- Podcasty
- Četkast

Poslechněte si podcast: Moravec o ČT: Češi berou veřejnoprávní televizi jako samozřejmost, kdyby zanikla, bude jim chybět
Češi před 70 lety okusili novou realitu. V roce 1953 začala v květnu vysílat Československá televize a dodala tak pouhému audiu naprosto nový rozměr. Co pro lidi znamenala tehdy a co pro ně znamená dnes? V čem je český divák konzervativní a proč potřebuje kriminální seriály a stereotyp? Proč vlastně dáváme televizi doprostřed obýváku? A bude v éře mobilních telefonů a umělé inteligence něco jako televize nebo vysílání vůbec existovat? S rostoucí inflací a stále stejným televizním poplatkem zároveň stoupají i obavy o financování a tak i o její samotnou budoucnost. Nejen o tom si povídala studentka žurnalistiky FSV UK Eliška Bervidová se svým profesorem a moderátorem ČT Václavem Moravcem.
Četkast
Zajímá vás historie, věda, technika nebo příběhy slavných? Můžete si je (a také mnoho jiného) poslechnout ve zpravodajském podcastu České tiskové kanceláře, který se jmenuje Četkast a který přináší přehled zajímavostí z uplynulého týdne. Jde o texty, které by vám neměly uniknout, i když třeba neplní hlavní stránky novin a webů. Jde o texty, u kterých si odpočinete.
Mediální olympiáda ověří znalosti středoškoláků o médiích
Popularizovat a zviditelnit mediální vzdělávání a naučit mladé lidi přemýšlet o informacích i dezinformacích, chtějí organizátoři první celostátní Mediální olympiády pro středoškoláky. Proč a jak první celorepubliková mediální soutěž vznikla, co jí předcházelo a jak jsou na tom současní studenti středních škol a odborných učilišť s mediálkou? Vše odhalí v rozhovoru Kamila Plisková z oddělení edukace a metodické podpory Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě, která olympiádu pořádá.
Korená: Letošní Filmovka byla nestandardní kvůli počasí i frontám, přípravy na padesátku začínají
Čím byla letošní Letní filmová škola nestandardní, jaká byla návštěvnost a co všechno se povedlo a nepovedlo na 49. ročníku festivalu, prozradila jeho ředitelka Radana Korená. Vedení Filmovky se už dnes zamýšlí nad tím, jak v příštím roce předejít dlouhým frontám před projekcemi, jak navýšit kapacitu promítacích sálů i míst k přespávání a jak důstojně oslavit půlstoletí festivalu. A prodlouží se příští rok Filmovka aspoň o jeden den?
Pro Listování osekává Lukáš Hejlík knihu jako gyros, vlastní restauraci na Gastromapě by nechtěl
Párek s kečupem, nebo hořčicí? Svíčková z restaurace, nebo od babičky? Večer s knihou, nebo večer v kině? Otázky na tělo, ale i povídání o trendech v gastronomii a tipech na dobrou kávu vás čekají v Četkastu, který na Letní filmové škole natočily studentky FSV UK s Lukášem Hejlíkem, hercem a autorem scénických čtení Listování a projektu Gastromapa. Pokud chce někdo sledovat trendy v gastronomii, nemusí podle Hejlíka vyrážet do Londýna, Berlína a Budapešti, stačí prý zajet do Brna. I sekaná v housce se dá dělat skvěle, z MasterChefa by vypadl už při krájení cibule a mít vlastní restauraci je pro něj noční můra.
Písničkář Dědeček na LFŠ: Jsem výborný herec, jen nemám žádné nabídky na hlavní role
Za výborného, ba senzačního herce se považuje písničkář, básník a překladatel Jiří Dědeček. Přestože se před kamerou už sem tam ukázal, zatím prý k němu nepřišla role, kde by „vydal srdce“. O svých filmových zkušenostech, překladech francouzských filmů, francouzštině a vztahu k Letní filmové škole vyprávěl v podcastu, který vznikl v Uherském Hradišti na studentském novinářském workshopu.
Možná bych byl jako basketbalista šťastnější, říká herec Ivan Trojan
Na basketbalových kempech, kde dělá trenéra, si plní sen o tom, jaké by to asi teď bylo, kdyby kdysi nešel na herectví, ale na fakultu tělesné výchovy. Ivan Trojan prý žije dva životy – umělecký, který je nezdravý, a pak ten sportovní, kde se snaží kompenzovat výstřelky herectví. Zda Trojana herectví naplňuje a jak je to s ukončením jeho kariéry na divadle, se dozvíte v Četkastu na Filmovce, který připravili studenti na novinářském workshopu ČTK. Známý herec prozradil i to, jak se dívá na herecké začátky syna Josefa nebo co si myslí o umělé inteligenci.
„Holčička ze známky“ po 95 letech vzpomíná na své setkání s Masarykem
V náruči prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka se Eva Neugebauerová ocitla jako tříletá. Fotografie, která vznikla v červnu 1928 během prezidentovy návštěvy Žďáru nad Sázavou, se stala jedním ze symbolů první republiky. Deset let po jejím pořízení posloužila jako předloha jedné z nejslavnějších československých známek. Jak se malá holčička dostala do náruče prezidenta, kdo snímek pořídil a jaké byly další osudy dnes 98leté Evy Neugebauerové, provdané Haňkové, která v roce 1950 emigrovala z Československa na Západ, se dozvíte ve speciálu Četkastu, který vznikl k nové fotografické výstavě ČTK Prezidentské okamžiky.
Film o bratrech Mašínech není jejich obhajobou, říká režisér filmu Bratři
O marnosti i hrdinství, odvaze postavit se nespravedlnosti, o boji mladých kluků, kteří se dostávají do střetu s velkými dějinami – tak charakterizuje film Bratři jeho režisér Tomáš Mašín. Snímek, který vypráví příběh odbojové skupiny Josefa a Ctirada Mašínových, bude mít premiéru na podzim. Jak film vznikal, jak hledal režisér hlavní mužské i ženské postavy a kdo jsou „paťáci“ se dozvíte v Četkastu, který vznikl na Letní filmové škole v Uherském Hradišti na studentském novinářském workshopu.
Témata stárnutí a odcházení ve veřejné debatě chybí, myslí si autorka románu Těla
O novém románu, starých scénářích, literárních inspiracích a vzorech se v Četkastu na Filmovce rozvyprávěla spisovatelka a scenáristka Klára Vlasáková. V čem je psaní scénářů odlišné od psaní beletrie, jak vznikal román Těla a proč spisovatelka, která spolupracuje i s rozhlasem, nechce sama namlouvat audioknihu. Četkast vznikl na Letní filmové škole na studentském novinářském workshopu.
Dělat jenom poezii a slam mi nevyhovuje, byť to zní jako sen, říká "slamer v důchodu" Ondřej Hrabal
Jak vzniká literární program na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, co láká spisovatele a spisovatelky do slováckého maloměsta a jak je na tom současná česká poezie? Ve speciálu Četkastu na Filmovce, který vzniká na studentském novinářském workshopu ČTK, se rozpovídal básník a dramaturg literárního programu Filmovky Ondřej Hrabal. Prozradil také, která kniha pro něj byla v dětství zásadní, jak je na tom s poezií současná mládež a zda se dá poezií uživit.
Celé umění titulkování je o zkratce, říká překladatelka, která pracuje na LFŠ už 30 let
Terry Jones jí maloval rytíře na účtenky od piva. Bratři Quayové ji zvali do svého londýnského bytu, který byl vystlán jehličím a sametem. Bato Čengić z ní vylákal několik filmovkových triček. Překladatelka Alžběta Šáchová má s VIP hosty Letní filmové školy v Uherském Hradišti nekonečné množství historek. Patří totiž k služebně nejstarším členům filmovkového zázemí. O tom, jak se změnila práce filmových překladatelů od „dřevních dob“ před 30 lety, kdy se hodně improvizovalo a simultánně překládalo, ale také o využívání umělé inteligence v překladatelství nebo o svém vztahu k fotbalu se rozpovídala ve speciálním dílu Četkastu na Filmovce.