Národní divadlo
NejnovějšíEpizoda 131Před dvěma dny

Poslechněte si podcast: K jádru věci: COPPÉLIA

Coppélia narušuje klasické baletní archetypy. Místo princezen, princů, labutí či spících krasavic nám nabízí jednoduchý příběh dvou venkovanů, Franze a Swanildy, které brzy čeká svatba. Jejich láska však prochází zkouškou ve chvíli, kdy do jejich života vstoupí tajemná Coppélia. Kdo je krásná dívka sedící na balkoně? Proč Franze tolik přitahuje? A není na ní něco podivného? Náš balet vznikal v době, kdy společností hýbal technologický pokrok a snahy vytvořit umělého člověka. Lidé fascinovaly mechanické loutky a věřili, že jednoho dne mohou nahradit živé bytosti. Ačkoli Coppélia vychází z romantické baletní tradice 19. století, nese v sobě tyto nadčasové myšlenky.
Poslechněte si příběh o lásce, která musí rozlišit, co je skutečné a co je jen iluze. Soubor Národního divadla uvádí slavný balet v choreografii Ronalda Hynda a tanec doprovází hudba Léa Delibese. Podcastem provází PR baletu Kateřina Hanáčková a o napětí mezi lidským a umělým mluví také první sólisté Patrik Holeček a Alina Nanu.

33:48

Národní divadlo

Vydává: Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší.
Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény.
Pohled na jeviště i do zákulisí.

Web

Epizoda 130Před 2 týdny 45:03

K jádru věci: LE GRAND MACABRE

Víte, jaký je rozdíl mezi operou, anti-operou a anti-anti-operou? Proč Ligeti psal slovo opera do čtyř uvozovek? A kdo je tady vlastně ten „velký kostlivec“? Ať už patříte k milovníkům opery, nebo ji z duše nesnášíte, právě pro vás je tu náš podcast o hodně divné hudebně divadelní grotesce Györgye Ligetiho Le Grand Macabre. Není vyloučeno, že po jeho poslechu budou operu nenávidět ti, kteří ji milovali, a její nepřátelé se do ní zamilují.
V podcastu zazní úryvky z těchto nahrávek:G. Ligeti: Le Grand Macabre – záznam premiéry ve Státní opeře dne 14. června 2024, účinkují: Marcus Jupither (Nekrocar), Thor Inge Falch (Piet zvaný Bečka), Ivo Hrachovec (Astradamors), Viktorija Korosunova (Mescalina), Eir Inderhaug (Venuše, Náčelník Gepopo), David DQ Lee (Princ Go-Go), Benjamín Hájek (Bílý ministr), Michal Marhold (Černý ministr), Arnheiður Eiríksdóttir (Amando), Magdaléna Hebousse (Amanda), Sbor Státní opery a Orchestr Státní opery pod taktovkou Jiřího Rožně.W. A. Mozart: Kouzelná flétna – Les Arts Florissants, dirigent: William Christie (Erato Disques, 1996)G. Verdi: Rigoletto – Metropolitan Opera Orchestra, dirigent: James Levine (Deutsche Grammophon, 1998)B. Smetana: Libuše – Orchestr Národního divadla, dirigent: Jaroslav Kyzlink (záznam inscenace Národního divadla z roku 2018, Česká televize)G. Ligeti: Nouvelles Aventures – Gertie Charlent (soprán), Marie Therese Cahn (alt), William Pearson (baryton), Internationales Kammerensemble Darmstadt, dirigent: Bruno Maderna (Studio des Internationalen Musikinstitut, Darmstadt 1966)

Epizoda 12919. srpen 2024 30:38

Speciál: PRO NEMOC ZRUŠENO

Co se stane, když musí Národní divadlo zrušit představení kvůli nemoci? Poslechněte si živý dialog herců Igora Orozoviče a Pavla Neškudly, kteří odhalují, jak zvládají fyzické i psychické vypětí během náročné divadelní sezony, jak si chrání své osobní hranice a jaké výzvy přináší rychlé zaskakování za nemocného kolegu. V rozhovoru komentují konkrétní situaci, kdy byl Hamlet náhle nahrazen představením Kytice.
Podcastem provází Lukáš Trpišovský, umělecký ředitel Činohry Národního divadla, a vysvětluje, jak v takové situaci probíhají rozhodovací procesy. Co čeká nejen herce, ale i celý tým – a v neposlední řadě diváky, když do hry vstoupí nečekané okolnosti?
 

Epizoda 1285. srpen 2024 41:23

K jádru věci: TAJEMSTVÍ

Ze slova „tajemství“ nepoznáte, jestli jde o jedno tajemství, nebo jich je více. A právě tak je to i s názvem nové smetanovské inscenace v Národním divadle. Co všechno skrývá, prozradí tento podcast. Kromě toho, kde se dají najít pravé poklady, se třeba dovíme i to, co se děje na divadelním jevišti, když je opona dole, a odhalena budou i tajemství spojená s touto operou a osobností jejího autora.
V podcastu jsou užity ukázky z těchto nahrávek:Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 „Z mého života“ – Pavel Haas Quartet (1. housle: Veronika Jarůšková, 2. housle: Marek Zwiebel, viola: Pavel Nikl, violoncello: Peter Jarůšek), Supraphon 2015.Bedřich Smetana: Tábor – Bamberger Symphoniker, dirigent: Jakub Hrůša, BBC Proms 2019.Bedřich Smetana: Tajemství – záznam 1. premiéry inscenace Opery Národního divadla ze dne 24. 5. 2024. Účinkují: Jana Kurucová (Panna Róza), Jana Sibera (Blaženka), Adam Plachetka (Kalina), František Zahradníček (Malina), Aleš Briscein (Vít), Miloš Horák (Duch frátera Barnabáše), Jan Martiník (Bonifác), Martin Šrejma (Skřivánek), Daniel Matoušek (Jirka), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry.

Epizoda 12722. červenec 2024 41:48

Speciál: HEREČKA V ROLI MATKY

Pracovním nástrojem herečky je její tělo. Ovlivní změna tělesného stavu roli na jevišti? Jak dlouho se dá těhotenství maskovat a které scény začnou být nebezpečnější než dřív? Jaké to je, když se herečka ocitne v roli matky?
Takové otázky pokládala herečkám Magdaléně Borové, Veronice Lazorčákové a Martině Preissové jejich kolegyně, dramaturgyně Činohry ND Nina Jacques. Mateřství je intimní, ale zároveň veřejné téma. V podcastu se herečky svěřují se svými pocity viny, závisti, nerozhodnosti či smutku ale samozřejmě také radosti, naplněnosti a nadhledu.

Epizoda 1267. červenec 2024 54:43

V hlavní roli: IGOR OROZOVIČ

Podcast V HLAVNÍ ROLI vzniká vždy, když někdo z našich souborů slaví kulaté narozeniny. Do křesla oslavence tentokrát zasedl charismatický herec IGOR OROZOVIČ, kterému bude v létě čtyřicet. Se svým kamarádem a hereckým kolegou FILIPEM KAŇKOVSKÝM mluví o svých třech zásadních rolích na jevištích Národního divadla. Role si Igor sám vybral, čím jsou pro něj právě tyto tři postavy zásadní?
Igor s Filipem vzpomínají na inscenaci STRAKONICKÝ DUDÁK v režii J. A. Pitínského, kde se Igor coby titulní Švanda dudák vydává do světa a narazí na prohnaného Vocílku, kterého hrál právě Filip. Kdo je česká postavička dudáka v naší národní báchorce? Naučil se Igor hrát na dudy? A proč byl na plakátě Igor coby rocker? Jaký byl Igorův nástup do Národního divadla? A jak se staví Igor s Filipem k věčnému dilematu, zda má Národní divadlo posouvat hranice a experimentovat? Uslyšíte například, jak Igor říká, že Mozart by dnes rozhodně skládal na Macu. Souhlasíte?
Dále bude řeč o inscenaci PLUKOVNÍK ŠVEC v režii Jiřího Havelky. V titulní roli se tentokrát představil Filip Kaňkovský a Igor hrál jeho nejlepšího přítele, rázovitého Kalužu. Kdo z nás zná zapomenuté osudy českých legionářů? Nad Kalužou Igor přemýšlí, jak tvoří postavu. Pomáhá mu přízvuk, nebo kostým?
Na poslední z vybraných inscenací se můžete stále vydat do Národního divadla. V HAMLETOVI režijního dua SKUTR hraje Igor překvapivě postavu Claudia, tedy Hamletova strýce. Co se stane, když je Claudius obsazen jako Hamletův vrstevník a královna Gertruda je vedle něj najednou o dost starší? A proč se Igorovi v divadle říká „Igor Otázkovič“? 
 
V podcastu slyšíte ukázky ze zmíněných inscenací:
Strakonický dudák (režie J. A. Pitínský, premiéra 19. 1. 2014) s Igorem Orozovičem coby Švandou dudákem. Postavu Vocílky zde alternoval Filip Kaňkovský s Karlem Dobrým, v ukázkách slyšíte Karla Dobrého.
Plukovník Švec (režie Jiří Havelka, premiéra 25. 10. 2018). Titulní postavu Plukovníka Švece ztvárnil Filip Kaňkovský, Igor Orozovič hrál roli Kaluži.
Hamlet (režie SKUTR, premiéra 7. 12. 2023), kde stále můžete vidět Igora Orozoviče jako Claudia.
O inscenaci Hamlet si můžete poslechnout podcast K jádru věci: HAMLET - https://open.spotify.com/episode/6GaGtdyQ9SyhFNhlJdBIRS?si=313da064b45546f2
A Igor s Filipem doporučují podcast Speciál: PROFESOR MARTIN HILSKÝ O HAMLETOVI - https://open.spotify.com/episode/31nKluIzw5aXYQMOJp9S7N?si=577d4de4f40449c6

Epizoda 12517. červen 2024 46:53

Speciál: Ohlédnutí za uplynulou sezonou a výhledy do nadcházející s duem SKUTR

Kterou premiérovou inscenaci viděl Martin Kukučka nejčastěji? Jaká scéna v inscenaci Ještě chvilku chytá Lukáše Trpišovského za srdce? Na jaké tituly se můžeme těšit v nadcházející sezoně? A kteří tvůrci na nich budou pracovat?
Na tyto otázky hledají odpovědi umělečtí ředitelé Činohry ND Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR), kteří se v první polovině podcastu ohlédnou za letošními premiérami a podělí se o své dojmy z jejich realizací. V druhé polovině představí sedm premiérových titulů nadcházející sezony a představí tvůrce, které pro spolupráci s Národním divadlem oslovili, a prozradí také proč.
Pro SKUTRY je důležité nechat lidem, kterým věří, prostor, aby mohli tvořit a hledat nové výzvy a formy. „Když se to nepovede, tak maximálně někomu zkazíme večer, ale když se to povede, tak člověk může odcházet s neskutečným zážitkem,“ říká Martin Kukučka. Jak umělečtí šéfové připravují půdu pro umělce, kteří budou na prknech ND debutovat? Čím se snaží oslovit další diváky? A proč nemá být divadlo konceptem, ale zážitkem?
Použité ukázky jsou ze záznamů inscenací Cherry man, Hamlet, Ještě chvilku, Mefisto, Bílá voda a Pýcha a předsudek.

Epizoda 12410. červen 2024 32:01

Speciál: Co se stalo během Cherry Mana?

Co se stane během jednoho představení v zákulisí? Přinášíme další díl podcastu Národního divadla, v němž vás dramaturgyně Nina Jacques vezme tam, kam se jako návštěvníci divadla nepodíváte. Tentokrát si vybrala inscenaci Cherry Man, kterou strávila v zákulisí s Robertem Miklušem. Povídali si nejen o jeho roli v této nekompromisní černé komedii, ale i o smyslu divadelního angažmá a herectví vůbec.
Robert Mikluš prozradí, jak funguje divadelní oheň, provede vás svými rituály před výkonem a ukáže vám nejdůležitější místa pro herce ve Stavovském divadle.
Cherry Man je poslední hra ruského dramatika Ivana Vyrypajeva, který momentálně žije v polském exilu. Ve své nejnovější hře, kterou napsal přímo pro Národní divadlo, se se svým typickým ostrým humorem i poetičností vyrovnává s osobními pocity viny, které jako Rus pociťuje po ruském vpádu na Ukrajinu. Cherry Man je černá absurdní komedie, u které nebudete vědět, jestli se smát nebo brečet. Provokativní humor, který se nezastaví před ničím. Komedie o konci višňové epochy, příběh o konci civilizace. Chcete-li se o samotné hře a inscenaci dozvědět víc, poslechněte si díl „K jádru věci“ věnovaný právě Cherry Manovi.

Epizoda 1233. červen 2024 59:02

Speciál: Jak se překládá antické drama s PETREM BORKOVCEM a MATYÁŠEM HAVRDOU

Pro inscenaci BAKCHANTKY v režii Jana Friče, která se stala Inscenací roku 2023 Cen divadelní kritiky, vznikl úplně nový překlad. Matyáš Havrda je filolog a překladatel ze staré řečtiny, Petr Borkovec je spisovatel a básník – a společně překládají antické tragédie. Jak vypadá jejich spolupráce na textech starých víc než dva tisíce let? Jak překládali právě Eurípidovy Bakchantky? Proč jsou v nich tak podstatné sborové pasáže? A měly by se sbory deklamovat, nebo zpívat? Musí překlad vyzývat ke zhudebnění, ke zpěvu a k tanci? Petr Borkovec s Matyášem Havrdou v podcastu na několika vybraných místech ukazují, jak krůček po krůčku postupují. Do jaké hloubky se noří při překladu a přebásnění každého jednotlivého slova? A jak se překládá třeba taková starořecká nadávka? Poslouchejte až do konce, abyste mimojiné zjistili, co hledal básník Petr Borkovec na serveru eMimino…
Použité ukázky jsou ze záznamu premiéry 16. 2. 2023. Hudba je hudbou inscenace z pera Jakuba Kudláče. Slyšíte zpívat a hrát herce Národního divadla, kapelu Bert & Friends a ženský sbor.

Epizoda 12227. květen 2024 48:07

K jádru věci: LA TRAVIATA

Co vlastně znamená italské slovo „traviata“? Co stojí za takovou oblibou slavné Verdiho opery, která ji řadí mezi nejhranější na světě? A co si o její hudbě myslí Miloš Kopecký alias Baron Gorc z filmu Tajemství hradu v Karpatech? Napsal Verdi svou Traviatu opravdu podle Dumasovy Dámy s kaméliemi, anebo si svou andělskou kurtizánu Violettu sám tak trochu vybájil…? Co je to „bílá hudba“ a „červená opera“? To všechno a mnohé další se dovíte v prvním verdiovském podcastu Národního divadla, který pro vás připravil operní dramaturg Ondřej Hučín a režisér Damian Machaj.
V podcastu je užita nahrávka Verdiho opery La traviata, která byla pořízena při představení 21. 6. 2021 ve Státní opeře. Účinkují: Jana Sibera (Violetta Valéry), Richard Samek (Alfredo Germont), Miguelangelo Cavalcanti (Giorgio Germont), Michal Bragagnolo (Gastone), Lubomira Popova (Annina), Oleg Korotkov (Doktor Grenvil), sbor Státní opery a orchestr Státní opery pod taktovkou Karla-Heinze Steffense.
V podcastu je užit úryvek z filmu Tajemství hradu v Karpatech, který vyrobilo Filmové studio Barrandov v roce 1981.