Národní divadlo
Epizoda 8127. únor 2023

Poslechněte si podcast: K jádru věci: TURANDOT

Turandot, operou o strachu z lásky, končí jedna velká operní tradice. Giacomo Puccini je poslední z velkých mistrů italské opery a Turandot byla jeho posledním dílem, ani ji nedokončil. Árie Nessun dorma by se tak dala označit za poslední operní megahit a nejlepší světoví tenoři se předhánějí v délce posledního tónu.  Dramaturg Ondřej Hučín opět odkrývá taje opery a divadla vůbec. Je Turandot čínská pohádka, nebo psychoanalytický mýtus? Ondřej pátrá po původu námětu, který, jak asi tušíte, nemá s Čínou nic společného. V zemi, kde vládne Turandot, probíhají za svitu měsíce popravy jejích neúspěšných nápadníků. Kdo je tajemná princezna Turandot? A proč se tak brání lásce? A kdo se o její srdce i tak pokusí? V podcastu uslyšíte i Hanu Zagorovou. Že nevěříte?  V podcastu je užita nahrávka Pucciniho opery Turandot z roku 2020 v nastudování Opery Národního divadla. Účinkují: Iveta Jiříková (Turandot), Michal Lehotský (Kalaf), Alžběta Poláčková (Liu), Jiří Brückler (Ping), Richard Samek (Pang), Josef Moravec (Pong), Roman Vocel (Mandarín), Jiří Sulženko (Timur), Jan Ježek (Císař Altoum), Sbor Národního divadla, Kühnův smíšený sbor, Kühnův dětský sbor a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Ukázky z různých provedení árie Nessun dorma jsou převzaty z YouTube. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

01:01:35

Národní divadlo

Vydává: Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.

Web

Epizoda 106Před čtyřmi dny 43:24

Z druhé galerie: VÁLKA A DIVADLO

Téměř dva roky uběhly od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu a právě se znovu rozpoutala válka v Gaze. Jak se válečná zkušenost propisuje do Národního divadla a do jeho fungování? Válečné konflikty jsou stále přítomné a je důležité jim věnovat pozornost, a to i na jevišti. Jaké prostředky využívá divadlo k jejich zobrazování? Dokáže zpěv a hudba zprostředkovat atmosféru bitevního pole? A jak bychom se měli postavit k válce, když se odehrává daleko od nás a sledujeme ji z bezpečí našeho domova? Měli bychom cítit vinu?  Poslechněte si další díl podcastu Z druhé galerie, ve kterém opět diskutují dramaturgyně Činohry Nina Jacques, šéfdramaturg Opery Ondřej Hučín a PR Baletu Kateřina Hanáčková. V epizodě jsou použity ukázky z inscenací Národního divadla: Cherry Man, Nabucco, Romeo a Julie, Bakchantky, Svěcení jara, bpm. Dále jsou využité hudební ukázky z YouTube: Mazeppa, Střevíčky, Samson a Dalida.

Epizoda 105Před 2 týdny 51:34

V hlavní roli: TAŤJANA MEDVECKÁ

Jak už jistě tušíte, podcast V hlavní roli vzniká jen jednou za čas ke slavnostní příležitosti. Koho z našich souborů čeká velké životní jubileum tentokrát? Do křesla oslavenkyně zasedla Taťjana Medvecká a zpovídala ji její kolegyně Martina Preissová. Taťjana Medvecká nastoupila do souboru Činohry hned po DAMU a nikdy neodešla. Sama si vybrala 3 role, které pro ni byly za tu dobu něčím zásadní. Na jevištích Národního divadla ztvárnila neuvěřitelných 113 rolí, takže bylo z čeho vybírat. Začneme od kostelíčku na obzoru české krajiny, jak v podcastu Táňa říká, tedy Našimi furianty. V těch hrála Táňa hned třikrát! Mluvit budeme ale především o legendární inscenaci Miroslava Macháčka z roku 1979. Mladičká Táňa zde stála v roli Kristiny po boku takových bardů, jako byli pánové Josef Kemr nebo Josef Somr. A dnes se setkávají s Martinou Preissovou, která naším podcastem provází, v inscenaci Našich furiantů Martina Františáka. Tu můžete v Národním divadle stále vidět. Jako druhou inscenaci si Táňa zvolila Gogolovu Ženitbu v režii Miroslava Krobota z roku 1994. Tady rozesmívala publikum jako vdavkuchtivá stará panna Agáta se svým nápadníkem Podkolatovem Václavem Postráneckým. Táňa si v podcastu posteskne, že vlastně hrála poměrně málo komedií, proto Agáta. Poslední postava nemůže být od neohrabané Agáty dál, je jí majestátní královna Alžběta I. z Shillerovy hry Marie Stuartovna. Martina Preissová říká, že tuto inscenaci o souboji dvou velkých žen na život a na smrt viděla a stala se pro ni symbolem moderní činohry. Ostatně za ztvárnění této velké panovnice v inscenaci Lubomíra Vajdičky z roku 2000 dostala Taťjana Medvecká Cenu Thálie. A jaká další role Táňu čeká? Můžete se na ni těšit jako na královnu Gertrudu v novém nastudování Hamleta, které bude mít premiéru v prosinci. Přejeme Taťjaně Medvecké všechno nejlepší, spoustu krásných rolí a třeba i nějakou tu komedii… Všechno nejlepší!

Epizoda 104Před 3 týdny 32:46

K jádru věci: HORDUBAL

V podcastu dramaturgyně Ilona Smejkalová přemýšlí o tom, jaké by dnes s odstupem času po celém procesu zkoušení a reprízování dala inscenaci motto. Přichází s replikou Tulačky: „Můžeš spočítat, kolik je jablek na stromě. Ale nemůžeš spočítat, kolik je stromů v jablku.“ Právě toto romské moudro odráží příběh celé vesnice Krivá na Podkarpatské Rusi, která prožívá podivnou smrt Juraje Hordubala. Ten se po osmi letech vrátil z Ameriky domů ke své ženě Polaně a dceři Hafii a čekal, že domov najde, jak jej opustil. Jenomže nenajde… A pak Juraj nečekaně zemře. Příběh se rázem mění v detektivku. Inscenace začíná na karu za mrtvého, kde se sejde celá vesnice a také dva policisté, kteří smrt vyšetřují. Kdo měl motiv Hordubala zabít? Jak říká na konci podcastu režisér Michal Vajdička, vrahem může být kdokoliv. V podcastu uslyšíte dramaturgyni a také autorku dramatizace Ilonu Smejkalovou, režiséra Michala Vajdičku a herce Radúze Máchu, kterého uvidíte v Hordubalovi jako Štěpána Manyu, milence Hordubalovy ženy Polany.  Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 10330. říjen 2023 25:56

K jádru věci: BEYOND VIBRATIONS

BEYOND VIBRATIONS představuje večer komponovaný z děl tří choreografů současného tance – Krzysztofa Pastora, Hanse van Manena a Marka Goeckeho. Tvůrce tří rozdílných generací spojuje hledání vibrací v tanečním pohybu, hudbě a energii tanečníků. Všichni tři choreografové vytvořili svá díla na smyčcovou hudbu. Večer tak doprovází skladby Alfreda Schnittkeho, Henryka Góreckého, Benjamina Brittena a Gustava Mahlera. Trojici spojuje také příslušnost k tzv. Holandské škole, pro kterou je charakteristická střízlivost a jednoduchá vizualita. Motivací pro ně není vyprávět příběh, ale ukázat možnosti těla a krásu pohybu. Choreografie vybral umělecký šéf Baletu ND Filip Barankiewicz. Podcastem vás provede Kateřina Hanáčková, PR Baletu ND. Uslyšíte také dva tanečníky, kteří v Beyond Vibrations upoutali pozornost, sólistu Baletu Národního divadla Francesca Scarpata a členku souboru Annu Novotnou. Anglické pasáže do češtiny namluvil David Stránský. Zaposlouchejte se s námi do vibrací tančících těl a znějících strun. Hudba podcastu je hudbou inscenace. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 10223. říjen 2023 38:04

K jádru věci: STAVOVSKÉ NÁRODU!

O tom, jak se Stavovské divadlo stalo součástí Divadla národního Jak vypadá divadelní výzkum na jevišti? Jak ovlivnilo pátrání člena Činohry Národního divadla herce Petra Vančuru a jeho vztah ke Stavovskému divadlu? Chcete se dozvědět, jak se vyvolávají duchové na jevišti Stavovského divadla? Neslavná a málo známá událost, kdy rozvášněný dav v listopadu 1920 obsadil Stavovské divadlo a vyhnal odsud jeho německé nájemce, se stala východiskem pro divadelní výzkum Petry Tejnorové a jejího inscenačního týmu. Diváci mají neopakovatelnou příležitost podívat se do zákulisí divadla a nechat na sebe působit ducha tohoto jedinečného místa. Na představení přijdete zadním vchodem, který většinou slouží pouze umělcům a zaměstnancům divadla, a usazeni budete přímo na jevišti, odkud se vám otevře fascinující pohled do hlediště. Projekt vznikl za podpory Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Uvádíme 30. 10. 2023 v 19 hodin a 31. 10. 2023 v 11 hodin ve Stavovském divadle. 

Epizoda 1019. říjen 2023 40:55

Z druhé galerie: DIVADLO A STÁRNUTÍ

Jak stárnutí prožívají herci, tanečníci a operní pěvci? Jsou některé inscenace už zastaralé nebo naopak dozrávají s časem? A proč už se dnes diváci odváží chodit do divadla v teplákách? U neformální diskuze o ambivalentním vztahu „starého“ a „nového“ (tradice a moderny) se setkávají dramaturgyně Činohry Nina Jacques, PR Baletu Kateřina Hanáčková a dramaturg Opery Ondřej Hučín. Zkoumají úlohu Národního divadla v navazování mezigeneračního dialogu – daří se naší scéně být místem pro všechny? Poslechněte si další epizodu podcastu Z druhé galerie.

Epizoda 10026. září 2023 37:58

V roli: JANA PIDRMANOVÁ jako Madame de Tourvel

Madame de Tourvel je cudná vdaná žena, která se snaží za každou cenu chovat počestně. Je do určité míry uzavřená a nepřipouští si vášeň a právě to nesmírně dráždí Vikomta de Valmont, který se s Markýzou de Merteuil vsadí, že ji dokáže svést. Jana Pidrmanová se sice s postavou v osobním životě v mnohém neztotožňuje, přesto ji měla příležitost ztvárnit už dvakrát. Poprvé v roce 2011 v brněnské Redutě v režii Daniely Špinar a letos po dvanácti letech ve Stavovském divadle pod režijním vedením dua SKUTR, uměleckých šéfů Činohry. Jak se za tu dobu herečka změnila a jak se proměnil její pohled na Madame de Tourvel? Proč se jí nejlépe hrají role, o kterých nic neví nebo si o nich moc nemyslí? A poslouchá Jana mimo jeviště spíš emoce, nebo rozum? V podcastu V roli hledá dramaturgyně Činohry Nina Jacques místa, kde se interpretka setkává se svou postavou. Kdo je Jana Pidrmanová a kdo je Madame de Tourvel? Uslyšíte ukázky z inscenace Nebezpečné známosti a hudbu Petra Kalába. 

Epizoda 9911. září 2023 52:24

K jádru věci: FIGAROVA SVATBA

FIGAROVA SVATBA je se Stavovským divadlem spojená už od roku 1786, kdy tu byla uvedená poprvé. Stavovské bylo dokonce prvním divadlem, kde se slavná Mozartova opera po vídeňské světové premiéře hrála. V Praze tehdy Figarka vyvolala úplnou mozartománii. Jak ale hrát Mozartovu FIGAROVU SVATBU 237 let po jejím vzniku? Co se změnilo a co naopak zůstává stále stejné? Co je to mozartovská tradice? Paruky a rokokové kostýmy? Nebo umění spojit humor s melancholií a krutou ironii s hlubokým soucitem? A musí v Mozartově opeře znít vždycky jenom Mozartova hudba? Dramaturg Ondřej Hučín představuje novou inscenaci slavné operní komedie v režii Barbory Horákové Joly, pro niž nejsou Figaro a spol. roztomilými porcelánovými figurkami, ale lidé z masa a kostí. V podcastu je užita nahrávka Figarovy svatby v nastudování Opery Národního divadla z roku 2023. Účinkují: Lukáš Bařák (Figaro), Pavol Kubáň (Hrabě Almaviva), Barbora Perná (Hraběnka Almaviva), Jekatěrina Krovatěva (Zuzana), Jarmila Balážová (Cherubín), Kateřina Jalovcová (Marcellina), Tomáš Šelc (Bartolo), Josef Moravec (Basilio), Roman Vocel (Antonio), Marie Šimůnková (Barbarina) a Tomáš Křemenák (Hudebník na jevišti). Na kladívkový klavír hraje Lucie Pirochová. Orchestr Národního divadla řídí Julia Jones.

Epizoda 9821. srpen 2023 48:04

K jádru věci: NAŠI FURIANTI

Naši furianti. Jedna z nejlepších českých her, národem milovaná klasika, která se opakovaně vrací na naše jeviště. Jaké to je, postavit se výzvě silné inscenační tradice? Může k nám Stroupežnického více než sto třicet let starý text promlouvat i dnes? V čem je jeho síla, jedinečnost a trvající přitažlivost? V novém dílu podcastu K jádru věci nahlédneme nejen na sousedské války v jihočeských Honicích, ale i na krvavou bitevní vřavu u Náchoda a spolu s dramaturgyní Janou Sloukovou, herečkou Martinou Preissovou a autorem scénické hudby Matějem Kroupou se zamyslíme nad tím, co znamená "jít na čest", "být náš" a "být furiant".   Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 977. srpen 2023 37:40

Speciál: 40 let Nové scény!

Rok 2023 je pro Novou scénu rokem mimořádným hned ze dvou důvodů. Před sto lety se narodil architekt, jenž jí vdechl podobu, kterou dnes ještě stále můžeme bez zásahů objevovat, Karel Prager. A v roce 1983 se budova Nové scény pro diváky poprvé otevřela, tudíž letos slaví své 40leté výročí. Dramaturgyně Činohry ND Nina Jacques vás vezme po stopách této výjimečné budovy, která je součástí Národního divadla. Nová scéna po letech provozu potřebuje rekonstrukci a v tomto díle se podíváme na to, jak ji rekonstruovat, jak využít tuto příležitost k tomu, aby se Nové scéně vdechl nový život a zároveň se zachoval genius loci.   V tomto díle podcastu se seznámíte s vedoucím jevištního provozu Janem Veselým, historičkou architektury Martinou Koukalovou a s technickým ředitelem Národního divadla Václavem Pelouchem.