Národní divadlo
Epizoda 4214. listopad 2021

Poslechněte si podcast: K jádru věci: KOSMOS

„Dá se vyprávět příběh pravdivě? Ex post?“ Vesmír myšlenek. Výprava do vlastní mysli. Má svět smysl? Je skutečný, nebo jsou skutečné jenom moje myšlenky? Hlavní hrdina Witold prchá z dusné Varšavy do Zakopaného, někde pod Tatrami. Potká kamaráda Fuchse a ubytují se v penzionu. Je nesnesitelné vedro, v noci nelze spát, tělo je zpocené a mysl přehřátá. A všude se objevují jakási znamení. Oběšený vrabec. Šipka na stropě. Znetvořený ret hospodyně. Opravdu někam ukazují, nebo je to všechno jen výplod Witoldovy hořečnaté mysli? Autor předlohy Witold Gombrowicz, jeden z nejvýznamnějších polských spisovatelů 20. století, je často považován za předchůdce existencialismu. Byl třikrát nominován na Nobelovu cenu za literaturu. Potřetí mu unikla jen o jediný hlas. Pak zemřel. A Nobelova cena se uděluje pouze žijícím autorům. Jeho román Kosmos je „filozofický thriller“. Inscenací vás provede její dramaturg Jan Tošovský, režisér Ivan Buraj a herec Matyáš Řezníček. Upozornění: podcast Kosmos může způsobovat závrať.
Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
 

51:19

Národní divadlo

Vydává: Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší.
Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény.
Pohled na jeviště i do zákulisí.

Web

Epizoda 145Před dvěma dny 45:51

K jádru věci: PLATÉE

Poslechněte si první operní podcast věnovaný barokní opeře! Rameauova Platée a její inscenace ve Státní opeře dokazují, že barokní opera rozhodně nemusí být jen vznešená nuda. Platée je totiž komedií, a to místy pěkně peprnou a hodně nekorektní. Jak zachází opera s takovými kategoriemi, jako je ošklivost nebo stáří? A proč ženy, které se v opeře považují za neatraktivní, musí hrát a zpívat muži? A proč – když je to celé komedie – končí Rameauova Platée tak nečekaně a podivně...? Barokní operou o nevzhledné nymfě, která se stane obětí „božského“ žertíku, vás provede dramaturg Ondřej Hučín.
V hudebních ukázkách uslyšíte Marcela Beekmana v roli Platée, Pavola Kubáně v roli Jupitera, Ruairi Bowena v rolích Thespida a Merkura, Olgu Jelínkovou v roli Šílenství, Michaelu Zajmi v roli Juno, Pavlu Radostovou v roli Amora, Lukáše Zemana v roli Moma, Tomáše Šelce v roli Cithérona, sbor Collegium Vocale 1704 a Orchestr Státní opery se členy Collegia 1704 pod taktovkou dirigenta Václava Lukse. Nahrávka byla pořízena 21. listopadu 2024 při 1. premiéře Platée ve Státní opeře.
V podcastu jsou dále užity ukázky z těchto oper:E. Humperdinck: Jeníček a Mařenka (Perníková chaloupka) – zpívá Jaroslav Březina v roli Ježibaby (nahrávka z 1. premiéry inscenace 23. 4. 2015 ve Státní opeře)S. Prokofjev: Láska ke třem pomerančům – zpívá Zdeněk Plech v roli Kuchařky (nahrávka z 1. premiéry inscenace v Národním divadle 16. 5. 2019)

Epizoda 144Před týdnem 33:53

K jádru věci: 100 SONGŮ

Proč scénografie 100 songů vypadá jako by z oka vypadla kavárně Nona? Jak si herci a herečky poradili s tím, že v hlavní roli nejsou oni, ale text připomínající polyfonní báseň? Které písně zní postavám v hlavě pár okamžiků před smrtí?
Na nádraží stojí skupina lidí, kteří spolu zdánlivě nemají nic společného. Přitom ale mají společné úplně všechno. Ocitli se ve stejný moment na nesprávném místě. Hra německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga vypráví o několika málo minutách jednoho zářijového rána, kdy se svět roztříštil na kousky. Lze vůbec o takových věcech mluvit? A není horší o nich mlčet? Všechny postavy ví, co se v příštích minutách stane, ale nechtějí to vyslovit. Přesto se zas a znova k té chvíli vrací a zas od ní utíkají. S trochou štěstí lze přece zastavit čas. Nebo to umí jen divadlo?
K napsání 100 songů inspiroval autora teroristický útok v Madridu roku 2004, kvůli prosincové tragédii na pražské filozofické fakultě je tato hra bohužel krutě aktuální i pro nás.
Podcastem nás provede režisér Štěpán Gajdoš, dále uslyšíte dramaturgyni Ilonu Smejkalovou, herečku Jindřišku Dudziakovou a herce Šimona Krupu.
Použité ukázky jsou ze záznamu premiéry 30. 10. 2024.

Epizoda 143Před 3 týdny 30:13

Speciál: Co se stalo během Mefista?

Co se stane během jednoho představení v zákulisí? Přinášíme další díl podcastu Národního divadla, v němž vás dramaturgyně Nina Jacques vezme tam, kam se jako návštěvníci divadla nepodíváte. Tentokrát si vybrala inscenaci Mefisto, kterou strávila v zákulisí s Jindřiškou Dudziakovou. Společně se ocitneme v maskérně těsně před výstupem, dozvíte se jak probíhají kostýmní zkoušky ale taky jak to v zákulisí vypadá, když se pro inscenaci natáčí a promítá přímo na jevišti.
Jindřiška nastoupila do souboru Národního divadla v roce 2018 ve 22 letech rovnou po studiích na DAMU. Jaké to pro ni bylo, stát se součástí první scény v tak mladém věku? Jak se vyrovnává s hereckou profesí a co je pro ni na herectví nejtěžší?
Inscenace Mefisto je stejně jako její románová předloha studií společnosti na prostoru divadla. Jeden herecký ansámbl a vztahy v něm odráží dění v Německu 30. let. Je to taky příběh o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. V inscenaci Jindřiška ztvárňuje členku souboru, ve kterém působí hlavní postava – Hendrik Höfgen. Slavný herec, který neváhá kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti. Jaké paralely s příběhem Mefista Klause Manna vnímá Jindřiška v dnešním světě? Poznáme chvíli, kdy talent udupe bezmezná ctižádost?
Chcete-li se dozvědět víc o samotné inscenaci nebo o tom, jak Robert Mikluš herecky uchopil hlavní roli, poslechněte si epizodu V roli: ROBERT MIKLUŠ jako Hendrik Höfgen.

Epizoda 1426. leden 2025 34:51

Speciál: Jak vytvořit udržitelnou inscenaci?

Udržitelnost se pomalu, ale jistě stává nedílnou součástí divadelního světa. V dalším speciálu o ekologických přístupech v Národním divadle se dramaturgyně Činohry Nina Jacques zamýšlí nad tím, jak vytvořit výpravnou, vizuálně působivou inscenaci a přitom myslet na životní prostředí.
Cílem není omezovat kreativitu ani umělecký projev, ale přistupovat k výrobním procesům zodpovědněji. Třeba volbou ekologicky šetrných materiálů, minimalizací logistických nároků a důrazem na recyklaci i opětovné využití scénických prvků po derniéře.
Přesně to bylo prioritou při vzniku inscenace Ještě chvilku, která měla premiéru v únoru 2024. Jakou roli v procesu hrála Re-use federace? Jaké byly největší výzvy při výrobě kostýmů? A jakými společnými postupy se dá zajistit, že udržitelnost bude součástí i dalších projektů?
V podcastu zněla hudba z inscenací Ještě chvilku a Pýcha a předsudek.

Epizoda 14116. prosinec 2024 47:13

K jádru věci: WERNISCH

Ze kterého kostýmu má Lucie Trmíková modřiny? Jakou Wernischovu báseň má nejraději režisér Jan Nebeský? A k čemu nabádá wernischovské desatero?
Inscenace, která vznikla ve spolupráci s divadelním spolkem JEDL, je poctou Ivanu Wernischovi. Dílo tohoto českého básníka, překladatele a snivce ožívá v celé své hravosti a imaginativnosti. Wernischovy básně jsou eklektické a nepředvídatelné – plné vtipu, romantiky, existenciální tísně i nonsensu. Inscenace tento svět přetavuje do kaleidoskopu divokých obrazů, kde důležitou roli hrají nafukovací žraloci, badmintonové míčky a žebříky.
„Mně se prostě nelíbí divadlo, které je zcela pochopitelně jasné,“ říká Lucie Trmíková. „Poezie by měla mít tajemství,“ doplňuje David Prachař. Spolu s těmito dvěma herci uslyšíte také hudebního skladatele Aleše Březinu, který vysvětlí, proč už při své práci nečeká na režijní pokyny Jana Nebeského.
Celým podcastem nás provede dramaturgyně Jana Slouková.
Použité ukázky jsou ze záznamu z premiéry z 13. 6. 2024.

Epizoda 1402. prosinec 2024 53:32

K jádru věci: PRODANÁ NEVĚSTA 2

Jak to vypadá, když se v opeře vyprávějí na jevišti dva příběhy zároveň? Musí nutně jeden stínit a brát prostor tomu druhému, nebo se oba příběhy mohou navzájem doplňovat, prolínat, a dokonce umocňovat? A jak na to, když je tím jedním příběhem „nedotknutelný“ národní klenot jako Smetanova Prodaná nevěsta? Umí si divadelní tvůrci dělat legraci sami ze sebe, stejně jako si „nejčeštější“ z českých oper dělá svou poťouchlou groteskností legraci z Čechů i ze své národní „nedotknutelnosti“? Ale vzato také z druhé strany: je Prodaná nevěsta od začátku až dokonce opravdu jenom samá legrace…? Odpověď na všechny tyto otázky hledá náš nový operní podcast, který pro vás připravili dramaturg Opery ND Ondřej Hučín a režisér Damian Machaj.
Tento podcast je volným pokračováním podcastové epizody z roku 2021 věnované předchozí inscenaci Prodané nevěsty v Národním divadle. Pro ty, kteří se chtějí nejprve zorientovat v ději, postavách i stylu Smetanovy Prodané nevěsty, doporučujeme poslech starší epizody, která je dostupná na všech platformách, kde vychází Podcast Národního divadla.
V podcastu uslyšíte hudební ukázky z nahrávky 1. premiéry Prodané nevěsty v Národním divadle dne 26. 5. 2022. Účinkují: Kateřina Kněžíková (Mařenka), Markéta Klaudová (Mařenka 2), Maria Kobielska (Mařenka 3 a Ludmila), Richard Samek (Jeník), Jiří Sulženko (Kecal), Ondřej Koplík (Vašek), Roman Janál (Krušina), Yvona Škvárová (Háta), František Zahradníček (Mícha), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka.

Epizoda 13925. listopad 2024 41:45

Z druhé galerie: MUŽI A EMOCE (NA JEVIŠTI)

Mužské emoce v divadle mají stovky odstínů a vrstev. Jak však číst příběhy hrdinů, kteří bojují nejen s okolním světem, ale často i sami se sebou? Co jejich selhání, triumfy nebo bezradnost vypovídají o našem vnímání maskulinity? Archetypální mužské role – od neohroženého mača přes ztraceného rozervance až po zdánlivě nešikovného ňoumu – stále dominují na jevištích. Ale do jaké míry se nás tyto postavy ještě dotýkají?
Repertoár Národního divadla nabízí pestrou škálu inscenací, které ukazují nejen tradiční obrazy mužství, ale také jejich modernější, někdy zcela netradiční podoby.
Třeskuté téma rozebírají Ondřej Hučín, Nina Jacques a Kateřina Hanáčková. Uslyšíte hudbu z inscenací Tajemství, Král Oidipús, Romeo a Julie, Bakchantky, Don Giovanni, Hamlet, Carmen, Růžový kavalír a Otec hlídá dceru. 

Epizoda 13818. listopad 2024 24:02

Special: Milo Rau: Is theatre dangerous?

How did the first evening at the Prague Crossroads festival look like? Listen to our reportage from the opening night and from the debate "Is theater dangerous?" with Milo Rau.
We started the festival on the New Stage with a debate that was part of Resistance now! Tour of the Swiss director Milo Rau. At the end of the summer 2024, the artistic director of the Vienna Wienerfestwochen responded to the dismissal of Matej Drlička from the position of director of the Slovak National Theater with a petition that had a huge impact throughout Europe, and at the same time he began to tour Europe with his project "Resistance now!". The aim is to connect artists across countries and together with them to discuss how to resist the wave of extremism and violence that has risen against culture not only in Slovakia in the recent months. In addition to the exceptional productions on the program, the Prague Crossroads Festival also became an important meeting place and solidarity. 
Alongside Milo Rau, we invited to the debate the Czech director Jiří Havelka, who created two exceptional productions related to Slovakia's recent history at the Slovak National Theatre and the producer Dóra Büki from Hungary, representing one of the most progressive and interesting theaters of today, Proton. In a video greeting, Miriam Kičiňová, artistic director of Drama in the Slovak  National Theater described the critical situation in Slovakia.
This episode is hosted by the dramaturg of the Prague Crossroads Festival, Nina Jacques. 

Epizoda 13718. listopad 2024 28:49

Speciál: Milo Rau: Je divadlo nebezpečné?

Jak vypadal první festivalový večer na Pražských křižovatkách? Poslechněte si reportáž ze zahajovacího večera a debaty „Je divadlo nebezpečné?“ s Milo Rauem.
Festival jsme na Nové scéně zahájili debatou, která byla součástí Resistance now! Tour švýcarského režiséra Milo Raua. Umělecký šéf vídeňského festivalu Wiener Festwochen na konci léta 2024 zareagoval na odvolání Mateje Drličky z pozice ředitele Slovenského národního divadla peticí, která měla obrovský dosah po celé Evropě, a zároveň začal objíždět evropské státy se svým projektem Resistance now! Tour, jehož cílem je spojit umělce napříč zeměmi a společně s nimi otevřít diskuzi o tom, jak vzdorovat vlně extremismu a násilí, která se v posledních měsících zvedla proti kultuře nejen na Slovensku. Festival Pražské křižovatky se tak letos stal významným nejen díky výjimečným inscenacím na programu, ale také jako místo setkání a solidarity.
Do debaty s Milo Rauem jsme pozvali českého režiséra Jiřího Havelku, který v Slovenském národním divadle vytvořil dvě inscenace týkající se slovenské nedávné historie, a z Maďarska přijela producentka Dóra Büki, zastupující jedno z nejprogresivnějších a nejzajímavějších divadel současnosti Proton. Ve video pozdravu popsala kritickou situaci na Slovensku i umělecká šéfka Činohry SND Miriam Kičiňová.
Dílem provází dramaturgyně festivalu Pražské křižovatky Nina Jacques. 

Epizoda 1364. listopad 2024 34:59

Speciál: První čtená Paní Bovaryové

Co se děje na první čtené? Jak herci a herečky čtou text, který mají poprvé v rukou? Jak pro adaptaci románu z roku 1857 nadchnout celý inscenační tým? A proč je dramaturgický úvod důležitý?
Přijměte pozvání na první čtenou zkoušku Paní Bovaryové a poslechněte si, jak se formují první kroky k výsledné divadelní inscenaci. Na prkna Stavovského divadla se slavný román Gustava Flauberta o šedi všedního života a síle romantických představ vrací po téměř sto letech, nyní v adaptaci Tomáše Loužného, který inscenaci zároveň režíruje. Loužný v podcastu prozradí, jaké bylo svůj text poprvé slyšet, jak spolu s dramaturgyní Janou Sloukovou uvažovali o obsazení a jak společně s Draganem Stojčevským přemýšleli o scénografii.
Podcastem nás provedou autor adaptace a režisér Tomáš Loužný a dramaturgyně Jana Slouková. Dále uslyšíte Denisu Barešovou, Radúze Máchu, Roberta Mikluše a další členy a členky inscenačního týmu Paní Bovaryové.
V podcastu je použitá hudba z inscenací Paní Bovaryová a Pýcha a předsudek.