- Podcasty
- Mozaika
Poslechněte si podcast: Pracovna: V liberecké galerii za historikem umění Filipem Suchomelem
Filip Suchomel (1966) je český historik umění, japanolog a pedagog. Od jara roku 2023 působí jako ředitel Oblastní galerie Liberec. Ve své odborné práci se dlouhodobě zabývá japonským a čínským užitým uměním, grafice a fotografii. Od roku 1994 pracoval v Náprstkově muzeu v Praze jako vedoucí asijského umění. Po stipendijním pobytu v Japonsku byl v polovině devadesátých let jmenován ředitelem Sbírky asijského umění v Národní galerii Praha.
Mozaika
Živě moderovaný proud kulturního zpravodajství a publicistiky.
Jak vznikal netradiční formát inscenace Extinction berlínského divadla Volksbühne?
Festival Divadlo je koncipován jako showcase toho nejlepšího, co nabízí současné české divadlo. Každoročně ale přiveze i výběr progresivních zahraničních titulů. Těm letos vévodí inscenace Hekuba, ne Hekuba v provedení Comédie-Française. Doplní ji pětihodinová francouzsko-německá koprodukce, nejlepší inscenace současné polské hry (dle ocenění Grand Prix) a produkce u nás již zavedeného maďarského divadla Örkény Színház nebo Slovenského národného divadla.
FOK zahajuje jubilejní 90. sezónu Symfonií tisíců. Je to celé o lásce, říká dirigent Tomáš Brauner
Velkolepá Mahlerova 8. symfonie, přezdívaná jako Symfonie tisíců, zazní zítra a pozítří v Obecním domě v Praze na mimořádných koncertech k zahájení jubilejní 90. sezóny FOK.
Společenskokritická i mysteriózní Petra Hůlová. Vltava vysílá rozhlasovou hru Kolonie Umami
Dříve se jí říkalo masová chuť. Lze ji najít mimo jiné ve fermentované zelenině. Po sladkosti, kyselosti, hořkosti a slanosti je umami, doslova přeložené jako „chutné“ nebo „lahodné“, pátou definovanou chutí. Spisovatelka Petra Hůlová kolem tohoto motivu vystavěla rozhlasovou hru Kolonie Umami. V režii Johany Ožvold s Pavlou Beretovou v hlavní roli Věry ji premiérově uvedeme dnes večer.
Čáslavská – Tokio – 1964 jako příběh loutek
Festival Divadlo je koncipován jako showcase toho nejlepšího, co nabízí současné české divadlo. Každoročně ale přiveze i výběr progresivních zahraničních titulů. Těm letos vévodí inscenace Hekuba, ne Hekuba v provedení Comédie-Française. Doplní ji pětihodinová francouzsko-německá koprodukce, nejlepší inscenace současné polské hry (dle ocenění Grand Prix) a produkce u nás již zavedeného maďarského divadla Örkény Színház nebo Slovenského národného divadla.
Chci zmapovat modernistickou architekturu po celém světě a nebojím se zazvonit, říká Adam Štěch
Vášeň pro moderní architekturu a současný design u Adama Štěcha dobře známe z vltavského vysílání. Brzy budeme mít možnost ocenit i jeho dlouholetý zájem o funkční a dekorativní architektonické detaily. Zachytil je na dvou a půl tisících snímků, které pořídil ve více než čtyřiceti zemích světa. Všechny budou k vidění na výstavě s názvem ELEMENTS ve vídeňském muzeu MAK. Na jaká místa se za nimi vypravil a jak důležitou událostí je pro něj vídeňská prezentace?
Jak propojuje inscenace Hekuba, ne Hekuba tisíce let starou látku se současným světem?
Festival Divadlo je koncipován jako showcase toho nejlepšího, co nabízí současné české divadlo. Každoročně ale přiveze i výběr progresivních zahraničních titulů. Těm letos vévodí inscenace Hekuba, ne Hekuba v provedení Comédie-Française. Doplní ji pětihodinová francouzsko-německá koprodukce, nejlepší inscenace současné polské hry (dle ocenění Grand Prix) a produkce u nás již zavedeného maďarského divadla Örkény Színház nebo Slovenského národného divadla.
Umění není bez diváka ničím. Obohatí jen ty, kdo se do něj odváží skočit, říká sochař Antony Gormley
Možnost zakusit prostor, čas i vlastní tělesnost tak, jak jsme je zatím nezakusili, nabízí celosvětově uznávaný umělec v pražské Galerii Rudolfinum. Na výstavě Antony Gormley/Pavla Melková představuje vedle velkoformátových kreseb pozoruhodné instalace a objekty, ve kterých nezkoumá jen kvalitu a možnosti prostoru, ale především lidskou schopnost vnímat, cítit a prožívat. S globální hvězdou sochařského oboru se u příležitosti jeho pražské prezentace setkala Markéta Kaňková.
Amerikánka je příběh o síle naděje a toho, jak je schopná nás proměňovat, říká Viktor Tauš
Příběh vystavěný na pravdivých vzpomínkách jedné dívky bez domova, která se nenechala zlomit – to je Amerikánka. Příběh, který měl nejdřív podobu divadelní hry, poté knihy a teď má nově i podobu filmovou. Je to také mnohaleté a zásadní téma Viktora Tauše. Jak strastiplná cesta k filmu vedla? A co pro Viktora Tauše téma znamená? Poslechněte si celý rozhovor.
Kdo jsou Jů a Hele v nás? David Zábranský zveřejňuje v deníčku úvahy, na něž se neodvažujeme myslet
Po prózách jako Martin Juhás čili Československo, Za Alpami, Logoz nebo Republika vydal David Zábranský deníkovou knihu Jů a hele, v níž s brutální upřímností přistupuje ke svému životu a přemýšlení o sobě v kontextu uplývajícího času i současného světa.