- Podcasty
- Národní divadlo

Poslechněte si podcast: K jádru věci: ROBOT RADIUS
Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, být posledním člověkem na zemi?! Performer a umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry se v inscenaci Robot Radius ocitne právě v této situaci. Je na jevišti skoro sám, jediným partnerem je mu muzikant Michal Pavlíček. A oba jsou lapeni moderní technologií. Režisérka Miřenka Čechová vypráví dystopickou vizi budoucnosti, kde svět zcela ovládla umělá inteligence. A náš poslední člověk se musí rozhodnout - dokončí systém a stane se sám jeho součástí, nebo se vzepře?! Inscenace Robot Radius vznikla na popud Kanceláře české účasti na výstavě Expo 2020 v Dubaji a je inspirována hrou Karla Čapka R.U.R., která vloni oslavila 100 let od premiéry. Podcastem vás provede režisérka inscenace Miřenka Čechová, poslední člověk na zemi Radim Vizváry a muzikant Michal Pavlíček. Digitální technologie v inscenaci ovládá Jan Hladil a František Pecháček a o light design se stará Karel Šimek. Hudba inscenace i podcastu je autorskou hudbou Michala Pavlíčka. Můžeme? Nastavení. Kalibrace. Systém je připraven. Stačí zmáčknout "play". Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
Národní divadlo
Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.
Starring: Arnheiður Eiríksdóttir as Octavian
Arnheiður Eiríksdóttir got stunning reviews for her role as Octavian in Richard Strauss’s opera Der Rosenkavalier (The Knight of the Rose). Some critics even said it is a role of her lifetime. Who is this Octavian? And who is Adda? Octavian is a man, or to be precise - is a boy, who disguised himself as a woman. It is one of - so called - opera trousers roles. Der Rosenkavalier is about fleeting love, unbearable ticking of time or the need to let go. Does this sound like a comedy? And can a comedy be heartbreaking? How is humour made in opera? In the Starring podcast Lucie Kryzová looks for the parallels between the role and its interpret. What does Adda think about her success? How did she prepare for this demanding part? And why does she imagine that her hands are big? You can also listen to this podcast with Czech translation narrated by actress Jindřiška Dudziaková.
V roli: Arnheiður Eiríksdóttir jako Oktavian
Arnheiður Eiríksdóttir, islandská mezzosopranistka, získala za roli Octaviana z opery Richarda Strausse Růžový Kavalír nadšené recenze. Někteří dokonce psali, že se jedná o její životní roli. Kdo je Octavian? A kdo je Adda, jak se Arnheiður zkráceně říká? Octavian je muž, lépe řečeno kluk, který se ale převléká za ženu. Jedná se o jednu z operních „kalhotkových rolí“. Opera Richarda Strausse je o pomíjivosti lásky, nemilosrdném plynutí času a nutnosti občas nechat lásku jít. Že vám to nezní jako komedie? A může být komedie srdcervoucí? Jak se tvoří humor v opeře? V podcastu V roli hledá Lucie Kryzová paralely mezi rolí a jejím interpretem. Jak se Adda na náročnou roli připravovala? A proč si představuje, že má velké ruce? Podcast si můžete poslechnout také v anglické verzi bez překladu. Český překlad načetla herečka Činohry Národního divadla Jindřiška Dudziaková.
KVĚTEN plný jevištních kouzel!
Kam jinam na kouzla, než do divadla? Zatímco Šimon by v Magazínu nejraději nakukoval kouzelníkům pod ruce a všechna kouzla rozkryl, Jindřiška se ráda nechává okouzlovat. S tématem divadelní magie, spíš mašinerie, přichází soubor Baletu. Chystají totiž premiéru LA SYLPHIDE, kde víla létá. Doslova. Vyletí komínem. Ne, neděláme si legraci. Možná nám PR Baletu Kateřina Hanáčková konečně prozradí, jestli jsou tanečnice na drátcích. Činohra má před premiérou NEBEZPEČNÝCH ZNÁMOSTÍ. Přímo od scénografa Jakuba Kopeckého uslyšíte, že největší atrakcí na jevišti bude kolotoč! A co má společného s Formulí 1? Ve zlaté kapličce se vystřídají dvě inscenace Dvořákových oper režijního mága Jiřího Heřmana. Zatímco jeho RUSALKA bude mít derniéru, ARMIDA bude mít premiéru! Věděli jste, že Dvořák napsal operu o lásce muslimské princezny a křižáckého rytíře? A láska je kouzlo ze všech největší! A taky bude na jevišti drak, říká Jiří Heřman. Když mluvíme o magii – co teprve lidské tělo? Laterna magika chystá nový film z cyklu Laterna for Camera KRAJINA TĚLA. O chystaném filmu i o detailech těla ve stejnojmenné inscenaci v podcastu uslyšíte od režisérky Terezy Vejvodové a producenta Jindřicha Trčky. Přejeme vám, ať jste v květnu okouzleni a aspoň jednou vám spadne brada s „wow“ na rtech. Šimon s Jindřiškou doporučují: Dále si můžete pustit podcast o Dvořákově RUSALCE – https://open.spotify.com/episode/1ZyVX5hIT3Lj8kMFSdILLP?si=de1c1f96edc84fd5nebo povídání se ZUZANOU HRZALOVOU o KRAJINĚ TĚLA – https://open.spotify.com/episode/37FQZ6K6kF9kEU3fylXySO?si=103f91159ca843fc
K jádru věci: POE
„Záhady nutí člověka přemýšlet, a tím mu škodí zdraví!“, říká jedna z postav inscenace Laterny magiky POE. Uhrančivý svět Edgara Allana Poea je přitom záhad plný k prasknutí. Režisérka a choreografka Lenka Vagnerová je Poem a jeho tvorbou zcela pohlcena. A zve vás na divadelní „plavbu emocemi a vizemi“ tohoto rozporuplného autora. Tušili jste, že ač je Edgar Allan Poe považován za zakladatele moderní detektivky a mistra hororu, je jeho tvorba také plná ironie a grotesky? Inscenace POE je fyzické taneční divadlo s podmanivou hudbou Ivana Achera. Jeviště je mozaikou karikaturních kostýmů Evy Jiřikovské a nad herci i tanečníky se nebezpečně vznáší obrovské kyvadlo. „Je to groteska, psycho a taky sexy show!“, říká v podcastu Tereza Marečková, která hraje samotného autora. Poeové jsou ale v inscenaci dva - zmíněná Tereza Marečková a Vladimír Javorský. Proč? A víte, jak napsat dobrý článek? A že v něm za žádnou cenu nesmíte zmínit chleba s máslem? Lenka Vagnerová vás v podcastu provede onou scénickou plavbou, kde proplujete od temnoty Jámy a kyvadla až k obrovské nadsázce a humoru. Nechte se uhranout...
K jádru věci: LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
I dalším operním podcastem vás provede šéfdramaturg Opery Národního divadla Ondřej Hučín. A se zvědavostí sobě vlastní se ptá, kdo je proslulý Figaro? Postavu služebníka všeuměla z Beaumarchaisovy dramatické předlohy proslavily především opery - jak Mozartova Figarova svatba, tak právě Rossiniho Lazebník sevillský, který dějově Figarově svatbě předchází. Zastavte se s Ondřejem u Figarovy nesmrtelné árie, kterou zná každý, aniž to tuší. Ale proč mluví Ondřej o zbytku Rossiniho díla jako o „operní stavebnici Ikea“?! Uslyšíte také režisérku Magdalenu Švecovou, které se podařilo podtrhnout nadsázku této komické opery o lásce. Jak to dopadne, když si jeden stařec zatouží vzít mladou dívku? Asi už tušíte, že mazaný Figaro to tak nenechá. „Na jevišti uvidíte přesně načasované scénické gagy, které jsou bláznivě odzbrojující“, říká Ondřej. Ale proč je scénografie plná kaktusů? A drobné varování: po poslechu podcastu si budete prozpěvovat „Figaro sem, Figaro tam“ a možná dostanete chuť na čokoládu… V podcastu je užita nahrávka Rossiniho opery Lazebník sevillský z roku 2021 v nastudování Opery Národního divadla. Účinkují: Arnheiður Eiríksdóttir (Rosina), Adam Plachetka (Figaro), Petr Nekoranec (Almaviva), Jiří Sulženko (Bartolo), Roman Vocel (Basilio), Lucie Hájková (Berta), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka.
V DUBNU 2023 má baletní Popelka nohy ze zlata a hadí žena dá nohy za hlavu!
Dubnový Magazín je věnován silným ženám, které se nebojí být samy sebou! Můžou všechno! Třeba nosit malé boty, kdy se jim zlíbí! „A proč by jako v roce 2023 nemohly?!“, rozčiluje se Jindřiška Dudziaková. Takže třeba bravurně dirigují orchestr! Jako Anna Novotná-Pešková, která má před sebou premiéru v čele orchestru v jazzově střižené operetě Ples v hotelu Savoy. A není důvod, proč si neplnit své dětské sny. Khaliunsuren Narankhuu chtěla být od mala hadí ženou! A taky se jí stala a s nohama za hlavou objela celý svět! A není nic špatného ani na tom, když chtějí být holky Popelkou. V novém baletu choreografa Jean-Christopha Maillota je Popelka jediná, komu nejde jen o povrchní krásu. A to má nožky ze zlata! PR baletu Kateřina Hanáčková se dopátrala prapůvodu pohádky o Popelce, bez které se u nás neobejdou žádné Vánoce. A věřte, že vás to překvapí! V Činohře se teď zkouší Nebezpečné známosti o nebezpečné cynické hře s city druhých. Režijní duo Skutr vás na závěr varuje, proč mohou být známosti nebezpečné… Tak na sebe dávejte pozor, nenoste malé boty, i kdyby byly sebekrásnější. A taky doma raději nezkoušejte nic z toho, co dokáže hadí žena, mohli byste si ublížit. V podcastovém Magazínu vás Jindřiška se Šimonem mimo jiné zvali k poslechu těchto epizod podcastů: V roli: ZUZANA HRZALOVÁ jako Baletka - o inscenaci Laterny magiky Krajina těla - https://open.spotify.com/episode/37FQZ6K6kF9kEU3fylXySO?si=d74c1670f2b44009 K jádru věci: REJ - https://open.spotify.com/episode/31i0QN3v2iENAMd0VvDjDz?si=8dd28dc781c2414b
Starring: GIOVANNI ROTOLO as Carabosse
Who is Giovanni Rotolo? And who is Carabosse? Giovanni is the first soloist of the Czech National Ballet. Giovanni himself has chosen to talk about his role of Carabosse, the evil fairy from the ballet Sleeping Beauty. Let’s hear Giovanni's story about his special connection with this character. The evil fairy has fascinated him since childhood and he has secretly wished to dance her all his dancing life. Then he was finally casted in his dream role, but two weeks before the premiere he was injured. And he had to stay at home for almost a year. But now he's back and has finally danced his dream role Carabosse! What makes Carabosse so fascinating? In Marcia Haydée's version, who is a living legend of choreography, the evil fairy is always danced by a man. How is this duality reflected in the character? And how does Giovanni dance with long hair and nails? In the Starring podcast, Lucie Kryzová looks for parallels between the role and its interpret. This time about the feminine and masculine side in each of us. About fairy tales and dramas. And also about the good and the evil, which is always present, even when the good wins... You can always listen to this podcast with Czech translation narrated by actor Radúz Mácha.
V roli: GIOVANNI ROTOLO jako Carabosse
Kdo je Giovanni Rotolo? A kdo je Carabosse? Giovanni je prvním sólistou Baletu Národního divadla. Sám si pro tento podcast vybral roli Carabosse, zlé víly z baletu Spící krasavice. Uslyšíte Giovanniho příběh o tom, jak ho postava zlé víly fascinovala už od dětství a tajně po ní toužil celý taneční život. Pak byl do své vysněné role obsazen, ale dva týdny před premiérou se zranil. A téměř rok nemohl na jeviště. Nyní se ale vrátil a konečně si Carabosse zatančil! Čím je Carabosse tak fascinující? Ve verzi baletní legendy Marcíi Haydé tančí zlou vílu vždy muž. Co tahle dualita v postavě vytváří? A jak se Giovannimu tančí s dlouhými vlasy a nehty? V podcastu V roli hledá Lucie Kryzová paralely mezi rolí a jejím interpretem. Tentokrát o ženské a mužské stránce v každém z nás. O pohádkách a dramatech. A taky o dobru a zlu, které je vždy přítomné, i když dobro vítězí… Podcast si můžete poslechnout také v původní anglické verzi bez překladu. Pro českou verzi načetl překlad herec Činohry Národního divadla Radúz Mácha.
K jádru věci: BAKCHANTKY
Už jste slyšeli, že za humny se koná největší večírek všech dob? A tím „za humny“ rozumějte ve Stavovském divadle. Do Théb, kde vládne mladý racionální Pentheus, přichází nespoutaný Dionýsos. Jeho stoupenkyně Bakchantky provádějí v Kythairónských roklích podivné rituály. Jedni tvrdí, že se oddávají orgiím a vlastníma rukama sápou dobytek na kusy. Jiní říkají, že umí zázraky, že jim z holí teče med a mléko. Pentheus chce ve svém městě řád s s Dionýsem, bohem vína a divadla, se dostane do nevyhnutelného střetu. Vzniká nesmrtelný konflikt nejen pro jednotlivce, ale pro celou společnost - bipolarita racionální skepse a bezhlavého fanatismu. Filologové se přou, zda jsou Bakchantky komedií, nebo tragédií. Eurípidés v ní dává velký prostor chóru, o němž se domníváme, že byl v antickém Řecku zpívaný. Režisér Jan Frič tak zvolil formu scénického koncertu plného líbivých melodií, který se v určitém okamžiku zasekne a z barevné pompéznosti se stane komorní rodinné drama. O hudbě režisér Jan Frič v podcastu říká, že zní asi tak, jako by zněl Woodstock, kdyby v USA vyhráli komunisti. Ale kdo je vlastně ten narušitel systému, Dionýsos? A proč má na sobě božské slipy se zářivou jahodou? Musel Pentheus skončit bez hlavy? Podcastem provází dramaturgyně Nina Jacques, režisér Jan Frič a samotný Dionýsos, Petr Vančura. Použité ukázky jsou z záznamu premiéry 16.2.2023. Hudba je hudbou inscenace z pera Jakuba Kudláče. Slyšíte zpívat a hrát herce Národního divadla, kapelu Bert & Friends a ženský sbor.
Kdo bude ponocným v BŘEZNU 2023? Petr nebo Pavel? A prezident Petr Pavel v hledišti ND!
Podcastový Magazín s Bakchantkou Jindřiškou Dudziakovou a Furiantem Šimonem Krupou je celý jarně rozněžnělý. Ve Zlaté kapličce měli premiéru Naši furianti a ryze českou hru o jedné rozhádané vesnici si nenechal ujít ani Petr Pavel! Po dvaceti letech se tak prezident České republiky ukázal v našem hledišti. A Šimon Krupa s ním má selfíčko! Režisér inscenace Martin Františák si zasteskne, jaká je škoda, že už nemáme ponocné. A chtěl by být David Matásek starostou? Víte o tom, že v Bakchantkách hraje živě kapela Bert & Friends? A jak říká Jindřiška, nejsou to "žádný vořezávátka", ale kluci, kteří vyprodávají stadiony. Lucie Kryzová se je snažila po koncertě, tedy po představení, dohnat. Dozvíte se také deset věcí, které jste určitě nevěděli o inscenaci Laterny magiky Robot Radius. Pro celý soubor Baletu se u nás otevřelo nové fyziocentrum! Tanečníci jásají, že bude o jejich namáhaná těla ještě lépe postaráno. Jak vypadá taková ploska nohy tanečníka? Demisólistka Klára Jelínková se sólistou Francescem Scarpato vám na rovinu řeknou, jestli balet bolí. A funguje jeviště jako zázračný lék? Soubor Opery v březnu odehraje jedinečný koncert Lucia di Lammermoor! O koncertě vám poví Daniel Matoušek, který je mimochodem nejmladším sólistou Opery! Zpívá také krejčovského tovaryše v operní komedii Šaty dělají člověka. Daniel ale přiznává, že si s jehlou a nití příliš nerozumí. A víte, co má společného Opera a sci-fi film Pátý element?! Ne? Tak to si musíte poslechnout!