Ale náš největší poklad je lid. A ten my si důkladně hlídáme!“
Martin Fendrych: Většina uprchlíků tady chce zůstat. Kdo ale pomůže Ukrajině?
Ministerstvo vnitra zveřejnilo čerstvé informace o ukrajinských uprchlících u nás. Jde o výsledky průzkumu, který zpracovalo Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR. K prodloužení dočasné ochrany před válkou ve své zemi se u nás letos registrovalo přes 320 tisíc Ukrajinců, tři pětiny tvořily ženy. Dvě třetiny z nich plánují v Česku zůstat i po skončení dočasné ochrany.
Petr Fischer: Překřičí Maláčová ANO?
Chtělo by se pogratulovat bývalé ministryni Janě Maláčové ke zvolení do čela SOCDEM, kdyby ona sama ve své předvolební řeči nezpochybnila jakékoli projevy uctivé radosti. „Jsme strana, která téměř nemá voliče,“ řekla mimo jiné Maláčová, která dále popsala neviditelnost, ba směšnost svého seskupení. Proč je tedy exministryně ochotna tak pochybný spolek vést? Protože je přesvědčena, že se to vše dá změnit. Jenže právě o tom se dá úspěšně pochybovat. Gratulovat není k čemu.
Poslechněte si všechny úterní komentáře s Patricií Polanskou
Unie zavedla plaše cla na čínské elektromobily. Dál ale bude s Čínou jednat. Překřičí Maláčová ANO? Prezidentovo zdraví. Dvě třetiny uprchlíků z Ukrajiny u nás chtějí zůstat.
Karel Barták: Unie zavedla plaše cla na čínské elektromobily. Dál ale bude s Čínou jednat
Jen velmi váhavě potvrdily vlády zemí Evropské unie zavedení cel na dovozy čínských elektrických automobilů spuštěných v létě Evropskou komisí. Jejich nejednota potvrdila, že si EU vlastně není jistá, jestli je správné a výhodné celní tarify zavádět. A to jak kvůli postavení zejména německých automobilek, které v Číně také vyrábějí své elektromobily, tak kvůli širším obavám z případné obchodní války mezi Evropou a Čínou.
Karel Barták: Kvadratura kruhu pro evropské automobilky
Evropské automobilky vytáhly do boje proti povinnému snižování emisních limitů nových aut se spalovacími motory. Také za rychlejší revizi nařízení o úplném zákazu prodeje nových „spalováků“ od roku 2035. Očekávají, že nová Evropská komise, která se ujme úřadu v prosinci, a také nově zvolený Evropský parlament budou na tyto požadavky citlivější než jejich předchůdci.
David Klimeš: Digitalizace bez dalšího plánu
Ivan Bartoš (Piráti) odchází po manažersky nezdařené digitalizaci stavebního řízení nejen z postu ministra pro místní rozvoj, ale i z postu vicepremiéra pro digitalizaci. To jsou dvě různé věci. Nepodařenou modernizaci stavebního řízení může nejspíše dočasně přebrat ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ale rozhodně nemá energii na to, aby se stal lídrem celého digitalizačního úsilí státu.
Julie Hrstková: Penzijní reforma? Nekonečná dočasnost
„Ráno vstanu a projednám penzijní reformu.“ Asi tak by se mohlo jmenovat pokračování starého českého filmu, který je založený na hrátkách s časem, kdyby jej natáčeli politici. V podstatě jsme za posledních 20 let neměli žádnou vládu, která by se nějakým způsobem nepostavila k penzijní reformě. Buď o ní mluvila, nebo se o ni pokusila, případně ji zrušila. A to vše hezky popořádku a znovu dokola.
Poslechněte si všechny pondělní komentáře s Petrem Hartmanem
Kdo si vedl lépe v konsolidaci rozpočtu: Fiala, nebo Fico? Rok od teroristického útoku Hamásu na Izrael. Penzijní reforma? Nekonečná dočasnost. Kvadratura kruhu pro evropské automobilky. Digitalizace bez dalšího plánu.