Před 2 týdny

Poslechněte si podcast: Meteor: Meteor o zvířecích pověrách, žížalách a tepelné smrti vesmíru

Poslechněte si:00:58 Pověry o savcích11:13 Kolik vzduchu nosíme na ramenou?17:55 Pompeje v Rusku26:17 Každý máme 7 milionů žížal39:50 Hrozí vesmíru tepelná smrt?Hovoří zoolog Jan Andreska, geolog Antonín Přichystal nebo biolog Jaroslav Petr. Rubriku Stalo se tento den připravil Ing. František Houdek. Z knihy Záludné otázky z astronomie čte Marek Holý.

Český rozhlas - Věda

Pro fanoušky vědeckých objevů a technických zajímavostí.

Před dvěma dny 42:11

Planetárium: Chrámy nebo obydlí? Návrat do tureckého Göbekli Tepe a ke kauze nového lidského druhu Homo bodoensis

Tajemné Göbekli Tepe, 2. část: Chrámy nebo obydlí? (4:27) – Příběhy hvězd: Deneb, Čtvrtá hvězda nebeského brodu (21:55) – Homo bodoensis: Nový druh člověka? (27:39)

Před třemi dny 49:57

Leonardo Plus: Nepředepsat antibiotika je dnes těžší než je předepsat automaticky, říká infektolog

Dostáváme se do situace, kdy antibiotika, která jsme měli k dispozici, přestávají fungovat. Je to velký problém, o kterém by se mělo nejen mluvit, ale i začít v této věci konat, uvádí v pořadu Leonardo Plus infektolog Milan Trojánek z Nemocnice na Bulovce.

Před čtyřmi dny 23:30

Studio Leonardo: Studie: Velká sídliště jsou životu bezpečnější než kompaktní zástavba v centru Prahy

Extrémní výkyvy počasí si vyžádají stále více obětí na lidských životech. Dokazuje to studie vědců z Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR a Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Hostem Studia Leonardo je vedoucí vědeckého týmu Aleš Urban. Dozvíte se například, že velká sídliště jsou překvapivě životu bezpečnější než kompaktní zástavba v centru Prahy. Připravil David Šťáhlavský.

Před čtyřmi dny 25:46

Laboratoř: V teplejším oceánu mohou být predátoři hladovější. Ukázal to výzkum chování jejich kořisti

Časopis Science zveřejnil studii, podle níž teplejší oceán může přispět k větší aktivitě konzumentů ryb. V souvislosti s klimatickou změnou můžou predátoři, kteří se živí jinými živočichy, konzumovat více potravy.

Před čtyřmi dny 18:39

Magazín Experiment: Magazín Experiment: Pódium jen na solár a vítr. Lze mít uhlíkově neutrální festival?

Před čtyřmi dny 54:57

Meteor: Meteor o léku proti virům, chobotnicích a chování mangust

Poslechněte si:01:05 Najdeme léky proti virům?10:52 Úžasné schopnosti chobotnic22:35 Svět řízený pravděpodobností29:14 Na dovolenou s matematickým modelem38:40 Používají metodu cukru a biče i zvířata?44:50 Může na měsíci pršet?Hovoří molekulární genetici Václav Pačes a Jan Pačes, matematik Petr Klán nebo biolog Jaroslav Petr. Rubriku Stalo se tento den připravil Ing. František Houdek. Z knihy Záludné otázky z astronomie čte Marek Holý.

Planetárium: Na co se bude dívat nový dalekohled Jamese Webba a jak byly objeveny tajemné stavby v Göbekli Tepe

Co ukáže dalekohled Jamese Webba? (4:20) – Historické souvislosti: Jak se Magor do Evropy dostal (22:53) – Tajemné Göbekli Tepe v Turecku, 1. část: Objev a výzkum (29:04)

Leonardo Plus: O tom, jak vypadá současná architektura hlavního města Prahy, se vedou léta diskuse i spory

Jedni tvrdí, že Praha je jedna z mála metropolí, které zoufale chybí dotek opravdu moderní současné architektury a stává skanzenem. Druzí tvrdí, že Praha je z urbanistického hlediska natolik výlučný, že by její tvář excentrické nové stavby poškodily.

Studio Leonardo: Závislost není dědičná nemoc, ale reakce na trauma. Závislé netrestejme, žádá psychoterapeut Maté

Nepovyšujme se nad lidi závislé na nejrůznějších drogách, snažme se spíš pochopit, jak jejich problémy vznikly a jestli za nimi není trauma z dětství, říká Gábor Maté, kanadský lékař a psychoterapeut. „Pracoval jsem s lidmi ve Vancouveru, v oblasti s největším užíváním drog v severní Americe. Jsou tam tisíce lidí, kteří si píchají nebo polykají či vdechují drogy všemožného druhu,“ popisuje lékař.

Laboratoř: Samičky, nebo samečci? U mravenců o pohlaví rozhodují geny

O tom, zda mravenčí královna vyprodukuje samičí, nebo samčí kolonii, rozhoduje spíš dědičnost než prostředí, kde žije. Kalifornští vědci zjistili, že tento proces řídí soubory genů, takzvané supergeny. „Korespondují s tím, jak se která kolonie množí,“ vysvětluje entomolog Petr Klimeš.