Headliner CZ
Sezóna 3Epizoda 67. květen 2021

Poslechněte si podcast: Matyáš Vorda: Co se stane na Andělech, nezůstane na Andělech

Už 29. května bude Česká televize vysílat jubilejní třicátý ročník hudebních Cen Anděl [https://www.headliner.cz/novinky/lenka-dusilova-jaromir-nohavica-i-7krat3-s-rytmusem-vystoupi-na-predavani-tricatych-cen-andel]. Co se bude vlastně na obrazovkách dít a jak bude ceremoniál vypadat, bylo vzhledem k panující nejistotě v kultuře zatím docela tajemné i pro členy rady České hudební akademie, mezi které se počítám. A proto jsem se vydal za Matyášem Vordou do sídla společnosti Luff Production, která Anděly už pět let připravuje. Většina kreativních nápadů a vizuálních řešení současných Andělů totiž pochází právě z Matyášovy hlavy. Vymyslel podobu efektních hudebních čísel na ceremoniálech ve Fóru Karlín i loňský speciál s živými klipy z jindy rušných míst, která zůstala loni kvůli pandemii opuštěná. Z jeho hlavy jsou i speciální live session většiny nominovaných, které jsou v současnosti vidět na sociálních sítích Andělů. Jak bude letos vypadat hlavní ceremoniál? “Budeme ho připravovat týden v obřím studiu, budeme mít dva kamiony techniky a chceme si s tím hrát jako s legem,“ plánuje Matyáš. Pro každou kapelu připravuje speciální scénu. „Chystáme se ve studiu stavět obrovský věci a omezený budeme jenom čtyřma zdma. Naše téma je: Co všechno se dá udělat v jednom studiu. Každá písnička bude mít kompletní vizuál. Od intimních divadelních věci po ty mega technicky náročné,“ prozrazuje o přípravách. „Chceme dělat věci, který budou fakt velký.“ Andělé se budou od loňského, kompletně předtočeného ročníku, lišit i tím, že si letos zachovají živý charakter. Přestože je za tím spousta práce a díky filmovým kamerám a ošetřenému zvuku vypadá výsledek lépe, budoucnost Andělů Matyáš přesto vidí v návratu k ceremoniálu, na kterém se sejde celá hudební branže. „Pro Anděly je důležité, že tam všichni přijdou fyzicky. Kapely, producenti, manažeři, lidi, co pořádaj koncerty,“ vysvětluje, co se děje, když zhasnou kamery. „Ten mejdan je důležitý i pro byznys kapel. Spousta se toho domluví, nemusí vzniknout kontrakt, ale kontakt je dobrej.“ Zkrátka, co se stane na Andělech, nezůstane na Andělech. Řeč přišla samozřejmě i na Mandrage. „To je tak dávno, že už jsem zapomněl, jak chutná bageta z benzínky,“ ohlíží se Matyáš bez většího sentimentu za svou kapelou, která loni skončila za docela dramatických okolností. Kde vidí svou hudební budoucnost? Co ho naučilo hraní s Mekym Žbirkou? A jak dal dohromady svou první skupinu? Foto: František Ortmann pro Ceny Anděl Coca-Cola [//www.andelceny.cz]

46:59

Headliner CZ

Vydává: Headliner

O hudbě zevnitř i zvenku. Rozhovory, komentáře, názory a souvislosti od Honzy Vedrala a tvůrců hudebního časopisu Headliner.

Web

Sezóna 7Epizoda 4Před týdnem 30:26

Jan Bendig: Je neuvěřitelný, když bílý publikum zpívá romsky

Za mikrofon podcastu Headliner CZ tentokrát usedla Liv Boková a jako svého hosta uvítala zpěváka Jana Bendiga.  Po talentové soutěži, kde se ukázal jako patnáctileté ucho, se od něj všichni odvraceli, mnozí nechtěli mít nic společného „s Romákem“. Jednu z prvních šancí mu dala Hana Zagorová, hodně se naučil od milované Věry Bílé. Hudebně se našel ve stylu latino, zpívá česko-romsky, jeho klipy dnes mají miliony zhlédnutí a sledují ho statisíce fanoušků. Nyní otevřeně, s úsměvem a pokorou mluví o cestě, mnohdy trnité, která vedla k současným úspěchům. Probíráme jeho nynější aktivity, nejbližší pracovní plány, včetně muzikálového seriálu pro Romflix a největšího koncertu jeho dosavadní kariéry. Mluvíme o jeho vztahu k Chánovu, pravidelném koncertování v Anglii, spolupracích, které si vysnil už jako malý kluk, a teď se stávají realitou. „Teď když někde zpívám, tak vidím z pódia, jak to bílý publikum zpívá romsky, což je pro mě neuvěřitelný,“ říká o spojování romštiny a češtiny v textech. Češi si prý sami hledají významy jeho písní na internetu. „Co je víc, než spojit více národností a nedělat v tom rozdíly? Na mých koncertech se neřeší, jestli je tam Romák, jestli je tam Vietnamec, jestli je tam černoch…“ vypráví Jan Bendig v podcastu Headliner CZ.  Pokud vás baví číst Headliner, podpořte nás, prosím, na hithit.cz/headliner [http://www.hithit.cz/headliner] a kupte si nový tištěný Headliner 100.

Sezóna 7Epizoda 3Před 2 týdny 01:00:43

Pražská hudba II: Jak Lenny zachytila historii s kytarou v ruce

Nové album Lenny nazvané Heartbreak Culture už sklízí první nadšené reakce kritiků i fanoušků. „Dá se říct, že zachycuje historické okamžiky, kdy se hudba nahrála přes Skype nebo přes Zoom. Je to svým způsobem i záznam covidové doby,“ popisuje jeho vznik sama zpěvačka. Jak se za poslední tři roky změnil život i vkus hudebníků? A kde se objevila vášeň pro elektrické kytary? Svou třetí desku začala Lenny natáčet v Liverpoolu, ale nakonec na ní z velké části pracovala se skvadrou producentů a songwriterů z domova. Z Prahy sledovala i to, jak její skladbu Lithium online produkuje Mike Shinoda z Linkin Park. Krom natáčení se zkomplikovaly i možnosti hraní ve světě, které měla Lenny rozjednané. „Z velké části se koncerty jenom přesunuly. Třeba maďarský festival Sziget držel slovo. Ti nás s kapelou chtěli a úplně bez problému to dva roky počkalo,“ vypráví Lenny.  „Problém je třeba u showcasových festivalů jako Reeprebahn. Ti naplánovaný program přesunuli o rok, ale protože nemohlo vystupovat tolik interpretů, tak je sesekali a ty zbylé odložili o další rok. Reálně máte šanci až za rok, za dva, protože se to celé posunulo.“ Je po takové změně pravidel pro české hudebníky ještě těžší proniknout do zahraničí? „Já vidím cestu v tom pracovat na muzice, protože když se vám něco povede, tak už se dveře otevírají samy. Ale v cizině je samozřejmě ohromná konkurence a není to jednoduché. Musí se to zkrátka potkat,“ vypráví Lenny v rozhovoru s Honzou Vedralem. O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.

Sezóna 7Epizoda 2Před 3 týdny 01:18:20

Ben Cristovao: Věci, co o sobě říkat nechci

„Někdy se potřebuješ z něčeho vypsat. A tohle album takové bylo," říká Ben Cristovao o aktuální nahrávce Protenkontrast, která celé léto bodovala v trendech. „Byl jsem víc upřímnej, než standardně jsem.“ Věci, které o sobě zatím neřekl, vypráví i v otevřeném rozhovoru s Honzou Vedralem. Řeč byla o kráse i nástrahách chaosu, bitkách s rasisty, úspěších jeho sestry Biancy se stand upy v Americe, dětech i tom, že celá Benova pěvecká kariéra je ve skutečnosti následkem dvouměsíční kalby. A samozřejmě i o tom, že 1. října se Ben Cristovao chystá podruhé pokořit O2 arénu. „Když letíš v balónu a jsi vodorovně se zemí, tak jsou v tvým zorným poli jenom lidi. Všude. A všichni koukají jenom na tebe. To nikde jinde nezažiješ,“ vypráví Ben. „Viděl jsem třicet tisíc lidí, který na mě koukaj. Zažil jsem trippy věci, který nezažije nikdo. Miluju to, ale potřebuju to znova a tentokrát to zvládnout líp.“

Sezóna 7Epizoda 118. srpen 2022 38:01

Pražská hudba II: Vášně, spory i nová tradice v Ledárnách Braník

Jak se po koronavirové ráně změnila hudební scéna v Praze? A přinesla všechna omezení také něco dobrého? Prvním hostem druhé řady podcastové série Pražská hudba byl spolumajitel open air scény Ledárny Braník Tomáš „Jugi“ Staněk. Jak vzniknul nápad na založení nové open air scény v Praze? Jak na to reagovaly kapely a ostatní festivaly? Proč a jak se zrovna kolem Ledáren strhla politická kauza, která hrozila zavedením nové vyhlášky, která by výrazně omezila živou hudbu v metropoli? V rozhovoru Honzy Vedrala došlo i na další témata. Z pohledu promotéra se dozvíte, na jaké žánry a proč se dnes chodí, v čem jsou specifika pražského publika, ale i o fungování kapely UDG, ve které Jugi už dvaadvacet let bubnuje. Nebo o společnosti Redhead Music, která zastupuje skupinu Lucie, Pokáče, Voxela, Annu K a řadu dalších úspěšných muzikantů. O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.

Sezóna 6Epizoda 2011. srpen 2022 57:16

Prago Union: Policajti si mysleli, že ve studiu vařím pervitin

"Myslím, že to konečně musel někdo říct nahlas," říká Kato o singlu Marná, který uvádí novou desku Prago Union. Píseň o nesmyslných válkách s drogami vychází i z jeho reálných zážitků. "Policajti mě přifařili k partě lidí, ze kterých jsem znal dva. Mysleli si, že ve svým studiu vařím pervitin. Vůbec nevím, jak je to mohlo napadnout." V rozhovoru s Honzou Vedralem vypráví o výhružkách, domácích prohlídkách i jejich nepříjemných následcích. Hlavně ale o novém albu Příduhned, které pokřtí 18.8. v pražských Ledárnách Braník. Řeč byla také o šťastném období, které básník českého hip hopu právě prožívá, předpovědi vlastní smrti, časech s Chaozzem i o dvaceti letech prožitých pod značkou Prago Union. Jak říká Kato: "Časy jsou časy. Stejný hovno, jinej záchod."

Sezóna 6Epizoda 191. srpen 2022 52:22

Radimo: S Prago Union to byla magie. Nic jako glorchestra tu zatím nebylo

„Největší koncert? Hrál jsem v Bogotě v amfiteátru pro 40 tisíc lidí,“ rekapituluje producent a kapelník Champion Sound Radim Výchopeň známý jako Radimo v rozhovoru s Honzou Vedralem.  Jeho jméno začalo poprvé rezonovat někdy před deseti lety, kdy postavil doprovodnou kapelu hiphopovým Prago Union. V dnešní době si jeho Champion Sound vybírají američtí rappeři jako doprovodnou kapelu turné po celé Evropě. A po celém světě s nimi létá coby dýdžej, který umí jako bonus show obohatit o saxofon a příčnou flétnu a navíc zastat roli tour manažera.  Krom toho produkoval album cenami Anděl i Apollo oceněné zpěvačky Annet X. Jeho aktuálním projektem je nevšedně pojaté turné glorchestra [https://glorchestra.cz/?utm_source=PR+ARTICLE&utm_medium=article&utm_campaign=glorchestra_PR&utm_id=glorchestra+PR], které letos hudebně propojilo Tata Bojs, Katarzii, Bratry nebo Vladimira 518 se symfoniky z Unique Orchestra.  „Všichni tu jednou v zajetých kolejích. Všem jde o úspěch víc než o muziku. Dělají se tu vědci podle šablony a všichni se z toho bojí vystoupit, aby se jim náhodou nepřestalo dařit,“ uvažuje Radimo v podcastu Headliner CZ. „Stará scéna a nová scéna by se měly navzájem oplodnit.“ Jak se dostal ke koncertování se Smif N Wessun, Black Moon nebo Diamondem D? Proč se Champion Sound rozešli s Prago Union? Jak vznikalo jejich debutové album? A poslechneme si ho ještě letos?

Sezóna 6Epizoda 1825. červenec 2022 37:08

Jak vám festival Glastonbury navždy změní život?

Je měsíc po nejlepším festivalu světa a my stále trpíme post-Glastonbury blues. Honza Vedral a Marek Reinoha se v podcastu Headliner CZ vrací k magickým dnům, které strávili na sommersetské farmě Michaela Evise. Na nejlepším hudebním zážitku se oba shodli jednoznačně. Byl to koncert Paula McCartneyho. „Když nejdřív přišel Dave Grohl? A potom Bruce Springsteen? To už by musel přijít ježíš a chór andělů, aby to bylo víc,“ snaží se Marek Reinoha vystihnout bezprostřední dojem z davu pod ikonickým pódiem ve tvaru Pyramidy. „To už nikdy nezažiju!“ To je ostatně věta, kterou si člověk na Glastonbury opakuje od začátku až do konce. A nejde jenom o hudbu. „Když člověk projde přes gate A, postaví stan a infiltruje se do prostoru mezi lidi, je to jako kdyby přišel do světa, kde by chtěl žít,“ konstatuje Marek Reinoha.  Co všechno redakční výprava Headlineru na Glastonbury zažila? Co vyváděli Idles a Jack White? A dostala Diana Ross svůj dort?

Sezóna 6Epizoda 1718. červenec 2022 01:11:45

Dan Bárta v 32 Bar Talk: Country je pro mě uvěřitelnější než David Bowie

Několikanásobný držitel ceny Anděl prozradil, v jakém vztahu s hudbou se momentálně nachází. „Z muziky se pro mě v jeden čas stalo zaměstnání, nyní se to vrací do fáze povolání a doufám, že se z toho na stará kolena stane opět poslání,“ svěřil se Bárta moderátorovi Martinovi Konvičkovi. Zpěvák Dan Bárta byl dalším hostem podcastu 32 Bar Talk, který společně připravují magazín Headliner a festival JazzFestBrno. Pianista, skladatel a nyní také moderátor Martin Konvička si zve k mikrofonu nejen hosty z jazzového světa, ale také hudebníky, kteří hranice žánru už dávno překročili, nebo do jazzových vod vplouvají jen výjimečně. Ostatně, kde ty hranice a jazzové vody vlastně jsou? Existují vůbec ještě žánry? Není už jazz mrtvý? A proč zrovna 32? K hledání odpovědí stačí jediné – stisknout tlačítko play.

Sezóna 6Epizoda 1611. červenec 2022 31:22

Jiří Urban: 40 let Arakainu? Brichta k nám patří jako hrby k velbloudovi

Legendární Arakain právě slaví 40 let existence a chystá na 28. ledna 2023 narozeninový koncert v pražském O2 universu. Po loňské reedici debutového alba Thrash the Thrash na začátku června kapela nabídla v remasterované podobě také následující Schizofrenii. V podcastu Headliner CZ o tom s Olivií Bokovou hovořil kytarista Jiří Urban, jediný zakládající člen v současné sestavě kapely.  „Situace mezi kapelou a Alešem Brichtou je i po dvaceti letech natolik napjatá, že my jsme si už tolikrát přáli, aby to skončilo," zaznělo mimo jiné v bilančním povídání, které rozkrývá detaily z minulosti i současnosti nezastavitelné metalové mašiny. 

Sezóna 6Epizoda 1515. červen 2022 50:16

32 Bar Talk: "Wu-Tang Clan mě vyplatili z igelitky," vzpomíná Ondřej Pivec

Držitel Grammy, několika Andělů, producent, skladatel, klávesista a hammonďák Ondřej Pivec byl hostem prvního dílu podcastu 32 Bar Talk, který společně připravují časopis Headliner a festival JazzFestBrno. Brněnský rodák, který se ve světě proslavil především díky spolupráci s americkým zpěvákem Gregorym Porterem, žije dlouhodobě v New Yorku. Covidová krize mu však nečekaně přinesla prodloužený pobyt v rodné zemi. "Vzal jsem to, ale záhy si uvědomil, že hip hop funguje úplně jinak než hudba, kterou jsem byl zvyklý hrát," vzpomíná na svou zkušenost s Wu-Tang Clan.  32 Bar Talk je společný podcast hudebního časopisu Headliner a festivalu JazzFestBrno. Pianista, skladatel a nyní také moderátor Martin Konvička si zve k mikrofonu nejen hosty z jazzového světa, ale také hudebníky, kteří hranice žánru už dávno překročili, nebo do jazzových vod vplouvají jen výjimečně. Ostatně, kde ty hranice a jazzové vody vlastně jsou? Existují vůbec ještě žánry? Není už jazz mrtvý? A proč zrovna 32? K hledání odpovědí stačí jediné – stisknout tlačítko play.