Epizoda 469. leden 2022

Poslechněte si podcast: Magazín: Národ tobě v lednu 2022

Lucie Juřičková a David Matásek vás vítají v roce 2022! A přicházejí s inspirací na čtyři novoroční předsevzetí! Soubor opery vám poradí, jak si v novém roce lépe organizovat čas. V lednu je totiž čekají hned tři premiéry - hořce komická opera Cosi van tutte, bouřlivý Bludný Holanďan a drásající Káťa Kabanová. Jak se to dá všechno stihnout?! Kdo vyrábí všechny ty dekorace, rekvizity, kostýmy, paruky? Umělecký ředitel výroby Martin Černý prozradí, jak se na operní premiéry chystají v ateliérech a dílnách Národního divadla. Pokud vaše předsevzetí souvisí s láskou, poslechněte si reportáž z baletu. První sólista Adam Zvonař se právě začal připravovat na roli Romea ve slavném Prokofjevově baletu. V činohře proběhla v prosinci první čtená zkouška hry Otec hlídá dceru - o tom, co znamená být mužem, otcem a také o táboření. Tři muži, tři otcové a tři inscenátoři - režisér Jan Frič, dramaturg Jan Tošovský a autor hry Ondřej Novotný - vám tak možná dají pár rodičovských rad. A taky si přejme do nového roku méně strachu. Jen na jevišti se to nepočítá. Soubor Laterny magiky totiž připravuje inscenaci ze života a tvorby samotného mistra hororu Edgara Allana Poea. Tak ať vám ta předsevzetí co nejdéle vydrží!  V lednovém magazínu jsme vám doporučovali:  K jádru věci: LOUSKÁČEK  Magazín: Národ tobě v listopadu - o přípravách inscenace Batolaterna  V Magazínu jste slyšeli tyto hudební ukázky:  Leoš Janáček: Káťa Kabanová - v podání Orchestru Národního divadla a Sboru Státní opery, dirigent Jaroslav Krombholc. Sergej Prokofjev: Romeo a Julie - v podání Filharmonie New York, dirigent Dimitri Mitropoulos. Ukázka ze zkoušky baletu - korepetice Giovanni Curelli. 

29:14

Národní divadlo

Vydává: Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.

Web

Epizoda 63Před šesti dny 33:39

Speciál: Kdo je tady dramatik?

Taky jste se ve škole učili, že drama je vedle lyriky a epiky základní literární žánr, jeden ze základních stavebních kamenů naší kultury? Kdo to je dramatik? Nebo dramatička? A co žijící autoři? Jak se tomuto žánru daří v současnosti u nás? V dnešním Speciálu podcastu si dramaturgyně činohry Nina Jacques povídá se dvěma dramatiky, jejichž texty můžete vidět na jevišti Nové scény. Hry “Otec hlídá dceru” Ondřeje Novotného a “Všem se nám uleví” Elišky Říhové vznikly ve Studiu pro nové drama činohry Národního divadla. Jaký význam má pro Ondřeje Novotného a Elišku Říhovou slovo? Je jazyk nejlepším vynálezem lidstva?  V podcastu jsou použity ukázky z obou inscenací a také nahrávky z jejich zkoušek. 

Epizoda 62Před týdnem 44:52

V roli: ALŽBĚTA POLÁČKOVÁ jako Káťa Kabanová

Sopranistka Alžběta Poláčková září na jevišti Národního divadla jako nepřehlédnutelná Káťa Kabanová. Předlohou Janáčkovy opery byla Ostrovského hra Bouře. A titulní hrdinka se v bouři nachází. Nejen v bouři meteorologické, ale především emocionální. Drásavý vnitřní boj vdané ženy zmítané láskou spěje k tragédii v hlubinách Volhy. Jak pracuje Alžběta Poláčková s tak velkými emocemi na jevišti? Říká, že v mezihře pláče. Kdo je pro ni Káťa a co mají společného? 

Epizoda 61Před 2 týdny 33:45

Magazín: Národ tobě v červnu 2022

Co přinese poslední podcastový Magazín této sezony? Prázdniny se pomalu blíží, ale vy si můžete užít ještě celý červen plný divadla! Slyšeli jste už o Prodané nevěstě Alice Nellis? Inscenace vzbudila v konzervativním operním prostředí doslova poprask! Co na to říká režisérka Alice Nellis a představitelka Mařenky Alžběta Poláčková? Činohra se loučí s uměleckou ředitelkou Danielou Špinar. Jaká je její poslední inscenace Shakespearovy komedie Mnoho povyku pro nic? Je to loučení ve velkém stylu, Danielo? Poslední premiérou činohry této sezony je titul Všem se nám uleví, který napsala i režírovala Eliška Říhová. Je o tradicích a huse v mrazáku, přijďte. Herec Petr Vančura vytřel Stavovské divadlo a pak na piazzetě toužil po dialogu. To vše v rámci tříaktového cyklu Domovská scéna. A čeká ho ještě poslední happening, kdy se stane na chvíli divadelním bezdomovcem. Laterna magika má za sebou úspěšnou premiéru inscenace Poe. Poslechněte si, jaké instrukce k tvorbě kostýmů dostala výtvarnice Eva Jiřikovská přímo z textů E. A. Poea. A také se chystá Laterna fest! První ročník multižánrového a multimediálního divadla. Pozve vás dramaturgyně Miřenka Čechová. Poslechněte si náš podcastový Magazín a utíkejte se v červnu schovat před sluncem do divadla!    Hudba užitá v Magazínu je hudbou z inscenací Prodaná nevěsta a Káťa Kabanová. Slyšeli jste také ukázky z inscenace Mnoho povyku pro nic. 

Epizoda 60Před 3 týdny 22:23

K jádru věci: BATOLATERNA

Víte o tom, že Národní divadlo zve do hlediště i ty úplně nejmenší diváky? Nemusí umět ani chodit, ani mluvit. BatoLaterna je inscenace Laterny Magiky určená, jak název napovídá, pro batolata! Vítány jsou všechny děti od půl roku do tří let v doprovodu rodičů. Jak se tvoří hravá inscenace pro prvodiváka? A co tak malé dítě v divadle zažije? A jaké to je stát na jevišti a být ze všech stran obklopen batolaty? Podcastem vás provede režisérka unikátní inscenace Hana Strejčková a tanečník David Stránský. Berte své ratolesti do divadla už od malička! Hudba podcastu je hudbou inscenace z pera hudebního skladatele Michala Müllera.    Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 5923. květen 2022 29:18

K jádru věci: ROMEO A JULIE

  Legendární balet Romeo a Julie na hudbu Sergeje Prokofjeva si během své více než osmdesátileté existence od brněnské světové premiéry našel pevné místo na mezinárodních jevištích a patří k pilířům klasického repertoáru předních světových souborů. Kdo by neznal osudový příběh lásky mladých milenců z Verony, jejíž naplnění brání nenávist dvou rodů? Tato tragédie však nevypráví jen o konfliktu v dávné Itálii, přesvědčte se sami, jak moc je její výpověď nadčasová. Prožijte nejhlubší emoce lásky, něhy i nenávisti spolu s Baletem Národního divadla. Výpravným baletem Johna Cranka vás provede PR Baletu Kateřina Hanáčková. Uslyšíte také dvě Julie, dvě první sólistky Baletu Národního divadla, Alinu Nanu a Nikolu Márovou.  Hudba podcastu je slavnou Prokofjevovou hudbou baletu Romeo a Julie, nahrávka byla pořízena Českou televizí.    Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 5816. květen 2022 18:58

Magazín: Národ tobě v květnu 2022

David Matásek přišel na natáčení Magazínu pozdě, že prý někoho potkal. Koho? A poletí někdo do vesmíru? Celý květnový Magazín je plný neuvěřitelných setkání, která vám zvednou tep. Je totiž věnován premiéře Baletu bpm, což je zkratka anglického beats per minute, tedy údery za minutu. Zkratka bpm označuje, jak tempo hudební skladby, tak tlukot srdce. Bpm je triptych dynamických, vzrušujících choreografií. Co znamená v hebrejštině „Artza“, tedy název choreografie izraelského tvůrce Eyala Dadona? Bohemian Gravity přivádí poprvé na jeviště Národního divadla choreografii Yemiho A.D., tedy producenta a představitele světa street dance. Kostýmy navrhla Liběna Rochová a hudbu složil Nobody Listen. A právě Yemi A.D. poletí do vesmíru! Jak se příprava na zážitek bez gravitace promítá do jeho tvorby? Třetí choreografií je Bill hvězdy současného tance, izraelské choreografky Sharon Eyal. Je Bill děsivým zážitkem? Proč se o této choreografii mluví jako o „techno baletu“? A proč mají tanečníci kontaktní čočky? Na závěr Magazínu uslyšíte tradiční krátké zprávy z našich souborů. A koho tedy potkal ten David Matásek?    Hudba užití v Magazínu je hudbou baletní inscenace bpm. Artza: Eyal Dadon, Nicolas Jaar, Daler Mehndi. Bohemian Gravity: Nobody Listen. Bill: Ori Lichtik, Oren Barzilay. 

Epizoda 572. květen 2022 55:41

K jádru věci: LIBUŠE

Libuše! Taky si představujete onu silnou, mýtickou ženu, jak věští Praze věčnou slávu? Co dál si o kněžně Libuši vybavíte? A o Přemyslu Oráčovi? Kde se tahle nejslavnější česká pověst vlastně vzala?  Smetanova opera Libuše otevřela Národní divadlo! O Libuši s Přemyslem ale Smetana vypráví úplně jinak, než Alois Jirásek ve Starých pověstech českých. Operní dramaturg Ondřej Hučín se zamýšlí nad Smetanovou interpretací tohoto klíčového díla české opery. Měli autoři opery ušlechtilé úmysly? Jaké vlastnosti má mít podle Bedřicha Smetany ten, kdo stojí v čele národa – ať už je to muž nebo žena?    V podcastu jsou užity tyto nahrávky Smetanovy Libuše: Záznam České televize ze slavnostního představení Národního divadla z roku 2018. Účinkují: Iveta Jiříková (Libuše), Svatopluk Sem (Přemysl), Petra Alvarez Šimková (Krasava), Stanislava Jirků (Radmila), František Zahradníček (Chrudoš), Jaroslav Březina (Šťáhlav), Jiří Sulženko (Lutobor), Jiří Brückler (Radovan), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Záznam Československého rozhlasu z roku 1949 (vydavatelství Radioservis). Účinkují: Marie Podvalová (Libuše) a Symfonický orchestr pražského rozhlasu pod taktovkou dirigenta Aloise Klímy. Záznam vydavatelství Supraphon z roku 1983. Účinkují: Gabriela Beňačková (Libuše) a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Zdeňka Košlera. Záznam vydavatelství Supraphon z roku 1995. Účinkují: Eva Urbanová (Libuše) a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Olivera Dohnányiho.   Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 5626. duben 2022 39:52

V roli: TEREZA VILIŠOVÁ jako Nastasja Filippovna

Když Tereza Vilišová nestojí na jevišti, přináší smích do nemocnic těžce nemocným dětem a seniorům. Tereza je herečka, zdravotní klaunka a v Dostojevského Idiotovi září jako neodolatelná Nastasja Filippovna. Idiot měl být inscenací, zkoušení bylo ale tak dlouho přerušováno sérií lockdownů a nemocí, až se z něj stal film. Režisérka Daniela Špinar se rozhodla vyprávět příběh nevinného knížete Myškina a rozervané Nastasji Filippovny ve filmových obrazech. Zatímco Tereza působí v životě téměř plaše, Nastasja Filippovna je k neutišení hlasitá! Osudová žena. Femme fatale. Ale co to vlastně znamená být „femme fatale“?! A jak se taková postava hraje? Nikoho nenechá chladným, muži po ní touží, ženy ji nenávidí... Co se ale skrývá pod maskou tvrdosti a žoviálnosti? Jaké trauma ukrývá? Tereza Vilišová se ptá, jestli nakonec není Nastasja zraněná malá holka? Kdo je Nastasja Filippovna a kdo je Tereza Vilišová?

Epizoda 5511. duben 2022 24:04

Magazín: Národ tobě v sezoně 2022/2023

Lucie Juřičková s Davidem Matáskem netrpělivě otevírají obálku s nápisem TOP SECRET, aby vám odtajnili, jaké tituly nás v nové sezoně čekají!  Co připravuje Činohra pod novým uměleckým vedením režijního dua SKUTR? A David Matásek se ptá, jestli ho taky do něčeho obsadí? Obsadí? Opera má nového hudebního ředitele. Je jím dirigent Robert Jindra. Co chystá? A soubor Baletu? Dočkáme se nesmrtelné baletní pohádky? I současného tance? Soubor Laterny magiky čeká vzrušující sezona plná tělesnosti i štěbetání ptáků. Myslíte si, že se mezi sebou dorozumí česká sýkorka a tropický tukan? Ano, i to se dozvíte v našem Magazínu! Na závěr vám naši nejmenší diváci poví, jak se jim líbilo představení BatoLaterna. Ptali jsme se ročního Olivera a čtyřleté Mařenky. Tak schválně, jaké budou jejich recenze?!    V dubnovém Magazínu jsme vám doporučovali:  podcastový Speciál: Musica non grata – Nežádoucí hudba https://open.spotify.com/episode/6MxiWKfTz5bu57vEbygJy8?si=768a56b402d94a10 [https://open.spotify.com/episode/6MxiWKfTz5bu57vEbygJy8?si=768a56b402d94a10]

Epizoda 545. duben 2022 36:33

K jádru věci: STERNENHOCH

  Dá se vyprávět pokleslý hororový příběh a přitom vést vznešené filozofické úvahy? Může zpívat operní pěvkyně vzhůru nohama? Odpovědi na tyto i jiné otázky najdete v podcastu „K jádru věci“ věnovaném tentokrát svérázné opeře Sternenhoch, kterou pro Národní divadlo napsal a v roce 2018 na Nové scéně premiéroval pod taktovkou Petra Kofroně a v režii Michala Dočekala současný český skladatel Ivan Acher. Jeho Sternenhoch se stal vzápětí doslova operním hitem pro tradiční operní publikum i pro ty, kteří dosud do opery ani nevkročili, a dokonce získal v anketě Divadelních novin cenu Inscenace roku 2018. S operou, v níž se snoubí krása s ošklivostí, láska s nenávistí a smích s hrůzou, vás tentokrát kromě operního dramaturga Ondřeje Hučína seznámí i samotný autor Sternenhocha, Ivan Acher.   V podcastu je užita nahrávka opery Ivana Achera Sternenhoch, která vznikla v roce 2019 v Národním divadle. Účinkují: Sergej Kostov (Sternenhoch), Vanda Šípová (Helga), Tereza Marečková (Kuhmist, hra na housle a violu), Lukáš Svoboda (kontrafagot) a Michal Müller (citera a elektrická citera) pod taktovkou dirigenta Petra Kofroně. Zvukový design a mix nahrávky: Eva Hamouzová. Libreto podle románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha sepsal Ivan Acher, do esperanta přeložil Miroslav Malovec.   Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.